Speciální a inkluzivní pedagogika

Aktéři školní inkluze

Základní pojmy

  • asistent pedagoga, učitel, žáci
  • školní poradenští pracovníci
  • školská poradenská zařízení
  • rodina, rodiče spolužáků

Rodina

Funkce rodiny
  • výchovná
  • ekonomická
  • emocionální
  • biologicko-reprodukční

Škola

Asistent pedagoga

  • poskytuje podporu jinému pedagogickému pracovníkovi v rozsahu podpůrného opatření při organizaci a realizaci vzdělávání
  • podporuje samostatnost a aktivní zapojení žáka do všech činností uskutečňovaných ve škole v rámci vzdělávání
  • pracuje podle potřeby se žákem nebo s ostatními žáky třídy, podle pokynů jiného pedagogického pracovníka a ve spolupráci s ním
  • kompetence, atd. (příklady komunikace, atd. naleznete v katalozích)

Žáci

„Školní poradenské pracoviště“ - Poradenští pracovníci ve škole

  • náplň práce definuje vyhláška č. 72/2005 Sb. ve znění vyhl. č. 197/2016 Sb. + Příloha č. 3
  • Výchovný poradce
  • Školní metodik prevence
  • Školní psycholog
  • Školní speciální pedagog

Školská poradenská zařízení PPP, SPC

  • definuje konsolidované znění školského zákona č. 82/2015 Sb.
  • vyhláška č. 72/2005 Sb. ve znění vyhl. č. 197/2016 Sb.

Pedagogicko psychologická poradna

  • Přesný obsah: vyhláška č. 72/2005 Sb. ve znění vyhl. č. 197/2016 Sb. + Příloha č. 1
  • pracovníci
    • psycholog
    • speciální pedagog
    • sociální pracovník
    • metodik prevence v PPP

Speciálně pedagogické centrum

  • Přesný obsah: vyhláška č. 72/2005 Sb. ve znění vyhl. č. 197/2016 Sb. + Příloha č. 2
  • pracovníci
    • psycholog
    • speciální pedagog
    • sociální pracovník
 

Zařízení preventivně výchovné - SVP

Středisko výchovné péče

  • definována zákonem č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních ve znění z. č. 383/2005 Sb. a z. č. 352/2011 Sb.
  • Metodický pokyn upřesňující podmínky činnosti středisek výchovné péče
  • Příkaz ministryně školství, mládeže a tělovýchovy č. 21/2007 k činnosti středisek výchovné péče

Společnost

  • Pozitivní postoje – jednou z determinant úspěšného inkluzivního vzdělávání
  • Vliv na zapojení do života společnosti / třídy
  • Vliv fyzické přítomnosti a zapojením do společenského dění

Příklad

Mám žáka… --> kdo se zapojí do řešení?

  • … tzv. v riziku (krádeže, záškoláctví)
  • … s autismem, zařazeného do 3. st. podpůrných opatření
  • … s SPU (specifické poruchy učení)