LEGISLATIVA, PORADENSTVÍ - OSNOVA – DALŠÍ BUDE DOPLNĚNOV SEMINÁŘI ŠKOLSKÝ ZÁKON 82/2015SB. §16 ŠKOLSKÉHO ZÁKONA  Změna terminologie:  zdravotní postižení  Zdravotní znevýhodnění  Sociální znevýhodnění  SPECIÁLNÍVZDĚLÁVACÍ POTŘEBY DÍTĚ, ŽÁK A STUDENT S SVP  Osoba, která k naplnění svých vzdělávacích možností nebo k uplatnění a užívání svých práv na rovnoprávném základě s ostatními potřebuje poskytnutí podpůrných opatření PODPŮRNÉ OPATŘENÍ  nezbytné úpravy ve vzdělávání a školských službách odpovídající zdravotnímu stavu, kulturnímu prostředí nebo jiným životním podmínkám dítěte, žáka nebo studenta  právo na bezplatné poskytování podpůrných opatření školou a školským zařízením (bez ohledu na zřizovatele) PODPŮRNÁ OPATŘENÍ  Poradenská pomoc školy a ŠPZ  Úprava organizace, obsahu, hodnocení, forem a metod vzdělávání a školských služeb  Úprava podmínek přijímání ke vzdělávání a ukončování vzdělávání  Použití kompenzačních pomůcek, speciálních učebních pomůcek  Využití komunikačních systémů neslyšících a hluchoslepých osob a AAK PODPŮRNÁ OPATŘENÍ  Úprava očekávaných výstupů – dle rámcových vzdělávacích programů a akreditovaných vzdělávacích programů  Vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu  Využití asistenta pedagoga  Využití dalšího pedagogického pracovníka apod.  Prostory stavebně a technicky upravené PODPŮRNÁ OPATŘENÍ  5 stupňů podpůrných opatření  hledisko organizační, pedagogické a finanční náročnosti  kombinování PO z různých stupňů  návaznost PO  Posun k vyšším stupňům PO - nedostatečná PO v průběhu - míra SVP PODPŮRNÁ OPATŘENÍ  1. stupeň – bez doporučení školského poradenského zařízení, bez informovaného souhlasu ZZ, bez financí navíc  2.-5. stupeň – pouze na doporučení ŠPZ  Spolupráce - škola– ŠPZ – ZZ PODPŮRNÁ OPATŘENÍ  Zachovává se možnost fungování „speciálních“ tříd a škol  § 16 odstavec 9  Děti, žáci a studenti - s mentálním, tělesným, zrakovým nebo sluchovým postižením, závažnými vadami řeči, závažnými vývojovými poruchami učení/chování, souběžným postižením více vadami nebo autismem PODMÍNKY K ZAŘAZENÍ/PŘIJETÍ ŽÁKA DO SPECIÁLNÍ TŘÍDY, ŠKOLY  SVP  Žádost zákonného zástupce  Doporučení ŠPZ  Všechny podmínky musí být splněny zároveň ŠPZ ŽÁDOST ZZ SVP PODPŮRNÁ OPATŘENÍ  Vzdělávání ve speciální třídě/škole není podpůrným opatřením ale prostředím, kde se realizují podpůrná opatření POVE ŠKOLE,TŘÍDĚ ZŘÍZENÉ DLE § 16 ODST. 9 ŠKOLSKÉHO ZÁKONA  PO sestávají z:  poradenské pomoci školy a školského poradenského zařízení  úpravy organizace, obsahu, hodnocení, forem a metod vzdělávání a školských služeb, včetně zabezpečení výuky předmětů speciálně pedagogické péče (u tohoto předmětu však nikoliv s normovanou finanční náročností) a včetně prodloužení délky středního nebo vyššího odborného vzdělávání až o dva roky  úpravy podmínek přijímání ke vzdělávání a ukončování vzdělávání  použití kompenzačních pomůcek, speciálních učebnic a speciálních učebních pomůcek, využívání komunikačních systémů neslyšících a hluchoslepých osob, Braillova písma a podpůrných nebo náhradních komunikačních systémů  vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu  úpravy očekávaných výstupů vzdělávání v mezích stanovených rámcovými vzdělávacími programy a akreditovanými vzdělávacími programy nebo  využití asistenta pedagoga, dalšího pedagogického pracovníka, tlumočníka českého znakového jazyka, přepisovatele pro neslyšící