KERNAHAN-STARKOVA KLASIFIKACE ROZŠTĚPOVÝCH VAD ¡ 1. skupina – rozštěp primárního patra – ret, alveolární výběžek ¡ subdermální rozštěp rtu ¡ částečný rozštěp rtu ¡ celkový rozštěp rtu – jednostranný, oboustranný ¡ rozštěp rtu a alveolárního výběžku 2. skupina – rozštěp primárního a sekundárního patra – ret, alveolární výběžek, tvrdé patro, měkké patro, uvula ¡ jednostranný rozštěp rtu, alveolárního výběžku, měkkého a tvrdého patra ¡ oboustranný rozštěp rtu, alveolárního výběžku, měkkého a tvrdého patra ¡ submukózní rozštěp patra s rozštěpem rtu 3. skupina – rozštěp sekundárního patra ¡ rozštěp tvrdého patra ¡ rozštěp měkkého patra ¡ submukózní rozštěp patra s rozštěpem patrového čípku (nebo bez) 4. vzácné, atypické rozštěpy ¡ mediální rozštěp horního rtu ¡ šikmé rozštěpy ¡ příčné rozštěpy ¡ rozštěp dolního rtu, nosu Včasný intervenční program – raný věk ¡ 1. poradenství rodičům – poskytnout dostatek informací ¡ informace o očekávaném vývoji ¡ poskytování řečového vzoru ¡ rozvoj komunikační schopnosti ¡ rozvoj zrakové a sluchové percepce ¡ motivace rodičů ¡ sledování řečového vývoje ¡ 2. včasný domácí intervenční program ¡ realizuje se zprostředkovaně rodičem – nepřímý terapeutický přístup k dítěti ¡ podpora prvních hlasových a mluvních projevů ¡ důležitost správného mluvního vzoru ¡ minimalizace rozvoje atypických řečových realizací ¡ pozorování artikulace dítěte ¡ nápodoba nasměrování vzduchu v ústech – potřebný k řeči ¡ rozvoj sluchové kontroly ¡ pasivní a aktivní slovní zásoba – rozšíření fonetického repertoiru