-miller – vysvetleni kratkodoba pamet -listuceni -prislovi -listrecall – vysvetleni dlouhodoba pamet -prechod kratkodoba – dlouhodoba -autobiogr. pamet PAMĚŤ Teorie sémantické paměti Teorie paměťových skladů (Atkinson, Schiffrin) senzorická p. (echoická, ikonická) krátkodobá p. dlouhodobá p. PAMĚŤ Teorie pracovní paměti (Baddeley) Fonologický okruh Vizuálně-prostorový náčrtník PAMĚŤ Zapomínání -Vytěsnění (Freud) - -Interference (proaktivní, retroaktivní) - Amnézie (retrográdní, anterográdní) Demence Hermann Ebbinghaus – zapomínání v čase Vybavování autobiografických událostí -často na základě konstruování podle dominantních událostí - - „flashbulb“ vzpomínky Co ovlivňuje zapamatování - ne/dokončenost úlohy, efekt Zeigernikové (např. soap opery) Druhy učení -senzitiace, habituace - vtiskávání (imprinting), K. Lorenz - Druhy učení -Podmiňování primární - S primární R Druhy učení -Podmiňování sekundární - S primární R S sekundární R S sekundární Druhy učení -Podmiňování operantní/instrumentální (B. Skinner); aktivita organizmu, učení se na základě konsekvencí chování - Druhy učení -Pojmové učení - Druhy učení - Sociální učení (A. Bandura) - a)4 – 9 – 2 – 3 – 5 b)8 – 5 – 2 – 3 – 9 – 7 c)2 - 7 – 3 – 1 – 8 – 6 – 9 d)6 -2 – 8 – 1 – 9 – 4 – 3 – 5 e)9 – 6 – 1 – 3 – 7 – 2 – 5 – 4 – 8 f)5 – 2 – 4 – 1 – 3 – 8 - 6 – 9 – 7 – 2 g)6 – 9 - 7 – 1 – 4 – 8 – 2 – 5 – 7 – 1 – 9 h) h) h)H – T – K – L – G i)G – L – F – M – K – H j)F – H – G – T – L – N – D k)G – K – D – G – F – T – H – N l)O – T – D – H – N – D – F – L – K m)G – F – T – H – K – O – D – M – U - L a) 1.Kdy jste šli poprvé do školy? 2.Kdy jste šli do tanečních? 3. 3. Postel Odpočinek Unavený Sen Ukolébavka Polštář Budit Chrápat Pokrývka Podřimovat Šlofíček Relax Klid Zívat Ospalý Měkký Hajat HEBKÝ, PEŘINA, USÍNAT Lampa Javor Průduch Zima Strop Odpad Právník Oceán Pohovka Bouře Koruna Hora Vagón Zvonek http://www.youramazingbrain.org.uk/testyourself/eyewitness.htm Where are memories located? Why do we forget? How does injury and disease affect memory? Now suppose that you are an attorney defending a client who is being prosecuted based on eyewitness testimony. Explain how you would demonstrate to members of the jury the flaws in eyewitness testimony. If you could wave a magic wand that would eliminate your ability to forget, would you do it? Why or why not? - See more at: http://topix.teachpsych.org/w/page/23213805/Memory%20in%20the%20Classroom#sthash.X9jzYDmS.dpuf • http://www.youramazingbrain.org.uk/testyourself/eyewitness.htm flashbulb vzpomínky -Den, kdy ... - - - - ... bylo zničeno WTC Paměť – zázrak přírody? - osobní kontinuita minulost, přítomnost, budoucnost; pocit vlastní identity PAMĚŤ •Sv. Augustin – Vyznání (324, 314) • • • • Vzpomínky na negativní události: živé, bez vyrovnání se s nimi vs. uzavřené/zpracované/integrované, bez nekontrolovatelného vlivu na dnešek