Výzkum v pedagogické praxi Jana Obrovská Představení kurzu uPodmínky absolvování kurzu: max. jedna neomluvená absence, odevzdání tří úkolů ve stanovených termínech, max. jeden úkol může být odevzdán později, tj. do 11.12. (včetně úkolů, které navrhnu k přepracování), úspěšné absolvování závěrečného testu uÚKOLY u u1.1. a 1.2. – návrh projektu výzkumu na zvolené téma a rešerše tří tematicky souvisejících studií. POZOR návrh projektu výzkumu navazuje na doporučenou osnovu projektu pro bakalářské práce na Katedře pedagogiky! (více viz Studijní materiály předmětu, popř. tady: https://katedry.ped.muni.cz/pedagogika/wp-content/uploads/sites/17/2013/10/standard_zaverecnych_pra ci_katedra_pedagogiky-1.pdf) u2. – schéma rozhovoru, přepis, základní kódování, reflexe problematických míst NEBO záznam pozorování do pozorovacího archu a kódování u3. – základní statistická analýza datové matice u Co je to sociálně-vědní výzkum? uSystematická činnost výzkumníka či výzkumnice s cílem odhalit pravidelnosti sociálního života a vzorce chování lidí u u uPřed jakoukoliv výzkumnou aktivitou si badatel klade výzkumné otázky a formuluje výzkumné cíle, na něž hledá odpovědi u u uPřitom volí adekvátní metody a techniky sběru dat Kvantita versus kvalita -deduktivní versus induktivní strategie výzkumu - -lineární versus cirkulární plán výzkumu - -náhodný versus záměrný výběr případů do zkoumaného vzorku - -zobecnitelnost zjištění versus platnost zjištění zejména pro daný případ/kontext (málo informací o mnoha jedincích versus mnoho informací o málo jedincích) - -snaha eliminovat efekt tazatele versus subjektivita a biografie výzkumníka jako součást výzkumného procesu u Struktura výzkumného postupu/Plán výzkumu uTÉMA uVÝZKUMNÝ PROBLÉM/CÍLE VÝZKUMU/VÝZKUMNÁ OTÁZKA uSYSTEMATICKÁ ŘEŠERŠE K TÉMATU uVOLBA VÝZKUMNÉHO DESIGNU uFORMULACE A OPERACIONALIZACE HYPOTÉZ (KVANTI) uTECHNIKY SBĚRU DAT uSTRATEGIE VÝBĚRU PŘÍPADŮ uSBĚR DAT V TERÉNU uANALÝZA DAT uVÝZKUMNÁ ZPRÁVA/BAKALÁŘSKÁ PRÁCE/ODBORNÝ ČLÁNEK u Systematická rešerše tématu – krok první u ZVOLTE SI TÉMA (při zpracování úkolů 1.1 a 1.2 ideálně ve vazbě na vlastní bakalářskou práci): u uVlastní téma u uStrategie řízení třídy u uZačínající učitel u Systematická rešerše tématu – krok druhý uDo informačních zdrojů a databází zadáváme klíčová slova (a jejich kombinace) s ohledem na zvolené téma/výzkumnou otázku u uRelevantní databáze a informační zdroje (časopisy – POZOR PRO ÚČELY ZPRACOVÁNÍ CVIČENÍ 1.1. HLEDÁME JEN STUDIE, NIKOLIV KNIHY): uhttps://www.ceeol.com/ uhttp://katedry.ped.muni.cz/knihovna/e-zdroje/databaze uhttp://www.ped.muni.cz/wlib/neweb/aktuality.php?status=0 u uRelevantní databáze (knihy): uKatalog MU aleph: https://aleph.muni.cz/F?RN=738379108 uKatalog Národní knihovny ČR: http://aleph.nkp.cz/F/?func=file&file_name=find-b&local_base=skc uKatalog Moravské zemské knihovny (MZK): uhttps://www.mzk.cz/ u uInternet u u u u České pedagogické časopisy – krok druhý uStudia Paedagogica uhttp://www.phil.muni.cz/journals/studia-paedagogica u uOrbis Scholae uhttp://www.orbisscholae.cz/ u uPedagogická Orientace uhttps://journals.muni.cz/pedor u uPedagogika uhttp://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?lang=cs u Systematická rešerše tématu – krok třetí uZ nalezených výstupů hledáme ty nejvíce relevantní k výzkumné otázce a tvoříme si anotace u uAnotace obsahuje: uTéma studie uVýzkumnou otázku uMetody sběru dat uVýběr vzorku, velikost vzorku a jeho popis uPoužité postupy analýzy dat uInformace k validitě a reliabilitě výzkumu uHlavní výsledky uDoporučení pro praxi uCitaci daného výzkumu dle APA Citace podle APA (American Psychological Association) u uJednotná citační norma podle APA u uhttps://journals.muni.cz/public/journals/10/pokynyproautorydleapa_151113_pedor.pdf u uhttp://www.phil.muni.cz/wupv/home/studium/citacni-norma-apa Příklad uTéma: Profesní rozvoj učitelů u uVýzkumná otázka: Jakými způsoby mohou technologie podporovat profesní rozvoj učitelů v praxi? u uKlíčová slova: profesní rozvoj AND učitelé u uPříklad vyhledané studie: u uhttp://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=11538&lang=cs