Příklady k lekci pro týden 2 1. Které z následujících charakteristik žáků třídy 5.A lze považovat za proměnné? Lišila by se odpověď, kdyby se k nim přidali ještě žáci třídy 7.D? a) socioekonomický status b) verbální dovednost c) oblíbené jídlo d) národnost e) hudební talent f) asertivita g) rok narození h) věk i) pohlaví j) lateralita h) členství v kroužku 2. Které proměnné z otázky 1 typicky měříme na nominální škále? 3. Které proměnné z otázky 1 jsou určitě na intervalové, nikoli však poměrové škále? 4. Které proměnné z otázky 1 budou pravděpodobně měřeny na poměrové škále? 5. Které čtyři proměnné z otázky 1 obvykle měříme na škále, která je určitě pořadová, ale intervalová nejspíš není? 6. Je možné transformovat měření na intervalové nebo poměrové škále na škálu ordinální (na pořadí)? 7. Jestliže jsou jednotlivci měřeni na intervalové škále, na jaké škále jsou měřeny rozdíly skórů mezi jednotlivci? 8. Je „počet knih v katalogu knihovny“ proměnnou diskrétní? Na jaké škále je tato proměnná? 9. Tomáš je žákem základní školy v Bystrci a patří mezi velmi zvídavé děti. Aby se o spolužácích dozvěděl více, zjistil si o nich několik informací a zapsal si je do tabulky: Věk Městská čtvrť Váha Barva očí Známka z chování Oblíbená zmrzlina Kterou rukou píše Anežka 12 Bystrc 52,9 modrá 1 vanilková pravou Bořek 9 Komín 40 hnědá 2 vanilková levou Cilka 10 Žabovřesky 47,3 modrá 1 vanilková pravou David 12 Bystrc 45,5 modrá 1 vanilková pravou Ema 11 Bystrc 51 hnědá 1 vanilková pravou Ferda 7 Bystrc 38 modrá 1 vanilková levou Gabča 13 Žabovřesky 54,8 modrá 3 vanilková pravou Honzík 10 Komín 49 hnědá 1 vanilková pravou Ivanka 9 Žabovřesky 42,5 modrá 1 vanilková pravou Jarek 10 Bystrc 49 hnědá 2 vanilková levou 9.1 Které ze zjištěných informací (věk, vesnice, váha, barva očí, známka z chování, oblíbená zmrzlina a lateralita) můžeme považovat za proměnné? A jakým pojmem nazveme ty, které nejsou proměnné? Co je odlišuje? 9.2 Při zvažování, na jaké škále budeme měřit barvu očí, nám mohou pomoci následující otázky. Které z nich mají smysl? a) Má Béďa stejnou barvu očí jako Denča? b) Má Béďa větší barvu očí než Denča? c) O kolik má Béďa větší barvu očí než Denča? d) Kolikrát má Béďa větší barvu očí než Denča? To asi nebylo obtížné. Na jaké škále tedy budeme měřit barvu očí? (Pro připomenutí, na výběr máme nominální, ordinální, intervalová a poměrová.) 9.3 Na jaké škále pravděpodobně budeme měřit věk? (Můžete si úlohu usnadnit zvážením smyslu otázek podobných minulým čtyřem :)) 9.4 Kterou z proměnných můžeme měřit na ordinální škále, ale už ne na intervalové? 9.5 Na jaké škále budeme měřit váhu? Bylo by možno ji měřit na úrovni ordinální? 9.6 Kterou z proměnných měřených na nominální škále označíme jako dichotomickou? 9.7 A kterou z proměnných měřených na nominální škále označíme jako polytomickou? 9.8 Které z proměnných jsou spojité? 10. Ondra je v určité dovednosti dvakrát lepší než Jirka. Na jaké minimální úrovni měření musíme tuto dovednost měřit, abychom to o Ondrovi mohli říct? 11. Petr se v opakovaném testu zlepšil o šest bodů, Pavel o pět. Na jaké minimální úrovni měření musí být proměnná výsledek testu, abychom o Petrovi mohli říct, že se zlepšil víc než Pavel? 12. Je počet sexuálních partnerů za život diskrétní proměnnou? Na jaké úrovni měření je tato proměnná?