SPECIFICKY NARUŠENÝ VÝVOJ ŘEČI VÝBĚR ZE SNÍMKŮ SOUČASNÁ TERMINOLOGIE ¡specificky narušený vývoj řeči ¡vývojová dysfázie ¡ ¡specific language impairment (SLI) ¡specific language disorder ¡developmental language disorder ¡ ¡ SPNVŘ ¡vícedimenzionální deficit ve vývoji řečových schopností dítěte ¡ podmíněn drobným difúzním poškozením centrální nervové soustavy ¡způsobuje obtíže v rozvoji kognitivních, jazykových i motorických řečových schopností dítěte ¡(Neubauer, Neubauerová, Nohejlová, 2016) ZAHRANIČNÍ POJETÍ ¡závažná porucha expresivní a/nebo receptivní stránky jazyka ¡s běžným výkonem v jiných dovednostech v neverbální inteligenci ¡ ¡ ¡ ¡ ¡(Love, Webb, 2009) KLASIFIKACE DLE MKN ¡kategorie – poruchy psychického vývoje ¡(F.80 – 89) ¡ ¡konkrétně – specifické poruchy vývoje řeči a jazyka – F.80 ¡F 80.1 expresivní poruchy vývoje jazyka ¡F 80.2 – receptivní poruchy vývoje jazyka ¡www.uzis.cz ¡ ¡Expresivní/smíšená forma (Dlouhá, Černý, 2012) – nejvyšší frekvence výskytu ¡ ¡ ¡ ETIOLOGIE ¡bilaterální difúzní kortikální léze ¡ ¡atypické asymetrie CNS ¡změny objemu mozkových hemisfér ¡snížený regionální průtok krve v mozku ¡ ¡porucha centrálního zpracování řečového signálu ¡ ¡genetické mechanismy ¡ ¡nízká porodní hmotnost ¡předčasný porod ¡ GENETICKÉ MECHANISMY ¡Dle Dlouhé a Černého (2012) mají děti s pozitivní rodinnou anamnézou výrazně vyšší riziko pro vývojové poruchy řeči než ostatní děti. ¡V případě dětí, u nichž byly zjištěny poruchy percepce i exprese, je přítomné vyšší riziko perzistence poruch až do školního nebo adolescentního věku, případně se mohou vyskytnout obtíže v podobě vývojových poruch čtení a psaní. ¡??FOXP2, CNTNAP2 DOSPÍVÁNÍ A DOSPĚLOST ¡ porozumění složitým větným celkům a humoru, příslovím, ironii a „jazyku mladých“ ¡v projevu se mohou vyskytovat obtíže s pojmovou výbavností, s přesným vyjádřením myšlenek, ¡vedení efektivní konverzace a organizaci vlastního sdělení ¡obtíže ve čtení a psaní i nepřesnosti v chápání a porozumění časoprostorovým vztahům ¡ SPECIFIKA VE VÝVOJI DÍTĚTE S VÝVOJOVOU DYSFÁZIÍ ¡Předřečová fáze •obtíže se sáním, polykáním •omezené reakce na zvukové podněty z okolí •chybí broukání a žvatlání •redukovaná hra se zvuky •sporadické navazování a udržování očního kontaktu •snížená neverbální reaktivita – úsměv •velmi pomalý přechod k porozumění řeči a verbální produkci SPECIFIKA VE VÝVOJI DÍTĚTE S VÝVOJOVOU DYSFÁZIÍ ¡Vlastní vývoj řeči ¡12.-18. měsíc •sporadická zvuková produkce •obtíže ve vývoji porozumění řeči •neporozumění vlastnímu jménu – nereaguje na jeho vyslovení ¡18.-24. měsíc •markantní oslabení slovní zásoby – obtíže v pojmové výbavnosti •porozumění 1 slovu ve sdělení, instrukci •snazší porozumění se zrakovou oporou SPECIFIKA VE VÝVOJI DÍTĚTE S VÝVOJOVOU DYSFÁZIÍ ¡2. – 3. rok •limity v motivaci učit se nová slova •deficity ve srozumitelnosti projevu •preference využití neverbálních prvků při komunikaci – gesta •obtíže v porozumění jednoduchým příkazům ¡3. – 4. rok •sporadická iniciace rozhovoru, komunikační situace •„echolalické“ opakování otázek •telegrafický charakter řeči, snížená srozumitelnost •tendence zapomínat nově osvojená slova SPECIFIKA VE VÝVOJI DÍTĚTE S VÝVOJOVOU DYSFÁZIÍ ¡4. – 5. rok •obtíže s chápáním abstraktních výrazů •obtíže v konverzaci – pozornost věnovaná komunikačnímu partnerovi, porozumění otázkám •redukovaná sdělení, odpovědi •pomalé tempo