Pracovní sešit pro pacienty se středně těžkou kognitivní poruchou Mgr. Jitka Suchá Gerontologické centrum, Praha 8 - Kobylisy www.gerontologie.cz Pracovní sešit pro pacienty se středně těžkou kognitivní poruchou Vážená paní, vážený pane, do rukou se Vám dostává nová série sešitů sloužících k procvičování paměti, která vznikla ve spolupráci Gerontologického centra Praha a farmaceutické společnosti Pfizer. Nová série je inspirována předchozími úspěšnými vydáními a je složena ze 3 sešitů rozdělených podle úrovně obtížnosti úloh v nich obsažených. Sešit s vyšší úrovní obtížnosti je určen zejména pacientům, kterým byla diagnostikována mírná kognitivní porucha. To znamená těm, u kterých došlo k mírnému zhoršení paměti či jiných mozkových funkcí, přičemž toto zhoršení nebývá v osobním ani profesionálním životě nápadné. Sešit se střední úrovní obtížnosti obsahuje úlohy pro cvičení paměti pacientů s diagnózou lehké formy demence. Lehká forma demence představuje již výraznější postižení paměti a poznávacích funkcí. Okolí si takových změn u postižené osoby zpravidla všimne. Třetí sešit obsahuje soubory úloh nízké úrovně obtížnosti a je ideálním prostředkem pro trénink kognitivních funkcí pacientů s diagnózou středně těžké formy demence. V této fázi onemocnění se k postižení kognitivních funkcí přidávají též poruchy v každodenní péči o svou osobu a často i poruchy chování. Přestože byly sešity vytvořeny primárně pro pacienty s diagnostikovanými kognitivními poruchami a různými formami demence, mohou být jistě přínosem i pro zdravé seniory. Je velmi dobře známo, že procvičování mozkových funkcí je aktivitou účinnou pro oddálení vzniku a rozvoje obdobných onemocněnímozku. Přejeme Vám hodně úspěchů při cvičení paměti a na následující straně přidáváme ještě několik rad, jak udržet svůj mozek co nejdéle svěží. Mgr. Jitka Suchá Ergoterapeut Gerontologické centrum Praha Bc. Silvie Rindtová Product Manager Pfizer, spol. s r.o. Důležité rady pro udržení duševní svěžesti 0 Snažte se maximálně soustředit, když se snažíte vštípit si nějakou informaci do paměti. Samozřejmě byste měli mít sami chuť k takovémuto tréninku, s nadšením jde pak všechno lépe. >/ Zdravě a vyváženě se stravujte a hodně pijte. Pro mozkovou činnost je důležitý adekvátní přísun všech potřebných látek (zejména glukózy), vitamínů i minerálů. y Pravidelně se pohybujte, cvičte, choďte na procházky. Při pohybové aktivitě dochází ke zlepšení prokrvení mozku. Bylo zjištěno, že kombinace tréninku paměti a psychomotorického tréninku působí jednoznačně proti procesu stárnutí, zlepšuje paměťové výkony, posiluje soběstačnost a oddaluje progresi demence. Podobné účinky má i zpěv a tanec. # Udržujte své kognitivní funkce stále v činnosti - čtěte noviny, časopisy, knihy, sledujte dění okolo; významně může pomoci i luštění křížovek, sledování televizních vědomostních soutěží, naučných pořadů atd. J Když jdete na nákup, zkuste se obejít bez lístečku se seznamem a spolehněte se pouze na vlastní paměť. % Věnujte dostatek času spánku. Právě během spánku dochází k tomu, že je nějaká informace přesunuta z paměti krátkodobé do dlouhodobé. # Pro lepší zapamatování některých informací je vhodné udělat si v nich „pořádek", seskupit si je do určitých celků či řetězců, používat barevné označovánízvýrazňovačem, podtrhávat si v textu důležité body atd. % Lépe si zapamatujeme také to, k čemu máme kladný citový vztah, co nás zajímá, baví. Dochází totiž při tom k aktivaci části mozku zvané limbický systém, která má na dobrém fungování paměti výrazný podíl. # Lépe si také zapamatujeme to, co je spojeno s nějakými výraznějšími smyslovými vjemy, ať už zrakovými (to zejména, neboť informace v našem mozku jsou velice často spojeny s konkrétními „obrazy"), sluchovými, čichovými, hmatovými nebo chuťovými. M Je prokázáno, že převážná většina lidí zapojuje do mozkové činnosti mnohem více levou hemisféru než pravou. Pokud chcete zapojit právě i tu pravou, zkuste např. dělat všechny běžné denní činnosti pouze levou rukou (platí pouze pro praváky). Pravá hemisféra je také „sídlem" kreativity, takže nezanedbávejte ani tuto oblast. Obsah (~C^ 1. Spojovaní čísel .............................................................................................4 2. Spojování písmen......................................................................................... 5 3. Dvojice........................................................................................................ 6 4. Přirovnání I a II ............................................................................................ 7 5. Antonyma.................................................................................................... 9 6. Přísloví.................................................................................................... 11 7. Propletené čáry......................................................................................... 13 8. Odpovídající tvary...................................................................................... 14 9. Změny písmen .......................................................................................... 