• Základy etopedie • Michaela Fialová • ESEJ • Esej na vybranou knihu nebo film s etopedickou tématikou • Odevzdat do odevzdávárny do 15. prosince • Rozsah cca 1 normostrana textu • test • Předmět bude ukončený testem • Etopedie • Co je to etopedie? • Etopedie Etopedie je disciplína speciální pedagogiky zaměřena na výzkum jedince s poruchou emocí nebo chování v celém jeho kontextu. Předmětem teorie etopedie je výzkum morálního formování jedince s PCHE • Rozdíly v Etopedii • Jaké jsou významné rozdíly mezi etopedií a ostatními speciálně pedagogickými disciplínami? • Rozdíly v etopedii 1. terminologie 2. charakter postižení, znevýhodnění 3. segregační tendence a intervence • Předmět etopedie • Děti/mladiství bez výraznějších problémů • Děti/mladiství v riziku PCHE • Děti/mladiství s problémy v chování • Děti/mladiství s PCHE • Historie etopedie • Vztah etopedie ke spolupracujícím oborům • Psychologie • Penologie • Vývojová psychologie • Pedagogická psychologie • Sociální psychologie • Forenzní psychologie • Pedagogika • Artefiletika • Sociální pedagogika • Penitenciární pedagogika • Rizikové faktory • Rizika spojená s osobností dítěte • - fyzické zdraví • - faktory vnitřních dispozic • - faktory sociálních kompetencí • - faktory emocionálního zaměření a prožívání • - temperament • - genetické faktory • - neurobiologické faktory • Rizikové faktory • Rizika spojená s rodinou dítěte • - rodinné stresory • - funkčnost rodinného systému • - fungování rodičů • - násilí v rodině • - interakce mezi dítětem a rodičem • Rizikové faktory • Školní rizika • - vstup do školy • - nedostatek pozitivní interakce • - sociální izolace • Rizikové faktory • Rizika spojená se společností • - životní podmínky • - patologické formy chování • Problémy v chování • Problém versus porucha • Proč je důležité rozlišit problémové chování od poruchového? 2 základní kategorie • - žák s problémy v chování • - žák s poruchou v chování • Tři základní aspekty rozdílu mezi problémem a poruchou • MOTIVACE CHOVÁNÍ • V TRVÁNÍ PROBLÉMOVÉHO CHOVÁNÍ • V INTERVENCI A REEDUKACI • Intervence a reedukace • PROBLÉM • PORUCHA • Stačí cílená pedagogická opatření • Speciálně pedagogické metody vedou k nápravě nežádoucího chování • Náprava vyžaduje specializovanou péči • SVP, DÚ • Motivace v chování • PROBLÉM • PORUCHA • O svých problémech ví a chce je řešit • Normy nenarušuje úmyslně • Nálepkou trpí • Není s daným problémem v konfliktu • Nepřijímá normy • Nepociťuje vinu za vlastní jednání • Trvání problémového chování • PROBLÉM • PORUCHA • Problémy jsou krátkodobé • Projevují se v určitých periodách • Jsou důsledkem nezvládnutých konfliktů s okolík • Porušuje normy dlouhodobě • Nežádoucí chování se prohlubuje • Poruchy chování a emocí - klasifikace • Medicínská klasifikace poruch chování • Mezinárodní klasifikace nemocí 10. revize (1993) – F90 – F98 Emoční poruchy (F93) - Separační úzkostná porucha v dětství, fobické poruchy, porucha sourozenecké rivality aj. Poruchy sociálních vztahů (F94) - Elektivní mutismus, Reaktivní porucha příchylnosti dětí, citově chladná psychopatie aj. Tikové poruchy (F95) - Přechodná tiková porucha, Chronické motorické nebo vokální tiky, de la Tourette aj. (tourette x turner) - https://www.youtube.com/watch?v=c36j-uv75rI Jiné poruchy chování a emocí (F98) - Neorganická enuréza, Neorganická enkopréza, Poruchy příjmu potravy v kojeneckém a dětském věku, pika, Stereotypní pohybové poruchy, koktavost, breptavost aj. - http://www.uzis.cz/cz/mkn/F90-F98.html • Sociální klasifikace • - Porucha chování se sociálním základem • - Asociální porucha • - Porucha chování antisociální rázu • - Delikvence • Dětská delikvence, prekriminalita, juvenilní delikvence • - čin jinak trestný • - provinění • Školská klasifikace • Poruchy chování vyplývající z konfliktu • - záškoláctví, lhaní, krádeže • Poruchy chování spojené s násilím • - agrese, šikana, loupeže, juvenilní kriminalita a prekriminalita • http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1100627928-ta-nase-povaha-ceska/405235100011004-narod-nezleti lych-vrahu/titulky • Poruchy chování související se závislostí • PRAXE ETOPEDIE = zaměření na odstranění nežádoucího chování a motivaci k žádoucímu chování 3 fáze etopedické praxe: 1) Prevence – školy • Děti bez výraznějších problémů v chování + Děti v riziku + Děti s PCHE • Poradenství a diagnostika 2) Intervence – školy, preventivně výchovná zařízení • Děti v riziku + Děti s PCHE • Diagnostika, poradenství, dlouhodobé vedení, práce s rodinou • PRAXE ETOPEDIE- pokračování 3) Rehabilitace (resocializace) – šk. Zařízení pro výkon OV a ÚV – intenzita PCH neumožňuje práci s dítětem v jeho přirozeném prostředí • Reedukace, diagnostika, poradenství • Nutno nejdříve poznat dítě Dříve užívaná terminologie: mládež mravně ohrožená, mravně vadná, obtížně vychovatelná, poruchy chování, porucha šk. Přizpůsobivosti, di/a/antisociální chování • Dítě se SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI (27/2016 Sb. – změna šk. zákona) 1) nízké socio-kulturní prostředí 2) dítě s nařízenou ústavní výchovou nebo uloženou ochrannou výchovou • Termíny • ÚSTAVNÍ A OCHRANNÁ VÝCHOVA • Zajištěno vzdělávání, výchova, péče a sociální zázemí v případě, že: • rodiče nejsou schopni zajistit podmínky pro vývoj; • PCH ovlivňuje intenzitou vývoj dítěte a to porušuje společenské a právní normy; • je alternativním trestem; • dítě provede mezi 12. a 15. rokem čin, za nějž je jinak až výjimečný trest. • ÚSTAVNÍ VÝCHOVA • Nařízeno soudem • Do roku 2014 zákon o rodině (94/1963 Sb.) nyní občanský zákoník (89/2012 Sb.) a zákon o soudnictví ve věcech mládeže (218/2003 Sb.) • Výchovné a sociální důvody • Trvá po nezbytně nutnou dobu – max. zletilost (může až do 19 let) • Ruší soud • OCHRANNÁ VÝCHOVA • Uložena trestním řízení • Zákon o soudnictví ve věcech mládeže (218/2003 Sb.) • Dětem, 12 – 15 let, které spáchaly čin, za který lze dle TZ uložit výjimečný trest • Mladistvým, 15 – 18 let, kteří spáchali provinění a ochranná výchova by měla výt efektivnější než odnětí svobody • Končí zletilostí • Systém školských zařízení pro výkon OV a ÚV • Diagnostický ústav • Dětský domov • Dětský domov se školou • Výchovný ústav • Školská zařízení pro žáky s problémy a s poruchami chování a emocí • Středisko výchovné péče prevence • odstranění či zmírnění již vzniklých PCH • intervence spolupráce s rodinou • spolupráce se školou • spolupráce s ostatními institucemi cílový klient • 3 – 19, event. 26 let • děti a mládež s rizikem či s projevy PCH a negativními jevy v sociálním vývoji • jedinci propuštění z ÚV, OV při jejich integraci do společnosti • Svp • svp • svp • Diagnostický ústav • děti a mládež • na základě žádosti rodičů (zákonných zástupců) - preventivně-výchovná péče - důvodem poruchy chování • s nařízenou ÚV • s uloženou OV • zadrženým na útěku z jiných zařízení nebo od rodičů • nařízeným předběžným opatřením • délka pobytu zpravidla 8 týdnů à komplexní diagnostika ALE!!!!!!! • diagnostická a zdravotní šetření, • probíhá