RUŠTINA PRO POKROČILÉ CBOBOflHOE B P E M H LEKCE 3 CBOEOflHOE BPEMH OT EE3/J,EJ1B5I HE EBIBÁET BECÉJIB3 Haiiépiioe, kí'iíkji.iií m nac b jviné Kouckuiioiiép „KojIJléKXHlH - CHCTeMaTH3HpOBaHHOe coôpáHHe KaKiíx-HHÔy^b npe^MéTOB". C. H. ÓxeroB* Kto H3 Hac He coÔHpáji b fléTCTBe MápKH, 3H3MKH, KaneH^ápHKH - HaBépHoe, Káacjjbm H3 Hac b /ryme KOjmeKiniOHép1, hjih, no KpáĚHeň Mépe, ôMji hm. He-CMOTpa Ha sto, cyiuecTBýeT o^eHb Majio JiiOfleH, cnocooHbix npoHeera TaKoe yBJíenéHHe2 népe3 bck) cbok> jkh3hb. h HeBáJKHO, H3 neró coctoht ŠTa kojuičk- HHJi: H3 CTapHHHbIX MOHéT3 HJIH 3THKČTOK OT IIHBHMX ÔyTblJIOK. HaMHÓrO BaX- Hée to, KaK OHá coÔHpájiacb4. Be/ib c KáxflbiM H3 SKcnoHáTOB CBH3aHa ocóôaa5 HCTÓpHH. TaK, ApKáflHH PáHKHH COÔHpájI HrpýuieMHMX6 KJIÓyHOB. B KáXflOH CTpaHé, r/ie ôbiBán, oh oÔJBáTejibHO nbiTájica7 HaÔTH TaKýio HrpýuiKy, KOTÓpaa b KJióyH-ckom Hapájje8 cHMBOJiH3HpoBajia 6bi oTHoniéHHe Hapójja stoh crpaHbi ko BcéMý CMeuiHÓMy. Beflb hjih ojihhx KJióyH - sto xámoM uiyT9, a jjjih flpyníx - Mynpén,10 b HiyTOBCKÓM KOJinaKé11. OflHH cTpáHbi npHBbiKjiH BbiCMéHBaTb12 cocén;eH, flpyróe CMeiÓTCH cáMH Hafl coôóň, a TpéTbH HacTÓnbKO 3aHrpájiHCb bo B3pócjiyio acH3Hb13, hto Booômé14 yacé jjaBHÓ 3a6b'iJiH, Kor^á h Ha/4 CMeájiHCb. B nocjiéflHee BpéMH no BceMý Míípy nosBHJiocb noKOJiéHHe „hóbmx B3pócjibix", KOTÓpbie paôÓTaiOT b npeertbKHbix (pňpMax, nyTeuiécTByioT no mhóthm CTpáHaM, ho, HecMOTpá Ha bck) cbok) „nceB/j(OB3pócjiocTb", He xotht paccTa- BáTbCH15 C fléTCTBOM. 3tH JHÓflH flOÔpbl H HaHBHbl. OhH KaTálOTCH Ha fléTCKHX aTTpaKH,HÓHaX16, COÔHpáiOT KýKJIbl H XHBýT B CBOě yflOBÓJIbCTBHe17 He3aBHCHMO OT fláTbl pOJKfléHHH. X035ÍHKa OflHÓH KOJIJléKHHH KyKOJI tó)Ke OTHÓCHTCH K TaKHM JHÓflHM. OHá cKpoMHá h He xóneT Ha3bmáTb CBoeró hmchh (eme ôbi, Bejjb OHá yacé B3póc- .-í 54 jiaa!). Ee KýKJibi coÔHpájracb no BceMý CBéTy. HéKOTopbie H3 hhx oflé™ b HannoHáJibHbie KOCTiÓMbi, flpyróe hbjiáiotch KýicojibHbiMH repóaMH CTpaH, rne OHá noôbiBájia. CHanájia eň npócTo HpáBHJiocb npHB03HTb c coôóň KýKjibi, a noTÓM, Korflá hx coôpajiócb mhóto, cTájio jícho, mto sto KonjiéKitHa, KOTÓpyK) HýXHO nOnOJIHHTb, h O KOTÓpOH CTÓHT 3a6ÓTHTbCH. (TIoMypH. „TIpáMCKan Kapycéňb") * S. I. Ožegov - autor mnohokrát v 20. století vydávaného výkladového slovníku ruského jazyka 1 sběratel, 2 záliba, 3 mince, peníze, 4 (o sbírce) shromažďovat se, hromadit se, 5 zvláštní, 6 na hraní, přen. malinký, 7 snažit se, 8 šat, oděv, 9 ubohý, politováníhodný šašek, 10 moudrý člověk, " šaškovská čepice, 12 zesměšňovat, vysmívat se,13 hrát si na dospělé,14 vůbec, 15 loučit se, 16 bavit se na kolotočích, houpačkách atd., 17 žít bezstarostně, vesele Cvičení k Textu 1. Omeémbme na eonpócbi: 1. O KOjuieKHHOHHpoBaHHH Katcňx npe^MéTOB ynoMHHáeT áBTop? 