15 10. Doplňte města do textu písní ..................................................................... 16 11. Rébusy měst............................................................................................ 17 12. Rébusy.................................................................................................... 18 13. Hledání významových dvojic....................................................................... 19 14. Doplňte jídlo............................................................................................. 20 15. Doplňte zvíře do rčení................................................................................ 22 16. Kolik tvarů je v obrázku?............................................................................. 24 17. Najděte názvy rostlin................................................................................. 25 18. Slova začínající na slabiky.......................................................................... 26 19. Doplňte rčení............................................................................................. 27 20. Které slovo nepatří k ostatním?................................................................... 29 21. Číslice ve slovech...................................................................................... 39 22. Podstatná jména a vlastní jména ................................................................ 31 23. Najděte rozdíly.......................................................................................... 32 24. Doplňte barvy........................................................................................... 33 25. Obrázky a profese..................................................................................... 34 Řešení ........................................................................................................... 35 Spojování čísel Tužkou spojte všechna čísla postupně od 1 do 21. Procvičujete si koncentraci pozornosti. Ta je velice důležitá pro náležité vštípení informace. Pokud je pro Vás úloha příliš náročná, zkuste ji udělat třeba jen do poloviny. Spojovaní písmen Tužkou spojte všechna písmena tak, aby šla správně podle abecedy. 3 .x 3 CD CO, OProcvičujete si koncentraci pozornosti. Ta je velice důležitá pro náležité vštípení informace. Pokud je pro Vás úloha příliš náročná, zkuste ji udělat třeba jen do poloviny. Další možnost procvičení koncentrace pozornosti - luštění osmisměrek. Dvojice Doplňte druhého do známé dvojice, případně vymyslete další známé dvojice. Hamleta . Břetislav a Radúz a .... Laurina ... Kain a Romeo a Othello a Přemysla . Kleopatra a Faust a........ Tristan a Adama . Cyrano a Davida Oldřich a Ruslan a Kolben a Čerta..... Romulus a Hanzelka a Suchý a Šimek a Laurel a Voskovec a Křemílek a Maková panenka a Bob a........................ Bolek a Čuka Jeníček a Spejbl a Sultána . Orfeus a Ctirad a Samson a Cyril a Procvičujete dlouhodobou paměť. Tyto dvojice jsou tvořeny asociacemi a zůstávají v mozku velice dlouho zachovány. Přirovnání I K uvedeným přídavným jménům (příp. slovesům) napište přirovnání, která se běžně užívají (např. chytrý jako liška). U některých slov může být více možností. Dlouhý jako......... Zelený jako......... Bledý jako........... Pomalý jako........ Mokrý jako......... Ostrý jako........... Chladný jako...... Studený jako....... Štíhlý jako ......... Hladový jako Těžký jako.......... Lehký jako.......... Pevný jako......... Špinavý jako...... Hluchý jako........ Slepý jako.......... Němý jako......... Hloupý jako ...... Neohrabaný jako Hbitý jako.......... Starý jako.......... Pruhovaný jako.. Černý jako ......... Modrý jako Utahaný jako..... Poslušný jako .. Opálený jako .... Kluzký jako ...... Kyselý jako ...... Slizký jako........ Moudrý jako..... Věrný jako........ Toulavý jako Opilý jako........ Vzteklý jako ..... Nevinný jako Čistý jako......... Trpělivý jako .... Šťastný jako .... Zdravý jako...... Rozzuřený jako Sladký jako ..... Děravý jako .... Nešťastný jako. Přesný jako..... V této úloze využíváte své dlouhodobé paměti. Ta bývá u Vaší nemoci velmi dlouho zachována beze změny. Přirovnání II K uvedeným přídavným jménům (příp. slovesům) napište přirovnání, která se běžně užívají (např. chytrý jako liška). U některých slov může být více možností. Pichlavý jako..... Lesklý jako....... Mlsný jako......... Žravý jako........ Vousatý jako .... Ustrašený jako . Napnutý jako .... Tvrdohlavý jako Zrzavý jako....... Tupý jako......... Pilný jako......... Hladký jako....... Chudý jako....... Plachý jako...... Otrávený jako ... Starostlivý jako Lakomý jako.... Hořký jako....... Slabý jako........ Bojovný jako ... Zvědavý jako... Měkký jako...... Kulatý jako Rovný jako..... Vysoký jako ... Žlutý jako........ Skromný jako. Silný jako....... Rychlý jako .... Rudý jako ...... Pyšný jako..... Šplhat jako..... Kroutit se jako Bít se jako...... Mlčet jako ..... Lhát jako ....... Krást jako ...... Stát jako........ Vidět jako....... Ležet jako...... Spát jako....... Křičet jako..... Funět jako...... Chrápat jako .. o Antonyma Ke každému uvedenému slovu připište slovo opačného významu. Teplý/......... Pomalý/ .... Ostrý /....... Dobrý/....... Hodný/ ...... Hladký/...... Jemný /...... Kulatý/ ..... Velký/ ....... Nízký/........ Úzký/......... Plný/......... Dlouhý/..... Hluboký/... Zábavný/ ... Černobílý/ . Minulý /...... Tuzemský/ Čistý/........ Mladý/ ...... Veselý /...... Unavený/ . Hladový/ .. Drahý /.. Hezký/.......... Hlavní/ .......... Chytrý/......... Pracovitý/.... Jednoduchý/ Zdravý /........ Lepší/ .......... Lehký/......... Tlustý/ ........ Bílý/............ Aktivní/ ...... Živý/............ Starodávný/ Přední/........ Hořký/......... Bezpečný /... Suchý/ ........ Šťastný/ ..... Kladný/....... Ženatý /........ Chudý/ ....... Domnělý /.... Podobně jako u úlohy Dvojice i zde jde o zapamatování informací pomocí asociací. Asociace Vám pomohou hledaná slova v dlouhodobé paměti najít atak úlohu splnit. Antonyma - pokračování Ke každému uvedenému slovu připište slovo opačného významu. Rovný/ ....... Chytrý/....... Opilý/......... Vnější/....... Soukromý/. Voda/......... Méně/........ Blízko/ ....... Brzy/.......... Často/....... Celek/........ Vlevo/....... Oblékat se/ Den/.......... Muž/ ......... Chlapec /... Léto/......... Jih/ ........... Východ/ .... Láska/...... Otevřít/...... Vchod/ ..... Nad/......... S/ Za/................. Po/................ Otázka/ ......... Život/............. Porážka/....... Válka/........... Teorie /.......... Neřest/......... Přijmout/...... Přitahovat /.... Přijít/............. Dělit/............. Najít/............ Zapomenout/ Venku/ .......... Vždycky/...... Začátek/....... Kupovat/...... Komedie /..... Venkov/ ........ Smát se /...... Světlo/.......... Přísloví Doplňte druhou část známých přísloví. Nemá na růžích I mistr tesař ......................................... Slovo dělá............................................ Mráz kopřivu ....................................... Jablko nepadá...................................... Když se kácí les,.................................. Příležitost dělá ..................................... Světská sláva,...................................... Na hrubý pytel..................................... Boží mlýny........................................... Šaty dělají............................................ Chytrost nejsou žádné ......................... Kdo chce kam, .................................... Nové koště.......................................... Zvyk je................................................ Kolik řečí umíš,................................... Lepší prosba, nežli.............................. Ve vínu je............................................ Kdo dřív přijde,................................... Prázdný sud........................................ Dobrá rada ......................................... Naděje umírá...................................... Někdo má rád vdolky,......................... Opět procvičujete svou dlouhodobou paměť. Přísloví - pokračování Doplňte druhou část známých přísloví. Pro dobrotu ..... Každý chvilku................................................................................................. Můj dům, ....................................................................................................... Pro jedno kvítí................................................................................................ Tichá voda ..................................................................................................... Tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu, ................................................... Kdo jinému jámu kopá, .................................................................................. Bez práce ...................................................................................................... Kam vítr, ....................................................................................................... Lepší vrabec v hrsti ...................................................................................... Kdo po ránu brzo vstává, ............................................................................... Čistota je ....................................................................................................... V nouzi poznáš ............................................................................................. Ležmá .......................................................................................................... Není důležité zvítězit, ..................................................................................... Dvakrát měř, ................................................................................................. Nehas, .......................................................................................................... Neříkej hop, .................................................................................................. Pýcha předchází ........................................................................................... Jak se do lesa volá, ...................................................................................... Nechval dne ................................................................................................. Ranní ptáče .................................................................................................. Komu se nelení, ........................................................................................... Propletené čáry Pokuste se přiřadit k sobě číslice a písmena, která k sobě patří a která jsou spojena tou samou čarou. Odpovídající tvary Ke tvarům uvedeným v horní části listu písmeny abecedy přiřaďte z dolní části listu tvary k nim odpovídající (označené číslicemi). Odpovědi zapište na volné řádky. Procvičujete si svou prostorovou představivost a prostorové vnímání. Změny písmen V následujících slovech se pokuste změnit kterékoliv jedno písmenko tak, aby vzniklo jiné slovo. lelek ..... slimák ... sýr........ kůže ...... žemlička sirup ...... hodinky .. koupat ... šátek ..... hrášek ... mouka ... šiška ..... malík koudelník maminka čížek ..... patník ... váha ..... obraz ... meruňka komoda komplet motýl ... lupa ...... mrak ..... postel kopr.......................... košíček .................... jepice ....................... mečoun .................... palác ........................ chodit ...................... holit ......................... pastel ....................... pohovka ................... firma ........................ duben ....................... rolnička .................... jednička .................... kašel ........................ člunek ...................... čočka ....................... nálev ........................ chalupa .................... otok......................... nákyp ...................... koncept .................... liška ......................... most ........................ karafa ...................... Pokud Vám tato úloha připadá příliš těžká a nedaří se Vám, odložte ji na nějakou dobu a vraťte se k ní později s odstupem. Právě u tohoto typu cvičení je znát, když je mozek „unaven". Příště zkuste s touto úlohou začít a podívat se na jednotlivé přesmyčky jakoby z „jiného úhlu". Uvidíte, že budete úspěšní. Doplňte města do textu písní Do uvedených úryvků z textů lidových písní se pokuste doplnit správně název města. 1. Kdyby byl , co jsou , dal bych ti hubičku na obě strany. Ale že je za vodou, za vodičkou studenou, nedám ti, má milá, ani jedinou. Kdyby byl co , dal bych ti hubičku na obě líce. 2. , , stojíš v pěkné rovině. Šenkuje tam má milá, má panenka rozmilá, šenkuje tam ve víně. 3. Okolo cestička, okolo cestička, a na ní se zelená, a na ní se zelená travička. 4. V za vojáčka mňa brali, moje vlásky na kraťúčko strihali. 5. Okolo , okolo pasou se tam koně, pasou se tam koně. 6. , , překrásné město. 7. Okolo v malé zahrádce rostou tam tři růže. 8. Ej, od větor věje, už tej Kačence pentle bere. 9. sú pěkný městečko, je tam pivovar, dobrý pivíčko. 10. Běží liška k , nese pytel zázvoru, ježek za ní pospíchá, že jí pytel rozpíchá. 11. Já jsem z ,z koudelníkův syn. Paměť někdy lépe funguje ve spojení s hudbou, melodií. Určitě se Vám názvy měst vybaví lépe, když si písničku zazpíváte, ať už nahlas, nebo alespoň v duchu. Rébusy měst Z následujících písmen a obrázku se pokuste rozluštit názvy českých měst. VALAŠSKÉ*£2.c£ä> V tomto cvičení jde o trénink spolupráce obou mozkových hemisfér (pravá pracuje spíše s obrazy, levá spíše s textem, písmeny). Rébusy Pokuste se rozluštit následující rébusy, kdy část slova je znázorněna obrázkem a část písmeny. JrjkGRAM iĽLIŕ JAN »4, PA KONI ES IÉRA ASTR BĚH B K BIO PAW^ PETR V tomto cvičení jde o trénink spolupráce obou mozkových hemisfér (pravá pracuje spíše s obrazy, levá spíše s textem, písmeny). Hledání významových dvojic Níže uvedené obrázky se pokuste rozdělit do dvojic tak, jak by k sobě svým významem mohly logicky patřit. Trénujete si logické myšlení a myšlení v souvislostech. Doplňte jídlo K uvedeným přídavným jménům se pokuste doplnit jedno podstatné jméno označující jídlo (nápoj, potravinu, pochutinu...) tak, aby šlo smysluplně spojit se všemi třemi přídavnými jmény. Francouzské, americké, rané Š kvartové, kachní, vepřové............................................................................................ Ruská, hanácká, polská ................................................................................................ Makové, tvarohové, povidlové ....................................................................................... Jamajský, tuzemský, kubánský .................................................................................... Slunečnicový, olivový, řepkový .................................................................................... Hořká, mléčná, bílá ........................................................................................................ Suché, červené, šumivé................................................................................................. Brazilská, vídeňská, turecká .......................................................................................... Bramborový, segedínský, mexický ................................................................................ Bramborové, houskové, ovocné ................................................................................... Krupicová, nastavovaná, bramborová .......................................................................... Pokuste se vymyslet ke každému podstatnému jménu -jídlu ještě další přídavná jména, než jsou ta tři uvedená. Plzeňské, krušovické, popovické Míchaná, sázená, ztracená Hanácký, vlašský, bramborový Minerální, pitná, užitková Italská, ruská, vanilková Indický, ceylonský, gruzínsky Vídeňský, smažený, přírodní Vaječný, kokosový, čokoládový Vepřové, hovězí, kuřecí Uherský, šunkový, gothajský Irská, skotská, kanadská Doplňte zvíře do rčení Z níže uvedených obrázku zvířat použijte vždy jedno zvíře tam, kde je vynechané místo tak, aby celé rčení (popř. přísloví) dávalo smysl. Některá zvířata se v textu opakují vícekrát. % Jak ti dupou ? Ta informace se nezakládala na pravdě, byla to jen novinářská Ani po něm neštěkne. Rozumějí tomu jako petrželi. Zabil dvě jednou ranou. Neví, jak se má rozhodnout, je na Není to ani , ani Byl to vzácný člověk, taková bílá Nic z toho nebude, všechno to bylo pro Dělá mrtvého Zde si procvičujete svou slovní zásobu. 23 Kolik tvarů je v obrázku? Pozorně se zadívejte na následující obrázky a pokuste se odpovědět na otázky pod nimi. Kolik je v obrázku kruhů? Kolik je v obrázku trojúhelníků? Kolik je v obrázku čtverců? Kolik je v obrázku obdélníků? Tato úloha prověří Vaše prostorové vnímání. Najděte názvy rostlin V následujícím shluku písmen je skryto 15 názvů rostlin. Pokuste se je najít a podtrhejte je. ÁČBKLNDHGŘLCVJDOWBFÍKUSMLXBCERSJVBŽKXPWNDHDL AVETZAVVN KOPRETIN AMNDVEČSCARFEKRUVÁNCSZŽŘŮPÝ PETRKLÍČMNEÝČVETRZTUNVGZREŠADEGGKLENDVFTGFŽÝÁČ OTGBVOUJKLNHDYFXMĚSÍČEKVCNDEEPŘÁHNJFDFVGBIÝGE RLIGERBERAMCBFKHLLOBELKAČETĚÝABĚJGFOÍGUJKGNSJH GFOŘÁTHGNFVCOIHNGFVHJNRFGVCASJAKAMZIČNÍKMXBDL FÉŽNVIKSJČŘÍHNLSHFBVSFGČGDJCMGKNDKFUWŘDLBJFHS NDTECZUVMDVBFIALKAMDBFUIGIOLIKGJKTHJOLIJGLKFRŮŽE MCNVBÝJDGEĚÉAŮNFKJMACEŠKALCBVÝČTAĚMCNGHFÝHD VETČPCŮMAVWŠDKHUJŮDMMAVDOGOTKJFUJÍNEDMUŠKÁTB DJGKIIOUJVNOJKNBVMĚVAGDŽÝEBGHDFIULKFGLŮPJNHJKJ LKDFGBJUPOTIJHNPONSGČŽPIVOŇKAMFDŮJETIJHMBOPEAT IÉNETÝKAVKAMFIRLHUZČŽÍÉUZJMVIŮODJRGERNJZPIOBNMV OIRÝNOPKIGSNĚŽENKAMVJÝČMNAVKLJNFIJGNŠÝCNSKEOAL NGUTÁJGTKKBNMHKHJLŽÉEIHKNSHČJMŮJITROCELNSGDŘČ ÉĚNXJHFKLGLO Procvičujete koncentraci pozornosti. Slova začínající na slabiky Pokuste se vymyslet co nejvíce různých slov od daných slabik a zapište je. PRA- DE- IN- JA- MĚ- Pokud si chcete úlohu ztížit, můžete vymýšlet slova od daných slabik podle nějakých dalších kritérií, např. jen podstatná, přídavná jména, nebo jen názvy měst, vlastní jména, zvířata atd. Doplňte rčení Obrázky nakreslené v dolní části listu doplňte do rčení tam, kde je volné místo tak, aby takto doplněná rčení dávala smysl. Být pod Mít o víc. Táhnout za jeden Mít pod Hledat v kupce sena. Prásknout do Přijít na Tlačit na Opít Vypálit a dlouhodobou paměť. 27 Doplňte rčení - pokračovaní Obrázky nakreslené v dolní části listu doplňte do rčení tam, kde je volné místo tak, aby takto doplněná rčení dávala smysl. Plakat na nesprávném Nosit dříví do Být ostříhaný podle Udeřit na hlavičku. Vsadit všechno na jednu Být jako mezi trním. Přijít k tomu jako slepý k Podřezávat si pod sebou Spálit za sebou všechny Držet pod 28 Které slovo nepatří k ostatním? Na každém řádku je uvedeno vždy 5 různých slov. Čtyři z nich mají nějakou společnou vlastnost a jedno k nim nepatří. Pokuste se určit, které to je. paprika, rajče, hruška, ředkvička, zelí papír, kov, dřevo, tulipán, plast paragraf, parašutista, paraván, parazit, polštář Afrika, Evropa, Antarktida, Albánie, Asie advokát, zedník, programátor, doručovatel, sešit bok, hlava, ruka, boule, záda bouřka, vichřice, kroupy, mlha, sáňky náramek, prstýnek, řetízek, náušnice, čepice karafiát, narcis, kala, kopretina, konvalinka kaštan, žalud, bukvice, šiška, oříšek jablko, krevety, chobotnice, sépie, mušle Červená Karkulka, ježibaba, veverka, Bystrozraký, Zlatovláska košile, tričko, klobouk, ponožky, lyže svíčka, stromeček, cukroví, kraslice, dárky pastelky, ventilátor, vodovky, fixy, křídy mladý, hezký, chytrý, aktivní, kostrbatý sója, čočka, hrách, fazole, květák sonáta, opus, báseň, symfonie, opera soprán, alt, barytón, židle, tenor kávovar, umyvadlo, toastovač, mixér, vysavač poker, pexeso, bridž, kanasta, žolíky Zde cvičíte logické myšlení a myšlení v souvislostech. 29 Číslice ve slovech V následujících slovech je vždy část slova nahrazena číslicí. Dosaďte za číselné označení slovní a rozluštěte tak, o jaká slova se jedná. Zapište je na volné řádky. 12ník............ 1tel............... 1 tlivý ........... prolOOpášný 5ník.............. o2tit ............. 10OIetí skrá5 100dola 1OOpař bys3na kos3čka na5í...... pohO se ... pMOOklad holOOvat opa3t ...... 10Opka 8ium Iduchý .... lo3 .......... zvěl OOvat pMOOle..... o2tví........ vzá5í usO us5......... 8ělitse ... os3kovač prolOOr . o2trat ..... p8rtný 10Olař obě2t 8ýčit... z5ný... Jako další variantu této úlohy se můžete pokusit vymyslet další slova, která v sobě obsahují nějaké číslo, a přepsat je do „číselného" tvaru. Podstatná jména a vlastní jména Pokuste se k vlastním jménům uvedeným v levé části tohoto listu správně přiřadit podstatné jméno z pravé části tohoto listu. Odpovědi zapište na volné řádky. 