SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ-PODPŮRNÝ MATERIÁL K PŘEDNÁŠCE PORADENSKÝ SYSTÉM, DIAGNOSTIKA Vyhláška MŠMT č. 197/2016 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů (mění vyhlášku 72/2005 v dalších změních č. 116/2011 Sb. a 103/ 2014 sb.) · upravuje poskytování poradenských služeb a jejich obsah · vymezuje činnost školských poradenských zařízení (PPP, SPC) a poskytování poradenských služeb ve školách DIAGNOSTIKA V PRVNÍM ROČNÍKU ZŠ ¨ Provádí učitel po nástupu dětí do školy (depistáž) ¨ Klíčové období pro rozvoj osobnosti i formování vztahu ke škole ¨ Objeví-li se nějaké potíže, je povinností učitele hledat vhodné postupy k osvojení si učiva a možnosti, jak přispět k dozrání funkcí ¨ Sledujeme: čtení, psaní, matematiku a další obtíže Čtení: horší výkony, vázne spojení hláska-písmeno, domýšlení si textu, pomalu slabikuje, uniká mu obsah Psaní: držení psacího náčiní, obtížné zapamatování si a napodobování tvarů písmen, neúpravné písmo, přepisování je neefektivní M: nejsou utvořeny předčíselné představy, neumí třídit předměty podle daného znaku, obtížně se orientuje v prostoru, počítá po jedné,… PODPŮRNÝ VÝUKOVÝ PROGRAM ¨ V případě zachycení obtíží, které se jeví jako SPU ¨ PVP trvá minimálně 3 měsíce ¨ Zpracovává jej příslušný učitel nebo školní speciální pedagog ¨ Učitel individualizuje výuku, metody a přístupy ¨ Cílem je podpora školní úspěšnosti a předcházení selhávání ¨ V případě, že po 3 měsících nedojde ke zlepšení, je třeba řešit - dítě je odesláno do pedagogicko-psychologické poradny (PPP) k vyšetření ¨ Celý dokument PVP, který byl vytvořen je součástí pedagogické diagnostiky dítěte a následně i žádosti o odborné vyšetření ŠKOLNÍ DOTAZNÍK ¨ Vyplňuje jej učitel, je součástí diagnostiky dítěte, vzniká na požádání PPP se souhlasem rodičů ¨ Obsahuje údaje o žákovi, jeho prospěch (vysvědčení) ¨ Jsou zde popsány obtíže ve čtení, psaní, počítání, v dalších předmětech ¨ Řečové dovednosti ¨ Práceschopnost ¨ Chování, případné problémy v chování ¨ Vztah k vrstevníkům, ke škole, k autoritám ¨ Informace o rodině, zdravotním stavu, proběhlých opatřeních PORADENSKÉ SKUŽBY VE ŠKOLE ¨ Výchovný poradce Ø Poradensko-výchovná činnost Ø prevence a sociální oblast, profesní orientace, spolupráce s institucemi a odborníky ¨ Školní speciální pedagog Ø Metodická pomoc učitelům při depistáži žáků se SVP Ø Provádí speciálně-pedagogická vyšetření, poskytuje reedukace žákům, poradenskou činnost jejich rodičům, pomáhá učitelům volit správná opatření ¨ Školní psycholog Ø Poradenská činnost pro pedagogické pracovníky v přístupu k jedincům se SVP, pomoc při zpracování IVP, konzultace pro rodiče, ped. pracovníky, sleduje projevy a výkony žáků s výukovými či výchovnými problémy + ŠKOLNÍ METODIK PREVENCE DIAGNOSTIKA NA ODBORNÉM PRACOVIŠTI PPP ¨ poskytuje služby pedagogicko-psychologického a speciálně pedagogického poradenství a pedagogicko-psychologickou pomoc při výchově a vzdělávání žáků ¨ děti a mládež od 3 do 19 let (ukončení střední školy) ¨ péči zajišťuje speciální pedagog, psycholog, sociální pracovnice ¨ hlavní náplní práce PPP je diagnostika, intervence, nápravná (reedukační) péče, terapie a prevence ¨ Zjišťuje pedagogicko-psychologickou připravenost žáků na školu, provádí vyšetření školní zralosti ¨ Zajišťuje speciální vzdělávací služby žákům ve školách, které nejsou samostatně zřízené pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami ¨ Vypracovává odborné posudky na základě pedagogické a psychologické diagnostiky ¨ Poskytuje poradenské služby žákům s rizikem školní neúspěšnosti, jejich rodičům ¨ Poskytuje metodickou podporu škole (doporučuje, půjčuje pomůcky) ¨ Prostřednictvím metodika prevence zajišťuje prevenci sociálně-patologických jevů (metodické vedení metodika prevence) ¨ Zabývá se profesní orientací ¨ Zajišťuje reedukační péči SVP (Středisko výchovné péče) ¨ Pro žáky s poruchami chování ¨ Setrvání zde je zcela dobrovolné ¨ Řídí se zákonem 109/2002 Sb. ve znění pozdějších předpisů 383/2005 Sb. o výkonu ochranné výchovy, ústavní výchovy a o preventivní výchovné péče ve školských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů ¨ Ambulantní péče, maximálně 2 měsíce pobytové ¨ zajišťují preventivně-výchovnou péči pro děti, žáky a studenty s rizikem vzniku a vývoje poruch chování, přičemž poskytují svou intervenci také rodičům (zákonným zástupcům) nebo škole. DYS-CENTRA ¨ Dobrovolná, nezávislá a nezisková sdružení občanů a právnických osob, která se zaměřují na problematiku SPU a PCH ¨ služby poskytují dětem se SPU, jejich rodičům, pedagogům i široké veřejnosti v odpoledních hodinách ¨ spolupracují s PPP, poskytují péči formou individuálních sezení, skupinové terapie ¨ Provádí reedukace-kurzy grafomotoriky, jemné a hrubé motoriky, cizího jazyka, psycho-relaxační cvičení, zájmové odpolední kroužky ¨ 1997 – vznikla ASOCIACE DYS-center ÚVODNÍ VYŠETŘENÍ V PPP ¨ Rozhovor s rodiči, učitelem, zhodnocení školního dotazníku, rozhovor s dítětem (důležité získat jeho důvěru) ¨ Cíle: vytvoření osobní anamnézy, rodinné anamnézy, anamnézy sociálního prostředí ¨ Diagnostické prostředky: speciální zkoušky zaměřené na intelektovou úroveň dítěte, zkoušky na jednotlivé oblasti percepce, na specifické obtíže ¨ Diagnostická kritéria: řídíme se podle stanovených tabulek DIAGNOSTIKA ¨ Diagnostika se provádí nejčastěji v 1. nebo 2. roce školní docházky ¨ Je východiskem výchovně - vzdělávacího procesu a především reedukace ¨ Cílem je stanovení úrovně vědomostí a dovedností, poznávacích procesů, sociálních vztahů, osobnostních charakteristik a dalších faktorů, které se podílí na úspěchu či neúspěchu dítěte ve škole NA STANOVENÍ DIAGNÓZY SE PODÍLÍ ¨ Speciální pedagog: Ø Analýza pedagogických údajů, přihlíží ke školnímu dotazníku, vyšetření výukové úrovně, vyšetření percepčně-kognitivní q Psycholog: Ø Stanovení úrovně rozumových schopností - vyšetření inteligence pomocí standardizovaných testů q Další specialisté: neurolog, pediatr, foniatr,… VYŠETŘENÍ INTELIGENCE ¨ Stanovení úrovně rozumových schopností; ¨ kompetence psychologa; ¨ standardizované testy – verbální a neverbální složka inteligence: § Wechslerův test (WISC III), § Woodcock-Johnson International Edition (WJ IE), § Ravenovy Progresivní matice; ¨ diskuze o hranici inteligenčního kvocientu pro přiznání diagnózy SPU – IQ 85. VYŠETŘENÍ ČTENÍ ¨ Normované texty vypracované Z. Matějčkem (1987); ¨ dítě čte 3 minuty → sledujeme: 1. rychlost (vyjádřena ČQ-čtenářský kvocient), 2. správnost (typ a kvantita chyb), 3. techniku čtení, 4. porozumění čtenému textu, 5. chování dítěte při čtení. 6. Rychlost: sociálně únosné čtení – hranice 60-70 slov/ minutu (2. třída), pokud je rozdíl mezi IQ a ČQ více než 20 bodů=diskrepanční kritérium-signalizuje možný problém 7. Správnost: tolerance do 6-10% chyb 8. Porozumění: je schopen odpovídat na otázky, vypravovat? 