Speciální a inkluzivní pedagogika

Seminář I. - Práce s heterogenní skupinou

Modifikace vyučovacích metod a forem práce

Prevence únavy a podpora koncentrace pozornosti
  • střídat činnosti a způsoby práce
  • měnit pracovní polohu i místo ve třídě
  • využívat rozmanitý didaktický materiál
  • vypozorovat nastupující únavu
  • zaměstnat jiné smysly, relaxační cvičení
Podpora motivace žáka
Kooperativní učení
Individuální práce s žákem
Strukturalizace výuky – vizualizace času a prostoru, změn
Pravidelná kontrola pochopení osvojovaného učiva

Metody aktivního učení
  • = způsob, jakým jedinec přijímá a zpracovává informace
Katalog podpůrných opatření - obecná část
Konkrétnější příklady - podle druhu postižení

Styly učení

  • vizuální
  • auditivní
  • verbální
  • tělesný-pohybový
  • logický
  • sociální - interpersonální
  • sociální - intrapersonální

Práce s heterogenní skupinou

Ovlivňují
  • znalosti, dovednosti a potřeby dětí/žáků;
  • vztahy a klima třídy;
  • doporučení poradenských pracovníků;
  • limity v jednotlivých aktivitách;
  • vnitřní diferenciace aktivity
Co ovlivňuje práci
  • bariéry v prostředí (architektonické, materiálně-technické), v komunikaci; v získávání informací; v technické dostupnosti
  • podmínky, pomůcky, přístupy (snaha o maximální zapojení) povinnost / nepovinnost neformálního vzdělávání
  • postoje pedagogických pracovníků a širšího okolí
  • programové bariéry – způsob organizace, metodické pokyny, naplnění podpůrných opatření
  • spolupráce s rodiči

UDL At A Glance: https://www.youtube.com/watch?time_continue=117&v=bDvKnY0g6e4

Flexible Classrooms: Providing the Learning Environment That Kids Need: https://www.youtube.com/watch?v=4cscJcRKYxA