učení, interference obtíží v procesu zapamatování, vybavování ¡5. – 6. rok •obtíže v definování pojmů – „přístup“ ke slovní zásobě •záměna zvukově a smyslově blízkých slov •obtíže s porozuměním příběhům, vtipům, hádankám a abstraktnímu jazyku • MOŽNOSTI VZDĚLÁVÁNÍ DĚTÍ/ŽÁKŮ S VÝVOJOVOU DYSFÁZIÍ ¡Běžná škola v režimu inkluzivního vzdělávání/ambulantní logopedická péče ¡Běžná škola v režimu inkluzivního vzdělávání s podporou v PO/ambulantní logopedická péče ¡Třída zřízená dle § 16 odst. 9 ¡Škola zřízená dle § 16 odst. 9 …VE VZDĚLÁVACÍM PROCESU… ¡obtíže s vyjadřováním, s přesným porozuměním zadání i s orientací a porozumění sdělení směřovanému k celé třídě ¡obtíže ve zvládání mateřského jazyka se mohou interferovat v rámci vzdělávání v jazyce českém, cizích jazycích i naukových předmětech (i v souvislosti s obtížemi v porozumění abstraktním pojmům, zapamatování a znovuvybavení slov a kategorizaci) ¡negativně ovlivněna může být i dovednost práce s textem, např. i v případě slovních úloh ¡ve výkonu žáka se mohou projeviti komplikace ve využití naučených pravidel a flexibilního výběru pravidla pro daný úkol ¡dyslexie vyskytuje u 40-50 % dysfatiků ¡obtíže charakteru dysortografie se vyskytují častěji, až v 70 % případů RIZIKOVÉ FAKTORY VÝVOJOVÉ DYSFÁZIE uObtíže se zvládáním řízené komunikační situace uSnížená verbální spontaneita uObtíže s informativitou uObtíže s vybavováním pojmů uObtíže v syntaktickém kódování uPoruchy porozumění ¡ PRINCIPY TERAPIE CÍLE INTERVENCE ZAMĚŘENÉ NA INTENZIVNÍ ZAPOJENÍ RODIČŮ DO TERAPEUTICKÉHO PROCESU ¡ ¡ ¡ ¡rozvoj pozorovacích schopností rodičů ¡omezování tendencí k direktivnosti ¡učit se adaptovat komunikaci a řeč potřebám dítěte ¡učit se vytvářet aktivní komunikační situace ¡eliminovat negativní chování ¡ Zátěž v řečovém vývoji Zvýšené úsilí v komunikaci Porozumění projevu ostatních x srozumitelnost vlastního projevu Komunikační selhávání – frustrace, nepochopení… Projevy obtíží v jiných oblastech a chování Uvědomování si vlastních obtíží Sledování vývoje dítěte a obava z obtíží Komunikační proces a jeho úprava Průběh vzdělávání Informovanost a možnosti podpory Akceptace obtíží – různá úroveň a přístup RIZIKA? ¡oslabení inputu ¡redukce možností sociální interakce – počet výzev, příležitostí trénovat a rozvíjet KK ¡naplnění aktivní role v interakci – komunikační chování rodiny ¡redukce interakcí, odpovědi s redukovaným obsahem, nadměrnou direktivností, vedením ¡toto jednání může být motivováno úzkostí, zklamáním, netrpělivostí a obavami spojenými s obtížemi, s nimiž se dítě potýká ¡ SPECIFIKA KOMUNIKAČNÍ VÝMĚNY ¡iniciace rozhovoru – snížená verbální spontaneita •frekvence a „komunikační profit“ ¡ x •vynaložené úsilí, radost z komunikace •konfrontace s nedostatky, požadavky okolí ¡ VÝBĚR DOPORUČENÍ PRO RODIČE ¡Úprava tempa projevu ¡Zpřesnění artikulace ¡Zpřesnění dělení slov x souvislý tok řeči ¡Úprava struktury vlastního sdělení ¡Akcentace klíčových slov ¡ ¡ VÝBĚR DOPORUČENÍ PRO RODIČE ¡Podpora v očním kontaktu – dle možností ¡Podpora v „odezírání“ – dle možností ¡Výraznější využití gestikulace ¡Eliminace přerušených nebo neuspořádaných sdělení ¡Dělení množství klíčových informací na 1 větný celek ¡Využití klíčových slov, která dítě zná – konkrétní termíny, slova ¡ VÝBĚR DOPORUČENÍ PRO RODIČE ¡Formální úprava – jednotnost instrukce ¡Oprava a přeformulování sdělení – podobně znějící slova ¡Využití