1. Hippokratova A. cena 2. Ikarův B. Hronov 3. Záhořovo C. vítězství 4. Achillova D. věž 5. Pyrrhovo E. číslo 6. Hlávkův F. pád 7. Archimédův G. most 8. Davisův H. zákon 9. Ludolfovo I. lože 10. Nobelova J. pata 11. Jiráskův K. pohár 12. Eiffelova L. zvěst 13. Noemova M. přísaha 14.Jobova N. archa Zde trénujeme asociační myšlení, které využijeme k vybavení informací z dlouhodobé paměti. Najděte rozdíly Pozorně si prohlédněte následující ilustrace. Najděte na nich 5 rozdílů. V této úloze sl trénujete jednak svoji koncentraci pozornosti, jednak schopnost vnímat drobné detaily. Tato schopnost někdy bývá dokonce rozvinutější u starších lidí než u mladých. Doplňte barvy Ke každé trojici slov se pokuste doplnit jednu barvu tak, aby šla spojit se všemi třemi podstatnými jmény, a tvořila tak ustálené slovní spojení. eminence, vlasy, myš kůň, pasažér, kašel ............... karta, Karkulka, knihovna brýle, panter, zahrada......... medvěd, sobota, paní......... anděl, karta, ponorka tráva, čtvrtek, pláně ............ vítr, medaile, prstýnek ...... Mauritius, krev, knížka Praha, rybka, ručičky Tato úloha prověřuje Vaši slovní zásobu a také dlouhodobou paměť. 33 Obrázky a profese Prohlédněte si následující obrázky a ke každému z nich se pokuste vymyslet povolaní, které má k němu vztah. U některých obrázků může být i více řešení. I RESENI Spojování čísel Spojování písmen D E H CH m m J C F G j Přirovnání I Dlouhý jako Lovosice Zelený jako sedma, brčál Bledý jako stěna Pomalý jako hlemýžď Mokrý jako myš Ostrý jako břitva Chladný jako ocel Studený jako led Štíhlý jako proutek Hladový jako vlk Těžký jako kámen, cent Lehký jako pírko Pevný jako skála Špinavý jako prase Hluchý jako poleno, pařez Slepý jako patrona Němý jako ryba Hloupý jako osel Neohrabaný jako medvčd Hbitý jako gepard Starý jako želva, Metuzalém Pruhovaný jako zebra Černý jako uhel, noc Modrý jako obloha Utahaný jako kotě Poslušný jako ovce Opálený jako černoch Kluzký jako úhoř Kyselý jako šťovík, ocet Slizký jako had Moudrý jako sova Věrný jako pes Toulavý jako kočka Opilý jako Dán Vzteklý jako pes Nevinný jako andílek Čistý jako lilie, alabastr, křišťál, padlý sníh Trpělivý jako ovečka, beránek Šťastný jako blecha, malé dítě Zdravý jako řípa, buk, rybička Rozzuřený jako býk Sladký jako cukr, med, cumel Děravý jako cedník, síto, ementál, pytel Nešťastný jako šafářův dvoreček Přesný jako hodiny, stroj Dvojice Ofélie Remus Jitka Zikmund Mahulena Šlltr Klement Grossman Ábel Hardy Julie Werich Desdemona Vochomůrka Libuše motýl Emanuel Antonlus Bobek Markéta Lolek Izolda Gek Eva Mařenka Roxana Hurvínek Goliáš Tyrl Božena Eurydika Ludmila Šárka Daněk Dalila Káča Metoděj 35 Přirovnání II Pichlavý jako ježek Lesklý jako drahokam, zlato Mlsný jako kocour, koza Žravý jako kobylka Fousatý jako Krakonoš, Ezau, mrož Ustrašený jako králík, zajíc Napnutý jako kšandy Tvrdohlavý jako beran, mezek Zrzavý jako liška Tupý jako motyka, poleno Pilný jako včelka, mravenec Hladký jako mramor, zrcadlo, sklo Chudý jako kostelní myš Plachý jako srna, panna Otrávený jako šíp, šváb Starostlivý jako kvočna Lakomý jako čert, chrt Hořký jako pelyněk, žluč, čert Slabý jako moucha, čaj, dítě Bojovný jako kohout Zvědavý jako opice, ženská, stará bába Měkký jako tvaroh, mech, houba, vosk Kulatý jako meloun, soudek Rovný jako svíce, jedle, pravítko Vysoký jako věž, hora Žlutý jako citrón, kanárek, síra, šafrán Skromný jako fialka, chudobka Silný jako lev, Bivoj, dub, tur, zápasník Rychlý jako šíp, střela, vítr, blesk Rudý jako rak, krev, plamen Pyšný jako páv, gróf Šplhat jako datel Kroutit se jako červ, žížala Bít se jako lev Mlčet jako ryba, hrob Lhát jako když tiskne Krást jako straka Stát jako tvrdé Y Vidět jako rys Ležet jako lazar Spát jako mimino, dudek Křičet jako když na nože bere Funět jako lokomotiva, hroch Chrápat jako dřevorubec Antonyma Teplý /studený Drahý / levný Pomalý / rychlý Hezký/ošklivý Ostrý/tupý Hlavní/vedlejší Dobrý/špatný Chytrý/ hloupý Hodný / zlý Pracovitý / líný Hladký/drsný Jednoduchý/složitý Jemný/hrubý Zdravý/nemocný Kulatý/hranatý Lepší / horší Velký/ malý Lehký/těžký Nízký/vysoký Tlustý / štíhlý Úzký / široký Bílý / černý Plný / prázdný Aktivní / pasivní Dlouhý/krátký Živý /mrtvý Hluboký/mělký Starodávný / moderní Zábavný/ nudný Přední/zadní Černobílý/barevný Hořký/sladký Minulý /budoucí Bezpečný/nebezpečný Tuzemský/zahraniční Suchý/mokrý Čistý/špinavý Šťastný / nešťastný Mladý / starý Kladný/záporný Veselý / smutný Ženatý/svobodný Unavený /čilý Chudý/bohatý Hladový/sytý Domnělý / skutečný Rovný / křivý S/bez Chytrý /hloupý Za /před Opilý/střízlivý Po/před Vnější/vnitřní Otázka / odpověď Soukromý/veřejný Život/smrt Voda/oheň Porážka / vítězství Méně / více Válka/mír Blízko / daleko Teorie / praxe Brzy / pozdě Neřest/ctnost Často / málokdy Přijmout/odmítnout Celek/ část Přitahovat/odpuzovat Vlevo / vpravo Přijít /odejít Oblékat se / svlékat se Dělit/spojovat Den / noc Najít/ztratit Muž /žena Zapomenout / pamatovat si Chlapec /dívka Venku / uvnitř Léto/zima Vždycky/nikdy Jih / sever Začátek/konec Východ / západ Kupovat/ prodávat Láska /nenávist Komedie / tragédie Otevřít/zavřít Venkov /město Vchod / východ Smát se / plakat Nad / pod Světlo /tma Přísloví ...ustláno. ...na žebrotu. ...se utne. ...tahá pilku. ...muže. ...můj hrad. ...nespálí. ...slunce nesvítí. ...daleko od stromu. ...břehy mele. ...létají třísky. ...až se ucho utrhne. ...zloděje. ...sám do ní padá. ...polní tráva. ...nejsou koláče. ...hrubá záplata. ...tam plášť. ...melou pomalu, ale jistě. ...nežli holub na střeše. ...