Úvod do studia psychologie osobnosti •Psychologie osobnosti •Obecná psychologie • • x Psychologie osobnosti • • x Psychoterapie • • Postavení obecné psychologie a ostatních oborů n Obecná psychologie versus psychologie osobnosti n Psychologie osobnosti - Triáda nSe věnuje všem třem složkám tzv. psychologické triády – tedy tomu jak člověk myslí, cítí a chová se n n nKaždá složka zvlášť nTyto složky v kombinaci nTyto složky v rozporu Otázky: nEmoce jsou složkou osobnosti, která z velké části zahrnuje vnitřní procesy v člověku, co by se stalo, kdyby ale ze světa vymizely? nJmenujte příklady z praxe/psychický fenomén, ze svého života, kdy se člověk n- chová v rozporu se svým přesvědčením n - chová v rozporu se svými emocemi n - jeho emoce a myšlení jsou v rozporu nProč?? Tři pilíře utváření osobnosti nBiologické faktory (vliv na vlohy, temperament) n nSociální faktory (charakter…) n nSebeutváření ( moje vlastní cesta, sebevýchova, sebeurčení) n nVěčná otázka: Co má největší vliv na utváření osobnosti? nVýzkumy dvojčat – výchova x genetika nRasové teorie – biologická podmíněnost některých složek osobnosti n n Osobnost jako složitá skládačka n Osobnost jako složitá skládačka nNekonzistence mezi různými systémy n nKomplikovanost celého systému – neznáme všechny vstupní údaje (fyziologie mozku, podíl dědičnosti, výchovy a vůle na utváření osobnosti, kauzalita mezi tělesným a duševním) n nNemožnost předpovědět, kdy, proč, za jakých okolností člověk jedná, jak jedná Psychologie osobnosti – Mission impossible nTři otázky psychologie osobnosti: n1. Co? n2. Jak? n3. Proč? n nZahlcení různými odpověďmi nNelze vše zaráz – hledat šablonu, čočku, vzorec, algoritmus, mapu, postup, které nás zorientuje a zaměří – základní paradigma v psychologii osobnosti Psychologie osobnosti nDvě rozdílné cesty: n nzkoumání jednotlivých složek osobnosti: temperament, charakter, sebepojetí, motivace… n nDRUHÁ CESTA JE PRO NÁS: npohled na osobnost prostřednictvím 3 základních směrů a koncepcí různých autorů: nbehaviorismus – Watson, Skinner, Bandura npsychoanalýza – Freud, Jung, Adler, Horneyová,… nhumanistická – Rogers, Maslow, Frankl, Kelly n n OBT nParadigma – zásadní teorie, supermodel, univerzálně přijímaný – psychologie osobnosti ho nemá n nOne Big Theory (OBT) nKaždý si myslí, že je to ta jeho (Freud x Jung x Skinner) nV psychologii (natož. Psychologii osobnosti) chybí – a možná nikdy nebude nDŮVODY: nCo jedné teorii jde dobře – zcela opomíjí něco jiného (kávovar a toastovač) nA ještě hůř: kávovar a toastovač a rádio v kombinaci dohromady – k čemu je to dobré? n Tři základní směry v psychologii osobnosti Tři základní přístupy… nPsychoanalýza nBehaviorismus nHumanistická psychologie nA pak moderní přístupy: kognitivní, rysový… n nRůzné zdroje – biologie, filosofie, experimentální, gestalt… nHistorické souvislosti nLiší se právě v pohledu na osobnost člověka nMnoho z nich vycházejících různých teorií… Kterou teorii vybrat? nMít v paměti tzv. Funderovo pravidlo: nNejsilnější stránky čehokoliv jsou zároveň slabou stránkou též věci a překvapivě někdy bývají pravdivé oba protikladné výroky. n nOsobnost JE koherentní a konzistentní, ale představuje jen možnost, různě využitelnou. n nSilné stránky každého hlavního SMĚRU jsou i jeho slabými (tzn. jsou těsně vázány se slabými stránkami) n n(Př. Psychologie osobnosti, behaviorsimus, prezident Nixon, princezna Diana) n n Ale přesto – znaky dobré teorie: nTeorie: na) soubor premis, relevantních pro předmět zkoumání, které jsou v logickém vztahu a tvoří systém nb) soubor definic, které dávají premisy do vztahu pozorovatelných skutečností nPRAVIDLA: nMusí být jasná syntax. Musí být operacionalizované pojmy, definice. nPř. Vztah úzkosti x motoriky a sebehodnocení nNutné vlastnosti: nVerifikovatelnost. (schopnost teorie predikovat) nObsažnost (jak velké