Statistika

Týden 5

Četnosti, grafické rozložení četnosti

V pátém studijním týdnu se začneme věnovat krokům, které je třeba udělat při zpracování výzkumných výsledků. Sem patří uspořádání dat a sestavení tabulek četnosti, grafické znázornění naměřených dat, výpočet charakteristik polohy (měr centrální tendence), výpočet charakteristik rozptýlení (měr variability). V tomto týdnu se budeme věnovat prvním dvěma z nich. Na získaných datech nás obvykle zajímá, jaké hodnoty proměnné/ých se v datech vyskytují a kolik kterých hodnot máme. 


​Po přečtení povinné literatury byste měli být schopni vysvětlit níže uvedené pojmy:

  • tabulka četnosti (frekvenční tabulka)
  • absolutní četnost
  • relativní četnost
  • kumulativní četnost
  • outlier (odlehlá hodnota)
  • sloupcový diagram
  • sloupcový diagram s tříděním
  • koláčový graf
  • histogram
  • rozdíly mezi sloupcovým diagramem a histogramem
  • kdy se používá který graf
  • percentil
  • kvartil
  • tvary rozložení četnosti:
    - Normální (Gaussovo)
    - Uniformní
     Podle počtu vrcholů
    - Unimodální, bimodální, multimodální
    Zešikmení
    - Zešikmené zprava (pozitivně), efekt podlahy
    - Zešikmené zleva (negativně), efekt stropu
    Strmost
     - Leptokurtické
     - Platykurtické

Povinná literatura pro tento týden:

  • Chráska, Miroslav. 2007. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 39-45, 58 – 59
  • Hendl, J. 2004. Přehled statistických metod zpracování dat. Analýza a metaanalýza dat. Brno: Portál, str. 86 – 92, 99 – 100.

Příklady k procvičování

Kurzem statistiky není možné projít bez pravidelného procvičování příkladů k jednotlivým lekcím. K příkladům dostáváte vždy také správná řešení, neočekává se tedy jejich odevzdávání - procvičování slouží k vašemu lepšímu pochopení  probírané látky. Příklady v průběžných i závěrečném testu však budou těmto příkladům velmi podobné. V případě, že si s řešením některého z příkladů nebudete vědět rady, položte otázku v diskuzním fóru předmětu - učitelé vám na ni zde rádi odpoví.