člověka. ...lenosti se nepoddáva ...čáry. ...půl zdraví. ...pomozme mu tam. ...přítele. ...dobře mete. ...krátké nohy. ...železná košile. ...ale zúčastnit se. ...tolikrát jsi člověkem. ...jednou řež. ...hrozba. ...co tě nepálí. ...pravda. ...dokud jsi nepřeskočil ...ten dřív mele. ...pád. ...nejvíc duní. ...tak se z lesa ozývá. ...nad zlato. ...předvečerem. ...poslední. ...dál doskáče. ...jiný holky. ...tomu se zelení. Změny písmen lelek-lilek postel - kostel slimák-slamák kopr - kapr sýr - výr košíček-kolíček kůže - růže jepice - čepice žemlička - žehlička mečoun - meloun sirup - strup palác - palec hodinky - holinky chodit-hodit koupat - loupat holit - volit šátek - šálek pastel - postel hrášek-prášek pohovka - pohorka mouka-moula firma - farma šiška - liška duben - buben malík - malíř rolnička - solnička koudelník-kouzelník jednička - jedlička maminka - mašinka kašel - Karel čížek-čípek člunek-článek patník-parník čočka - kočka váha - váza nálev - nález obraz - obvaz chalupa - chaluha meruňka - meduňka otok-otop komoda - komora nákyp - nákup komplet - komplot koncept - koncert motýl - motel liška - lišta lupa - luna most - mošt mrak-drak karafa - parata Propletené čáry A4,B1,C2, D3 Odpovídající tvary A1,B5,C4, D6, E3.F2 Doplňte města do textu písní 1. Bavorov, Vodňany, Bavorov, Prachatice 2. Kolíne, Kolíne 3. Frýdku, Frýdku 4. Hodoníně 5. Třeboně, Třeboně 6. Boleslav, Boleslav 7. Hradce 8. Buchlova 9. Domažlice 10. Táboru 11. Kutné Hory, Kutné Hory Rébusy měst Strakonice, Jihlava, Příbor, Sokolov, Rumburk, Most, Kraslice, Valašské Klobouky, Kyjov, Poděbrady Rébusy autogram, bariéra, biograf, stojan, katastr, konzervatoř, lopata, koloběh, palačinka, paštika, blesk, petrklíč, koniklec Hledání významových dvojic vidlička a nůž, papoušek a klec, cigareta a popelník, pes a bouda, jehla a nit, housle a smyčec, bota a tkanička, miminko a kočárek, zámek a klíč, peřina a polštář, obálka a známka, kladivo a hřebíky, peněženka a peníze, záložka a kniha, kytice a váza Doplňte zvíře do rčení Jak ti dupou králíci? Ta informace se nezakládala na pravdě, byla to jen novinářská kachna. Ani pes po něm neštěkne. Rozumějí tomu jako koza petrželi. Zabil dvě mouchy jednou ranou. Neví, jak se má rozhodnout, je na vážkách. Není to ani ryba, ani rak. Byl to vzácný člověk, taková bílá vrána. Nic z toho nebude, všechno to bylo pro kočku. Dělá mrtvého brouka. Chodí spát velmi brzy, se slepicemi. Byl černou ovcí celé rodiny. Kdo chce psa bít, vždycky si hůl najde. Ryba a host třetí den smrdí. Starého psa novým kouskům nenaučíš. Vrána k vráně sedá, rovný rovného si hledá. Když kocour není doma, myši mají pré. Malé ryby, taky ryby. Pes, který štěká, nekouše. Doplňte jídlo Francouzské, americké, rané brambory Škvarkové, kachní, vepřové sádlo Ruská, hanácká, polská vodka Makové, tvarohové, povidlové buchty Jamajský, tuzemský, kubánský rum Slunečnicový, olivový, řepkový olej Hořká, mléčná, bílá čokoláda Suché, červené, šumivé víno Brazilská, vídeňská, turecká káva Bramborový, segedínský, mexický guláš Bramborové, houskové, ovocné knedlíky Krupicová, nastavovaná, bramborová kaše Plzeňské, krušovické, popovické pivo Míchaná, sázená, ztracená vejce Hanácký, vlašský, bramborový salát Minerální, pitná, užitková voda Italská, ruská, vanilková zmrzlina Indický, ceylonský, gruzínsky čaj Vídeňský, smažený, přírodní řízek Vaječný, kokosový, čokoládový likér Vepřové, hovězí, kuřecí maso Uherský, šunkový, gothajský salám Irská, skotská, kanadská whisky Kolik tvarů je v obrázku? Počet kruhů - 8 Počet trojúhelníků - 4 Počet čtverců - 3 Počet obdélníků - 8 Najděte názvy rostlin fíkus, kopretina, petrklíč, měsíček, gerbera, lobelka, kamzičník, fialka, ruže, maceška, muškát, pivoňka, netýkavka, sněženka, jitrocel Slova začínající na slabiky PRA- např. pracný, pračka, pravidelný, pražec, Praha, prateta, pravomoc, pravý, pravěk, praštěný, prasknout, pramen, pramice, pradlena, prachovka, prach, praktický, prapor atd. DE- např. dekret, demobilizace, demokracie, demonstrace, dekolt, debata, debil, dedukce, dehet, definovat, degustace, design, delikt, deputace, deklarace, delfín, dezinfekce, dech, deponovat, devftiletka atd. IN- např. interval, inventura, inventář, invalida, investice, ingredience, interpunkce, individualita, inzerát, interna, instinkt, internát, inhalovat, inklinovat, injekce, inteligence, infiltrovat, instrukce atd. JA- např. jablko, jaguár, jaký, javor, jantar, jahoda, jatka, jazyk, Japonsko, jaro, jarní, jasmín, jasný, jalovec, jachta atd. MĚ- např. měď, měsíc, město, měňavka, měch, měchýř, městečko, měnit, měna, měkký, mělký, měřit, měřítko, měšec atd. Doplňte rčení Přijít na buben Tlačit na pilu Opít