Základy psychologie - denní studium, 2017 Pojmy, teorie, osobnosti – vše, co se může objevit v závěrečném testu Test bude zaměřen na porozumění níže uvedených pojmů a teorií; např.: - Krátkodobá paměť – stručně ji charakterizujte a uveďte, jak ji lze zkoumat a kdo ji zkoumal. - Psychoanalýza – uveďte zakladatele, základní pojmy a základní myšlenky. - Co jsou to pareidolie, jak je lze užívat v psychologické diagnostice? - Co je to koučink? Jak se liší koučink od psychoterapie? - Co je to kognitivní interview – v čem spočívá a k čemu slouží? - Vysvětlete, jak funguje priming a uveďte nějaký příklad. - Čemu v pomáhajících profesích říkáme projekce? - Co je to etologie? - Technika volných asociací: Proč/k čemu se v psychologii používá? Základní literatura: „Povinná“ Atkinson, R. L., Atkinson, R. C., Smith, E. E., Bem, D. J., & Noen-Hoeksema, S. (2012). Psychologie. Praha: Portál. Možné doplnit: Eysenck, M. W., & Keane, M. T. (2008). Kognitivní psychologie. Praha: Academia. Plháková, A. (2003). Učebnice obecné psychologie. e-kurz Kognitivní psychologie: http://is.muni.cz/el/1441/podzim2014/SV4BP_ZPs1/um/51926338/ - další internetové zdroje jsou uvedené u jednotlivých témat I. Asociace Psychoanalýza - Sigmund Freud, asociační experiment, volné asociace, chybné úkony (parapraxe), nevědomí ii) Asocianizmus – David Hume; asociační zákony (styčnosti v prostoru, v čase, příčiny-následku, podobnosti – příklady) II. Úvod do psychologie i) Co je psychologie, kde potkáme psychologii - psychologie odborná/vědecká a psychologie laická; psychologie práce (organizace a řízení), klinická psychologie, poradenská psychologie, školní psychologie, psychoterapie, koučink ii) Vztah psychologie k jiným oborům - etologie, etnologie, neurologie, matematika, psychiatrie, filozofie iii) Psychologie jako pomáhající profese; sebepoznání; projekce – obecný princip; projekce nevědomých obsahů (S. Freud); projekce stínu (C. G. Jung) II. Základní psychologické směry a jejich historický vývoj i) Psychoanalýza - Sigmund Freud, asociační experiment, volné asociace, projekce, chybné úkony, nevědomí ii) Asocianizmus – David Hume; asociační zákony (styčnosti v prostoru, v čase, příčiny-následku, podobnosti) iii) Jungovská (analytická) psychologie – kolektivní nevědomí, archetypy, projekce stínu iv) Kognitivní psychologie - kognitivní obrat a jeho historické zdroje; procesy vzestupné (datově řízené) a sestupné (pojmově řízené), informační paradigma, počítačová metafora, architektura kognitivního systému; významní předchůdci a postavy kognitivní psychologie (Noam Chomsky, Alan Turing) v) Gestalt psychologie (tvarová psychologie) – vztah celek-část, gestalt zákony – figury/pozadí, dobrého tvaru (pregnantnosti) – uzavření, blízkosti; Kurt Koffka, Max Wertheimer III. Kognitivní psychologie jako experimentální věda - Jak ovlivnit/manipulovat lidské chování? Priming, primingový experiment, Literatura: Plháková – 157-158 video na Youtube „Psychological priming“: http://www.youtube.com/watch?v=HRAKt0GakJM experimentální demonstrace primingu: http://www.brainbugs.org/Demos/flowplayer/example/priming.html IV. Vnímání i) Vnímání a čití ii) Anatomie a fyziologie zrakového vnímání - sítnice, obraz na sítnici a jeho vlastnosti, zraková dráha, zraková kůra iii) Iluze, klamy, pareidolie, Rorschachův test, projektivní testy iv) Nápovědi zrakového vnímání – lineární perspektiva stínování, interpozice (překryv), a další v) Význam pohybu při zrakovém vnímání vi) Okohybné svaly, sakadické pohyby, fixace; eye-tracking vii) Vnímání barev- tyčinky, čípky viii) Konstruktivistické výklady vnímání, role sestupných kognitivních procesů při nich ix) Přímé výklady vnímání, role vzestupných kognitivních procesů při nich V. Paměť i) Základní druhy paměti - explicitní, implicitní, sémantická, epizodická, autobiografická, ii) Teorie paměťových skladů – senzorická/ultrakrátkodobá (echoická, ikonická),krátkodobá, dlouhodobá paměť; výzkum kapacity krátkodobé paměti (George Miller) iii) Pracovní paměť, fonologická smyčka, vizuálně-prostorový náčrtník iv) Zapomínání - vytěsnění, amnézie (retrográdní, anterográdní); křivka zapomínání (Hermann Ebbinghaus); paměť a demence; paměť a posttraumatická stresová porucha (PTSD) v) Jak zvýšit spolehlivost vzpomínání? - problematika očitého svědectví, kognitivní interview vi) Autobiografická paměť, zábleskové vzpomínky (flashbulb) vii) Generační paměť – způsoby ne/vzpomínání na generačně traumatické události a vyrovnávání se s nimi VI. Učení Druhy učení: i) Vtiskávání (imprinting, Konrad Lorenz) ii) Klasické podmiňování - primární (nepodmíněný) a sekundární (podmíněný) podnět/reakce, Ivan P. Pavlov iii) Operantní (instrumentální) podmiňování, rozdíl operantního a klasického podmiňování VII. Myšlení a řešení problémů i) Myšlení a imaginace (analogové myšlení), myšlení jazykové (propoziční) ii) Kognitivní styly (verbálně analytický styl vs. vizuálně analogový styl; závislost vs. nezávislost na poli – Herman Witkin) iii) Indukce, dedukce – jejich vlastnosti a příklady iv) Usuzování v každodenním životě, stereotypy, předsudky v) Usuzování v každodenním životě, stereotypy, předsudky vi) Heuristiky; chyby v každodenním usuzování; base-rate fallacy; A. Tversky, D. Kahneman VIII. Inteligence inteligence v užším slova smyslu vs. sociální inteligence; emoční inteligence; verbální a neverbální inteligence testování inteligence; kulturně-férové testy inteligence (culture-fair)