nebo možnosti působení osob poskytujících žákovi po dobu jeho pobytu ve škole podporu podle jiného právního předpisu PORADENSKÁ POMOC ŠPZ  Vyhláška 197/2016 Sb. (+ související dokumenty)  PPP, SPC  Součástí činnosti je poradenská pomoc – PO  Poskytnutí poradenské pomoci zásadně na žádost ZZ  Výjimka rozhodnutí OSPOD, soudu  Návštěva ŠPZ – doporučení školy  Lhůta 4 měsíce – realizace vyšetření, zpracování dokumentace atd. VÝSLEDKY PORADENSKÉ POMOCI  Dokumenty – zpráva a doporučení  Zpráva  Doporučení – závěr vyšetření a návrh podpůrných opatření  Navržení variant a kombinací PO REVIZE  O revizi žádá:  Škola  Školské zařízení  Zákonný zástupce  OSPOD  Soud  30 dní od obdržení zprávy  ČŠI bez limitu REVIZE  Posouzení zprávy do 60 dní – revizní zpráva  Může obsahovat novou zprávu, doporučení  Platnost zprávy  Další uvedeno ve vyhlášce 27/2016 Sb. DŮLEŽITÉVYHLÁŠKY!!!  realizace poradenských služeb je v současnosti vymezena vyhláškou 197/2016 Sb. (ve znění pozdějších předpisů) o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních OBSAHVYHLÁŠKY  Účel poradenských služeb  Pravidla poskytování poradenských služeb (PS)  Specifika poradenské služby, informace o náležitostech  Účel PS  Psychologická a speciálněpedagogická diagnostika  ŠPZ – PPP, SPC  Vedení dokumentace PPP – PEDAGOGICKO-PSYCHOLOGICKÁ PORADNA psycholog, speciální pedagog pedagogicko-psychologické a speciálně pedagogické poradenství a pomoc při výchově a vzdělávání žáků předškolního věku, školního věku žáků středních škol studentů vyšších odborných škol PPP  zjišťovány speciální vzdělávací potřeby žáka, na základě psychologické a speciálně pedagogické diagnostiky  skupinová a individuální forma PPP  zjišťování předpokladů pro školní docházku/školní zralost  obtíže v oblasti vývoje, adaptace a výchovné problémy  SPU  diagnostika nadání a mimořádného nadání PSYCHOLOGICKÁ A SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ INTERVENCE  základní a individuální reedukaci žáků s potřebou podpůrných opatření (SPU)  individuální a skupinové kariérové poradenství  práce se žáky s obtížemi v adaptaci, s osobnostními, sociálněvztahovými problémy – promítají se do vzdělávání  poradenské a poradensko-terapeutické vedení rodin,  Konzultace ZZ, pedagogům – děti, žáci jsou klienti PPP PSYCHOLOGICKÁ A SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ INTERVENCE  informační a metodická činnost  metodické vedení pedagogů a rodičů při uplatňování podpůrných opatření  při vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných  v rozvoji školních dovedností a dalších souvisejících oblastí  zpracována je také dokumentace související se vzděláváním a podporou žáka CENTRUM  Personální obsazení  Poskytování poradenských služeb – specifika SVP  Místo realizace služeb – ambulantně v SPC, návštěvy ve školách a ŠZ, případně v rodinách  Speciálněpedagogická a psychologická diagnostika  Tvorba podkladů k PO, zprávy, doporučení ke vzdělávání  Zjištění SVP, mezioborová spolupráce  Kariérové poradenství  Metodická podpora – cílová skupina SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÁ A PSYCHOLOGICKÁ DIAGNOSTIKA  Individuální realizace  Doporučení PO  Stanovení intervenčních postupů  Vzdělávání žáka v souladu se SVP  Kontrolní vyšetření – adaptace PO SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÁ A PSYCHOLOGICKÁ INTERVENCE A PORADENSKÁ PODPORA  Realizace intervence – cílová skupina  Žáci a zákonní zástupci – poradenství ve vztahu k dalším službám – sociálním, zdravotnickým  Poskytování poradenství k užívání kompenzačních pomůcek  Poskytování krizové intervence INFORMAČNÍ A METODICKÁ ČINNOST, PODPORA, EVIDENCE  Možnosti vzdělávání  Informace o sociálních službách  Odborné a metodické konzultace pedagogickým pracovníkům škol  Metodická podpora při tvorbě inkluzivního prostředí, kde se vzdělává žák s postižením  Vedení dokumentace  Spolupráce se školou, poradnou, dalšími centry  Zapůjčování literatury, pomůcek  Poskytování informací o možnostech využití pomůcek  Metodická podpora asistentů pedagoga (které centrum doporučilo) SPC – LOGOPEDICKÉ ZAMĚŘENÍ  Logoped, psycholog, sociální pracovník  komplexní nebo zaměřená speciálně pedagogická a psychologická diagnostika  podklad pro doporučení podpůrných opatření, pro stanovení speciálně pedagogických intervenčních postupů u žáků  východisko pro zpracování návrhů na zařazení žáka do vhodné školy nebo třídy odpovídající jeho vzdělávacím potřebám  orientační logopedické vyšetření a depistáž poruch komunikace  individuální speciálně pedagogická a psychologická diagnostika u žáků s NKS  pro účely stanovení PO a v případě potřeby i zpracovávání návrhů na vzdělávání žáka  aplikace logopedických diagnostických postupů  stanovování podpůrných opatření na podkladě vady řeči  stanovování logopedických intervenčních postupů a programů pro účely rozvoje KD a KK žáka v oblasti mluvené a psané řeči a jejich vyhodnocování  provádění logopedických intervenčních postupů - stimulačních, edukačních a reedukačních  podpora senzomotorického, kognitivního a sociálního rozvoje k vytváření primárních školních dovedností a k prevenci vzniku specifických poruch učení  provádění kontrolních speciálně pedagogických a logopedických vyšetření  metodické vedení pedagogických pracovníků škol při zajišťování podmínek ve vzdělávání žáků s NKS (metodická podpora pro užívání alternativní a augmentativní komunikace, hlasové výchovy a hlasové hygieny)  metodické vedení pedagogických pracovníků při zajišťování školních programů primární logopedické prevence (programů zaměřených na rozvoj komunikační kompetence a na předcházení komunikačním obtížím)  zjišťování a stanovování potřeby uzpůsobení podmínek konání maturitní zkoušky, závěrečných zkoušek a přijímacích zkoušek u žáků s narušenou komunikační schopností  poskytování logopedické péče žákům s narušenou komunikační schopností vzdělávaným v inkluzívních podmínkách, kterým centrum stanovilo podpůrná opatření, včetně žáků, kteří nevyžadují úpravu vzdělávacího programu  metodická podpora zákonným zástupcům žáků s vadou řeči k provádění stanovených logopedických cvičení žáka, zpracování a vedení záznamů o individuální logopedické péči  zpracování a vedení záznamů o individuální logopedické péči  tvorba didaktických a metodických materiálů pro rozvoj komunikace, tvorba pracovních listů SPC POSKYTUJÍCÍ SLUŽBY DĚTEM A ŽÁKŮM SE ZRAKOVÝM POSTIŽENÍM  Individuální speciálně pedagogická a psychologická diagnostika u žáků se zrakovým postižením pro účely stanovení podpůrných opatření a v případě potřeby i zpracovávání návrhů na vzdělávání žáka ve třídě zřízené pro žáky se zrakovým postižením.  Nácvik specifických činností u žáka se zrakovým postižením.  Rozvoj zrakových funkcí, zraková stimulace a smyslová výchova žáka.  