rohlíkem Vypálit rybník Být pod pantoflem Mít o kolečko víc Táhnout za jeden provaz Mít pod čepicí Hledat jehlu v kupce sena Prásknout do bot Plakat na nesprávném hrobě Nosit dříví do lesa Být ostříhaný podle kastrolu Udeřit hřebík na hlavičku Vsadit všechno na jednu kartu Být jako růže mezi trním Přijít k tomu jako slepý k houslím Podřezávat si pod sebou větev Spálit za sebou všechny mosty Držet pod pokličkou Které slovo nepatří k ostatním? paprika, rajče, hruška, ředkvička, zelí > hruška - není zelenina papír, kov, dřevo, tulipán, plast > tulipán - nepatří mezi materiály paragraf, parašutista, paraván, parazit, polštář > polštář - nezačíná na para- Afrika, Evropa, Antarktida, Albánie, Asie > Albánie - není světadíl advokát, zedník, programátor, doručovatel, sešit > sešit - není povolání bok, hlava, ruka, boule, záda > boule - není část těla bouřka, vichřice, kroupy, mlha, sáňky > sáňky - nepatří mezi meteorologické výrazy náramek, prstýnek, řetízek, náušnice, čepice > čepice - není šperk karafiát, narcis, kala, kopretina, konvalinka > narcis - není květina začínající písmenem K kaštan, žalud, bukvice, šiška, oříšek > šiška - nepatří mezi plody listnatých stromů jablko, krevety, chobotnice, sépie, mušle > jablko - nepatří mezi dary moře Červená Karkulka, ježibaba, veverka, Bystrozraký, Zlatovláska > veverka - není pohádková postava košile, tričko, klobouk, ponožky, lyže > lyže - není součást oblečení svíčka, stromeček, cukroví, kraslice, dárky > kraslice - nevztahuje se k vánočním svátkům pastelky, ventilátor, vodovky, fixy, křídy > ventilátor - není pomůcka na kreslení nebo malování mladý, hezký, chytrý, aktivní, kostrbatý > kostrbatý - nepatří mezi pozitivní přídavná jména sója, čočka, hrách, fazole, květák > květák - není luštěnina sonáta, opus, báseň, symfonie, opera > báseň - není hudební útvar soprán, alt, barytón, židle, tenor > židle - nepatří mezi zpěvní hlasy kávovar, umyvadlo, toastovač, mixér, vysavač > umyvadlo - není elektrický spotřebič poker, pexeso, bridž, kanasta, žolíky > pexeso - není karetní hra Číslice ve slovech 12ník - dvanáctník 1tel — jednatel na5í-napětí pohO se - pohnula se pr1 OOklad - prstoklad hol OOvat - hostovat opa3t - opatřit 10Opka - stopka 8ium - osmium 1 duchý-jednoduchý lo3 - lotři zvěl OOvat -zvěstovat pHOOle- pistole o2tví-odvětví vzá5í- vzápětí usO - usnula us5 - uspět Selit se - osmělit se os3kovač - ostřikovač prolOOr- prostor o2trat - odvětrat p8rtný - posmrtný 10Olař - stolař obě2t- obědvat 8ýčit - osmýčit z5ný - zpětný Itlivý-jednotlivý prol OOpášný - prostopášný 5ník — pětník o2tit- odvětit 10OIetí - století skrá5 - skrápět 10Odola - stodola 10Opař - stopař bys3na - bystřina kos3čka - kostřička Podstatná jména a vlastní jména 1M, 2F, 31,4J, 5C, 6G, 7H, 8K, 9E, 10A, 11B, 12D, 13N, 14L Doplňte barvy eminence, vlasy, myš - šedá kůň, pasažér, kašel - černá karta, Karkulka, knihovna - červená brýle, panter, zahrada - růžová medvěd, sobota, paní - bílá anděl, karta, ponorka - žlutá tráva, čtvrtek, pláně-zelená vítr, medaile, prstýnek - stříbrná Mauritius, krev, knížka - modrá Praha, rybka, ručičky - zlatá vařečka - kuchař fonendoskop - lékař smeták-uklízečka jehla s nití-švadlena letadlo - pilot, letuška... popelnice - popelář hrábě - zahradník koňské sedlo - žokej fotoaparát - fotograf počítač - programátor, úředník... auto - automechanik, prodejce aut... mikrofon - zpěvák, moderátor... Literatura FIORINO, M.-Ch. A KOL.: Jak si zlepšit pamět Přeložila A. Bequivinová. Reader's Digest, 2005, Praha. FOŘTÍK, V., KUČEROVÁ, L, VÁCHA, V.: Hry atesty na volný čas. Ivo Železný, nakladatelství a vydavatelství, s.r.o., 2003, Praha. HOLMEROVÁ, I., JAROLÍMOVÁ, E., SUCHÁ, J.: Péče o pacienty s kognitivní poruchou. EV public relations, spol. s r.o., 2007, Praha. KONIGOVÁ, M.: Tvořivost: techniky a cvičení. Grada Publishing, 2007, Praha. OSWALD, W.D., RODEL, G.: Gedachtnis-training. Hogrefe-Verlag, 1995, Gottingen. POSPÍŠILOVÁ, Z.: Hádanky a hříčky nejen se slovíčky. Portál, 2006, Praha. POSPÍŠILOVÁ, A.: Cvičení paměti ve vyšším věku. MPSV, 1996, Praha. HOLMEROVÁ, I., SUCHÁ, J.: Cvičte si svůj mozek 1, Pfizer, spol. s r.o., Česká alzheimerovská společnost, 2007, Praha. HOLMEROVÁ, I., SUCHÁ, J., HORT, J.: Cvičte si svůj mozek 2, Pfizer, spol. s r.o., Česká alzheimerovská společnost, 2007, Praha. SUCHÁ, J.: Cvičte si svůj mozek 3, Pfizer, spol. s r.o., Česká alzheimerovská společnost, 2009, Praha. www.treninkpameti.webnode.com Na závěr naše poslední doporučení Zapojte se do skupinového cvičení paměti. Uvidíte, že Vám to půjde lépe, navíc se pobavíte, rozptýlíte a získáte nové přátele. Informace o různých možnostech cvičení paměti získáte na níže uvedených internetových stránkách nebo u svého ošetřujícího lékaře: www.trenovanipameti.cz www.gerontologie.cz www.alzheimer.cz www.mneme.cz www.sdruzenicmp.cz www.cvicenipameti.cz www.treninkpameti.webnode.com Praktické publikace on-line (např. další řadu pracovních sešitů), konkrétní počítačovou aplikaci sloužící k trénování paměti a informace o Alzheimerově chorobě naleznete na internetových adresách: www.vzpominkovi.cz sekce Laická veřejnost www.pfizer.cz sekce Vaše zdraví