KOKTAVOST A BREPTAVOST Vybrané snímky – další bude doplněno v semináři KOKTAVOST - BALBUTIES ◦ Syndrom komplexního narušení koordinace orgánů participujících na mluvení ◦ nejnápadněji se projevuje charakteristickým nedobrovolným (tonickým, klonickým) přerušováním procesu mluvení. (Lechta, 2010) Psychické procesy oporuchy interakce ointrapersonální konflikty oapproach «-» avoidance omluvení - žádaná komunikace – approach osnaha vyhnout se obtížím – avoidance ovýchovné modely oSPOUŠTĚCÍ FAKTOR – zvýšená disponovanost Rizikové faktory ◦ předškolní věk ◦ zvýšená citlivost na interní a externí požadavky ◦ signály nebezpečí možného vzniku koktavosti ◦ řečové nápadnosti ◦ osobnostní specifika ◦ vývojová specifika (PMV, CNS) ◦ specifika rodinného prostředí ◦ nečekané a náhlé změny kvality života Dysfluence Osobnostní a další příznaky ◦ koktavost zasahuje celou osobnost ◦ sebevědomí ◦ interpersonální chování ◦ emotivita ◦ neurotické příznaky ◦ spojení koktavosti s neurózou – enuréza, tiky, hysterie, depresivní neuróza Prediktory možného vzniku dysfluence Prediktory dysfluence biologické psychické sociální lingvistické Prediktory možného vzniku dysfluence biologické přetrvávání problémů (3 měsíce) predispozice, mužské pohlaví, odchylky CNS, příznaky námahy Prediktory možného vzniku koktavosti psychické – náznaky tenze, úzkostnost, netrpělivost sociální – nevhodná interakce, reakce okolí lingvistické – kvalita a kvantita dysfluence, opožděný vývoj fonologických dovedností Diagnostika ◦ analýza symptomů koktavosti ◦ sledování okolností souvisejících se vznikem koktavosti ◦ analýza symptomů v řeči ◦ postoj ke komunikaci ◦ projevy narušeného koverbálního chování ◦ zohlednit věk vyšetřované osoby Diagnostika ◦ spontánní řečový projev ◦ řízený rozhovor ◦ nahrávka provedeného rozhovoru ◦ týmová interdisciplinární spolupráce – foniatr, neurolog, psychiatr, logoped, psycholog Možnosti diagnostiky ◦ psychická tenze ◦ dotazníky pro rodiče a pedagogy ◦ dotazníky pro děti – hodnocení symboly , , :-l ◦ hodnoticí škály ◦ Eriksonova škála postojů ke komunikaci Kvantitativní přístup ◦ frekvence dysfluencí ◦ procento dysfluencí ◦ počet zakoktání x 100/počet řečených slov ◦ index zlepšení/zhoršení ◦ počet dysfluencí při kontrolním / předcházejícím vyšetření ◦ čtení textu za časovou jednotku Kvalitativní přístup ◦ rozhovor s rodičem, učitelem, partnerem balbutika ◦ transkripce vzorku řeči ◦ označení dysfluencí, nadměrné námahy i psychické tenze Terapie koktavosti ◦ celá řada postupů ◦ individuální a skupinová forma ◦ modifikace řečového vzorce – Demosthenes ◦ sugesce, psychoterapie ◦ relaxace Cvičná léčba narušení koordinace respirace, fonace a artikulace dechová cvičení fonační a artikulační cvičení asociační cvičení – spojování vokálů s konsonanty rytmická cvičení čtení krátké věty a vyprávění příběhů Seeman, Sovák, Bubeníčková Incipientní koktavost terapeutické postupy ◦ Tenze – preventivní terapie ◦ Námaha – behaviorální techniky – prvky systematické desenzibilizace, prvky dětské jógy ◦ Neplynulost – fonograforytmika – terapie tvoření plynulosti Fonograforytmická metoda podle Lechty ◦ východisko – koktavost je výsledkem asynchronnosti pravohemisférového a levohemisférového systému ◦ vzniká z normálních vývojových neplynulostí a zážitku časového tlaku a ztráty kontroly nad způsobem realizace vlastní promluvy 1. fonologická analýza slov na slabiky – rytmické vytleskávání 2. přičlenění grafických ekvivalentů slabik – obloučky 3. přičlenění grafických ekvivalentů slov – úsečka (slova, věty, dialog) 4. pragmatizace – používání fonograforytmiky v dialogu, laserový pointer 5. imaginace – představa písma bez konkrétní realizace 6. fixace – fluentní komunikace v konkrétních komunikačních situacích, přítomno více účastníků konverzace 7. transfer ve hře s různými rolemi Fixovaná koktavost ◦ 6.