Genderové nerovnosti a vztahy Lucie Jarkovská, Ph.D. Genderová struktura společnosti Ženy • 50 % populace • vlastní 2% světového majetku • mají 13% zastoupení v parlamentech, ve 4% jsou hlavami států • tvoří 70% chudých a 70% negramotných Muži • 50 % populace • vlastní 98% světového majetku • mají 77% zastoupení v parlamentech, ve 96% jsou hlavami států • tvoří 30% chudých a 30% negramotných Vybraná čísla z českých statistik • V parlamentu ČR zasedá 22 % žen, v senátu 19,8 % • Ženy v ČR berou v průměru ¾ platu mužů • Z více než 90 % jsou oběťmi domácího násilí ženy • Muži mají v průměru o 6 let nižší nadějí dožití • Muži tvoří většinu lidí bez domova Sociální struktura/stratifikace • Systém sociálních vztahů - Výsledek sociální nerovnosti, která vede ke vzniku hierarchicky uspořádaných sociálních uskupení • Sociální stratifikace • Sociální mobilita • Sociální smír/konflikt Co je gender? Rovina individuálních znaků • kulturně a historicky proměnlivá podoba ženskosti a mužskosti Rovina sociálních struktur • princip strukturující společnost • zakládá sociální nerovnosti Gender • Role • Identita • Status Gender • Co je mužskost a co ženskost? • Existuje něco co spojuje všechny ženy na světě? NIŽŠÍ STATUS Sociální status • pozice jedince či skupiny obyvatel v hierarchické struktuře společnosti • prestiž, kterou má určitá sociální skupina v očích jiných členů společnosti. Status • Vrozený • Připsaný • Získaný Status • Mužskost a ženskost jsou dvě odlišné kvality, ani jedna není více než druhá versus • To, co je spojováno s ženskostí a ženami, je vždy považováno za méně hodnotné Gender pay gap Průměrné hrubé měsíční mzdy podle vzdělání v roce 2015 ženy muži rozdíl ZŠ 16 554 19 959 3 405 SŠ bez maturity 17 315 23 424 6 109 SŠ s maturitou 24 175 30 546 6 371 VOŠ a Bc. 27 444 37 365 9 921 VŠ 36 104 51 095 14 991 Pilíře genderového uspořádání • Mužskoženský dualismus – rozdělení na mužské a ženské prostupuje veškerý pohled na společnost • Androcentrismus – muž jako norma • Naturalizace genderového řádu – vše se zdá přirozené, dané od přírody Mužsko-ženský dualismus Genderové universum Sandry Harding (Harding in Šmausová 2002) • Symbolická rovina • Rovina dělby práce • Rovina individuálních identit Biologie jako ideologie Také tělo je výsledkem působení kultury Vztahy produkce, dělba práce • Dělba práce mezi ženami a muži, vymezení soukromí jako domény žen a veřejnosti jako domény mužů je základem moderní společnosti (U. Beck) Androcentrismus • Muž jako norma • Nadřazování maskulinity, marginalizace femininity • Definice ideálu se překrývá s definicí mužskosti skleněný strop • strukturní podmínky a procesy, které způsobují, že se ženy nedostávají na vyšší pozice • diskriminace žen při povyšování • neviditelné překážky založené jak na osobních předpojatostech nadřízených (mužů i žen), tak i na organizačních procesech, do kterých se promítají • koncept „lepící podlaha“ skleněný výtah • zkušenost mužů vstupujících do zaměstnání a sektorů, kde převažují ženy • povyšováni mnohem rychleji a na vyšší pozice, než by odpovídalo jejich vzdělání, věku a praxi • Praktický efekt „patriarchální dividendy“ (Connell) • negativní stereotypy (např. práce s dětmi) – paradoxní urychlení „výtahu“ Sexismus • Přesvědčení, že jedno z pohlaví je nižší, méně důležité nebo schopné • Připisování určitých vlastností, schopností či nedostatků jedincům na základě jejich biologického pohlaví • Častý důvod diskriminace • Pohlavní rasismus • Sexistické prasátečko Genderové nerovnosti jsou „od přírody“ Tam, kde hrozí rovnost, musí pomoci příroda. (Ulrich Beck) • Socializace přírody • Naturalizace společnosti Vzdělanostní struktura žen a mužů Reprodukce genderových nerovností– strukturní rovina • zastoupení žen a mužů mezi vyučujícími, a to podle aprobací a pozic • zastoupení dívek/žen a chlapců/mužů mezi studujícími a to podle stupně a oboru studia (koedukace, segregace) • genderovanost prostředí (Sandra Harding) • osnovy, RVP, nařízení a doporučení ministerstva školství Osnovy • Co je vyučováno a jakým způsobem • Co se do učebnic nedostane Reprodukce genderových nerovností–rovina každodenních interakcí • osnovy – volba a zpracování učiva vyučujícími • pedagogická komunikace • klasifikace • interakce mezi vrstevníky Genderově citlivá výchova a výuka • Zohledňuje genderové vztahy a procesy ve výuce a výchově tak, aby umožnila všem dětem bez ohledu na pohlaví všestranný rozvoj • Snaha o odstranění genderových stereotypů, které omezují rozvoj dětí • Snaha o dekonstrukci hierarchií a mocenských vztahů navázaných na gender