SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA SP7BP_SP terminologie, předmět, cíle, klasifikace oboru, interdisciplinární vztahy SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA  v širším smyslu  v užším smyslu  současné pojetí DĚLENÍ PODLE DRUHŮ POSTIŽENÍ (DLE M. SOVÁKA)  Psychopedie  Somatopedie  Logopedie  Surdopedie  Tyflo- nebo Oftalmopedie  Etopedie  nově  Specifické poruchy učení (SPU)  kombinované postižení - ped. osob se souběžným postižením více vadami  východisko – v omezení zraku, sluchu, řeči, podpůrných a pohybových f-cí, inteligence, emocionality  projev klinickým obrazem nebo chronickým onemocněním  často v kombinaci TERMINOLOGIE  postižený člověk – nahrazováno  jedinec se speciálními potřebami, jedinec s postižením  WHO 1980 a změna z r. 1990 – viz kapitoly s. 114, obr. 2  poškození, omezení a postižení x poškození, aktivita a participace  Zdravotní postižení  postižení mentální, tělesné, zrakové, sluchové, vady řeči, autismus, souběžné postižení více vadami, poruchy učení nebo chování  Zdravotní znevýhodnění  zdravotní oslabení či dlouhodobá nemoc  Sociální znevýhodnění  rodinné prostředí s nízkým socioekonomickým statusem, nařízená ústavní či ochranná výchova, postavení azylanta či uprchlíka  „…osoba, která k naplnění svých vzdělávacích možností potřebuje poskytnutí podpůrných opatření…“ OZNAČENÍ ODLIŠNOSTI  žák s postižením, znevýhodněním  dítě/žák se speciálními vzdělávacími potřebami  dle zákona č.561/2004 Sb. = dítě/žák se zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním, sociálním znevýhodněním a dítě/žák mimořádně nadaný - dřívější definice dle šk. zákona  NOVĚ „…osoba, která k naplnění svých vzdělávacích možností potřebuje poskytnutí podpůrných opatření…“  + výčet § 16, odst. 9.  Žáky pro vzdělávací účely nečleníme podle původních diagnostických kategorií, ale hodnotíme jen potřebu úpravy podmínek jejich vzdělávání. METODY  reedukační  kompenzační  rehabilitační SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÉ ZÁSADY (KÁBELE)  Zásada prevence  Zásada komplexnosti  Zásada dispenzarizace  Zásada integrace, socializace a resocializace  Zásada optimálního prostředí ZAJÍMAVOSTI • www.chodicilide.cz • http://chodicilide.cz/pro-ucitele/ • https://youtu.be/-QQV89b4y-M – taxi • https://youtu.be/wvMEpRNobW8 - akrobacie • https://youtu.be/6Rq_12gIy4w - horolezec • https://youtu.be/YjQYLdAFgEA - na zastávku - ZP • https://youtu.be/p26QUHhi28M - překážka - ZP • https://youtu.be/6ZQf6U9Sagw - autobus - ZP • https://youtu.be/MojJ2wLP4Eo - nádraží - SP • https://youtu.be/DCzp-QTCiac - komunikace - TP • https://youtu.be/UrB0ZuZbAUc - plošina - TP • https://youtu.be/1z4Ocjo-9Pg - exkurze - TP