9. Chování při čtení: zkoumáme případný neklid, úzkost, dvojí čtení, špatné dýchání,… VYŠETŘENÍ PSANÍ ¨ Opis, přepis, diktát, volné téma ¨ srovnání písemného projevu z poradny a školních sešitů ¨ Grafická stránky písemného projevu → tvar písma, dodržení liniatury, způsob sezení, držení náčiní…; ¨ Hodnocení pravopisu → analýza specifických dysortografických chyb a chyb pravopisných, cílem je odhalit příčiny chyb a stanovit způsob nápravy ¨ Obsahová stránka VYŠETŘENÍ MATEMATICKÝCH SCHOPNOSTÍ ¨ Tvoří specifickou součást inteligence ¨ sledujeme obtíže v matematické paměti, problémy se zaměňováním pořadí číslic, orientaci v prostoru, problémy při čtení a psaní čísel, poruchu v oblasti matematických operací atd. ¨ využívají se následující testy: P Barevná kalkulie, Kalkulie IV. (Novák 2002), P Číselný trojúhelník (Novák 1997), P Rey-Ostheriethova komplexní figura (Novák 1997), Soubor úkolů k diagnostice (PPP Praha, není standardizován) Při diagnostice sledujeme: Ø Které úkoly dítě ještě zvládá, mnohem více dyskalkulii signalizuje selhávání ve snazších úkolech, než v těch, které ve škole aktuálně probírají Ø Je třeba na základě diferenciální diagnostiky vyloučit nižší rozumové schopnosti, nižší nadání pro matematiku, didaktogenní potíže ÚROVEŇ SLUCHOVÉHO VNÍMÁNÍ ¨ Významný předpoklad pro zvládnutí psaní ¨ používá se: P Zkouška sluchové analýzy a syntézy (Matějček) P Zkouška sluchové diferenciace (Wepmann – Matějček, Zelinková): nesmyslná slova P Vyšetření měkkých a tvrdých slabik, rozlišení délky samohlásky P v předškolním věku Moseleyův test: je ve slově obsažená hláska x?) ÚROVEŇ ZRAKOVÉHO VNÍMÁNÍ ¨ zjišťujeme zrakovou percepci tvarů ¨ používá se: P Edfeldtova Reverzní zkouška (obsahuje figury lišící se podle horizontální a vertikální osy) DALŠÍ SPECIÁLNÍ ZKOUŠKY Vyšetření laterality: § Zkouška laterality (Matějček, Žlab). Prostorová orientace: § Soubor specifických zkoušek – orientace ve čtverci, na vlastním těle, na osobě sedící čelem (Žlab). Vnímání časové posloupnosti: § sluchové – Zkouška reprodukce rytmu (Žlab), § zrakové – např. pokračování řady čísel. Vyšetření řeči: § v průběhu rozhovoru s dítětem, § opakování slovních spojení (tzv. specifické asimilace). VZDĚLÁVÁNÍ, IVP, ORGANIZACE PÉČE ¨ Zákon č. 561/ 2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů – především zákona č. 472/2011 Sb. + poslední novela 222/2017 ¨ Vyhláška č. 270/2017 Sb. o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných; kterou mění vyhláška č. 27/2016 a ruší se vyhláška 73/2005, 147/2011, 103/2014 Žák s SPU je považován za žáka se zdravotním postižením PODPŮRNÁ OPTŘENÍ ¨ Podpůrná opatření jsou uplatňována při vzdělávání žáků se zdrav. postižením (i žáci s SPU): ¤ využití speciálních metod, postupů, forem a prostředků vzdělávání, ¤ využití kompenzačních, rehabilitačních a učebních pomůcek, ¤ používání speciálních učebnic a didaktických materiálů, ¤ zařazení předmětů speciálně pedagogické péče, ¤ poskytování pedagogicko-psychologických služeb, ¤ služby asistenta pedagoga, ¤ snížení počtu žáků ve třídě ¤ nebo jiná úprava vzdělávání zohledňující speciální potřeby žáka. ¨ Je doporučeno zpracovat individuální vzdělávací plán (IVP). IVP ¨ Zpracovává se pro žáky integrované/žáci speciálních škol/žáci s mentálním postižením ¨ Zpracovává jej třídní učitel ve spolupráci s poradenským pracovníkem, popř. výchovným poradcem, školním psychologem, se zákonným