2. Hto npe/j,CTaBJiáeT coôóň KOJiJiéianis? 3. Kaicňe HrpýuiKH KOJiJieKHHOHHpoBaji ApKáflHH PáňKHH (1911-1987 rr,), apracr, ocHOBonoJióxcHHK „TeáTpa caTiípbi h MHHHaTióp" (1939 r.)? 4. KaKtie HéuiCKHe HrpýuiKH oh, cKopée Bceró, npHB03HJi b Pocchio? 5. BbicMéHBaeT jih áBTop yBJíenéHHH HÓBoro noKOJiéHHa? Kto ohh - „HÓBbie B3pócjibie"? 2. Hóebie dnn eac cjioeá u oôopómbi eKJiwnúme e meMamúnecKuů cnoeápb ypÓKa (-oe). Tematická slovní zásoba 1. Volný čas. Oblíbená činnost. Zábava, flocýr. JlioôiÍMoe 3 a h á t h e. Pa3BJieHéHHH. 3aHHTHe, s Ha aocýre práce, činnost, zaměstnání ve volném čase: kohčk, m, xó66h s koníček, hobby, záliba; crpacTb vášeň; TBÓpiecTBO, s (xyflóxecTBeHHoe) tvorba, tvořivost (umělecká); néHHe, s zpěv; SajiéT tanec, balet; pÚTMiiKa rytmika; TeáTp, m divadlo; pncoBaHne malování; BaMiiHC (jiénKa) sochařství; wrpá Ha hém (Ha poájie h t. n.) hra na co; cpoTorpacpHpoBaHHe fotografování; Mo^e.-iiípoBaHue konstruování, modelování; pyKOjjéjine, s ruční práce; HTénne čtení, recitace; KojijieKU|HOHHpoBaHHe sběratelství, sbírání: k. MápoK s. známek, k. jiiuhkób s. odznaků, k. caMOKJiéeK s. samolepek; ;«o-«i i-, ,iiiiiMK»ur;-r et 55 ■ L3 RUŠTINA PRO POKROČILÉ pa meloune, s chov, pěstování; p. ubctób p. květin; pi.muasi jióbjih rybařeny oxÓTa myslivost; cnopT sport; bh^w cnópTa druhy sportu; a r.iéxHKa atletika; i HMiiáci hk;i gymnastika; TypH3M turistika; Hrpá hra: HacTÓJibHan h. stolní h.; h. b iikíiukh dáma; h. b tomu no domino, h. b k;Í|)ii.i karty; HiáxMaTbi šachy; apTHCT-JiioÔHTejib herec-ochotník; JiioÔHTejib viýibiKH (neró) milovník hudbj (čeho); neBéib, -áua (poK-neBHija) zpěvák, -áčka; Tannóp, i ainioín huk, -uua tanec nik, -ice; wjó^iihk umělec, malíř; ij}OTÓrpa^-JiW)6ÚTeJibfotograf-amatér, pamo .tioóiítcjii. radioamatér, KOHCTpýKTop-MOflejiHCT modelář, meu,, ,\vk.laMiírop re citátor; caflOBÓfl zahrádkář, niejiosófl včelař, ptióo.iÓB rybář; oxóthhk myslivec cnopTCMéH sportovec; iuaxMaTHCT šachista; cjiýiuaTb panno (Mý3biKy, jbíckh) po slouchat rozhlas (hudbu, desky); CMOTpéľb TejieBihop (cpHJibMbi) dívat se na televizi (filmy); jBiCTaHiniÓHHoe ynpaBJíéuHe dálkový ovladač; nyjibr (hovor.) ovladač 2. Organizační útvary. OpraHH3au,HÓHHbie cpópMbi. Hťiľi p, m středisko: 11. TBÓpnecTBa s. tvořivosti; (pHT-iiciiTp, m posilovna, fit centrum; crý/jmi, ž studio: óa:iťTna ji c. taneční s.; KpyxÓK kroužek: xopoBÓň k. k sborového zpěvu, xopeorpa malovat; min i, šít; hm íán. plést, jiOBHTb pbiôy rybařit; ycrpiniBan. copcmioBáiiHC organizovat, pořádat soutěž y. BenepHHKy p. večírek; pemáti, KpoccBÓpjjbi luštit křížovky; Ka lán.cji Ha pÓJiH Kax jezdit na kolečkových bruslích; vit. ická i i.oi ieM mít zálibu v čem, zaujetí pro co, mít rád co; HHTepecoBáTbO HeM zajímat se o co; jjocraBJíHTb yijOBÓJibCTBHe působit radost; npejjnomiTáTi hto Heiwrý dávat přednost čemu před čím; CBOBOflHOE B P E M 3 56 npoipHJiáKTHKa prevence: n. 3aBHCHMOCTH ot iiapKÓTHKOB prevence proti závislosti na drogách. (Viz i dále L9 - Sport atd.) 1. V odpovědi vyjádřete ujištění; užijte výraz KOHéMHO ovšem, jistě. Audioorální Cvičení Bm Tósce KOJiJieKUHOHíípyeTe MápKH? Kohóhho, MápKH - sto Moě yBJíeqé- HHe. Bépa noěT b xópe? Kohčhho, xop - áro ee yBJíenéHHe. Bbi TÓace HrpáeTe Ha rarápe? Kohčhho, rHTápa - sto moč' yBjíeHémie. Bw TÓace HrpáeTe b uiáxMaTbi? KoHéHHO, máxMaTbi - 3to Moě yBJíe- HéHHC Bhth pa3BÓflHT pbióoK? KoHéMHo, ph6kh - a™ eró yBJíeqéHHe. 2. V odpovědi popřete první možnost a zdůrazněte druhou. Bw xóflHTe náme Ha KOHirépra hjih b TeáTp? Báuiy Bépy npHBJíeKáiOT ôójibnie TáHHbl hjih néHHe? Bm 3aHHMáeTecb HHTeHCHBHee araé- thkoh HJIH TČHHHCOM? Hto Bac ôójibuie HHTepecýeT, cdoto-rpacpHpoBaHHe hjih pyKOfléjine? Hropb npoHBjíáeT ôÓJibiiiHH HHTepéc K X0KKČIO HJIH K (pyTÔÓJiy? KoHiiépTbi h He jik)6jik), a TeáTpoM óieHb yBJíeKáiocb. TáHHbi oHá He jik>6ht, a némieM óneHb yBJíeKáeTca. ÄTJlČTHKy H He JHOÔJIK), a TéHHHCOM ó^ieHb yBJíeKáiocb. <í>OTorpacbHpoBaHHe a He jiioôjik), a pyKOfléjineM óneHb yBjíeKáiocb. XOKKéH OH He JIIÓÔHT, a CpVTÔÓJIOM óneHb yBJíeKáeTCH. 3. Reagujte ujištěním Bépno to se rozumí, jasně. K názvu činnosti volte označení osoby. Bépa c yflOBÓJibCTBHeM xóflHT b kh-hó, He npásfla jih? HBáH c yBjíeiéHHeM 3aHHMáeTCH b pajiHOKpyacKé, He npáBfla jih? Otóii 6ÓJibme Bceró jiióôht Mý3biKy, He npáBfla jih? BépHO, OHá CTpáCTHblH khhojihdôh-Tejib. BépHO, oh CTpáCTHblH paflH0JIK)6H- Tejib. BépHO, oh CTpáCTHblH JHOÔHTeJIb Mý3bIKH. 57 L3 RUŠTINA PRO POKROČILÉ CBOBOflHOE B P E M fl Hama MáMa óneHb mhóto HHTáeT, He npáBfla jih? BépHO, OHá CTpáCTHWH JIIOÓHTejIb HTČHHH. 3aHHM3TbCH JlbDKHbIM CnopTOMJ 3. rHMHaCTHKOH; 3. ÔOKCOM; 3. ÓaCKeTÔOJIOM; 3. nJiaBaHHeM; 3. TypiOMOM; 3. nemieM; 3. pyKOflejraeM; 3. pncoBaHHeM; 3. puô- PoflHTeJIH BMCTynálOT B JIKDÔHTejIb- ckhx cneKTáK^ax, He npáBiia jih? BépHO, OHH CTpáCTHbie apTHCTbl--JIIOÓHTejIH. 4. Přeptejte se na jméno, vyjádřete údiv a popřete sdělení. Užijte vazby: KaKÓH ace oh..., Beflb oh fláxe He 3HáeT... jaký pak on je..., vždyť ani nezná... 51 cjibíHiaji, Eopiíc Henjióxo HrpáeT B UláXMaTbl. MHe roBopnjiH, hto IleTp Henjióxo wrpáeT b (pyTĎÓJi. Kóna, roBopáT, Henjióxo HrpáeT b XOKKéŘ. ToBopáT, HBáH Henjióxo nrpáeT b BOJieňSÓJi. 