Komunikace osob se sluchovým postižením (část - komunikace, odezírání, PAZ) n communicatio – spojení, sdělování n obecně lidská schopnost využívat výrazových prostředků pro vytváření, udržování a pěstování mezilidských vztahů Význam mezilidské komunikace: - dorozumění, vybízení k určité činnosti, kontrolní fce., budování citů a emocí, budování sociálních vztahů, atd. n komunikační schopnost - užívat jazyk jako systém znaků a symbolů ve všech jeho formách n komunikační proces – sdělování a výměna informací Verbální komunikace Nonverbální komunikace prostředky nonverbální komunikace mimika proxemika fyzický postoj (sklon hlavy, nakročení) gestika haptika pohled úprava zevnějšku, úprava okolí Komunikace osob se sluchovým postižením n 2 základní komunikační systémy: a) Audio-orální a) Vizuálně-motorický Rozvoj jazykových kompetencí u osob se sluchovým postižením n cíl: n jazyková intervence zaměřena především na získání základů verbálních i neverbálních komunikačních dovedností: a) vizuálně-motorických b) orálních c) vizuálních d) zvukových Komunikační formy u osob se SP n mluvená (hlásková) řeč n odezírání n psaná forma řeči n daktylotika, daktylní abeceda / prstová abeceda n pomocné artikulační znaky (PAZ) n znakový jazyk n znakovaný jazyk n Gestuno n mezinárodní znakový systém n mimika n gestikulace n dramatizace n pantomima Odezírání n odezírání nemůže nikdy zcela nahradit sluch a je vnímáno jako jeho nedokonalá náhrada n jeho kvalita je přímo závislá na kombinaci vloh a na vrozených předpokladech pro jejich rozvoj n realizuje se prostřednictvím vnímání tzv. kinémů n několik fonémů má jeden společný kiném n některé hlásky mají kiném prakticky zrakem nezachytitelný n nejlépe se odezírají samohlásky Podmínky odezírání Vnější podmínky odezírání a) dokonalý a nepřerušovaný zrakový kontakt b) osvětlení c) vzdálenost mluvící osoby d) řeč, její tempo a rytmus e) způsob výslovnosti mluvícího f) momentální situace g) znalost tématu hovoru h) další zdroje hluku (TV, rádio) Vnitřní podmínky odezírání - vnitřní předpoklady pro úspěšné odezírání u každého člověka jiné * vnitřní psychické a somatické podmínky trvalejšího i aktuálního rázu - momentální zdravotní stav - stav zraku - nemoc a bolesti - únava - pozornost - emoční a motivační stránka - míra uspokojení potřeb - pozitivní citový kontakt - postřeh a pohotovost - paměť - vrozené předpoklady pro rozvoj dorozumívacích dovedností Stupně odezírání n rozlišujeme tři stupně odezírání, které na sebe postupně navazují a každý musí projít nejprve stupněm nižším, aby se mohl dostat ke stupni vyššímu a) odezírání ideovizuální, globální, pasivní, primární b) odezírání vizuálně-fonetické, technické, lexikální c) odezírání ideativní, rozumové, integrální Složky odezírání 1) technická složka a) samohlásky b) souhlásky n kiném Shrnutí: - trénink odezírání, viditelnost mluvních pohybů, viditelnost jednotlivých hlásek, vliv okolních hlásek na mluvní obraz, zvýraznění viditelných mluvních pohybů, rytmus a tempo řeči, rozdíly mezi psanou a mluvenou podobou slova b) psychická složka odezírání (logické doplňování neúplných ústních obrazů a kombinační schopnosti) Shrnutí: - koncentrace a rozsah pozornosti při odezírání, zpracování vizuálních vjemů řeči v mozku, plasticita mozku a odezírání, paměťové funkce při odezírání, zatížení krátkodobé paměti při odezírání, logické myšlení, kombinační schopnosti, doba potřebná k odezírání, náročnost psychické činnosti při odezírání Jazykové aspekty odezírání Vliv sociálních zkušeností na odezírání Význam zraku pro odezírání Rozvoj zrakového vnímání Pomocné artikulační znaky n značky pomáhající při hláskové komunikaci n používají se při rozvíjení zvukové stránky mluvené řeči dětí se sluchovým postižením n podporují správnou artikulaci příslušných hlásek n jejich počet odpovídá počtu hlásek mluveného národního jazyka n vztahují se k fonémům x daktylní znaky ke grafémům n PAZ upozorňují na : n další fce. PAZ :