Osnova: Vědecké zkoumání; přírodní vs. sociální vědy; kvantitativní vs. kvalitativní výzkum 1 Metodologie 1_Helena Vaďurová Osnova zahrnuje pouze základní informace, pro úspěšné zakončení předmětu je nezbytné studovat také z doporučené literatury! Co je to věda? Věda znamená dvojí: • Soubor systematicky setříděných poznatků o určité oblasti • Proces vytváření těchto poznatků pomocí určitých pravidel Věda jako metoda zkoumání a vytváření znalostí • Věda přijímá autoritu empirických dat – otázky ve vědě zodpovídáme pomocí dat a její představy jsou prostřednictvím dat testovány. • Pro vysvětlení dat vytváří věda teorii, kterou testuje pomocí dalších dat 6 principů vědecké metody: • Empirická ověřitelnost • Studie a její závěry jsou opakovatelné • Studie je objektivní (nezávislá na osobě výzkumníka) • Studie je transparentní – otevřená kontrole • Hypotézu je možné falsifikovat • Logicky koherentní (Scholten, 2016, online) Pro vysvětlení dat věda vytváří teorii…. Každodenní znalosti Vědecké poznání • Uspořádány podle subjektivní důležitosti • Rutinní jednání • Neorganizované poznávání • Vyhýbání se pochybnostem • Zaměření se na jeden význam • Ústí forma • Uspořádány podle určitých kritérií / objektivní • Systematizované vědění • Organizované poznávání • Systematizace pochybností • Uznání plurality významů • Písemná forma Osnova: Vědecké zkoumání; přírodní vs. sociální vědy; kvantitativní vs. kvalitativní výzkum 2 Metodologie 1_Helena Vaďurová Teorie je soubor vzájemně souvisejících konstruktů (pojmů), definicí a výroků, který představuje systematický pohled na jevy tím, že specifikuje vztahy mezi proměnnými, s cílem vysvětlit a předpovědět tyto jevy.“ (Kerlinger, 1972: 2) Ve vědeckém zkoumání neexistuje jistota! Paradigma • „..je způsob pohledu na svět. Je to názor, jak se má dělat věda.“ (Punch, 2006: 52) • „Konsensus mezi vědci o tom, jak by měly být problémy chápány a zkoumány.“ (Kuhn, 1962) • Vědci se v rámci jednoho paradigmatu shodnou na tom: • Že určitý problém existuje • Jakými způsoby může být zkoumán • ROZDÍL: • V tom, na jakých teoretických východiscích staví: • Epistemiologie vs. Ontologie • Filozofie Osnova: Vědecké zkoumání; přírodní vs. sociální vědy; kvantitativní vs. kvalitativní výzkum 3 Metodologie 1_Helena Vaďurová Má vliv na to: • Co považujeme za problematické? • Jaké otázky si položíme? • Jaká data a jakým způsobem budeme sbírat? • Jak budou zkoumané koncepty operacionalizovány a analyzovány? • VÝZKUMNÁ METODOLOGIE Přírodní vs. sociální vědy Přírodní vědy Sociální vědy • Deterministické závěry • Universální platnost závěrů • Kauzalita • Pravděpodobnostní závěry • Omezená platnost závěrů • Obtížné nalezení důkazů o kauzalitě Kauzalita a korelace • Korelace = statistický vztah mezi proměnnými = A a B jsou pozorovány současně • Kauzalita = příčinná souvislost mezi proměnnými (je nutné splnit podmínku kauzálního vztahu) = A způsobuje B Osnova: Vědecké zkoumání; přírodní vs. sociální vědy; kvantitativní vs. kvalitativní výzkum 4 Metodologie 1_Helena Vaďurová Kauzalita • Abychom mohli prohlásit, že vztah mezi dvěma proměnnými má kauzální charakter: • Musí existovat souběžné změny v obou proměnných • Musíme vyloučit existenci další, vnější příčiny • Změny v obou proměnných musí nastat v logickém časovém pořadí (Disman, p. 28) Kauzalitu může prokázat pouze experiment Intervenující proměnná A B C Rozsáhlost přirozených systémů v sociálních vědách • Riziko zkreslení: