Statistika
Týden 5
Četnosti, grafické rozložení četnosti
V pátém studijním týdnu se začneme věnovat krokům, které je třeba udělat při zpracování výzkumných výsledků. Sem patří uspořádání dat a sestavení tabulek četnosti, grafické znázornění naměřených dat, výpočet charakteristik polohy (měr centrální tendence), výpočet charakteristik rozptýlení (měr variability). V tomto týdnu se budeme věnovat prvním dvěma z nich. Na získaných datech nás obvykle zajímá, jaké hodnoty proměnné/ých se v datech vyskytují a kolik kterých hodnot máme.

Po přečtení povinné literatury byste měli být schopni vysvětlit níže uvedené pojmy:
- tabulka četnosti (frekvenční tabulka)
- absolutní četnost
- relativní četnost
- kumulativní četnost
- outlier (odlehlá hodnota)
- sloupcový diagram
- sloupcový diagram s tříděním
- koláčový graf
- histogram
- rozdíly mezi sloupcovým diagramem a histogramem
- kdy se používá který graf
- percentil
- kvartil
- tvary rozložení četnosti:
- Normální (Gaussovo)
- Uniformní
Podle počtu vrcholů
- Unimodální, bimodální, multimodální
Zešikmení
- Zešikmené zprava (pozitivně), efekt podlahy
- Zešikmené zleva (negativně), efekt stropu
Strmost
- Leptokurtické
- Platykurtické
Povinná literatura pro tento týden:
- Chráska, Miroslav. 2007. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 39-45, 58 – 59
- Hendl, J. 2004. Přehled statistických metod zpracování dat. Analýza a metaanalýza dat. Brno: Portál, str. 86 – 92, 99 – 100.
Příklady k procvičování
Kurzem statistiky není možné projít bez pravidelného procvičování příkladů k jednotlivým lekcím. K příkladům dostáváte vždy také správná řešení, neočekává se tedy jejich odevzdávání - procvičování slouží k vašemu lepšímu pochopení probírané látky. Příklady v průběžných i závěrečném testu však budou těmto příkladům velmi podobné. V případě, že si s řešením některého z příkladů nebudete vědět rady, položte otázku v diskuzním fóru předmětu - učitelé vám na ni zde rádi odpoví.