pole zasahují?) nHeuristika (jaký mají dopad na realitu?) n Teorie osobnosti v protikladech: nKaždá teorie osobnosti je soubor tvrzení o lidském chování, které odpovídají na hlavní otázky po povaze lidské osobnosti. nTeorie se mohou (vzhledem k těm tvrzením) nacházet na kontinuu: nVědomé ………………………… nevědomé procesy nVýsledky učení …………………. proces učení nDědičnost………………………….. prostředí nMinulost…………………………přítomnost nHolistický přístup…………………………analytický přístup nOsoba …………………………situace nÚčelové ……………………mechanistické chování nNěkolik ……………………mnoho motivů nNormální …………………nenormální n n n n Definice osobnosti nFilozofická otázka: nJe osobnost tedy souhrn různých složek, které jsme si vyjmenovali a které spolu tvoří složitý funkční systém? nAnebo je osobnost tím, co to všechno propojuje určitým specifickým způsobem? Takže vlastně: je moje osobnost příčinou nebo výsledkem? n nOsobnost v laickém slova smyslu – „…osobnosti Superstar jsou rychlokvašky…“„Václav Havel je osobnost“ – hodnotící definice n nV psychologii osobnosti je osobností každý: nejen Sestra Tereza či John Lennon… Martin je komplikovaná osobnost… deskriptivní definice n nTeorie a definice osobnosti Definice osobnosti nV psychologii složitější a komplexní pohled: nAllport sesbíral 50 definic osobnosti n nBiosociální definice n nSouhrnná n nIntegrativní n nA jaká je Vaše definice osobnosti? n nOsobnost je… n Definice osobnosti n Osobnost je jednotná psychofyziologická celost, integrace dynamických vztahů mezi biologickými (konstitučními) a sociálními momenty. (K.Gotschaldt) n n Každý člověk je v určitých ohledech jako všichni ostatní, jako někteří lidé, jako žádný jiný člověk. (A. H. Murray) n n Osobnost je integrovaný, k seberealizaci směřující systém psychických a psychofyziologických funkcí individua, které jsou v neustálé interakci s prostředím. (P. Říčan) n n Osobnost je konečný produkt našeho systému zvyků. n (J. B. Watson) Definice osobnosti (Smékal, 2002) n Osobnost je konvergencí všech podstatných kulturních tendencí v psychice. Čím kulturnější člověk je, tím méně může být jedinečnou osobností. (Vernon) n n Osobnost nezáleží na vlastnostech, ale ve způsobu jejich spojení. n (Peters) n n Osobnost je to, čím se jeden člověk odlišuje od druhého z hlediska kvantitativního i kvalitativního. (H. J. Smith) n n Osobnost je sumou psychickýcch reakcí člověka na mínění, které má o něm jeho okolí. (Ch. H. Cooley) PSYCHOANALÝZA X BEHAVIORISMUS X HUMANISTICKÝ PŘÍSTUP nTest srovnání paradigmat •Psychoanalýza, neopsychoanalýza •Hlubinné teorie osobnosti •Sigmund Freud •První ucelená teorie osobnosti, převratný moment – „já ztratilo vládu“ •Všichni vychází z Freuda, lidová slovesnost, košilaté vtipy a říkačky…Freude, Freude, Freude… •Nebezpečná metoda •Pojmy: Id, Ego, Superego /Vědomí x předvědomí x nevědomí/ Obranné mechanismy/Vývojová stadia osobnosti/ Neurózy a úzkosti/ Sny a Parapraxe •Ale především – sex! • •C. G. Jung, A. Adler, K. Horneyová, H. S. Sullivan, E. Fromm, •E. Erikson, … • Behaviorismus, neobehaviorismus nOtec behaviorismu J. B. Watson n n „…Dejte mi tucet zdravých dobře rostlých dětí a vlastní specifický svět, v němž bych je vychovával, a já vám ručím za to, že z každého z nich vychovám specialistu podle objednávky: lékaře, právníka, umělce, vedoucího prodejny, ba dokonce i žebráka a zloděje, bez zřetele k jeho vlohám, sklonům, tendencím, schopnostem, zájmům a výbavě jeho předků…“ n •Behaviorismus, neobehaviorismus •Důraz na chování, viditelné projevy organismu. •Reakce (jednání) člověka je funkcí prostředí (stimulu) a osobnosti (black box). •Pokusy na lidech a zvířatech: krysy, Malý Albert. Skinnerův box, Pavlovovi psi •Etika! • •Ivan P. Pavlov •Teorie klasického podmiňování – nepodmíněný x podmíněný podnět. • •Clark L. Hull, B. F. Skinner •Rozvíjeli teorii podmiňování, zamýšleli se nad