Didaktika mladšího školního věku – didaktika matematiky RNDr. Růžena Blažková, CSc. Katedra matematiky PdF MU 1. Dyskalkulie a její projevy. Klasifikace dyskalkulie. Vliv dalších poruch učení na úspěšnost v matematice. Další příčiny poruch učení v matematice. Zásady reedukačních a kompenzačních postupů. 2. Vytváření pojmu přirozeného čísla v předškolním a mladším školním věku. Postupný proces abstrakce. Podpůrné prostředky – manipulativní činnost, výtvarné a literární vyjádření (uplatnění pohádek a básniček), konstruktivistické přístupy. Uspořádání přirozených čísel, porovnávání. 3. Zápis čísla v poziční desítkové soustavě, pochopení zápisu čísla, řádu číslice. Zápis čísel s nulami. Podpůrné pomůcky, využití grafického znázornění a kombinatorických úloh. 4. Podstata a vyvození operací sčítání a odčítání přirozených čísel. Zvládnutí pamětného sčítání a odčítání, algoritmy písemných operací. Nejčastější poruchy a jejich náprava. 5. Podstata a vyvození operací násobení a dělení přirozených čísel. Pamětné spoje, algoritmy písemných operací. Dělení se zbytkem. Příčiny poruch. 6. Propedeutika pojmů zlomek a desetinné číslo. Praktické využití. 7. Problematika řešení slovních úloh. Úlohy aplikační, projekty. Nejčastější problémy. 8. Rozvoj geometrické a prostorové představivosti. Základní geometrické pojmy. Vytváření dovedností – modelování, rýsování, početní geometrie. 9. Přístupy k hodnocení a klasifikaci žáků s poruchami učení. Problematika zkoušení ústního a písemného. Základní dokumenty. 10. RVP pro vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení. Individuální plán pro žáky s diagnostikovanou dyskalkulií. 11. Didaktická hra v matematice a její využití k reedukaci dyskalkulie. 12. Systém pomůcek pro práci s dyskalkuliky. Literatura 1. Blažková, R. (2017) Didaktika matematika se zaměřením na specifické poruchy učení. Brno, Muni Pres. 2. Blažková, R., Matoušková, K., Vaňurová, M., Blažek, M. (2000) Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido. 3. Blažková, R., Matoušková, K., Vaňurová, M (1992) Texty k didaktice matematiky pro studium učitelství 1. stupně ZŠ. Brno: PF MU, učební text. 4. Blažková, R.: Matematická cvičení pro dyskalkuliky 1, 2. Stařeč, Infra 2013, 2014. 5. Blažková, R.: Rozvoj matematických pojmů a představ u dětí předškolního věku. /Elportal/[online] . Brno: Masarykova univerzita, 2010. Dostupné z WWW: http//is.muni.cz/elportal/_id=893208. ISSn 1802-128X. 6. Hejný, M.,Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál 2001. 7. Hejný, M., Stehlíková, N.: Číselné představy dětí. Praha: PdF UK, 1999. 8. Košč, L.: Vývin matematických schopností a jeho podnecovanie v predškolskom veku. Bratislava: VÚDP, 1986. 9. Košč, L.: Psychológia matematických schopností. Praha: SPN, 1972. 10. Novák, J.: Dyskalkulie – specifická porucha počítání. Havlíčkův Brod, Tobiáš, 2000. 11. Simon, H.: Dyskalkulie. Praha: Portál, 2006 12. Zelinková, O.: Poruchy učení. Praha: Portál 2003 13. Zelinková, O.: Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001. 14. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. www.vuppraha.cz