Otázky – Ekonomie pro pedagogy: podzim 2017 1. Vymezení ekonomie jako vědy (definice, metody, ekonomie a ekonomika). Klasická politická ekonomie – předchůdci (J. Locke, R. Cantillon, D. Hume, W. Petty). 2. Pozitivní a normativní ekonomie, mikroekonomie a makroekonomie. Německá historická škola. 3. Dělba práce, absolutní a komparativní výhoda. D. Ricardo. 4. Ekonomické systémy. T. Malthus. 5. Chyby a léčky v ekonomii, Samuelsonova triáda. Merkantilismus. 6. Poptávka a nabídka, posuny po křivce, posuny křivky. Počátky ekonomického myšlení, Platón, Aristoteles, antický Řím. 7. Vstupy a výstupy v ekonomice. A. Smith. 8. Trh, prvky tržního mechanismu. J. B. Say, J. S. Mill. 9. Ekonomická vzácnost, hranice produkčních vlastností. Fyziokraté. 10. Interakce nabídky a poptávky – dosahování a změny rovnováhy, teorém pavučiny. Tomáš Akvinský a scholastikové. Otázky – Ekonomie pro pedagogy: jaro 2017 1. W. Jevons, H. Gossen. 2. Cenová elasticita poptávky a nabídky. 3. Lausannská škola (Walras, Pareto). 4. Cambridgeská škola (Marshall, Pigou). 5. Monetární politika (základní vymezení, typy monetární politiky, aktivistická měnová politika – kritika). 6. Monetární politika (přímé a nepřímé nástroje). 7. Rakouská subjektivně psychologická škola (Menger, Böhm-Bawer, Mises, Wieser). 8. Fiskální politika (vymezení, cíle, typy, rozpočtová soustava, tvorba a funkce státního rozpočtu). 9. J. M. Keynes. 10. Struktura státního rozpočtu, rozpočtové příjmy a výdaje. 11. Čeští ekonomové. 12. Měření výkonnosti ekonomiky. 13. Bankovní systém. 14. Socialistické ekonomické myšlení.