Speciální a inkluzivní pedagogika
Seminář I. - Práce s heterogenní skupinou
Modifikace vyučovacích metod a forem práce
Prevence únavy a podpora koncentrace pozornosti- střídat činnosti a způsoby práce
- měnit pracovní polohu i místo ve třídě
- využívat rozmanitý didaktický materiál
- vypozorovat nastupující únavu
- zaměstnat jiné smysly, relaxační cvičení
Kooperativní učení
Individuální práce s žákem
Strukturalizace výuky – vizualizace času a prostoru, změn
Pravidelná kontrola pochopení osvojovaného učiva
Metody aktivního učení
- = způsob, jakým jedinec přijímá a zpracovává informace
Konkrétnější příklady - podle druhu postižení
Styly učení
- vizuální
- auditivní
- verbální
- tělesný-pohybový
- logický
- sociální - interpersonální
- sociální - intrapersonální
Práce s heterogenní skupinou
Ovlivňují- znalosti, dovednosti a potřeby dětí/žáků;
- vztahy a klima třídy;
- doporučení poradenských pracovníků;
- limity v jednotlivých aktivitách;
- vnitřní diferenciace aktivity
- bariéry v prostředí (architektonické, materiálně-technické), v komunikaci; v získávání informací; v technické dostupnosti
- podmínky, pomůcky, přístupy (snaha o maximální zapojení) povinnost / nepovinnost neformálního vzdělávání
- postoje pedagogických pracovníků a širšího okolí
- programové bariéry – způsob organizace, metodické pokyny, naplnění podpůrných opatření
- spolupráce s rodiči
UDL At A Glance: https://www.youtube.com/watch?time_continue=117&v=bDvKnY0g6e4
Flexible Classrooms: Providing the Learning Environment That Kids Need: https://www.youtube.com/watch?v=4cscJcRKYxA