zástupcem žáka ¨ Vychází z učebních dokumentů školy ¨ Obsahuje významné skutečnosti pro úspěšnou integraci, seznam pomůcek ¨ Informace o snížení počtu žáků ve třídě, o účasti dalšího ped. pracovníka, asistenta pedagoga ¨ Popisuje obsah, rozsah a průběh poskytované péče ¨ Závěry z vyšetření v PPP nebo SPC či SVP ¨ Pedagogické postupy a metody ¨ Způsoby hodnocení a klasifikace ¨ Předpokládané navýšení finančních prostředků ¨ Informace o spolupráci se zákonnými zástupci, podíl žáka ¨ Podpisy ředitele školy, třídního učitele, vyučujících přísl. Předmětů, zák. zástupců, poradenského pracovníka FORMY SPECIÁLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Vyhláška MŠMT č. 73/2005 Sb. (147/2011), § 3: Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami se vzdělávají: a. formou individuální integrace b. formou skupinové integrace c. ve škole samostatně zřízené pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (základní škola pro žáky se specifickými poruchami učení), d. kombinací forem uvedených a) až c) ORGANIZACE PÉČE A VZDĚLÁVÁNÍ Podmínky pro zařazení žáka do speciálního vzdělávání: ¨ doporučení a výsledky odborného pedagogického a speciálně pedagogického vyšetření, psychologického vyšetření ¨ souhlas ředitele školy, ¨ souhlas zákonného zástupce žáka. Formy vzdělávání a poskytování reedukační péče vychází z doporučení PPP, případně SPC nebo Dys-centra. ŠKOLNÍ SPECIÁLNÍ PEDAGOG- NENÍ NA VŠECH ŠKOLÁCH q VŠ vzdělání spec. ped q Metodická pomoc pedagogům při depistáži q Speciálně-pedagogické vyšetření žáků q Reedukace q Poradenství pro rodiče q Volba různých opatření VÝCHOVNÝ PORADCE-MUSÍ BÝT NA VŠECH ŠKOLÁCH q Kvalifikované studium poradenství, ne vždy q Depistáž q Poradce profesní orientace q Sleduje vývoj žáků s obtížemi q Poradenství pro rodiče q Metodická pomoc učitelům q Spolupráce s poradenskými zařízeními ŠKOLNÍ METODIK PREVENCE-MUSÍ BÝT NAVŠECH ŠKOLÁCH q Věnuje se sociálně-patologickým jevům q Koordinace aktivit v oblasti prevence q Vytváří strategie školy v oblasti prevence zneužívání návykových látek, její realizace a koordinace HODNOCENÍ A KLASIFIKACE ¨ Upravuje Školský zákon a Vyhláška MŠMT č. 48/2005 Sb. o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, ve znění pozdějších předpisů (vyhláška MŠMT č. 256/2012 Sb.) ¨ Možnost klasifikace, slovního hodnocení či kombinace slovního hodnocení a klasifikace . ¨ Hodnocení musí mít potřebnou výpovědní hodnotu pro žáka i jeho rodiče. ¨ Hodnocení-úroveň vzdělání žáka vzhledem k cílům, nadřazený pojem ¨ Klasifikace- číselné vyjádření hodnocení ¨ Úkolem hodnocení žáka se SPU je: zjišťování a posuzování jeho úrovně v určitém období, zaměřuje se na celou osobnost, orientace především na kladné rysy ZÁSADY HODNOCENÍ ATD.-viz přednáška Literatura Ø BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I. Brno: Muni Press, 2010. Ø BARTOŇOVÁ, M. Specifické poruchy učení. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012. Ø ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003. Ø BARTOŇOVÁ, M. Specifické poruchy učení a chování. In: PIPEKOVÁ, J. a kol.: Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2010. Ø BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení II. Brno: MU, 2005. Ø SINDELAROVÁ, B. Předcházíme poruchám učení. Praha: Portál, 2000. + odkaz na web týkající se grafomotoriky a úchopu předškolních dětí: http://www.grafomotorika.eu/fyziologicky-vyvoj-uchopu-u-deti/