irudnna lydílá admnislrací lit osbuit wHlfý počet 'CípOTťJcfl ■fttifémnoJiitVliJdajil inFarnucr. klwei zi5leat jinou technikou údajr Líc vrlinnu plné kvji iL 'ihj Nevýhody ■.. hjf l:—■ — cirlpovřdi' ncmoiníist do^^Ctlcni OlS^ty v P' dotaZrik nendhilnrilrli|=-pr™^-^:^! ■,_jimeicfTvrhnlájr,l( □ vir ■ vyrncEtni prostenj pfrj odpOVCÍ* KS rTKunniT^krc^enirjdpavřdi iádouc .ínnnyrnitn Pozorování • kvanti: už před začátkem pozorování víme přesně, co a jak budeme pozorovat = strukturované pozorování • Přímé, nepřímé (ze záznamu) • Zúčastněné, nezúčastněné • Pozorovací arch, do kterého se zaznamenávají pozorované kategorie • Zaznamenává se výskyt jevů/trvání jevů • Vyhodnocuje se frekvence (četnost) výskytu, a/nebo sekvence Mapa třídy schéma rozmístění žáků ve třídě zaznamenáváme např. frekvenci komunikace učitele s jednotlivými žáky (zóna dominantní aktivity učitele, zóna vyrušování žáky), nebo pohyb učitele/žáků během vyučování) Záznam činnosti učitele a ■A základem je seznam činností pozorovatel zaznamenává výskyt jednotlivých činností čárkou př. učební činnosti žáka a jejich frekvence Př. Flandersův systém na pozorováni komunikace ve třídě • 10 kategorií jevů, využitelné pro frontální vyučování • hrubý obraz o činnosti žáka, podrobný o činnosti učitele • kódování činností U a Ž v několikavteřinových intervalech Řeč učitele 1. Akceptuje žákovy city 2. Chvália povzbuzuje 3. Akceptuje žákovy myšlenky nebo je rozvíjí 4. Klade otázky 5. Vysvětluje 6. Dává pokyny nebo příkazy 7. Kritizuje nebo prosazuje vlastní Řeč žáka 8. Odpovídá 9. Hovoří spontánně Ostatní kategorie 10. Ticho. Pauzy. Zmatek "Vím, že se někteří z vás necítíte dobře (1), nedejte se znechutit (2) a zkoušejte dál (6)." „Výborně, Bětko" (2). „Dobře, dál" (6) •v Př. Skála určování obtížnosti učebního textu (Průcha 1984,1998) Jednoduchý jazyk 1 2 3 4 5 N Složitý jazyk Těžké pojmy 1 2 3 4 5 N Přiměřené pojmy Podrobný výklad 1 2 3 4 5 N Všeobecný výklad Zajímavý text 1 2 3 4 5 N Nudný text Nejrozšířenější pedagogická výzkumná metoda Podstata: zjištění dat o respondentovi, jeho názorů, postojů k problémům, které mě jako výzkumníka zajímají Psaný soubor otázek Respondent = osoba, která vyplňuje dotazník Při vyplňování dotazníku respondent čte otázky, inerpretuje je a následně na ně odpovídá Položka/otázka = prvek dotazníku Administrace dotazníku = způsob zadávání dotazníku Průvodní dopis ,,Prosím, abyste neotáleli s vyplněním dotazníku, protože jsem v časové tísni." Výhody * snadná a rychlá administrace • lze oslovit velký počet respondentů a získat tak velké množství údajů • je možné získat informace, které nejsme schopni získat jinou technikou ä ä cT^tv * • údaje lze většinou plně kvantifikovat • anonymita ^äŕ'V Nevýhody # . v*^ subjektivita odpovědí možnost vyhnout se otázce respondentovi nemusí vyhovovat daná forma dotazování nemožnost dovysvětlení otázky v případě, kdy sami dotazník neadministrujeme přesnost vymezených otázek a variant - striktní vymezení prostoru pro odpovědi respondenta možnost zkreslení odpovědí žádoucím směrem anonymita Sestavujeme dotazník Co má vliv na jeho podobu? • koncepty a indikátory, které jsme pro něj vyvinuli - zahrneme měření ; závislé proměnné, nezávislé^ proměnné a demografických údajů • způsob, jakým budeme analyzovat data v • * • • administrace dotazníku Formulace otázek 4 4 4 * 1. Je otázka jasná a jednoduchá? {vyhněte se žargonu, technickým termínům, negativním formulacím) íjí#r^ * < * ' ' ?