Propedeutika čtení a psaní bodového písma, zvětšeného černotisku, grafomotorické cviky.  Tyflografika, nácvik podpisu.  Zraková hygiena.  Rozvoj matematických představ.  Rozvoj estetického vnímání.  Nácvik orientace a samostatného pohybu a nácvik sebeobsluhy.  Poskytování informací o didaktických, zvukových a audiovizuálních pomůckách pro žáky se zrakovým postižením ZZ a PP Realizace sociálně rehabilitačních programů.  Zajišťování odborných konzultací a metodické podpory pro zákonné zástupce a pedagogy škol a školských zařízení ZZ a PP  Práce se speciálními učebnicemi, speciálními učebními pomůckami a kompenzačními pomůckami. SPC POSKYTUJÍCÍ SLUŽBY DĚTEM A ŽÁKŮM SE SLUCHOVÝM POSTIŽENÍM  Individuální speciálně pedagogická a psychologická diagnostika u žáků se sluchovým postižením pro účely stanovení podpůrných opatření a v případě potřeby i zpracování návrhů na vzdělávání žáka ve třídě zřízené pro žáky se sluchovým postižením.  Budování a rozvoj audioorální komunikace, její složky receptivní, zejména poslechu a odezírání, a složky produktivní.  Rozvoj českého znakového jazyka a dalších komunikačních systémů neslyšících a hluchoslepých osob.  Poskytování informací o možnostech vzdělávání a komunikace osob se sluchovým postižením a jejich životě zákonným zástupcům, popřípadě starším žákům.  Podpora rodiny v celkovém harmonickém rozvoji dětí, žáků a studentů.  Pořádání kurzů komunikačních systémů neslyšících a hluchoslepých osob pro zákonné zástupce, pedagogické i nepedagogické pracovníky škol a školských zařízení.  Spolupráce s příslušným odborným zdravotnickým zařízením na speciálně pedagogické přípravě žáka na vyšetření, případný zákrok, na využívání kompenzačních pomůcek a participace na následné rehabilitaci.  Cvičení na posilování nepostižených smyslových funkcí.  Individuální a skupinové terapie pro zákonné zástupce vedené psychologem.  Poradensko-terapeutické vedení rodin, krizová terapie, terapie pro neslyšící zákonné zástupce.  Sluchová výchova, zásady manuální komunikace, rozvoj motoriky dítěte, výstavba orální řeči, alternativních metod čtení, analytickosyntetická metoda čtení, vedení pojmových deníků, řešení výchovných problémů, nácvik čtení s porozuměním apod.  Nácvik činností pro vyšetření audiometrem a příprava na audiometrické vyšetření. SPC POSKYTUJÍCÍ SLUŽBY DĚTEM A ŽÁKŮM S TĚLESNÝM POSTIŽENÍM  Individuální speciálně pedagogická a psychologická diagnostika u žáků s tělesným postižením pro účely stanovení podpůrných opatření a v případě potřeby i zpracovávání návrhů na vzdělávání žáka ve třídě zřízené pro žáky s tělesným postižením.  Posouzení předpokladů pro rozvoj školních dovedností žáka z hlediska jeho psychomotorického vývoje.  Budování a rozvoj komunikativních, lokomočních, manipulačních a dalších dovedností žáků s tělesným postižením.  Školní věk - metodika nácviku čtení a psaní, tj. zejména grafomotorika po obsahové a technické stránce, specifické metodiky nácviku psaní a čtení nebo alternativních metod čtení.  Speciální nácvik práce s počítačem jako prostředkem komunikace a získávání informací  Zajišťování logopedické péče žákům s tělesným postižením. SPC POSKYTUJÍCÍ SLUŽBY ŽÁKŮM S MENTÁLNÍM POSTIŽENÍM  Individuální speciálně pedagogická a psychologická diagnostika u žáků s mentálním postižením pro účely stanovení podpůrných opatření a v případě potřeby i zpracovávání návrhů na vzdělávání žáka ve třídě zřízené pro žáky s mentálním postižením.  