RINOLALIE A PALATOLALIE VYBRANÉ SNÍMKY – BUDE DOPLNĚNO NA SEMINÁŘI DĚLENÍ RINOLALIE -TERMINOLOGIE hyponazalita huhňavost uzavřená rhinophonia clausa hyporinolalie hypernazalita huhňavost otevřená rhinophonia aperta hyperrinolalie smíšená forma rhinophonia mixta FACIES ADENOIDEA VYŠETŘOVÁNÍ PORUCH NOSNÍ REZONANCE  pozorování – sledování, inspekce orofaciální oblasti  explorační metody – anamnestický rozhovor/dotazník, testování  analýza výsledků odborných lékařských vyšetření  přístrojové vyšetřovací metody ANAMNESTICKÝ ROZHOVOR  informace od rodičů  specifické prvky – hypernazalita/hyponazalita charakteristika typických příznaků, které rodiče u svých dětí sledují  charakteristika primárních funkcí  charakteristika sekundárních funkcí  (DGN NKS 135, 136) INSPEKCE OROFACIÁLNÍ OBLASTI  tvrdé patro  měkké patro  čípek  Passavantův val  horní a dolní ret  jazyk  mezičelistní vztahy  velikost čelistního úhlu DIAGNOSTIKA  Gutzmannova A-I zkouška (přítomnost hypernazality)  Czermakova zkouška  Nadoleczného zkouška otáčením hlavy DIAGNOSTIKA  přístrojové metody – lékařské vyšetření  spirometrická zkouška  velofaryngometrie  videofluoroskopie  endoskopie  elektromyografie  aerodynamická analýza ORIENTAČNÍ ZKOUŠKY  zkouška nafouknutí tváří  zkouška pomocí pískání, foukání, chrápání  zkouška pití brčkem  schopnost udržet vzduch v ústech a uvolnit ho jednou ústy a jednou nosem  správně artikulovat explozivy pbkg ve slabikách DIAGNOSTIKA  souhrn informací  velofaryngeální mechanismus  artikulace  srozumitelnost  čelistní úhel  narušení koverbálního chování PALATOLALIE  NKS, jejíž příčinou jsou orofaciální rozštěpy  https://www.youtube.com/watch?v=wFY_KPFS3LA (bbc)  https://www.youtube.com/watch?v=oz1kJexvEFE (podrobně) OROFACIÁLNÍ ROZŠTĚP porušení vývoje střední části obličeje  primární patro – ret a alveolární výběžek  sekundární patro – tvrdé a měkké patro  vznikají ve 4. – 9. týdnu nitroděložního vývoje  https://www.youtube.com/watch?v=ZVqZ2kPybGw  (vizita) KRITICKÉ PERIODY  27. – 35. den – izolovaný rozštěp rtu  37.- 53. den – izolovaný rozštěp patra  narušení vývoje patrových plotének  53. – 57. den – izolovaný rozštěp patra  zpomalení růstu dolní čelisti KERNAHAN-STARKOVA KLASIFIKACE  1. skupina – rozštěp primárního patra – ret, alveolární výběžek  subdermální rozštěp rtu  částečný rozštěp rtu  celkový rozštěp rtu – jednostranný, oboustranný  rozštěp rtu a alveolárního výběžku KERNAHAN-STARKOVA KLASIFIKACE 2. skupina – rozštěp primárního a sekundárního patra – ret, alveolární výběžek, tvrdé patro, měkké patro, uvula  jednostranný rozštěp rtu, alveolárního výběžku, měkkého a tvrdého patra  oboustranný rozštěp rtu, alveolárního výběžku, měkkého a tvrdého patra  submukózní rozštěp patra s rozštěpem rtu KERNAHAN-STARKOVA KLASIFIKACE 3. skupina – rozštěp sekundárního patra  rozštěp tvrdého patra  rozštěp měkkého patra  submukózní rozštěp patra s rozštěpem patrového čípku (nebo