vzdělávání, terapeutická činnost, • výchovná, sociální a organizační zajištění, • vedou k umístění dítěte do zařízení pro výkon ÚV a OV v územním obvodu diagnostického ústavu • DÚ • poskytují i nezbytnou péči dětem a mladistvým, zadrženým na útěku nebo policií při trestné činnosti, na základě rozhodnutí soudu o předběžném opatření • základní organizační jednotka • výchovná skupina • člení se podle pohlaví nebo věku a jsou zřizovány max. 3 při počtu nejméně 4 a nejvíce 6 dětí • děti školou povinné • chodí do tříd kde jsou vzdělávány podle vzděl. programů ZŠ, ZŠ praktické • pro mládež s ukončenou povinnou školní docházkou • diagnostické třídy pro přípravu na budoucí povolání • ve třídě max. 8 žáků • po diagnostickém pobytu je dítě umístěno s předáním veškeré dokumentace a doporučením • zpět do rodiny • dětského domova - nemá závažné poruchy chování • dětského domova se školou • výchovného ústavu • DÚ - FUNKCE • diagnostické • formou pedagogických a psychologických činností • vzdělávací • zjištění úrovně dosažených ZN, DO • stanovení SVP • terapeutické • prostřednictvím ped. a psych. činností směřující k nápravě poruch • výchovné a sociální • vztahují se k osobnosti dítěte, rodinné situaci, nezbytné sociálně-právní ochraně • organizační • souvisí s umisťováním do dalších zařízení • koordinační • k prohloubení a sjednocení odborných postupů ostatních zařízení • DĚTSKÝ DOMOV • edukaci zajišťuje stát • pro děti s nařízenou ÚV • nemají závažné poruchy chování (umístěny ze sociálních důvodů) • děti, o něž nemá, kdo pečovat nebo • jimž nelze ze sociálních důvodů zajistit péči ve vlastní rodině, popřípadě náhradní rodinnou péči • zpravidla od 3 do 18 let (do 26 let) • základní organizační jednotka • rodinná skupina – 6-8 dětí • 2-6 skupin • děti navštěvují školy mimo DD podle věku • ÚKOLY DD • výchovné • vzdělávací • sociální • žijí v rodinných skupinkách po 6-8 dětech • do školy dochází mimo DD • umisťují se i nezletilé matky spolu s jejich dětmi • http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10123228705-cas-ditete/20756226500/diskuse - čas dítěte • http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10299558814-prekrocit-prah • DĚTSKÝ DOMOV SE ŠKOLOU • edukace dětí s nařízenou ÚV • děti od 6 let do ukončení povinné školní docházky • mají závažné poruchy chování • nebo přechodnou či trvalou duševní poruchu • vyžadují výchovně – léčebnou péči • zařazovány • výjimečně i děti s uloženou ochrannou výchovou • a nezletilé matky se závažnými poruchami chování, nebo duševní poruchou i s jejich dětmi • při přetrvání poruchy – přeřazení do výchovného ústavu • DD SE ŠKOLOU • základní organizační jednotka • rodinná skupina – 5-8 dětí • 2 -6 skupin • ve škole třídy s max. počtem 8 dětí • vzdělávání podle programu • základní školy, • základní školy praktické, • základní školy speciální • žáci jsou zařazováni do tříd podle ročníků • podle podmínek (počet dětí v jednotlivých třídách) je možné, aby bylo v jedné třídě zařazeno více ročníků • VÝCHOVNÝ ÚSTAV • zařazeny děti starší 15 let • se závažnými poruchami chování • na základě nařízené ÚV nebo uložené OV • může být umístěno i dítě starší 12 let – na základě uložené ochranné výchovy a se závažnými poruchami chování • základní organizační jednotka • výchovná skupina – 5-8dětí; • 2-6 skupin • ve škole při zařízení třídy s max. počtem 8 dětí • je zde možno dokončit si povinnou školní docházku a střední vzdělání – nejčastěji se zřizuje • Praktická škola • Odborné učiliště • SOU • pro ty, co se