Podpora všestranného rozvoje dětí, žáků a studentů s potřebou podpůrných opatření z důvodu mentálního postižení zahrnující podporu rozvoje hrubé a jemné motoriky, grafomotoriky, sebeobsluhy,sociálních vztahů, estetického vnímání, slovní zásoby.  Metodika cvičení pro děti raného věku, smyslová výchova.  Systematický rozvoj slovní zásoby a dílčích strategií učení.  Podpora krátkodobé paměti, rozvoj pozornosti žáků.  Příprava na zařazení do výchovně vzdělávacího procesu.  Další formy a metody výuky pro vzdělávání žáků s mentálním postižením vycházející z nových poznatků vědy.  Nácvik alternativních forem čtení.  Využívání nových technologií, zejména elektronických učebnic.  Zajišťování logopedické péče se zaměřením na alternativní a augmentativní komunikaci.  Využívání různých druhů podpůrných terapeutických postupů,zejména arteterapie a muzikoterapie.  Poskytování metodické podpory pedagogům pro využívání vhodných didaktických a speciálně pedagogických přístupů.  Individuální programy k rozvoji percepčních oblastí a motoriky s ohledem na individuální potřeby zahrnující koncept bazální stimulace, ergoterapeutické prvky a stimulační programy. SPC POSKYTUJÍCÍ SLUŽBY ŽÁKŮM S AUTISMEM  Příprava na zařazení do výchovně vzdělávacího procesu a vzdělávání žáků s autismem.  Individuální speciálně pedagogická a psychologická diagnostika u žáků s autismem pro účely stanovení podpůrných opatření a v případě potřeby i zpracovávání návrhů na vzdělávání žáka ve třídě zřízené pro žáky s autismem.  Spolupráce s rodinou - rozvoj funkční komunikace, sociálních dovedností, pracovních návyků, sebeobsluhy, volnočasových aktivit, eliminace problémového chování, práce s rodinou, vytváření podpůrných rodičovských skupin.  Nácvik funkční komunikace, sociálního chování a zvládání náročného chování.  Individuální programy k rozvoji percepčních oblastí a motoriky s ohledem na individuální potřeby zahrnující zejména koncept bazální stimulace, ergoterapeutické prvky a stimulační programy.  Podpora a vedení při rozvoji sebeobsluhy, pracovních dovedností a sociálních kompetencí.  Uplatňování metodiky strukturovaného učení, využívání behaviorálních schémat a jiných postupů; spolupráce s rodinou, konzultace s ostatními účastníky péče.  Zajišťování metodické podpory pedagogickým pracovníkům v oblasti volby a uplatňování metodických postupů vytvořených pro práci s žáky s autismem.  Metodické vedení zákonných zástupců žáka pro zajišťování domácí péče odpovídající potřebám žáka zahrnující zejména podporu v oblasti rozvoje funkční komunikace, sociálních dovedností, pracovních návyků, sebeobsluhy, volnočasových aktivit, zvládání problémového chování.  Zajišťování metodické podpory pedagogickým pracovníkům v oblasti volby a uplatňování metodických postupů vytvořených pro práci se žáky s autismem.  Spolupráce se školskými zařízeními a ostatními účastníky péče, semináře, konzultace.  Spolupráce s organizacemi poskytujícími volnočasové aktivity.  