Ontogenetická psychologie
KAPITOLA 10. Stáří a stárnutí aneb Období naplněné moudrostí
Cíle kapitoly – po prostudování tohoto textu student dokáže:
- používat správně psychologickou (a částečně i biologickou) terminologii související s obdobím stárnutí
- vyjmenovat důležité autory zabývající se tímto obdobím a pochopit jejich pojetí
- nahlížet na tuto etapu v lidském životě z pozice vyvíjejícího se jedince
- seznámit se s problematikou ageismu
- pochopit nahlížení společnosti na seniory
Doporučená studijní literatura:
- Erikson, Erik H. (1999). Životní cyklus rozšířený a dokončený. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.
- Farková, Marie (2009). Dospělost a její variabilita. Praha: Grada.
- Gruss, Peter (2009). Perspektivy stárnutí z pohledu psychologie celoživotního vývoje. Praha: Portál.
- Křivohlavý, Jaro (2011). Stárnutí z pohledu pozitivní psychologie. Praha: Portál.
- Langmeier, Josef, Krejčířová, Dana (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada.
- Nelson, Todd D. (2004). Ageism. Massachusetts: MIT Press.
- Říčan, Pavel (2004). Cesta životem. Praha: Portál.
- Vágnerová, Marie (2007). Vývojová psychologie II. Dospělost a stáří. Praha: Karolinum.
- Vidovičová, Lucie (2008). Stárnutí, věk a diskriminace - nové souvislosti. Brno: MU.
Čas potřebný ke studiu:
Odhadovaný čas k prostudování této kapitoly, zodpovězení otázek a zamyšlení se jsou 4 hodiny.
Obsah kapitoly:
- Základní vymezení sénia
- Fyziologické změny v průběhu procesu stárnutí
- Normální a patologické stáří
- Kognitivní vývoj v séniu
- Sociální vývoj v séniu
- Problematika ageismu