Ontogenetická psychologie

KAPITOLA 10. Stáří a stárnutí aneb Období naplněné moudrostí

Cíle kapitoly – po prostudování tohoto textu student dokáže:

  • používat správně psychologickou (a částečně i biologickou) terminologii související s obdobím stárnutí
  • vyjmenovat důležité autory zabývající se tímto obdobím a pochopit jejich pojetí
  • nahlížet na tuto etapu v lidském životě z pozice vyvíjejícího se jedince
  • seznámit se s problematikou ageismu
  • pochopit nahlížení společnosti na seniory

Doporučená studijní literatura:

  • Erikson, Erik H. (1999). Životní cyklus rozšířený a dokončený. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.
  • Farková, Marie (2009). Dospělost a její variabilita. Praha: Grada.
  • Gruss, Peter (2009). Perspektivy stárnutí z pohledu psychologie celoživotního vývoje. Praha: Portál.
  • Křivohlavý, Jaro (2011). Stárnutí z pohledu pozitivní psychologie. Praha: Portál.
  • Langmeier, Josef, Krejčířová, Dana (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada.
  • Nelson, Todd D. (2004). Ageism. Massachusetts: MIT Press.
  • Říčan, Pavel (2004). Cesta životem. Praha: Portál.
  • Vágnerová, Marie (2007). Vývojová psychologie II. Dospělost a stáří. Praha: Karolinum.
  • Vidovičová, Lucie (2008). Stárnutí, věk a diskriminace - nové souvislosti. Brno: MU.

Čas potřebný ke studiu:

Odhadovaný čas k prostudování této kapitoly, zodpovězení otázek a zamyšlení se jsou 4 hodiny.

Obsah kapitoly:

  • Základní vymezení sénia
  • Fyziologické změny v průběhu procesu stárnutí
  • Normální a patologické stáří
  • Kognitivní vývoj v séniu
  • Sociální vývoj v séniu
  • Problematika ageismu