Podpůrné rodičovské skupiny. DŮLEŽITÉVYHLÁŠKY  Vyhláška 27/2016 Sb. o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných  Novela vyhlášky 270/2017 Sb. – úprava vybraných oblastí, PO  http://www.msmt.cz/dokumenty-3/vyhlaska-c-27-2016-sbo-vzdelavani-zaku-se-specialnimi-1 (od 1.9.2017)  http://www.msmt.cz/dokumenty-3/vyhlaska-c-27-2016-sbo-vzdelavani-zaku-se-specialnimi (do 31.8.2017) IVP  Individuální vzdělávací plán zpracovává škola, vyžadují-li to speciální vzdělávací potřeby žáka  Individuální vzdělávací plán se zpracovává na základě doporučení ŠPZ a žádosti zletilého žáka nebo zákonného zástupce – informovaný písemný souhlas ZZ je klíčový  závazným dokumentem pro zajištění speciálních vzdělávacích potřeb žáka, přičemž vychází ze školního vzdělávacího programu, je součástí dokumentace žáka ve školní matrice  zpracován bez zbytečného odkladu, nejpozději však do 1 měsíce ode dne, kdy škola obdržela doporučení a žádost zletilého žáka nebo zákonného zástupce žáka  doplňování a úpravy v průběhu celého školního roku podle potřeb žáka, vyhodnocování IVP  Individuální vzdělávací plán obsahuje údaje o skladbě druhů a stupňů PO poskytovaných v kombinaci s tímto plánem,  identifikační údaje žáka a údaje o pedagogických pracovnících podílejících se na vzdělávání žáka.  V IVP jsou dále uvedeny zejména informace o  a) úpravách obsahu vzdělávání žáka,  b) časovém a obsahovém rozvržení vzdělávání,  c) úpravách metod a forem výuky a hodnocení žáka,  d) případné úpravě výstupů ze vzdělávání žáka.  jméno pedagogického pracovníka ŠPZ, se kterým škola spolupracuje při zajišťování speciálních vzdělávacích potřeb žáka ASISTENT PEDAGOGA (AP)  poskytuje podporu jinému pedagogickému pracovníkovi při vzdělávání žáka či žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v rozsahu podpůrného opatření nebo podle § 18 odst. 1.  pomáhá jinému pedagogickému pracovníkovi při organizaci a realizaci vzdělávání, podporuje samostatnost a aktivní zapojení žáka do všech činností uskutečňovaných ve škole v rámci vzdělávání, včetně poskytování školských služeb.  pracuje podle potřeby se žákem nebo s ostatními žáky třídy, oddělení nebo studijní skupiny podle pokynů jiného pedagogického pracovníka a ve spolupráci s ním AP  Hlavními činnostmi asistenta pedagoga jsou  a) pomoc při výchovné a vzdělávací činnosti a pomoc při komunikaci se žáky, zákonnými zástupci žáků a s komunitou, ze které žák pochází,  b) pomoc žákům v adaptaci na školní prostředí,  c) pomoc žákům při výuce a při přípravě na výuku; žák je přitom veden k nejvyšší možné míře samostatnosti,  d) nezbytná pomoc žákům při sebeobsluze a pohybu během vyučování a při akcích pořádaných školou mimo místo, kde škola v souladu se zápisem do školského rejstříku uskutečňuje vzdělávání nebo školské služby,  e) další činnosti uvedené v jiném právním předpise1). POSTUP ŠKOLY POSKYTUJÍCÍ PO 1. STUPNĚ  PLPP  Plán pedagogické podpory zahrnuje zejména popis obtíží a speciálních vzdělávacích potřeb žáka, podpůrná opatření prvního stupně, stanovení cílů podpory a způsobu vyhodnocování naplňování plánu.  Plán pedagogické podpory škola průběžně aktualizuje v souladu s vývojem speciálních vzdělávacích potřeb žáka  Vyhodnocování PLPP – specifika obtíží a průběhu vzdělávání – konzultace a spolupráce se ŠPZ  Dle novely vyhlášky 27/2016Sb. - PLPP zpracuje škola, nepostačuje-li samotné zohlednění individuálních vzdělávacích potřeb žáka při vzdělávání ČINNOST ŠPZ  Školské poradenské zařízení při posuzování speciálních vzdělávacích potřeb žáka vychází z:  a) charakteru obtíží žáka, které mají dopad na jeho vzdělávání,  b) speciálně-pedagogické, případně psychologické, diagnostiky za účelem posouzení SVP  c) informací o dosavadním průběhu vzdělávání žáka ve škole, zejména údajů uvedených ve školní matrice,  d) plánu pedagogické podpory, ČINNOST ŠPZ  e) údajů o dosavadní spolupráci žáka se školským poradenským zařízením,  f) informací poskytnutých žákem nebo zákonným zástupcem žáka,  g) podmínek školy, ve které se žák vzdělává nebo se bude vzdělávat, a  h) posouzení zdravotního stavu poskytovatelem zdravotních služeb nebo posouzení  podstatných skutečností ke stanovení podpůrných opatření jiným odborníkem, je-li to třeba.  