Demence pCharakteristika demence: ØSekundární postižení ØPorucha inteligence po 2. roce života. ØNěkdy nazývána jako získaná mentální retardace. ØV porovnání s mentální retardací má progredující charakter s tendencí postupného zhoršování a prohlubování symptomů. ØV některých případech tzv. „intelektové ostrovy“. Zpočátku se může projevit pouze specifickou poruchou učení ð progredující charakter ð zasahuje celou oblast CNS. ØNutné důsledně odlišovat od MR (specifika osobnosti). ØDiferenciální diagnostika (pojetí různých autorů a koncepcí – vznik demence po 2. roce , MR před 18 rokem života). ØCelková degradace osobnosti. p p p p p p Demence pDefinice demence: ØProces zastavení, rozpadu normálního vývoje po 2. roce života. Bývá zapříčiněna pozdější poruchou, nemocí, úrazem mozku. Nejčastěji se jedná o zánět mozku (encephalitis), zánět mozkových blan (meningitis), poruchy metabolismu, intoxikace, duševní poruchy. Mezi nejčastější projevy patří: Ø §snížení inteligence, §porucha pozornosti a paměti, §porucha orientace (v prostoru i v čase), §porucha úsudku, §porucha schopnosti abstraktního myšlení, §porucha motivace, emotivity a chování, §porucha komunikace. Ø p p p p p p Demence pDruhy demence: 1.Dětské (deteriorace) = zhoršení, úbytek schopností v průběhu vývoje, plasticita mozku je vyšší, možnost zlepšení. 2.Stařecké. p A.Atroficko-degenerativní (Alzeimerova choroba, Parkinsonova choroba, Parkinsonova choroba) B.Ischemicko-vaskulární (kardiovaskulární a hypoxicko-ischemické příčiny). C.Symptomatické (metabolické, infekční, poúrazové příčiny, otravy, důsledek zneužívání návykových látek) Ø ØSmíšené demence. p p p p p p Demence pAlzheimerova choroba (Vágnerová 2008): pNejčastější typ demence (50-70 %). pVětšinou se rozvíjí mezi 65-80 lety. pRaná forma postihuje častěji ženy. pProgresivní neurodegenerativní onemocnění. pAtrofie mozkové kůry i podkorových oblastí. Úbytek neuronů i synapsí. pVytváření ložisek bílkoviny poškozující nervovou soustavu. pPrůběh choroby trvá 5-8 let, končí smrtí. pRozvíjí se pozvolna, pomalu a plynule. pPsychické funkce jsou postiženy rovnoměrně, úpadek je komplexní. Zahrnuje veškeré kompetence i osobnost postiženého. p p p p p p Demence pProjevy Alzheimerovy choroby (Vágnerová 2008): pÚbytek kognitivních schopností. pProgredující porucha paměti. pZtráta orientace v prostoru i čase. pZtráta schopnosti logicky uvažovat. pPoruchy komunikace (perseverace, echolálie). pZtráta schopnosti kontrolovat vlastní emoce (eufórie, deprese, úzkosti). pZměny osobnosti a nápadnosti v chování (egocentrismus, negativismus, podezíravost, neschopnost dodržovat společenská pravidla, psychické změny, problémy se sebeobsluhou). p p p p p p Demence pParkinsonova choroba (Vágnerová 2008): p pPostihuje podkorové oblasti. pChronické progresivní onemocnění. pPoškozeny bazální ganglia, úbytek dopaminu. pDemence není typickým příznakem Parkinsonovy choroby. pNejčastěji se objevuje po 65 roce. pČastější u mužů. pPsychické postižení je mírnější s pomalejší progresí. pProjevy: změny kognitivních funkcí, emočního prožívání, chování, motorické poruchy, komunikační potíže. p p p p p p p Demence v dětském věku pProjevuje se odlišně než dospělosti, protože inteligence se teprve rozvíjí. pMůže dojít k zástavě vývoje, ke stagnaci, zpomalení nebo k regresi. pNení vyloučená možnost určitého zlepšení (plasticita a kompenzační schopnosti dětského organismu). pProjevy mohou být různé: nNarušení emočního prožívání nZhoršení celkové adaptability nZástava psychického vývoje nPostupný úbytek intelektových funkcí Dopady demence pspolečenská izolace pnutná péče druhých (někdy i 24 hodin denně) pdle počtu životních potřeb, u kterých daný člověk potřebuje pomoc, jsou definovány 4 stupně závislosti (příspěvky na péči) – vyhláška 55/2006 Sb. p Možnosti podpory pvolnočasové aktivity (přednášky, kurzy, setkání, programy) pterapeutické činnosti (aromaterapie, muzikoterapie, hipoterapie, canisterapie, arteterapie) pnávštěvy kulturních událostí (kino, divadlo) paktivizační činnosti (reminiscenční terapie, ergoterapie) Možnosti podpory preminiscence: reminiscenční pokoje, kufříky s osobními věcmi, prohlížení fotografií pdeskové hry (stačí jednoduché, př. pexeso; Člověče, nezlob se) pčetba (knihy, noviny, časopisy; čtení starých výtisků; předčítání) průzné: luštění křížovek, vědomostní kvízy, zpívání básniček, sledování televize p p Možnosti podpory pharmonogram (pravidelnost při stravování atp.) – velmi důležité stanovit přesný řád dne pstimulace paměti – vytvářet seznamy; označit věci v pokojích, značit do kalendáře pstimulace řeči – stimulovat pomocí názvů a jmen, jednoduché otázky pstimulace sociálního myšlení – udržovat smysl pro hygienu a oblékání pzajistit pravidelný pohyb p Možnosti podpory pbezpečnostní opatření: p- odstranit komerce, rohože, prahy – nebezpečí pádu p- odstranit zásuvky z dosahu p- zamykat léky, být u podávání pdo poslední chvíle snaha o samostatnost (snaha, ať se zapojí do oblékání, hygieny, konzumace jídla; stačí zadávat jednoduché úkoly ke splnění) p Možnosti podpory pOrganizace, které pomáhají pČervený kříž pSdružení 90 p- najímá dobrovolníky, poskytuje odlehčující služby, poradenství, kurzy, akce p- senior telefon – sociální služba telefonické krizové pomoci, 800 157 157 p- tísňová péče – tlačítko, čidlo pohybu, v případě potřeby/dlouhé neaktivity přivolání pomoci pKrása pomoci (Nadace Taťány Kuchařové) pNadace České spořitelny pNadace Jistota p