Úvod do psychologie - kombinované studium, 2017 Pojmy, teorie, osobnosti – vše, co se může objevit v závěrečném testu (dokument se průběžně aktualizuje) Test bude zaměřen na porozumění níže uvedených pojmů a teorií; např.: - Krátkodobá paměť – stručně ji charakterizujte a uveďte, jak ji lze zkoumat a kdo ji zkoumal. - Psychoanalýza – uveďte zakladatele, základní pojmy a základní myšlenky). - Co jsou to pareidolie, jak je lze užívat v psychologické diagnostice? - Co je to koučink? Jak se liší koučink od psychoterapie? - Co je to kognitivní interview – v čem spočívá a k čemu slouží? - Vysvětlete, jak funguje priming a uveďte nějaký příklad. - Čemu v pomáhajících profesích říkáme projekce? - Co je to etologie? Základní literatura: Atkinson, R. L., Atkinson, R. C., Smith, E. E., Bem, D. J., & Noen-Hoeksema, S. (2012). Psychologie. Praha: Portál. Eysenck, M. W., & Keane, M. T. (2008). Kognitivní psychologie. Praha: Academia. Plháková, A. (2003). Učebnice obecné psychologie. e-kurz Kognitivní psychologie: http://is.muni.cz/el/1441/podzim2014/SV4BP_ZPs1/um/51926338/ - další internetové zdroje jsou uvedené u jednotlivých témat I. Asociace i) Psychoanalýza - Sigmund Freud, asociační experiment, volné asociace, chybné úkony, nevědomí ii) Asocianizmus – David Hume; asociační zákony (styčnosti v prostoru, v čase, příčiny-následku, podobnosti) II. Další psychologické směry i) Jungovská (analytická) psychologie – kolektivní nevědomí, archetypy, projekce stínu ii) Kognitivní psychologie - kognitivní obrat a jeho historické zdroje; procesy vzestupné (datově řízené) a sestupné (pojmově řízené), informační paradigma, počítačová metafora, architektura kognitivního systému; významní předchůdci a postavy kognitivní psychologie (Noam Chomsky, Alan Turing) iii) Gestalt psychologie (tvarová psychologie) – vztah celek-část, gestalt zákony – figury/pozadí, dobrého tvaru (pregnantnosti) – uzavření, blízkosti; Kurt Koffka, Max Wertheimer III. I. P. Pavlov a jeho experimenty, podmíněná a nepodmíněná reakce IV. Psychologie jako experimentální věda - Jak ovlivnit/manipulovat lidské chování? Priming, primingový experiment Literatura: Plháková – 157-158 video na Youtube „Psychological priming“: http://www.youtube.com/watch?v=HRAKt0GakJM experimentální demonstrace primingu: http://www.brainbugs.org/Demos/flowplayer/example/priming.html IV. Úvod do psychologie i) Co je psychologie, kde potkáme psychologii - psychologie odborná/vědecká a psychologie laická; psychologie práce (organizace a řízení), klinická psychologie, poradenská psychologie, školní psychologie, dopravní psychologie, psychoterapie, koučink ii) Vztah psychologie k jiným oborům - etologie (Konrad Lorenz), etnologie (Carl G. Jung – archetypy), neurologie, matematika/kybernetika (analogie mozek – počítač), psychiatrie, filozofie iii) Psychologie jako pomáhající profese; princip odstupu vs blíkosti ke klientovi; projekce; projekce stínu (C.G. Jung); sebepoznání, supervize V. Vnímání i) Vnímání a čití ii) Anatomie a fyziologie zrakového vnímání - sítnice, obraz na sítnici a jeho vlastnosti, zraková dráha, zraková kůra iii) Klamy, pareidolie, Rorschachův test, projektivní testy iv) Nápovědi zrakového vnímání v) Význam pohybu při zrakovém vnímání vi) Okohybné svaly, sakadické pohyby, fixace; eye-tracking ix) Vnímání barev- tyčinky, čípky x) Konstruktivistické výklady vnímání xi) Přímé výklady vnímání VI. Paměť i) Základní druhy paměti - explicitní, implicitní, sémantická, epizodická, autobiografická, ii) Teorie paměťových skladů – senzorická/ultrakrátkodobá (echoická, ikonická),krátkodobá, dlouhodobá paměť; výzkum kapacity krátkodobé paměti (George Miller) iii) Pracovní paměť, fonologická smyčka, vizuálně-prostorový náčrtník iv) Zapomínání - vytěsnění, amnézie (retrográdní, anterográdní); křivka zapomínání (Hermann Ebbinghaus); paměť a demence; paměť a posttraumatická stresová porucha (PTSD) v) Jak zvýšit spolehlivost vzpomínání? - problematika očitého svědectví, kognitivní interview VII. Učení Druhy učení: i) Vtiskávání (imprinting, Konrad Lorenz) ii) Klasické podmiňování - primární (nepodmíněný) a sekundární (podmíněný) podnět/reakce, Ivan P. Pavlov iii) Operantní (instrumentální) podmiňování, rozdíl operantního a klasického podmiňování VIII. Myšlení a řešení problémů i) Myšlení a imaginace (analogové myšlení), myšlení jazykové (propoziční) ii) Kognitivní typy (verbálně analytický styl vs. vizuálně analogový styl; závislost vs. nezávislost na poli – Herman Witkin) iii) Indukce, dedukce – jejich vlastnosti a příklady iv) Usuzování v každodenním životě, stereotypy, předsudky v) Heuristiky; chyby v každodenním usuzování; base-rate fallacy; A. Tversky, D. Kahneman IX. Emoce i) Základní vlastnosti emocí – tělesné zakotvení, hodnotící aspekt emocí ii) Fyziologické zkoumání emocí iii) Evolucionistické zkoumání emocí