Charakteristika nadaných dětí Výzkumy se snaží je co nejlépe poznat – umožní to lepší identifikaci Klaus Urban (evropské výzkumy): ∗ Zvědavost, která se v chovaní projevuje experimentaci a neustalým kladením otázek. ∗ Pozorovací schopnosti, všímavost, rychlý a efektivnívhled do komplexních úloh; ∗ Široké zájmy nebo jeden hluboký zájem, zájem o speciální oblasti; ∗ Raná schopnost abstrakce a přenosu poznatků, dovedností; ∗ V raném věku zájem o písmena, čísla a obrázky; ∗ Obliba sběratelských, klasifikačních činností a činností, jejichž vystupem je vytvoření určitého pořadí; ∗ Plynulost myšlení, produkovaní originálních myšlenek a výtvorů; ∗ Rané reflexivní a logické myšlení; ∗ Vynikající paměť, zejmena v určite užši oblasti; ∗ Vysoká koncentrace pozornosti, mimořadná vytrvalost v intelektových úkolech a hrách, které si dítě samo vybralo; ∗ Neoblíbenost stereotypních a rutinných činností; ∗ Počátek čtení mezi 4. – 6. rokem; ∗ Bohatá slovní zásoba a plynulá řeč; ∗ Potřeba prosadit realizaci vlastní činnosti a vlastní názory, „umíněnost“; ∗ Vysoká naročnost na druhé i sebe, perfekcionismus; ∗ Zvlaštní smysl pro humor; ∗ Potřeba emocionalní podpory; ∗ Cit pro spravedlnost, citlivost k socialním a moralním otazkám; ∗ Vůdčí chování nebo naopak zaujímaní marginální pozice ve skupině; ∗ Nižší potřeba kontaktů s vrstevníky, afinita ke starším a stejně schopným dětem nebo k dospělým (Urban, 2002, str. 22). J. T. Webb – výzkumy USA - uvadí tyto charakteristiky (zkraceně): ∗ Neobvykle široký slovník a struktura vět vzhledem k věku; ∗ Vyborný jazykový cit; ∗ Velký rozsah pozornosti, vytrvalost; ∗ Síla a hloubka emocí a citlivost; ∗ Široký okruh zajmů; ∗ Vysoká zvídavost a nekonečné dotazovaní; ∗ Zájem o experimentovaní a odlišnou realizaci činností; ∗ Tendence k integraci myšlenek způsobem, který je neobvyklý a kreativní (divergentní myšlení); ∗ Naučí se zakladním dovednostem rychle a bez dlouhého procvičovaní; ∗ Obvykle se naučí číst a psát v předškolním věku; ∗ Je schopné si vyhledat mnoho informací, neobvyklá paměť; ∗ Bohatá imaginace a představivost; ∗ Neobvyklý smysl pro humor; ∗ Přaní organizovat lidi a věci, hlavně prostřednictvím vymyšlení složitých her (Webb, Amend, Webb, Goerss, Beljan, Olenchak, 2005, str. 4-5).