Metodologie 2 Lekce 1 Lenka Slepičková • Věda versus zdravý rozum Vědecké zkoumání je •Empirické •Teorie •Systém, plán •Pravidla •Objektivita •Opakovatelnost •Otevřenost kontrole •Kumulativní • Přírodní vs. sociální věda •4 FeS + 7 O2(g) → 4 SO2(g) + 2 Fe2O3(s) •an = a1 + (n - 1)d •s = v . t • •X • •„Jen“ • •Pravděpodobnostní závěry •Omezená platnost závěrů •Obtížné nalezení důkazů o kauzalitě (obtížné naplnění podmínek kauzality) • (Disman, 1998:15) Zvyšování prodeje biopotravin souvisí se zvyšujícím se počtem dětí s autismem Korelace = statistický vztah mezi proměnnými Kauzalita = příčinná souvislost mezi proměnnými (je nutné splnit podmínky kauzálního vztahu) Proč to je ve vědách, zabývajících se člověkem, tak složité? • •Rozsáhlost přirozených systémů v soc. vědách (mnoho faktorů, různé typy zkreslení), vždy pracujeme s redukovaným popisem reality. Redukce se týká 4 prvků výzkumu (počtu pozorovaných proměnných, vztahů mezi nimi, časového kontinua na 1 bod, populace na vzorek) •Aktér, který má své motivy, záměry, cíle (subjektivita aktéra) •Výzkumník jako součást zkoumaného světa (subjektivita výzkumníka) •Většinu jevů nelze zkoumat přímo, ale zprostředkovaně •Nemůžeme manipulovat s lidmi nebo na nich činit pokusy • • Experiment • •„Abyste mohli zjistit, co se stane, když něco změníte, je nezbytné to opravdu změnit“. • • (Box, Hunter, Hunter 1978:3) Pomůže nám experiment? •Experiment = jediná výzkumná metoda, která umí dokázat kauzální vztahy • •Výzkumník manipuluje s nezávislou proměnnou (např. metoda výuky, tréninkový plán, léčba, vystavení sledování programu s násilným obsahem, intenzita osvětlení) a zjišťuje, jaký to má důsledek na závisle proměnnou (např. množství znalostí, uběhnutá rychlost, zdravotní stav, agresivita, pracovní výkon) • • Klasický experiment 1.Náhodné rozdělení do experimentální a kontrolní skupiny (experiment porovnává účinky!) 2.Měření 3.Vystavení experimentální skupiny experimentální proměnné (kontrolované výzkumníkem) 4.Měření – existuje statisticky významný rozdíl mezi skupinami? • Lze použít experiment? •Vliv dramaterapie na socializaci osob bez domova •Srovnání lázeňské a medikamentózní léčby epilepsie •Co lépe působí na rozvoj vědomostí a znalostí žáků: týmové nebo tradiční vyučování? •Jaké dítě dosahuje lepších školních výsledků, dítě vychované chůvou, nebo rodiči? „Studie ukazuje korelaci, nikoli kauzalitu“ •Dánští výzkumníci sledovali skupinu žen žen ve věku 15 - 34 let mezi roky 1995 a 2013, dohromady tak měli data o více než milionu žen (přesně 1 061 997). •Výsledky ukázaly, že různé typy antikoncepce vedou k různému zvýšení rizika deprese. Vědci porovnávali ženy, které začaly užívat danou metodu antikoncepce, se „srovnatelnými“ ženami, které ji užívat nezačaly. Měřili, o kolik se u žen, které začaly používat antikoncepci, zvýšila šance, že jim budou předepsána antidepresiva. •U žen užívajících kombinovanou perorální antikoncepci stoupla míra rizika (RR) o 23 %. •U uživatelek progestogenových pilulek stouplo riziko o 34 %. •U uživatelek antikoncepčních náplastí (norgestolmin) stouplo riziko o 100 %. •U uživatelek vaginálního implantátu (etonogestrel) stouplo riziko o 60 %. • Rekapitulace •Vztah mezi vědou a zdravým rozumem •Charakteristiky vědeckého zkoumání •Korelace a kauzalita, podmínky kauzality •Specifika výzkumu ve vědách, zabývajících se člověkem (přirozený systém, redukce reality atd.) •Klasický experiment, jeho logika a postup •Použitelnost experimentu ve vědách, zabývajících se člověkem • •