zamezením vyhasnutí podmíněné •odezvy. • •John Dollard, Neal E. Miller •Zabývali se procesem učení, vymezovali jeho složky. • •Humanistická psychologie •Abraham Maslow, Carl R. Rogers, V.Frankl •Opozice vůči behaviorismu i proti „pudovým“ silám psychoanalýzy. •Zdůraznění svobody a individuality. •Hodnota člověka – člověk v obtížných situacích. •Duchovní stránky člověka. •Optimistický pohled na organismus - může být moudřejší než vědomí. •Vůle k seberealizaci, mohou jí být postaveny překážky. • •Pojmy: Smysl života, Hodnoty, Potřeby. Vůle, Self, Sebepojetí, Sebeurčení, Kongruence, Autenticita Názor na lidskou povahu nPsychoanalýza n n nBehaviorismus n n nHumanistická psychologie n n Názor na lidskou povahu nPsychoanalýza n negativní n nBehaviorismus n neutrální n nHumanistická psychologie n pozitivní Je chování svobodné nebo determinované? nPsychoanalýza n n nBehaviorismus n n nHumanistická psychologie n n Je chování svobodné nebo determinované? nPsychoanalýza n determinované n nBehaviorismus n determinované n nHumanistická psychologie n svobodná volba n Základní motivy nPsychoanalýza n n nBehaviorismus n n nHumanistická psychologie n n Základní motivy nPsychoanalýza n sex a agrese n nBehaviorismus n popudy různého druhu n nHumanistická psychologie n sebeaktualizace n Struktura osobnosti nPsychoanalýza n n nBehaviorismus n n nHumanistická psychologie n n Struktura osobnosti nPsychoanalýza n id, ego, super ego n nBehaviorismus n zvyky n nHumanistická psychologie n self (jáství) n Role nevědomí nPsychoanalýza n n nBehaviorismus n n nHumanistická psychologie n n Role nevědomí nPsychoanalýza n maximalizovaná n nBehaviorismus n prakticky neexistující n nHumanistická psychologie n minimalizovaná n Vývojový důraz nPsychoanalýza n n nBehaviorismus n n nHumanistická psychologie n n Vývojový důraz nPsychoanalýza n psychosexuální stádia n nBehaviorismus n kritické situace, učení – identifikace a imitace n nHumanistická psychologie n vývoj obrazu sebe sama n Bariéry osobního růstu nPsychoanalýza n n nBehaviorismus n n nHumanistická psychologie n n Bariéry osobního růstu nPsychoanalýza n nevědomé konflikty, fixace n nBehaviorismus n maladaptivní zvyky, patologické prostředí n nHumanistická psychologie n podmínky hodnoty, inkongruence n Úkol pro skupiny: Sehrajte nebo popište interakci klient a terapeut nProblém nFobie z myší nDeprese nAlkoholismus nNevěra- partnerská terapie nPřístup nBehaviorismus a přidružené přístupy nPsychoanalýza, různé druhy nHumanistický přístup n ÚKOL Č. 1 nZadání úkolu: n1. Determinovanost homosexuality. n2. Determinovanost školního neúspěchu Romských dětí. nRozsah: 3 stránky (+/- 20 procent; tzn. cca 5400 znaků) - je nutné dodržet rozsah nTéma/problém: nAd 1. Vysvětlete pojem z různých hledisek. Je homosexualita dědičná (vrozená) nebo je získaná? Pokud je dědičná, popište možný mechanismus a způsob, jak a kdy se projevuje na osobnosti lidského jedince. Pokud je získaná – tedy jak a v kterém období vývoje? Jaký vliv na osobnost má fakt, že jde o získanou/vrozenou vlastnost osobnosti (rys) nAd 2. Výchova a vzdělání romských dětí – neprospívání je faktem. Jaké jsou příčiny tohoto jevu, jaký může být vliv biologické determinace osobnosti? Jak, na základě poznatků přistupovat k výchově romských dětí, jaká opatření přijmout. nStruktura práce: nTeoretický úvod, představení různých aspektů jevu (historické souvislosti, aktuální situace atd.) nArgumenty pro a proti biologickou determinaci fenoménu nSyntéza – jaký je možné udělat závěr? nJaké jsou důsledky tohoto závěru – pro teorii pro praxi? nKaždý argument musí být podložen citací odborné literatury – minimálně citovat 3 různorodé zdroje n Příště: nHODNOCENÍ, SHRNUTÍ nJaké mají teorie vlastnosti a vady ?? nKteré jsou špatné a které nejlepší ?? nDÁLE: nBiologická determinace psychiky nHlubinné teorie osobnosti