nepřipravují na budoucí povolání může být zřízena pracovně-výchovná skupina • VÝCHOVNÝ ÚSTAV - FUNKCE • výchovné • vzdělávací • sociální • jako součást se zřizuje ZŠ, nebo SŠ • ve třídě více ročníků • ZÁKON 109/2002 • o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů • Bowerova definice • ,,Děti, které prožívají a projevují ve svém chování běžné problémy každodennosti, jež souvisejí s vývojem, růstem, poznáváním prostředí, vyrovnáváním se s realitou. • Děti, u nichž se rozvíjí větší počet a vyšší stupeň emočních problémů, které jsou důsledky normálních krizí nebo stresujících zkušeností – úmrtí blízké osoby, narození sourozence, rozvod rodičů, tělesný úraz, úraz mozku, dospívání nebo vstup do školy. • Děti, u nichž mírné projevy emočních problémů přetrvávají s tím, že v jisté míře překračují hranici běžných očekávání, ale zároveň jsou tyto děti schopny zvládnout adekvátní přizpůsobení se školnímu prostředí. • Děti se zafixovanými a opakujícími se symptomy emoční nepřizpůsobivosti, které s pomocí mohou těžit ze školní docházky a v rámci školního prostředí udržovat vztahy pozitivní. • Děti se zafixovanými a opakujícími se projevy emočních obtíží, které budou pravděpodobně nejlépe vzdělavatelné v pobytovém školním prostředí nebo dočasně v domácí péči‘‘ • Školská klasifikace • Poruchy chování vyplývající z konfliktu • - záškoláctví, lhaní, krádeže • Poruchy chování spojené s násilím • - agrese, šikana, loupeže, juvenilní kriminalita a prekriminalita • http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1100627928-ta-nase-povaha-ceska/405235100011004-narod-nezleti lych-vrahu/titulky • Poruchy chování související se závislostí • Záškoláctví, lhaní, krádeže • Typy záškoláctví • impulzivní • • předem neplánuje • • reaguje náhled, nepromyšleně, odejde v průběhu vyučování • • někdy absence trvá i několik dnů než se o situaci dozvědí rodiče • • dítě často pokračuje v absencích ze strachu z následků, neví, co by mělo dělat • plánované • • účelové, plánované • • nejrůznější záminky • • v situaci před zkoušením, neoblíbeným předmětem, neoblíbeným učitelem • Pravé záškoláctví – žák se ve škole neukazuje, ale rodiče si myslí, že do školy chodí • Záškoláctví s vědomím rodičů – na této formě se podílí několik typů rodičů, jejichž hlavními charakteristikami je buď odmítavý postoj ke škole nebo přílišná slabost ve vztahu k dítěti či závislosti na pomoci a podpoře dítěte v domácnosti • https://www.youtube.com/watch?v=g2pHBMm444w • Záškoláctví s klamáním rodičů - existují děti, kteří dokážou přesvědčit rodiče o svých zdravotních obtížích, po které nemohou jít do školy a rodiče jim absenci omlouvají pro tyto zdravotní důvody, tento typ záškoláctví je však obtížně rozlišitelný od záškoláctví s vědomím rodičů • Útěky ze školy – žáci do školy přijdou, nechají si zapsat přítomnost a během vyučování na několik hodin odejdou, přičemž zůstávají v budově školy nebo ji na krátkou dobu opustí • Odmítání školy – některým typům žáků činí představa školní docházky psychické obtíže, např. v důsledku problémů ve škole souvisejících s obtížností učiva, při strachu ze šikany, či výskytu školní fobie nebo deprese • ¨ hodiny byly nudné • ¨ práce v nich byla moc těžká • ¨ atmosféra ve škole byla příliš přísná • ¨ žáci měli problémy s některými učiteli • ¨ měli pocit, že je škola odmítá • ¨ škola se jim dostatečně nevěnovala • ¨ byli šikanováni • ¨ chtěli trávit čas s kamarády nebo chtěli být sami • ¨ nelíbily se jim učební osnovy školy • Co s tím? • ¨ vedení