LEGISLATIVA, MEZINÁRODNÍ A NÁRODNÍ DOKUMENTY PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. Prohlášení ze Salamanky a Akční rámec pro speciální vzdělávání (1994)  Zaměření na legislativní změny s cílem podpory inkluzivního vzdělávání  Poprvé inkluze i pro žáky s postižením / znevýhodněním  Podpora žáků se SVP Budu chodit do stejné školy… http://www.youtube.com/watch?v=HKmn9FmH6So&list=PL3Wv3QI6zULd3sUPLzsC6jkwql8bR0ao d Národní dokumenty Národní dokumenty  ratifikace Úmluvy o právech osob se zdravotním postižením (z r. 2006, ratifikace podzim 2009)  na základě ratifikace byl zpracován Národní plán vytváření rovných příležitostí pro osoby se zdravotním postižením (2010–2014) Národní dokumenty  koncipován Národní akční plán vzdělávání (NAPIV) z března roku 2010  Akční plán inkluzivního vzdělávání (APIV) na období (2016 – 2018) – na vědomí vládou přijat 29.7.2015 Legislativa  Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)  ve znění pozdějších předpisů (poslední novela zák. č. 82/2015 Sb.)  dnem 1. 5. 2015 nabyl účinnosti  Některé paragrafy mají odloženou účinnost k 1.9.2015  §16 – žák se speciálními vzdělávacími potřebami  nově § 16a, 16b  § 116 Školská poradenská zařízení  http://www.msmt.cz/dokumenty/konsolidovany-text-skolskeho-zakona Legislativní opatření  kdo všechno tam patří?  na co mají právo §16 a, b – Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Podpůrná opatření spočívají v:  poradenské pomoci školy a školského poradenského zařízení,  úpravě organizace, obsahu, hodnocení, forem a metod vzdělávání a školských služeb, včetně zabezpečení výuky předmětů speciálně pedagogické péče  úpravě podmínek přijímání ke vzdělávání a ukončování vzdělávání, prodloužení studia  použití kompenzačních pomůcek, speciálních učebnic a speciálních učebních pomůcek, využívání komunikačních systémů neslyšících a hluchoslepých osob  úpravě očekávaných výstupů vzdělávání v mezích stanovených rámcovými vzdělávacími programy a akreditovanými vzdělávacími programy,  vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu,  využití asistenta pedagoga, dalšího pedagogického pracovníka, tlumočníka, zapisovatele …  poskytování vzdělávání nebo školských služeb v prostorách stavebně nebo technicky upravených – bezbariérovost Podpůrná opatření  5 stupňů podle organizační, pedagogické a finanční náročnost  Podpůrná opatření prvního stupně uplatňuje škola nebo školské zařízení i bez doporučení školského poradenského zařízení  Podpůrná opatření druhého až pátého stupně lze uplatnit pouze s doporučením školského poradenského zařízení  5. stupeň – vzdělávání v základní škole speciální  KATALOGY PODPŮRNÝCH OPATŘENÍ – UPOL  Systémová podpora inkluzivního vzdělávání  http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy  http://inkluze.upol.cz/ebooks/katalog-vseobecny/katalog-vseobecny.pdf Příklad krizového scénáře Vyhlášky  Vyhláška č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění vyhl. č. 197/2016 Sb.  příloha č. 1-5  Činnosti poraden  Činnosti center  Činnosti školy  Činnosti pracovníků v rámci školského poradenského zařízení  Informovaný souhlas Vyhlášky  Vyhláška č. 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění novely 270/2017 Sb.  její novela 270/2017 Sb. Kurikulární dokumenty Národní dokumenty  Úmluva o právech dítěte (zákon ČSFR Č. 22/1991 Sb.)  výchova k rozvoji osobnosti dítěte, jeho nadání a rozumových schopností na nejvyšší možnou míru  Národní program rozvoje v České republice Bílá kniha (2001)  myšlenky, východiska  obecné záměry a rozvojové programy směrodatné pro vzdělávací soustavu Co se změnilo s novelou šk. zákona? Rámcové vzdělávací programy RVP pro základní vzdělávání (leden 2016)  část D; kapitola 8  vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami  vzdělávání žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními (PO)  systém péče o žáky s přiznanými PO  podmínky vzdělávání žáků s přiznanými PO  část D; kapitola 9  vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných  definují podmínky vzdělávání  nový text RVP účinný od 1. září 2016 RVP ZŠS  vzdělávání žáků s kombinací postižení  podmínky vzdělávání žáků s kombinací postižení