51 y3Hájia, hto Bhktop Henjióxo HrpáeT B TČHHHC. Lexikální Cvičení Bopác? KaKÓťí ace oh uiaxMaTHCT, Beflb oh fláace npáBHJi nrpbi He 3HáeT, riéTp? KaKÓž xe oh cpyTÔojiHCT, Beflb oh fláxe npáBHJi Hrpú He 3HáeT. KÓJiH? KaKÓH >Ke oh xokkchct, Ben> oh fláace npáBHJi Hrpú He 3HáeT. HBáH? KaKÓň yne oh BOJieHÓojiHCT, Beflb oh fláxe npáBHJi nrpú He 3HáeT BlÍKTOp? KaKÓH SCe OH TeHHHCHCT, Be«b oh flásce npáBHji Hrpú He 3HáeT 1. Podle smyslu dokončete věty. Při výběru vhodné alternativy užijte výrazu to jiynuie Bcero... tak nejlépe je: 1. Ecjih xoTHTe HayHHTbca dpoTorpacpHpoBaTb (nocMOTpeTb acypHaji „4>o TorpacpHH", 3anncaTbCH b cpOTorpacpHHecKHH KpyjKOK). 2. Ecjih xothtS OTAOXHyTb (3aHHTbca yóopKoň KBapTHpbi, JieHb h nocnaTb). 3. Ecjih He xothtc cKynaTb (cn^eTb jjoMa h cMOTpeTb TejieBH3op, npnrjiacHTb rocTeň h Be^iepHHKy / peÓHT Ha TycoBKy). 4. Ecjih xothtc pa3BJienbCH (B3HTb paóoTy Ha ji,om, cxoflHTb b TeaTp). 5. Ecjih xothtc noBbiCHTb cboS o6pa30BaHHe (hto -HHÓy/rb noHHTaTb, 3anncaTbca Ha Kypcbi). 2. Ze slovních spojení se slovesem 3aHHMaTbca utvořte věty. Užijte časová označení: b fleTCTBe, b MOJiojjbie roflbí, b 3pejioM B03pacTe, k CTapocTH... ■ 58 ■ Hon JioBJíen; 3. npoHrpbiBaHHeM KOMnaKT-flHCKOB; 3. KOJuieKinioHHpoBaHHeM caMOKJieeK. 3. Tvořte věty s vylučovací spojkou hjih. Užijte označení ročních období. VZOn JleTOM, BO BpeMfl KaHHKyjI, UIKOJIbHHKH HJIH XOflJIT B Typnoxoflbí, HJIH oTflbixaiOT b Jiarepax. bo BpeMH OTnycKa Mbi Bceň ceMběň b Bbixo/rHbie «hh Bce ...; no Boacpe-ceHbHM h cyÓóoTaM Typncrbib BbixoflHOH jjeHb h Ha /jocyre OTeu,ot-Hbix flJia Hac - 3to ...; b CBOÔoflHoe BpeMH Mojioflbie jik>jj;h b npa3flHHKii Hapofl b cBoóoflHoe BpeMH poflHTejiH .... 4. Napište o svých zálibách, o využití volného času a užijte výrazy: CKynaTb, pa3BJieKaTbCíi, 3aHHMaTbca neM, jjejiaTb hto c yBJíeneHHeM, jjocTaB-jiHTb yflOBOJibCTBHe, HHTepecoBaTbCH neM, yBjíeKaTbca neM, jiioÓHTb hto, boc-xHmaTbca neM, npeflnoHHTaTb hto neMy. K navazování vět užijte slova: KpoMe toto, j^ajiee, a eme, noMHMO 3Toro, Hapajiy c TeM, CBepx Tóro. 5. Přeložte. ir—0 A. 1. Téměř každý člověk řeší otázku jak spojit práci, vzdělávání a oblíbenou činnost. 2. Miliony mladých lidí tráví volný čas u počítače. 3. Zájmovou činnost nabízejí kulturní centra, různá soukromá studia, ateliéry, posilovny a fitcentra, sportovní kluby a umělecké školy. 4. Zájemců o práci v pěveckých, tanečních, dramatických a fotografických kroužcích je stále více, ale mnozí dávají přednost kroužkům v „Internetstudiu". 5. Zájmová činnost je nejlepší prevencí proti nudě a závislosti na drogách. B. 1. Zajímá nás, jak tráví volno děti a mládež. 2. Nevíte, kolik mladých lidí se účastní činnosti v kroužcích umělecké tvořivosti a ve sportovních organizacích? 3. V zimě jezdím o víkendech lyžovat do hor, v létě trénuji na kolečkových bruslích a pěstuji intenzivně turistiku. A co děláte vy? 4. Volný čas nejraději věnuji 59 3 L3