-13. rok života ◦ Strach před koktatovstí – uvědomění si obtíží v řeči ◦ Nadměrná námaha – bloky a tlačení ◦ Dysfluence – převažující repetice a prolongace ◦ Spolupráce - rodiče – učitel – logoped – balbutik fixovaná koktavost PROLAM-GM Cullata a Golgberg (1995) 1.fyziologická adaptace 2.manipulace rychlosti řeči 3.operační podmiňování 4.manipulace délky a složitosti projevu 5.změna postoje 6.sebemonitorování a kontrola 7.generalizace a fixace Chronická koktavost ◦ Psychická tenze – rozvinutá logofobie ◦ Nadměrná námaha – narušené koverbální chování a jeho zamaskování ◦ Dysfluence – prolongace a bloky ◦ Individuální a skupinová forma ◦ Svépomocná skupina ◦ 10 přikázání MIDVAS – chronická koktavost ◦ motivace ◦ identifikace ◦ desenzibilizace ◦ variace ◦ aproximace ◦ stabilizace Chronická koktavost další přístupy k terapii ◦ Terapie zaměřovaná na tvarování plynulosti řeči ◦ Zpomalení tempa řeči ◦ Lehký hlasový začátek ◦ Hladké přechody mezi jednotlivými slovy BREPTAVOST TUMULTUS SERMONIS ◦ Není izolovanou nozologickou jednotkou – syndrom ◦ Kombinace narušení: ◦ psychických (koncentrace pozornosti, chaotičnost myšlení) ◦ lingvistických (neplynulost řeči, dysgramatismus) ◦ fyziologických (respirační dysrytmie) různorodost obtíží BREPTAVOST – TUMULTUS SERMONIS NKS, kterou si daná osoba neuvědomuje má malý rozsah pozornosti narušena je: percepce artikulace formování výpovědi breptavost narušení myšlenkových procesů programujících řeč na bázi dědičných predispozic breptavost je projevem centrálních poruch řeči (central language disbalance) působí na všechny komunikační cesty – čtení, psaní, rytmus, hudebnost a chování Etiologie ◦ dědičnost ◦ organický podklad ◦ neurotický podklad ◦ polyfaktoriální příčiny Etiologie… ◦ Dříve – kategorie řečových neuróz ◦ Postupný posun k názoru – organický podklad ◦ Využití zobrazovacích metod – EEG ◦ Drobné patologické změny ◦ Centrální porucha na organickém podkladě ◦ Porucha zpětnovazební regulace ve striopalidární oblasti bazálních ganglií Diagnostika ◦ pátrání po příčinách ◦ analýza symptomů ◦ sledování okolností ◦ analýza symptomů na řeči a v postoji ke komunikaci ◦ analýza koverbálního chování ◦ vyhodnocení úrovně mentálního vývoje ◦ zhodnocení jazykové schopnosti ◦ vymezení korelace mezi mentálním a řečovým vývojem ◦ stanovení případné disproporce mezi inteligencí a lingvistickou schopností Diferenciální diagnostika ◦ Mentální postižení ◦ Schizofrenie ◦ Afázie ◦ Balbuties ◦ Koktavost – narušení dynamiky řeči ◦ Breptavost – narušení tempa řeči Terapie breptavosti osoby s breptavostí si svůj nedostatek neuvědomují, stačí upozornit – dosáhneme zlepšení obnovení akustické a motorické zpětné vazby korigování vlastního projevu dýchání – artikulace – tempo – uvědomění redukce extrémně rychlého tempa řeči nácvik správného čelistního úhlu nácvik čtení a psaní odstraňování dysprozódie řečnická cvičení cvičení koncentrace Stabilizace správného tempa řeči ◦ porovnávání zvukových záznamů výpovědi osoby s breptavostí se správnou výpovědí ◦ slabikování ◦ společné čtení textu ◦ čtení textu s cloněním ◦ současné čtení a psaní Rozvoj hudebních schopností ◦ rozpoznávání stále složitějších hudebních struktur ◦ přehnané akcentování náležitých slabik ◦ zpěv