Celestia-R1---OverlayTitleHD.png VÝZKUM V PEDAGOGICKÉ PRAXI 3. SEMINÁŘ MGR. JANA OBROVSKÁ, PH.D. Celestia-R1---OverlayContentHD.png STRUKTURA SEMINÁŘE (I) •1. BLOK •ROZHOVOR • • TVORBA OTÁZEK PRO KVALITATIVNÍ ROZHOVOR •REALIZACE ROZHOVORU (JEDNOU V ROLI TAZATELE/TAZATELKY, PODRUHÉ V ROLI INFORMANTA/INFORMANTKY) •REFLEXE OBOU ROLÍ V RÁMCI ROZHOVORU (DISKUSE VE SKUPINĚ) •PRINCIPY SPRÁVNÉHO VEDENÍ ROZHOVORU A NEJČASTĚJŠÍ CHYBY • Celestia-R1---OverlayContentHD.png STRUKTURA SEMINÁŘE (II) •2. BLOK • •POZOROVÁNÍ • •Nestrukturované pozorování části vybraného záznamu z výuky •Strukturované pozorování části vybraného záznamu z výuky podle Flandersova systému pozorování interakce •Reflexe rozdílů mezi strukturovaným a nestrukturovaným pozorováním Celestia-R1---OverlayContentHD.png JAK FORMULOVAT OTÁZKY KE KVALITATIVNÍMU ROZHOVORU? •Promyslete vhodnou úroveň abstraktnosti/konkrétnosti otázek: • •TÉMA • • OBECNÁ VÝZKUMNÁ OTÁZKA • • SPECIFICKÉ VÝZKUMNÉ OTÁZKY • • OTÁZKY DO ROZHOVORU (pokud je metodou kvalitativní rozhovor) • Celestia-R1---OverlayContentHD.png PŘÍKLAD •TÉMA: ETNOGRAFIE ETNICITY A ETNIZACÍ V DESEGREGOVANÉ ŠKOLNÍ TŘÍDĚ • •VÝZKUMNÁ OTÁZKA: JAKÝMI ZPŮSOBY JE ETNICITA ZVÝZNAMŇOVÁNA V KAŽDODENNOSTI ŠKOLNÍ TŘÍDY? • •SPECIFICKÁ VÝZKUMNÁ OTÁZKA: JAKÝMI ZPŮSOBY DOCHÁZÍ K PERFORMOVÁNÍ ETNICKÝCH IDENTIT V RÁMCI INTERAKČNÍCH RITUÁLŮ BĚHEM PŘESTÁVKY A VÝUKY? • •OTÁZKA DO ROZHOVORU S VYUČUJÍCÍ: JAKÉ JSOU PODLE VÁS VZATY MEZI ŽÁKY VE VTŘÍDĚ 8.A? • •OTÁZKA DO OHNISKOVÉ SKUPINY S ŽÁKY: JAK SE CÍTÍTE V KOLEKTIVU TÉTO TŘÍDY? Celestia-R1---OverlayContentHD.png OTÁZKY K REFLEXI PO ROZHOVORU •Jak jste se cítili v roli tazatele/tazatelky? • •Dozvěděli jste se z odpovědí informanta/ky něco zajímavého/podstatného z hlediska vaší výzkumné otázky? • •Jak jste se cítili v roli informanta/ky? • •Jakým způsobem kolega/kolegyně v roli tazatele/ky otázky kladl/a? • •Jaká byla jeho verbální i neverbální komunikace kolegy/kolegyně? • •Jaká byla atmosféra během rozhovoru? Celestia-R1---OverlayContentHD.png PRINCIPY SPRÁVNÉHO VEDENÍ ROZHOVORU – KROK ZA KROKEM (I) •Dobře zvolte místo, kde bude rozhovor probíhat – mělo by být klidné a příjemné pro vás i informanta/informantku • •Vezměte si s sebou nahrávací zařízení (raději dvě, kdyby se jedno vybilo, nebo náhradní baterie) a vytištěný scénář rozhovoru • •Připravte si informovaný souhlas ve dvou kopiích – jeden si vezmete a druhý necháte informantovi/informantce • • Celestia-R1---OverlayContentHD.png PRINCIPY SPRÁVNÉHO VEDENÍ ROZHOVORU – KROK ZA KROKEM (II) •Informujte informanta/ku o cíli rozhovoru (např. je součástí bakalářské práce nebo výzkumu XY) • •Nechte informanta/ku podepsat informovaný souhlas ještě před začátkem rozhovoru • •Dobře zvažte pořadí otázek – začněte zahřívacími (ice breakery), osobní otázky klaďte až později, demografické (např. otázky na věk, rodinný či socioekonomický status) nechte až na konec • •Všímejte si neverbální komunikace • •Usilujte o pozitivní atmosféru – ujišťujte informanta/ku o tom, že jste se toho hodně dozvěděli a že je to pro vás přínosné • Celestia-R1---OverlayContentHD.png ČASTÉ CHYBY PŘI VEDENÍ ROZHOVORU •vyvarovat se sugestivních otázek - např. Proč si myslíte, že se prezident Zeman vyjadřuje jako hulvát? – v případě, že o tom informant/ka nezačali hovořit sami • •neklást více otázek zároveň • •formulovat otázky srozumitelně, tj. běžným jazykem (nepoužívejte odborné pojmy) • •doptávat se na zdánlivě samozřejmé jevy, abychom detailně zachytili významy, které s nimi informant/ka spojuje (např. Co myslíte tím, že se pan prezident