lepší dokumentace o problému • ¨ lepší pomoc žákům s rizikem chození za školu • ¨ osnovy, které lépe vyhovují zájmům a potřebám žáků • ¨ informovanost o důsledcích (právních, vzdělávacích) • ¨ intervenční programy proti záškoláctví • Lhaní • Lhaní - je způsobem úniku z osobně nepříjemné situace, kterou dítě nedovede vyřešit jinak. • Pravá lež – charakteristická úmyslem a vědomím nepravdivosti. Jde o obranný mechanismus, který má jasný cíl. • Dětská bájná lhavost – uspokojuje alespoň na symbolické úrovni ty potřeby, které ve skutečnosti uspokojeny nejsou. V tomto případě se o poruchu chování nejedná do 7. roku dítěte. • Mytomanie - nutné odlišit jiná psychiatrická onemocnění (bludy, obsese - nutkání atd.), u dětí většinou samovolně s věkem odezní, léčba je vždy obtížná a dlouhodobá, nutná pomoc psychologa, ev. psychoterapie, farmakologicky antidepresiva. • Motivační prvky • ¨ odměny pro ty, kteří si v určitém období udrželi 100% docházku –diplomy, psací potřeby, lístky do kina, vstupenky na fotbal, do bazénu • ¨ Projekt supertřída • ¨ umožnění práce v programu proti záškoláctví pro žáky s omluvenými absencemi (peer program?) • ¨ péče o klima školy • Lhaní u dětí po 7. roku • Vzpoura. • Jedním z důvodů je touha vymanit se z vlivu dospělých. • Nedůvěra. • Když řekne pravdu, už předem ví, že bude zamítnuta. Je přece lehké vymyslet si to, co rodiče chtějí slyšet • Pohodlí. • Často bývá příčinou nepravdivých tvrzení obyčejná lenost • Nejistota. • Teenager může lhát i proto, že si není jistý v zátěžových situacích. Možná má strach. • Co dál? • Zkuste zjistit proč. Možná, že až objevíte důvod jeho výmyslů, budete znát i řešení. • Místo trestu odpovědnost. Dítě je připraveno, že za svou lež bude potrestáno. Nedělejte to, ale nechte je nést následky jeho chování. • Zaveďte "nerovnováhu". Lež by se neměla vyplatit, pravdu je naopak třeba odměnit. Stačí projevit svou radost nebo dítěti upřímně poděkovat a říci mu, že si jeho pravdomluvnosti vážíte. • Dejte jasná pravidla. Dítě by mělo vědět, že příště už nastanou sankce. Hned si také ujasněte jaké • Krádeže • Jedná se o chování, na které lze nahlížet z několika úhlů pohledu – podle účelu krádeže. Nicméně vždy je tímto chováním způsobena škoda druhé osobě. • Krádeže často doprovází jiné typy rizikového chování. Například jde o způsob, jak získat prostředky na návykové látky, nebo může být krádež motivována rasistickými předsudky a podobně. Důležité je zjistit, zda dítě krádež předem plánovalo, nebo zda se jednalo o impulzivní reakci na jeho aktuální potřebu. • Typy krádeží • Dítě krade pro sebe – v rámci uspokojení svých potřeb či získání si pozornosti okolí, zejména rodičů, a jde tedy o takzvané „volání o pomoc". • Dítě krade pro druhé – ve snaze získat přátele, zvýšit svůj společenský status. • Dítě krade v partě – často se jedná o vstupní rituál do party, jeden z možných projevů šikany. • video • Národ nezletilých vrahů • Jizvy na duši • Z děcáku do života • útěkáři • Agrese, šikana, loupeže • Jaký je rozdíl mezi agresí a agresivitou • agresivita • Agresivitu klasifikujeme jako vnitřní pohotovost jednat útočně (rys osobnosti). Je to sklon (tendence) k útočnému jednání, které se transformuje do různých podob. V přírodě je to vlastně přirozená a nutná vlastnost živočichů, aby přežili. Agresivita je způsob reakce na podkladě strachu, přání (frustrace, žádosti), heredity (dědičnosti), opuštění nebo tyranie. • Agrese • Agrese je chování, které vědomě a se záměrem (úmyslně) ubližuje, násilně