ROVINA FONETICKO-FONOLOGICKÁ A E I O U OU AU ŤĎŇ P B M L F V C T S D Z N Č H Š CH Ž J CSZxČŠŽ K R G Ř BĚ PĚ VĚ MĚ SLUCHOVÉ VÝKONY ¡ DALŠÍ DŮLEŽITÉ SLUCHOVÉ VÝKONY ¡Sluchová soudržnost ¡Poznání sluchových vzorů ¡Časové aspekty naslouchání ¡Sluchová figura a pozadí ¡Sluchová výkonnost při zhoršených/změněných akustických signálech ¡ DŮLEŽITÉ ¡Uvedené oblasti se navzájem prolínají ¡Vzájemná podpora jednotlivých složek ¡Záměrné naslouchání SKLADBA OBLASTÍ – SLEDOVÁNÍ/ROZVOJ ¡Naslouchání ¡ - lokalizace zvuku (3) ¡ - rozlišení předmětů dle zvuku (3-4) ¡ - určení písně dle melodie (4) ¡ - naslouchání krátkému příběhu, pohádce (4) SKLADBA OBLASTÍ – SLEDOVÁNÍ/ROZVOJ ¡Sluchové rozlišování (diferenciace) ¡ - rozlišení slova s vizuálním podnětem ¡ - rozlišení slova bez vizuálního podnětu ¡ ¡ - změna hlásky ¡ - změna samohlásky ¡ - změna znělé/neznělé hlásky ¡ - změna sykavek ¡ - změna délky ¡ - změna měkčení ¡ - bezvýzamové slabiky ¡ SKLADBA OBLASTÍ SLEDOVÁNÍ/ROZVOJ ¡Sluchová analýza a syntéza ¡ - rozdělení slova na slabiky (4) ¡ - rozpočitadlo (4) ¡ - výběr rýmujících se slov (4,5-5) ¡ - určení, zda se 2 slova rýmují (4,5-5) ¡ - určení počtu slabik (5) ¡ ¡ SKLADBA OBLASTÍ SLEDOVÁNÍ/ROZVOJ ¡Pokračování – analýza a syntéza ¡ - iniciační hláska slova (5) ¡ - určení slov začínajících danou hláskou (5-5,5) ¡ - určení poslední hlásky ve slově (5,5-6) ¡ - slovní fotbal (6-7) ¡ SKLADBA OBLASTÍ SLEDOVÁNÍ/ROZVOJ ¡Pokračování – analýza a syntéza ¡ - určení poslední samohlásky ve slově (6-7) ¡ - určení, zda slovo danou hlásku obsahuje(6-7) ¡ - tvorba slov z daných hlásek (6-7) ¡ - analýza jednoslabičných slov na hlásky (6-7) ¡ - analýza a syntéza dvouslabičného slova (7) ¡ SKLADBA OBLASTÍ SLEDOVÁNÍ/ROZVOJ ¡Vnímání rytmu ¡Rytmická struktura (dle složitosti) ¡ - určí, zda jsou shodné (4) ¡Nápodoba rytmu (dle složitosti) – 5-6 let ¡Záznam rytmické struktury (5,5-6) ¡ SKLADBA OBLASTÍ – SLEDOVÁNÍ/ROZVOJ ¡Sluchová paměť ¡ - opakování vět ¡ - opakování slov ¡Tříleté dítě – zopakování věty o 3 slovech ¡Čtyřleté dítě – zopakování věty o 4 slovech ¡Pětileté dítě – zopakování věty o 5 slovech ¡Šestileté dítě – delší větný celek ¡ ¡Zopakování nesouvisejících slov (- 1) MOŽNOSTI ROZVOJE – 3-4 LETÉ DÍTĚ ¡Naslouchání pohádek a příběhů ¡Lokalizace zvuků ¡Poznávání záměrně vydávaných zvuků ¡Naslouchání „tichu“ ¡Poznání písně dle melodie ¡Zpěv s dítětem ¡Rozpočitadlo ve spolupráci s dospělým ¡Rytmizace ¡Předání krátkého vzkazu MOŽNOSTI ROZVOJE 4-5 LET ¡Naslouchání delších pohádek a příběhů ¡Učení se básniček a písniček ¡Lokalizace zvuku ¡Hledání ozvučeného předmětu ¡Naslouchání a rozlišování zvuků z okolí ¡Poznávání hudebních nástrojů ¡Poznávání počtu zvuků ¡Poznávání počtu slov ve větě ¡Rozpočitadla ¡ MOŽNOSTI ROZVOJE 4-5 LET ¡Rozkládání slov na slabiky, vytleskání ¡Hledání slov podle počáteční slabiky (s opisem) ¡Hledání a vymýšlení rýmů ¡Rozlišování slov ¡Určování délky zvuků (dlouhý/krátký) ¡Určování rytmických struktur MOŽNOSTI ROZVOJE 5-6 LET ¡Sluchová diferenciace ¡Poznávání hlasů kamarádů ¡Poznávání zvuků z vyrobených chrastidel ¡Zvukové pexeso ¡Poznávání zvuků hudebních nástrojů ¡Poznávání počtu zvuků ¡Hra na tichou poštu ¡Odlišování shodných a neshodných slov – tvorba vět MOŽNOSTI ROZVOJE 5-6 LET ¡Sluchová analýza a syntéza ¡Vyhledávání a tvorba rýmů ¡Určení počtu slov ve větě ¡Hledání slov s totožným počtem slabik ¡Hledání delších a kratších slov ¡Slovní kopaná (poslední slabika) ¡Hledání slov podle počáteční hlásky – s příběhemJ MOŽNOSTI ROZVOJE 5-6LET ¡Sluchová analýza a syntéza – pokračování ¡Určení počáteční hlásky ¡Kolik najdeš slov na tuto hlásku? ¡Skládání a rozkládání krátkých slov MOŽNOSTI ROZVOJE 5-6 LET ¡Sluchová figura a pozadí ¡„slyšet jako…“ ¡Písmeno P tě vzbudí… ¡Tleskni, uslyšíš-li dané slovo ¡Vyhledávání slova ve čteném příběhu ¡Všechno lítá, co má peří… ¡Tleskni, uslyšíš-li danou slabiku – těžké! ¡ MOŽNOSTI ROZVOJE 5-6 LET ¡Sluchová paměť ¡Učení se básničkám a písničkám ¡Hry s postupným rozšiřováním slovní řady ¡Až pojedu na severní pól, vezmu si s sebou… ¡Rozvíjení vět ¡Vyhledávání obrázků se slovy, které dítě slyšelo ¡Opakování řady slov, vět ¡Předání informace ¡Plnění instrukcí MOŽNOSTI ROZVOJE 5-6 LET ¡Rozvoj vnímání a reprodukce rytmu ¡Rytmická cvičení, hra na hudební nástroje ¡Určování a záznam rytmické struktury ¡ VYŠETŘENÍ SLUCHOVÉ PAMĚTI ¡opakování ¡slova ¡slovní spojení ¡jednoduché věty ¡rozvité věty ¡souvětí ¡důležité pro porozumění řeči ¡ i vzdělávání SKRÍNING FONEMATICKÉHO UVĚDOMOVÁNÍ A. DOSTÁLOVÁ, M. MIKULAJOVÁ ROZVOJ JAZYKOVÝCH SCHOPNOSTÍ DLE D. B. ELKONINA ¡ ¡uvědomování rýmů ¡čaj – syn zuby – duby ¡produkce rýmů ¡les - .... nos - ...... ¡analýza slov na slabiky ¡lano komár ¡syntéza slabik ¡ka-še ja-ho-da SKRÍNING FONEMATICKÉHO UVĚDOMOVÁNÍ ¡izolace první slabiky ¡ruka pohár baterka ¡vynechání slabiky ¡šaty-ty káva-ká balon – lon ¡izolace první hlásky ¡nos led hodiny ¡syntéza hlásek ¡m-y-š v-o-d-a p-e-ř-i-n-a SKRÍNING FONEMATICKÉHO UVĚDOMOVÁNÍ ¡analýza slov na hlásky ¡pomůcky pro vizualizaci ¡ • SKRÍNINK FONEMATICKÉHO UVĚDOMOVÁNÍ ¡vynechávání hlásek ¡myš – m(yš) zem – ze(m) ¡ ¡substituce hlásek ¡schéma pro vizualizaci ¡dub/zub nos/noc sud/sad ¡ AKUSTICKÉ SLYŠENÍ HLÁSKY VE SLOVĚ ¡využívá se od 5½ do 7 let ¡součást školní zralosti ¡zácvik ¡příklady ¡T – TANK G – LED L – SŮL ¡O – NOC E – MYŠ P - HOP ¡D – HOST T – SEN METODIKA D. B. ELKONINA ¡Rozvoj jazykových schopností ¡Skupinová a individuální činnost ¡Pro děti od 5 let ¡ ¡ ¡V krajině slov a hlásek ¡ ¡ METODIKA D. B. ELKONINA 1.etapa ¡Představa o slově ¡Slabiková analýza ¡Rytmizace slabik – kreslení slabikových schémat s obloučky ¡ ¡ ¡ ¡Mistr Slabika a Mistr Délka METODIKA D. B. ELKONINA ¡2. etapa ¡Hlásková analýza slov ¡Identifikace hlásek ve slovech ¡Schémata a černé žetony ¡ ¡ ¡ ¡ ¡Hlásulky METODIKA D. B. ELKONINA ¡3. etapa ¡Samohlásky a souhlásky ¡Krátké a dlouhé samohlásky ¡Červené a žluté žetony ¡ ¡ ¡ ¡ ¡Hláskojedi Ham a Mlk METODIKA D. B. ELKONINA ¡4. Etapa ¡Měkké a tvrdé souhlásky ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡Tap a Ťap ¡