kontextu situace ¡Ponechat čas na „zpracování“ sdělení ¡Podpora přístupu – „nerozumím, mohu se zeptat“ ¡Orientace v chování dítěte – zkušenost, sledování… ¡Nepospíchat, ponechat čas na „zpracování“ sdělení a vyjádření ¡ ¡ ZPŮSOB KLADENÍ OTÁZEK ¡Způsob kladení otázek – proč? x jak? ¡Od uzavřených otázek k otevřeným … ¡Adaptace otázek dle aktuální situace – opora v kontextu ¡Ponechat dítěti možnost zopakovat si otázky, instrukce ¡Ověření – přeformulování instrukce ¡ KATEGORIE – CÍLE LI ¡pragmatické ¡diferencovat komunikační záměry a využít různé funkce jazyka ¡dovolit dané osobě adaptovat se na různé kontexty a mluvčí, využít ¡ustálená sociální schémata (rutiny), naučit se iniciovat, rozvíjet a ukončit konverzaci, respektovat výměnu rolí, odpovídat adekvátně a informativně KATEGORIE – CÍLE LI ¡fonetické – vystavět a doplnit fonetický repertoár, korigovat výslovnost ¡fonologické – zlepšit srozumitelnost, redukovat chybovost ve struktuře slov ¡lexikální – rozšířit její objem, strukturovat slovní zásobu a zlepšit pojmovou výbavnost; ¡ ¡ • • • • • • OBRÁZEK reálný předmět PSANÁ PODOBA SLOVA ZVUKOVÁ PODOBA SLOVA ZAŘAZENÍ POJMU DO SYSTÉMU ZVOLENÉ KATEGORIE PRO ZAŘAZENÍ ¡ F:\DCIM\110NIKON\DSCN2277.JPG TYGR F:\DCIM\110NIKON\DSCN2279.JPG F:\DCIM\110NIKON\DSCN2280.JPG F:\DCIM\110NIKON\DSCN2282.JPG F:\DCIM\110NIKON\DSCN2284.JPG F:\DCIM\110NIKON\DSCN2286.JPG F:\DCIM\110NIKON\DSCN2283.JPG USNADNĚNÍ VÝSTUPU INFORMACE ¡Ponechat čas na vyjádření ¡Obtíže s hledáním slov – funkční nápověda ¡Obtíže s hledáním slov při psaní – funkční nápověda ¡Podpora a povzbuzení při hledání slova – popis – prostředky, které může dítě využít ¡Korekční zpětná vazba – bez vyžadování opakování sdělení žákem ¡Nepřerušovat sdělení dítěte - zachytit chyby a správné znění uvést vzápětí ¡Dát najevo zájem o sdělení – trpělivost J ¡Podpora imitace verbálních i neverbálních prostředků komunikace ¡ USNADNĚNÍ VÝSTUPU INFORMACE ¡Využití opravných strategií – uzavřené otázky, formulace domněnky – spolupráce s dítětem ¡Preference obsah x forma ¡Doplnit sdělení, pokud informace chybí ¡Povzbuzovat k účasti – hovořit navzdory obtížím – ocenit úsilí TEXT – DALŠÍ PROSTŘEDEK ROZVOJE KOMUNIKAČNÍ SCHOPNOSTI ¡Úprava formální stránky textu ¡Volnější rozložení textu na stránce ¡Řádkování 1,5 ¡Písmo – Arial (12) ¡ - TimesNewRoman (14), Verdana (14) ¡ - Comic Sans MS (14) ¡Ú p r a v a m e z e r m e z i s l o v y a p í s m e n y DALŠÍ MOŽNOSTI – PRÁCE S TEXTEM ¡Využití čtenářských pomůcek ¡Ke zvážení – zadávání textu předem, k domácímu seznámení ¡Barevné označení klíčových slov a pasáží v textu ¡ - dělení primárních a sekundárních informací ¡Barevně označit odstavce, v nichž jsou nejpodstatnější informace ¡Kratší texty ke čtení ¡Hlasité čtení – ke zvážení – spojit s domácí přípravou ¡ DALŠÍ MOŽNOSTI PRÁCE S TEXTEM ¡Doplnění textu o synonyma, piktogramy ke klíčovým slovům ¡Doplnění textu o tabulky a schémata ¡Využití dataprojektoru, interaktivní tabule – společná práce ¡ s pojmy ¡Dohodnout způsob, jak vyjádřit neporozumění ¡Vlastní kresba – schematické zachycení obsahu před shrnutím obsahu ¡Vysvětlivky ¡ ¡ OVĚŘENÍ POROZUMĚNÍ TEXTU ¡Testy s variantami ¡Písemná, ústní odpověď na otázky ¡Doplňovačky ¡Spojování klíčových slov s obrázkem (myška, šiška, dírka) ¡Skládání „klíčových vět“ dle časového sledu ¡Přímá řeč – přiřazování k obrázkům protagonistů ¡Ústní a písemné shrnutí ¡