^'^ „Je vaše domácnost patriarchální nebo matriarchální?" „Myslíte si, že jsou neplodní lidé stigmatizovaní?" „Myslíte si, že marihuana by neměla být dekriminalizována?" „Souhlasíte s tím, že bývalí spolupracovníci StB nemají zastávat vysoké funkce ve státní správě? Ano - Ne." „Jaký literární žánr si v knihovně půjčujete nejčastěji?" (výzkum vězňů) Formulace^ptázek 2) Může být otázka zkrácena? „Jak si vysvětlujete to, že během tak dlouhé doby, co jste vy ani manžel nepraktikovali žádnou metodu antikoncepce, nedošlo k početí, a přitom lékař nezjistil žádnou příčinu neplodnosti?" „Kolikrát jste za posledních šest měsíců hovořil s lékařem kvůli Vašim zdravotním obtížím, ať už to byl Váš praktický lékař nebo specialista; neberte prosím v úvahu případy, kdy jste věc jen konzultoval se známým, který je lékařem." Formulace otázek 3) Není otázka dvojitá? „Nabízí věznice dost vzdělávacích programů, nebo by mohla být nabídka širší? Ano-Ne' „Jak často se stýkáte se svými rodiči?" „Pokládáte problémovou metodu za účelný prostředek aktivizace žáků a používáte ji? 4) Není otázka sugestivní? „Myslíte si, že stát by měl podporovat budovaní jeslí, i když způsobují deprivaci?" „Myslíte si, že ženy by se měly plně věnovat svým dětem po celou dobu rodičovské dovolené?" „ByL jste bezdomovcem proto, že ceny podnájmů v Brně jsou vysoké?" „Zesměšňujete někdy žáky"? Pozn. Jak je důležitá formulace.... Souhlasíte s poskytnutím české vojensk nemocnice v Afghánistánu? Souhlasíte s nasazením české vojenské nemocnice v Afghánistánu? s. t ■ i" ^ Formulace otázek 5} Je otázka konkrétni? „ Jak často si přisolujete pokrmy?" „Slaví se ve vaší rodině svátky?" a' Nikdy b) Zřídka „Kolik je váš průměrný příjem?" c> J?n kdYž Íe potřeba d) Často „Kolik máte dětí?" e)Vždy 6) Nevzniká efekt sociální žádoucnosti odpovědi? Tendence respondentů zabránit tomu, aby vypadali špatně - zábrana odhalit postoj, který se neshoduje s normami ve společnosti Snaha vyhnout se ohrožení Přesná odpověd narušuje respondentů obraz sebe sama Jak se ptát na citlivá data? zaručit anonymitu zdůraznit význam správnosti odpovědi, jasnou spojitost otázky s cílem výzkumu úvod či předcházející série otázek, která respondenta uklidní (všechny odpovědi jsou ok), poskytne kontext redukovat roli tazatele (kartičky, ilustrace, piktogramy, viněty, projekční otázky, odkazy na ostatní: „jaký je Člověk, který....") pozor na míru detailnosti (obecnější kategorie - př. příjem, kouření marihuany) v Efekt vynucené odpovědi Př. Souhlasíte se změnou zákona o sociálních službách? Řešení: • Užít filtrační otázky • Dát mezi varianty odpovědí „nemám názor", nebo „nevím" r Ji F Dramaturgie dotazníku • Úvod (vč. ilustračního příkladu vyplnění) • Postupujeme od jednodušších, zábavnějších otázek ke složitějším • Struktura dotazníku musí být logická, jednoduchá, musí respondenta vést (používáme předělující či propojující texty) • Respondent musí vědět, jak má označit odpovědi a musí mít prostor na odpověď • Demografické otázky nakonec! • Užívat filtrační otázky - Střídat typy otázek a formáty odpovědí, střídat pozitivní a negativní formulace - DOTAZNÍK NESMÍ NUDIT • Délka dotazníku - co nejkratší (ideální je maximum 15 min) A ěření postojů a názorů, skládá se z a pětibodové stupnice b tát by měl podporovat církevní instituce" zhodně ano iše ano vím íše ne zhodni ne Formáty odpověď?,''* Nabídnuté kategorie musí být: • Vyčerpávající • Vzájemně se vylučující • Musí odpovídat naší populaci a cílům výzkumu (například vzdělání u vězňů) • Musí odpovídat otázce, která jim předchází dová škála dí oblíbenosti vyučovacích Iměty podle oblíbeností