bez) KERNAHAN-STARKOVA KLASIFIKACE 4. vzácné, atypické rozštěpy  mediální rozštěp horního rtu  šikmé rozštěpy  příčné rozštěpy  rozštěp dolního rtu, nosu KLASIFIKACE DLE MKN  Q 35 – rozštěp patra  Q 36 – rozštěp rtu  Q 37 – rozštěp patra s rozštěpem rtu  CL – cleft lip  CP – cleft palate  CLP – cleft lip and palate DŮSLEDKY ROZŠTĚPOVÝCHVAD- SHRNUTÍ  Narušení vitálních funkcí  Myofunkční obtíže  Zánětlivá onemocnění  Narušení růstu horní čelisti  Poruchy rezonance  Poruchy artikulace DŮSLEDKY ROZŠTĚPOVÝCH VAD - SHRNUTÍ  Poruchy hlasu  Poruchy sluchu  Narušený vývoj řeči  Narušení srozumitelnosti řeči  Narušené koverbální chování DŮSLEDKY ROZŠTĚPOVÝCHVAD  Specifický průběh preverbálních aktivit  Křik a pláč beze změny – volný průchod výdechového proudu ústy  Adaptace pudového a napodobivého žvatlání dle anatomických poměrů  Snaha o nápodobu „viděného“ a „slyšeného“ – v komunikaci okolí PORUCHY ARTIKULACE  Srozumitelnost řeči  Nemožnost utvořit uzávěr jazyka s patrem při palatálních a velárních hláskách  Kompenzační mechanismus – posunutí artikulace dozadu – intuitivní postup  Omezený fonetický repertoár DALŠÍVÝVOJ  Odchylky v oblasti vývoje hlasu a sluchu  Verbální vývoj  Opoždění ve vývoji všech řečových složek  Obtíže především v řečové produkci PORUCHY HLASU  syndrom slabého hlasu – soft voice syndrom  zvýšený tlak na hlasivky – hrtanový ráz  chronický chrapot, uzlíky  snížená síla hlasu  omezený frekvenční i dynamický rozsah  častá je vysoká poloha hlasu  snížená hlasová variabilita – monotónnost  zvýšení intenzity hlasu – zvýšení hypernazality  palatofonie NARUŠENÍ KOVERBÁLNÍHO CHOVÁNÍ  zvedání paží při mluvě  zvýšené svalové napětí v oblasti krku  grimasy spojené s nafukováním tváří  stahování nosních křídel  špulení a přitahování horního rtu k nosu DIAGNOSTICKÉ POSTUPY  vyšetření nosní rezonance  vyšetření artikulace a srozumitelnosti řeči  vyšetření hlasu  vyšetření koverbálního chování VYŠETŘENÍ HLASU  ORL  Foniatrie  Fonace  kvalita  hlasový začátek  síla hlasu  poruchy hlasu OPERACE ROZŠTĚPOVÝCHVAD  Klinika plastické chirurgie Fakultní nemocnice KrálovskéVinohrady v Praze  Klinika plastické a estetické chirurgie Fakultní nemocnice U sv.Anny v Brně  Fakultní nemocnice Brno, Pracoviště medicíny dětského věku v Brně  protokol léčby  časový plán chirurgických zákroků OPERACE ROZŠTĚPOVÝCHVAD  během posledních 40 let se v léčbě rozštěpů patra výrazně pokročilo  včasná palatoplastika u dětí s orofaciálním rozštěpem zajišťuje vhodné anatomicko-funkční podmínky pro správný rozvoj řeči  normální řeči se dosahuje až u 90% dětí  správné řeči spontánně dosáhne více než 50 % dětí, které podstoupily operaci patra (Kerekrétiová, 2008)  1. poradenství rodičům – poskytnout dostatek informací  informace o očekávaném vývoji  poskytování řečového vzoru  rozvoj komunikační schopnosti  rozvoj zrakové a sluchové percepce  motivace rodičů  sledování řečového vývoje VČASNÝ INTERVENČNÍ PROGRAM – RANÝ VĚK 2.VČASNÝ DOMÁCÍ INTERVENČNÍ PROGRAM  realizuje se zprostředkovaně rodičem – nepřímý terapeutický přístup k dítěti  podpora prvních hlasových a mluvních projevů  důležitost správného mluvního vzoru  minimalizace rozvoje atypických řečových realizací 2.VČASNÝ DOMÁCÍ INTERVENČNÍ PROGRAM  pozorování artikulace dítěte  nápodoba nasměrování vzduchu v ústech – potřebný k řeči  rozvoj sluchové kontroly  pasivní a aktivní slovní zásoba – rozšíření fonetického repertoiru . LOGOPEDICKÁ TERAPIE  individuální přístup  aktivní spolupráce dítěte a logopeda (3 roky – dle možností)  zahájení intervence po chirurgickém zákroku – dle doporučení (6 týdnů)  aktivní účast rodičů  postup v souladu s dalšími chirurgickými zákroky  skupinová a individuální forma ZAMĚŘENÍ LOGOPEDICKÉ TERAPIE  korekce rezonance  korekce artikulace  průpravná cvičení zaměřená na posílení patrohltanového závěru  masáže  dechová cvičení  zdokonalení činnostiVFZ  dýchání  polykání  sání  pití brčkem  kloktání  pískání; foukání spojené s fonací – usměrnění výdechového proudu  propojení s cvičením – pohyb od těla/k tělu PŘÍKLADY cvičení ke zlepšení rezonance a artikulace DŮLEŽITÉ PRVKY LOGOPEDICKÉ TERAPIE  úprava polohy jazyka  hlasitost  sluchový trénink  změna výšky  zvětšení čelistního úhlu  práce s hlasem  dechový trénink  artikulační terapie  poskytování zpětné vazby, vizuální feedback VÝSLEDKY LOGOPEDICKÉ TERAPIE  věk dítěte  výsledky chirurgického zákroku  osobnost dítěte  přístup rodičů KOREKCE ARTIKULACE  tradiční zásady a doporučení  nápodoba přírodních zvuků  kombinace artikulačního a fonologického přístupu  cvičení sluchové percepce  rozlišování zvuků, zdrojů  výška, síla, barva tonů, zvuků  práce s rytmem  nápodoba  rozlišování správné a „huhňavé“ řeči  využití ve vlastním rozvoji KOREKCE ARTIKULACE  samohlásky – A-O-U-E-I  čelistní úhel, pozice jazyka a postavení rtů  spojení CV – eliminace tvrdého hlasového začátku  nácvik samostatně, ve skupinách (áó, áóú, áóúé) KOREKCE ARTIKULACE  SOUHLÁSKY  různé přístupy ke korekci souhlásek – pořadí, druh souhlásek  individuální přístup  vizuální a taktilní zpětná vazba  stlačení/uvolnění nosního chřípí  zásada minimální akce, nácvik šeptem (eliminace tvrdého hlasového začátku)  přesun artikulační báze dopředu na odpovídající artikulační místa KOREKCE ARTIKULACE  nácvik „nových“ hlásek ve slabikách - ve spojení se samohláskami  volba dalšího postupu - na začátku, uprostřed i na konci slova  CV – CVC – budování korpusu se správně tvořenými hláskami – propojení s rozvojem slovní zásoby ROZVOJ OBSAHOVÉ SLOŽKY ŘEČI  Narušený vývoj řeči  Obecné zásady a postupy  Iniciace a motivace ke komunikaci  Využití zájmu dítěte  Adaptace komunikační výměny  Opakování  Eliminace nadměrné verbalizace  Využití hovorového jazyka DALŠÍ OBLASTI ROZVOJE  Terapie poruch hlasu – přímá souvislost sVFI  Správné fonační techniky  Uvolňovací cvičení – práce se svalovým napětím