Školské poradenské zařízení při posuzování speciálních vzdělávacích potřeb žáka přihlíží k jeho aktuálnímu zdravotnímu stavu.  V případě podpůrného opatření spočívajícího v používání kompenzačních pomůcek, speciálních učebnic a speciálních učebních pomůcek školské poradenské zařízení doporučí přednostně ty pomůcky, kterými již škola disponuje, pokud tím bude naplněn účel podpůrného opatření. ČINNOST ŠPZ  Pro doporučení konkrétních podpůrných opatření školské poradenské zařízení zjišťuje také možnost využití personálních a materiálních podmínek školy vytvořených v souvislosti s poskytováním podpůrných opatření jiným žákům školy.  Při tomto zjišťování škola poskytuje školskému poradenskému zařízení součinnost. ZPRÁVA  Zpráva vydaná pro účely doporučení podpůrných opatření pro vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami obsahuje a) identifikační údaje žáka a školského poradenského zařízení, b) datum přijetí žádosti o poskytnutí poradenské pomoci, c) důvod poskytování poradenské pomoci, d) anamnestické údaje žáka, e) popis obtíží, f) průběh dosavadní poradenské péče, g) informace o podkladech, z nichž školské poradenské zařízení ve svých závěrech vychází, h) shrnutí průběhu a výsledků vyšetření, i) popis speciálních vzdělávacích potřeb žáka, j) skutečnosti podstatné pro doporučení podpůrných opatření, k) poučení o možnosti podat žádost o revizi zprávy podle § 16b zákona, l) identifikační údaje pracovníka školského poradenského zařízení, který je odpovědný za provedení vyšetření a zpracování zprávy m) datum vyhotovení zprávy Datum dalšího/nového posouzení SVP DOPORUČENÍ Doporučení se vyhotovuje za účelem stanovení podpůrných opatření pro vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami. Školské poradenské zařízení vychází při vydání doporučení zejména ze závěrů vyšetření uvedených ve zprávě a případného posouzení podstatných skutečností ke stanovení podpůrných opatření jiným odborníkem (lhůta pro využití) DOPORUČENÍ  Doporučení vydané za účelem stanovení podpůrných opatření pro vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami obsahuje  identifikační údaje žáka, školy a školského poradenského zařízení,  b) datum přijetí žádosti o poskytnutí poradenské pomoci,  c) shrnutí závěrů vyšetření,  d) popis speciálních vzdělávacích potřeb žáka,  e) údaje o případném znevýhodnění žáka uvedeném v § 16 odst. 9 zákona, DOPORUČENÍ  f) doporučené podpůrné opatření a jeho stupeň, včetně případných kombinací a variant podpůrných opatření,  g) návrh postupu při poskytování podpůrných opatření,  h) poučení o možnosti podat žádost o revizi doporučení podle § 16b zákona,  i) identifikační údaje pracovníka školského poradenského zařízení, který poradenskou službu poskytl, a  j) datum vyhotovení doporučení.  Stanovení doby poskytování PO  Datum dalšího/nového posouzení SVP ORGANIZACEVZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SVP  Počty žáků ve třídách  Personální organizace