atd. Různé typy škál - na měření postojů a názorů, skládá se z výroků a pětibodové stupnice Příklad: „Stát by měl podporovat církevní instituce" Rozhodně ano Spíše ano Nevím Spíše ne Rozhodně ne Posuzovací * škála • umožňuje zjišťovat míru vlastnosti jevu nebo jeho intenzitu • posuzovatel vyjadřuje svoje hodnocení určením polohy na škále • lichý počet stupňů Př. Určete oblíbenost vyučovacích předmětů na škále od 1 (nejvíce oblíbený) po 7 (nejméně oblíbený). Pokud se předmět nevyučuje, zakroužkujte N. gm? *.. Poradová škála Ví* Uvedte pořadí oblíbenosti vyučovacích předmětů Seřadte předměty podle oblíbenosti atd. Příklad: „Co je pro vás důležité při výběru partnera?" Vzhled Charakter Příjem Návratnost Výzkum je reprezentativní tehdy, když je zajištěno odpovídající zastoupení všech skupin v populaci s rozdílným vztahem ke sledovanému jevu. návratnost = poměr mezi vydanými dotazníky a vyplněnými dotazníky zařazenými ke ^ zpracování v % (výborné výsledky 70 % a více, ale u telefonických výzkumů třeba jen 25 %). Do návratnosti zasahuje nekontaktování (technické problémy, špatný seznam), obtížné kontaktování (respondenta nelze zastihnout, nejde smluvit schůzku) a odmítnutí Jeden z klíčových ukazatelů kvality dat Má být pravdivě sdělována ve výzkumných zprávách Co má vliv na návratnost? charakteristika respondenta, sociální kontext, životní styl to, zda respondenta známe z předchozí komunikace Téma výzkumu, metoda administrace dotazníku, délka a komplexnost dotazníku, počet kontaktování, budování tazatelské sítě Dlouhodobě se ukazuje, že důležitá je komunikace s respondenty a výše odměn respondentům neovlivňuje návratnost výzkumu (ba naopak hmotná zainteresovanost respondentů zkresluje výsledky) Experiment - laicky - zkouška, pokus - vědecky - test na zjišťování kauzálních příčin "nejvědečtější" metoda vs. problematická metoda v humanitních vědách - systematické působení na objekt nebo systematické měnění přísně kontrolovaných podmínek, v nichž se objekt nachází, a zjišťování změn, které takto nastanou, za účelem ověřit nebo vyvrátit hypotézu V - opak pozorování (co nejmenší vliv vs. vše pod kontrolou) • > ^* - vše se odvíjí od hypotézy, která formuluje tvrzení o vztahu mezi 2 či více proměnnými - (alespoň) 2 rovnocenné skupiny roměnné v experimentu Nezávislé proměnná - vstupy, podněty, faktory - proměnná, se kterou výzkumník manipuluje a jejíž vliv očekává Závislé proměnná - výstupy reakce, odezvy - proměnná, jejíž změny výzkumník sleduje a měří - její změny jsou vyvolány manipulací s nezávislou proměnnou, případně vlivem intervenujících proměnných Intervenující/inferenční proměnná - / - proměnné, které ovlivňují závislou proměnnou mimo působení nezávislé proměnné (zasahují do vztahu) 3 kroky v experimentu 1. Registrace proměnných na začátku experimentu - závislé, nezávislé, intervenující 2. Systematická manipulace nezávslými proměnnými Ť Chyby v experimentu • chyby experimentátora ^| • chyby pokusné osoby, resp. posuzovatele •'■ • instrumetální a technické chyby • chyby koncepční a interpretační • chyby ve výběru pokusných osob Nevtíravé techniky výzkumu Standardizované pozorování • zkoumané osoby nevědí, že jsou pozorovány • pozorovatel ukrytý (skrytá kamera, jednostranně průhledné zrcadlo, sociální ukrytí pozorovatele) • etické rozměry! Studium dokumentů • úřední statistiky • nápisy na veřejných záchodcích ■ opotrebovanost koberce v muzeu • osobní deníky • odpadkové koše • webová diskuzní fóra • soudní dokumenty • záznamy snů • Obsahová analýza • Sekundární analýza