Speciální a inkluzivní pedagogika
Aktéři školní inkluze
Základní pojmy
- asistent pedagoga, učitel, žáci
- školní poradenští pracovníci
- školská poradenská zařízení
- rodina, rodiče spolužáků
Rodina
Funkce rodiny- výchovná
- ekonomická
- emocionální
- biologicko-reprodukční
Škola
Asistent pedagoga
- poskytuje podporu jinému pedagogickému pracovníkovi v rozsahu podpůrného opatření při organizaci a realizaci vzdělávání
- podporuje samostatnost a aktivní zapojení žáka do všech činností uskutečňovaných ve škole v rámci vzdělávání
- pracuje podle potřeby se žákem nebo s ostatními žáky třídy, podle pokynů jiného pedagogického pracovníka a ve spolupráci s ním
- kompetence, atd. (příklady komunikace, atd. naleznete v katalozích)
Žáci
- Postoje třídy vůči spolužákům se SVP
- Jak seznámit žáky s diverzitou spolužáků
- Výuka příběhem – Global story lines
- Využití zpracovaných metodik – chodicilide.cz
- Rytmus.cz http://vzdelavani.rytmus.org/kurz/dilna-pro-zaky--vasi-skoly
- Jak to vidí děti?: http://www.rytmus.org/stranka/inkluze-skola
- Projektová výuka, seznamovací aktivity
„Školní poradenské pracoviště“ - Poradenští pracovníci ve škole
- náplň práce definuje vyhláška č. 72/2005 Sb. ve znění vyhl. č. 197/2016 Sb. + Příloha č. 3
- Výchovný poradce
- Školní metodik prevence
- Školní psycholog
- Školní speciální pedagog
Školská poradenská zařízení PPP, SPC
- definuje konsolidované znění školského zákona č. 82/2015 Sb.
- vyhláška č. 72/2005 Sb. ve znění vyhl. č. 197/2016 Sb.
Pedagogicko psychologická poradna
- Přesný obsah: vyhláška č. 72/2005 Sb. ve znění vyhl. č. 197/2016 Sb. + Příloha č. 1
- pracovníci
- psycholog
- speciální pedagog
- sociální pracovník
- metodik prevence v PPP
Speciálně pedagogické centrum
- Přesný obsah: vyhláška č. 72/2005 Sb. ve znění vyhl. č. 197/2016 Sb. + Příloha č. 2
- pracovníci
- psycholog
- speciální pedagog
- sociální pracovník
Zařízení preventivně výchovné - SVP
Středisko výchovné péče
- definována zákonem č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních ve znění z. č. 383/2005 Sb. a z. č. 352/2011 Sb.
- Metodický pokyn upřesňující podmínky činnosti středisek výchovné péče
- Příkaz ministryně školství, mládeže a tělovýchovy č. 21/2007 k činnosti středisek výchovné péče
Společnost
- Pozitivní postoje – jednou z determinant úspěšného inkluzivního vzdělávání
- Vliv na zapojení do života společnosti / třídy
- Vliv fyzické přítomnosti a zapojením do společenského dění
Příklad
Mám žáka… --> kdo se zapojí do řešení?
- … tzv. v riziku (krádeže, záškoláctví)
- … s autismem, zařazeného do 3. st. podpůrných opatření
- … s SPU (specifické poruchy učení)