Zeman vyjadřuje jako hulvát? – v případě, že o tom informant/ka začali hovořit sami) • •Neskákat do řeči Celestia-R1---OverlayContentHD.png PŘEPIS ROZHOVORU •Rozhovor můžete přepisovat pomocí softwarových programů – např. F4, oTranscribe • •Použijte přitom základní transkripční pravidla • •Přepis si po sobě přečtěte a opravte překlepy a chyby • •Jedná se o časově náročnou činnost, vyhraďte si dost času Celestia-R1---OverlayContentHD.png VZOR INFORMOVANÉHO SOUHLASU Celestia-R1---OverlayContentHD.png POZOROVÁNÍ •Pozorujte dění na části záznamu z výuky. Předmětem vašeho pozorování je interakce mezi žáky a vyučujícím. • •https://www.youtube.com/watch?v=7S_Mx-lQTxw&t=1400s • •Cca 23:24 minuta • •Pozorujte ten stejný úsek ze záznamu z výuky podle Flandersova systému pro pozorování interakce. • Celestia-R1---OverlayContentHD.png UČITEL/ZAZNAMENEJTE FREKVENCI POZOROVANÉHO JEVU Akceptuje žákovy pocity, projevuje sympatie konstruktivním způsobem. Chválí a povzbuzuje, žertuje, souhlasí s žákovým výkonem. Využívá, akceptuje, objasňuje a rozvíjí myšlenky žáků. Klade otázky, stimuluje žáky, nejde o řečnické otázky. Vykládá, sděluje, přednáší, uvádí své názory. Dává pokyny či příkazy. Kritizuje, uplatňuje svou autoritu, chce změnit žákovo nevhodné chování nebo činnost. Celestia-R1---OverlayContentHD.png TYPY POZOROVÁNÍ •Zúčastněné a nezúčastněné pozorování – různá míra zapojení výzkumníka do sledovaných aktivit od nezúčastněnosti po plné zúčastnění •Přímé a nepřímé pozorování – fyzická přítomnost výzkumníka versus zprostředkovaný záznam dění •Strukturované a nestrukturované pozorování – zatímco při strukturovaném pozorování se badatel zaměřuje na předem definované projevy jednání (zpravidla i jejich frekvenci a intenzitu), které obvykle zapisuje do záznamového archu, při pozorování nestrukturovaném sleduje veškeré projevy chování, přičemž se řídí jen obecně definovanými otázkami •Otevřené a skryté pozorování – při otevřeném pozorování jsou účastníci výzkumu otevřeně informováni o roli badatele, zatímco při skrytém pozorování je jeho identita utajena •Individuální a skupinové – počet pozorovaných osob • Celestia-R1---OverlayContentHD.png PRINCIPY SPRÁVNÉHO POZOROVÁNÍ • • • •Formulujte si jasný předmět pozorování, tj. co přesně pozorujete • •Rozmyslete si, jestli realizujete pozorování v rámci kvalitativního výzkumu (méně strukturované) nebo v rámci výzkumu kvantitativního (více strukturované, zaznamenávání četností apod.) • •Pozorujte deskriptivně, tj. zaznamenávejte pouze to, co vidíte (nedomýšlejte, nesubjektivizujte) • •Zvolte vhodný způsob záznamu s ohledem na typ a předmět pozorování (pozorovací arch, deník, terénní poznámky, mapa třídy) • • • • Celestia-R1---OverlayContentHD.png NA ZÁVĚR: ZADÁNÍ 2. ÚKOLU •Rozmyslete si, jestli si zvolíte pro zpracování svého druhého úkolu rozhovor nebo pozorování • •1) Rozhovor – vymyslete otázky (scénář) ke kvalitativnímu rozhovoru v souladu s vaším tématem, které jste si zvolili pro svůj projekt výzkumu; realizujte rozhovor v rozsahu 30 minut a přepište druhou půlku rozhovoru (15 minut) podle transkripčních pravidel. Do odevzdávárny vyvěste dokument se seznamem otázek a přepis druhé půlky rozhovoru. • •2) Pozorování – vyberte si záznam videa z výuky tak, aby souviselo s tématem, které jste si zvolili pro úkol 1.1 a 1.2 (výběr konzultujte s vyučující semináře) a přepište 15 minut záznamu (vynechte začátek vyučovací hodiny) v souladu s transkripčními pravidly, které najdete ve studijních materiálech předmětu. • •ÚKOL ODEVZDEJTE ČTYŘI DNY PŘED ČTVRTÝM SEMINÁŘEM!