omezuje svobodu a poškozuje jiné osoby nebo věci. • Agrese • agrese bez vnějších projevů, probíhá pouze v myšlení dítěte • agrese, která se projeví navenek, např. nadávkou, hrubým slovem, výhrůžkou • agrese, která se projevuje destruktivním chováním – bouchnutím dveří, rozbíjením předmětů • fyzické napadení druhé osoby • šikana Metodický pokyn MŠMT definuje šikanu takto: • „Šikanování je jakékoliv chování, jehož záměrem je ublížit jedinci, ohrozit nebo zastrašovat jiného žáka, případně skupinu žáků. Je to cílené a obvykle opakované užití násilí jedincem nebo skupinou vůči jedinci či skupině žáků, kteří se neumí nebo z nejrůznějších důvodů nemohou bránit. Zahrnuje jak fyzické útoky v podobě bití, vydírání, loupeží, poškozování věcí druhé osobě, tak i útoky slovní v podobě nadávek, pomluv, vyhrožování či ponižování. Může mít i formu sexuálního obtěžování až zneužívání. Šikana se projevuje i v nepřímé podobě jako nápadné přehlížení a ignorování žáka či žáků třídní nebo jinou skupinou spolužáků.“ • http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10318730018-polosero/211562222000001-polosero-sikana • šikana • 1. stádium ostrakizmu • 2. stádium fyzické agrese a přitvrzování manipulace • 3. stádium vytvoření jádra • 4. stádium kdy většina přijímá normy • 5. stádium totalita (dokonalá šikana) • šikana • Vztah oběti a agresora??? • - návyk • - pseudosvědomí • - identifikace • Jak to poznám????? • Jak můžu poznat, že se něco děje?? • Diagnostické metody • Portréty • Duchové/Loď • Přezdívky s plachtou • Řady • Stigmata • Ignorace aj…. • Když zjistím, že šikana v kolektivu je • Co musím udělat jako první? • Jak postupuji dál? • Kdy zvolit formu mediace a v čem je výhodná? • Projekt nenech to být - nntB • Kyberšikana • Jaký je hlavní rozdíl mezi kyberšikanou a šikanou? • Čeho si všímat v třídním kolektivu? • Loupeže • Kdo proti jinému užije násilí, nebo pohrůžky bezprostředního násilí v úmyslu zmocnit se cizí věci • výchova • Nařízená ústavní výchova • Uložená ochranná výchova • Výchovná opatření • Ochranná opatření • Trestní opatření • Trestní opatření • Obecně prospěšné práce • Domácí vězení • Zákaz vstupu na sportovní, kulturní a jiné akce • Peněžité opatření • Peněžité opatření s odkladem • Propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty • Zákaz činnosti • Vyhoštění • Odnětí svobody podmíněné • Odnětí svobody nepodmíněné • Provinění • Čin jinak trestný • Kolik může dostat mladistvý nebo dítě maximální trest odnětí svobody nepodmíněně? • šikana • http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1100627928-ta-nase-povaha-ceska/405235100011004-narod-nezleti lych-vrahu/titulky • http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10318730018-polosero/211562222000001-polosero-sikana • http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10318730018-polosero/211562222000003-polosero-utekari • Závislostní chování • Tradiční typy závislostního chování • drogová závislost • závislost na alkoholu • tabakismus • závislost na hracích automatech • Závislost na alkoholu • společenská droga, součást mnoha sociálních rituálů • naše společnost – proalkoholní • alkohol jako tzv. průchozí droga k nebezpečnějším látkám • přitom alkohol – tzv. tvrdá droga, nicméně společensky tolerovaná • Závislost na alkoholu - fáze 1) počáteční stádium • poznal účinky alkoholu, pocit dobré nálady • zvyšuje se tolerance (vydrží stále více) • alkohol je stále drogou, která dává a nic nebere 2) varovné stádium • nejen podnapilost, ale i opilost – občas se to může stát každému • hledá společníky • zvyšuje se tolerance 3) rozhodné stádium • jde víceméně o závislost, „okénka“ • alkohol je součástí metabolických procesů, ztráta kontroly • racionalizacční systém omluv svého pití 4) konečné stádium • výrazné snížení tolerance alkoholu, málo vydrží, rychle se opije • opilost i několikadenní (tahy), alkoholické psychózy – delirium tremens • Závislost na hracích automatech • automaty – zábavní a výherní • hra – základ patologického hráčství – zdroj zábavy a osvěžení • gambler • srov. s karbaníci • Závislost na hracích automatech - fáze 1) stadium výher – občasné hraní, fantazie velké výhry, přehnaný optimismus, zvyšování sázek, chlubí se nereálnými výhrami 2) stadium prohrávání – již patologické hráčství, neschopnost se hrou přestat, ztráta kontroly, hraní skrývá, financuje z dluhů, splácení odkládá, nárůst problémů v rodině i zaměstnání 3) stadium zoufalství – výrazné odcizení od rodiny, přátel, tendence obviňovat okolí za své jednání, trestné činy, rozpad rodiny, těžké duševní stavy, suicidální fantazie a pokusy • Nové formy závislostního chování • netolismus • sexuální závislost • závislost na práci • patologické nakupování • bulimie • Závislost na televizi • podobné charakteristiky jako tzv. počítačoví narkomani • uzpůsobování životního programu televiznímu programu • pasivita, apatie, snížená empatie, izolace • nedostatek pohybu, vadné držení těla, ochablost, riziko očních onemocnění • Sexuální závislost • akcelerace nutkavého neklidu a zvyšující se četnost různých sexuálních aktivit při zmenšující se satisfakci • shodné rysy s drogovou závislostí v sociální oblasti – utajování, vina, dvojí život, výčitky • pravděpodobně – endorfiny (podobné opiátům) - fyziologická souvislost mezi drogovou závislostí a závislostmi, které nejsou vázány na nějakou látku • spouštěčem je zřejmě slabé sebevědomí, pocit méněcennosti • Závislost na práci - workoholismus • workoholici - nesourodá skupina • negativní dopad na vztah, zejména k blízkým • práce je považována za osobní přednost, zdroj nadřazenosti Typologie * urputný dříč – neustále pracuje, ať je to potřeba či ne, únava, vyčerpání, chybné úkony, úrazy, nemoci, riziko nesprávného rozhodování * záchvatový typ – bez objektivních důvodů, apatie – záchvat, neschopnost podávat dlouhodobý požadovaný výkon * hyperaktivní typ s poruchami pozornosti – činnost, ale bez soustředění, bez dokončování, atmosféra rozruchu a zmatku * pracovní labužník - pedant, perfekcionista, nepřiměřený čas i energie, očekává to i od druhých, problém je-li vedoucím * opečovávač – silný altruista, obětuje se, často okázale • Patologické nakupování - oniomanie • velká obchodní centra • 2 – 10% procent dospělé populace, muži i ženy • často souvislost se sebeobrazem (móda, kosmetika, šperky, elektronika) • nutkání a silná touha nakupovat, nákupní tahy • často věci, které nevyužije, nejčastěji se to děje v zimním období • finanční problémy, zadlužení • Bulimie – patologické přejídání * porucha obživného pudu • výlučně v tzv. vyspělých zemích • nutně nemusí souviset s obezitou • mentální bulimie (MKN) – syndrom charakterizovaný opakujícími se záchvaty přejídání a přehnanou kontrolou tělesné hmotnosti, které vedou jedince k aplikaci krajních opatření, aby zmírnil tloušťku, vyvolanou účinky požité potravy • neustálé zabývání se jídlem, neodolatelná touha po jídle • snaha potlačit účinek jídla – zvracení, laxativa, hladovění, léky – anorektika • chorobný strach z tloušťky