Nelze dosáhnout úplného popsání přirozeného systému, vždy pracujeme s redukovaným popisem reality. redukce počtu analyzovaných vztahů mezi proměnnými redukce populace na vzorek redukce časového kontinua na jeden časový bod Experiment Experiment = jediná výzkumná metoda, která umí dokázat kauzální vztahy Výzkumník manipuluje s nezávislou proměnnou (např. metoda výuky, tréninkový plán, léčba, vystavení sledování programu s násilným obsahem, intenzita osvětlení) a zjišťuje, jaký to má důsledek na závisle proměnnou (např. množství znalostí, uběhnutá rychlost, zdravotní stav, agresivita, pracovní výkon) Klasický experiment Osnova: Vědecké zkoumání; přírodní vs. sociální vědy; kvantitativní vs. kvalitativní výzkum 5 Metodologie 1_Helena Vaďurová 1. Náhodné rozdělení do experimentální a kontrolní skupiny (experiment porovnává účinky!) 2. Měření 3. Vystavení experimentální skupiny experimentální proměnné (kontrolované výzkumníkem) 4. Měření – existuje statisticky významný rozdíl mezi skupinami? Limity experimentu • Retenční test • Hawthornský efekt Kvantitativní vs. kvalitativní výzkum Lineární výzkumný plán Cirkulární výzkumný plán Kdy zvolit jaký přístup? Kvantitativní Kvalitativní Osnova: Vědecké zkoumání; přírodní vs. sociální vědy; kvantitativní vs. kvalitativní výzkum 6 Metodologie 1_Helena Vaďurová • Fenomén, o kterém máme nějaké informace • Aplikace teorie • Dokážeme zformulovat hypotézu, známe proměnné • Ambice zobecňovat závěry na populaci •Nové téma, neexistuje teorie, je těžké identifikovat proměnné • Je třeba studovat aktéry v jejich přirozeném prostředí • Zájem o význam a interpretace, porozumění z pohledu aktérů • Nemáme ambice zobecňovat závěry na populaci Příklad kvantitativního výzkumu: Postoj veřejnosti k lidem s postižením Cílem tohoto šetření bylo (1) popsat, jaké postoje zaujímá česká společnost vůči lidem s různými druhy postižení; (2) přispět k poznání, na základě jakých demografických charakteristik je možné předpokládat vyšší, nebo nižší míru sociální distance. Hypotézy: • Mladší lidé mají pozitivnější postoje k osobám s postižením než lidé starší. • Vzdělanější lidé mají pozitivnější postoje k osobám s postižením než lidé méně vzdělaní. • Ženy mají pozitivnější postoje k osobám s postižením než muži. (Pančocha, K. 2013. postižení jako axiologická kategorie sociální participace. Brno: MUNI Press) Příklad kvalitativního výzkumu: (Re)produkce genderu v každodennosti školní třídy Cílem práce je analýza (re)produkce genderu ve školní třídě. Jak již bylo řečeno, výzkum je zakotven v paradigmatu interpretativní sociologie, konkrétně využívá etnografickou metodologii. Těžiště interpretativní sociologie spočívá v důrazu na detaily každodenního života a tvorbu kulturních významů prostřednictvím mechanismů odehrávajících se v každodennosti sociálních aktérů…. • Výzkum byl pojat jako případová studie (case study) jedné školní třídy. Tato případová studie využívá etnografického designu. Je založena na dlouhodobém pozorování (Jarkovská, L. 2009. Genderová reprodukce v každodennosti školní třídy: Etnografický výzkum. Disertační práce. Brno: MU) Induktivní a deduktivní přístup • Indukce – metoda usuzování, v níž závěr obsahuje informaci, která přesahuje informace (empirického původu) ve východisku - Závěry na základě opakování mají pravděpodobnostní charakter • Dedukce - Obsahuje informace menší nebo shodné s informacemi v předpokladech - přijaté/zamítnuté hypotézy