•Co je kognitivní psychologie? • •Lat. cognoscere – vědět, znát • • • •Behaviorizmus (S-R) • •Tolman (neobehaviorizmus: S-O-R, kognitivní mapy) •Od 50. let – „kognitivní obrat“ – zaměření na střední článek „O“ •Témata kognitivní psychologie •čití •vnímání •paměť, mentální reprezentace •Myšlení, rozhodování, řešení problémů •pozornost •vzestupné •procesy •(datově •řízené) •sestupné •procesy •(pojmově •řízené) •základní myšlenka: lidské poznávání je zpracování informací – informační paradigma, • lidský poznávací aparát jako počítačový procesor – počítačová • metafora •ARCHITEKTURA POZNÁVACÍHO APARÁTU Zrakové vnímání – zrakový aparát •Oko (čočka – sítnice) •Zraková dráha •Mozek – zraková kůra (týlní lalok) •Obraz na sítnici: dvourozměrný („malířské plátno“), převrácený •Výsledný vjem: trojrozměrný (obvykle), nepřevrácený •Činnost okohybných svalů: sakadické pohyby •Asocianizmus – „atomistický“ výklad vnímání, myšlení – řetězení asociací •na základě styčnosti (v prostoru, v čase), podobnosti, kontrastu, příčiny-následku, … • •Gestaltizmus (tvarová psychologie) – „celostní“ výklad vnímání a myšlení; •základní vztah figura-pozadí; •zákon dobrého tvaru (pregnantnosti) na principu blízkosti, podobnosti, uzavření … • Soubor:Gradient-optical-illusion.svg •Příklad celostnosti zrakového vnímání: figura - pozadí Fakulta sociálních studií - vstupní strana Fakulta sociálních studií - vstupní strana Fakulta sociálních studií - vstupní strana Fakulta sociálních studií - vstupní strana ANd9GcSwHikIl1VSCpNs7Ve3YjQa35wlVZpVGLyuCCUGYcJP9Ma7ssa2 •Příklad celostnosti zrakového vnímání: figura - pozadí Soubor:Kanizsa triangle.svg •Příklad celostnosti zrakového vnímání: zákon dobrého tvaru - uzavřenosti File:Gestalt closure.svg •Příklad celostnosti zrakového vnímání: zákon dobrého tvaru - uzavřenosti File:Gestalt proximity.svg •Příklad celostnosti zrakového vnímání: zákon dobrého tvaru - blízkosti Zrakové vnímání – iluze ANd9GcRF6sKTsVmZjXXUfKK6aKkSGvhiRWyyg2huL7OcCP5wJ7xaUbZYfA9TerI Zrakové vnímání – klamy Zrakové vnímání – klamy •https://www.brainbashers.com/showillusion.asp?14 •Zrakové vnímání – pareidolie white-clouds •Zrakové vnímání – pareidolie File:Hermann Rorschach c.1910.JPG •Hermann Rorschach (1884-1922) •Projektivní testy •Vnímání – osobnost • •Projekce, projektivní test •Zrakové vnímání – pareidolie Zrakové vnímání – pareidolie •Projekce a interpretace – Barvy života Zrakové vnímání – vnímání prostoru •Obraz na sítnici je dvourozměrný. Vjem reality je však trojrozměrný, navíc •dovedeme odhadovat vzdálenosti, poměrné velikosti objektů aj. O co se •při tomto odhadování opíráme? •„Nápovědi“ zrakového vnímání – monokulární, binokulární • • •https://isle.hanover.edu/ (chapter 7) panorama-mostu •INTERPOZICE (PŘEKRÝVÁNÍ) •LINEÁRNÍ PERSPEKTIVA + GRADIENT TEXTURY 1.V čem je obraz nemožný? 2.Jaké nápovědi jsou tam využívány? 3.Jak se s nimi zachází, aby vznikl nemožný obraz? 4.Další postřehy, nápady … •ATMOSFÉRICKÁ PERSPEKTIVA •STÍNOVÁNÍ •https://isle.hanover.edu/ •OBVYKLÁ VELIKOST •Tendence ke konstantnosti vnímání objektů ANd9GcQR4p2Smzo91J1gBM7cV5BdzpaqjL5f6MpNPtFRAigeqTVx3yIA • •Hermann von Helmholtz – nevědomá percepce • •Binokulární vidění – binokulární paralaxa, stereoskopie •Eye-tracking •Sakadické pohyby (sakády – fixace) ANd9GcQFArqmAjpYN0RM0tT6sy9Qb7vocQAtHeo35i088ykCkmOlfan- Old-Facebook-Profile-Eye-Tracking eye_tracking_1 •Klinický výzkum – např. případy navráceného zraku, … •POHYB • •(vizuální detekce pohybujícího se objektu je rychlejší než klidového) •Co vědí o vnímání architekti? •Bezpočet dalších aplikací– doprava, vojenství • • 12950839 • •VNÍMÁNÍ BAREV •Sítnice: tyčinky – černobílé vidění, čípky – barevné vidění • •Čípky: 3 druhy – „modré“, „zelené“, „červené“ • • •Negativní paobrazy • • • • compexample •Komplementární barvy •Konstantnost vnímání barev • •Konstruktivistické vs. přímé výklady vnímání • • •Konstruktivistické – ovlivnění vjemu sestupnými procesy •např. zrakové klamy (nevědomé vnímání); konstantnost vnímání, vliv emocí (ROR, experiment Brunera, …) • • • ignis_brunensis_2007_I_02c •„ekologická teorie“ J. Gibsona – i přes to, že se obraz na sítnici proměňuje, existují jeho invariantní charakteristiky •(ty jsou strukturální – např. gradient textury); prostředí samo nám poskytuje dostatek informací pro jeho realistické vnímání • • ANd9GcRp8jeoOuL8iYBJdw5yDEVwfSUetX-7_ud0rVICk0i3u-KETjue4w