Kazuistika č. 1 Petr (10 let). Petr se přestěhoval s rodiči do nového města a začal navštěvovat novou základní školu. Hned v září ho čekal týdenní výlet se třídou. Se třídou jela nová paní učitelka třídní a paní družinářka. Petr chtěl zaujmout v kolektivu a tak se předváděl. Paní učitelka ho několikrát upozornila, aby s tím přestal, ale Petr se stále předváděl, nedokázal přestat, když se třída smála. Paní družinářka se do toho následně vložila, chlapce vzala stranou a za trest mu dala přepisovat z učebnice. Petr se tedy neúčastnil odpoledního programu s ostatními, ale přepisoval. V podobném duchu se nesly i další dny. Petr nejenomže zlobit nepřestal, ale tvářil se jako by si z trestů nic nedělal. Paní učitelka se v trestání nijak neangažovala, řešení situace nechávala na paní družinářce, která vždy našla nějaký text na přepis. Po návratu domů se chlapec zhroutil, ráno ho bolí břicho, do školy nechce chodit, všichni jsou zlí, kamarády nemá a stále mluví o své původní škole, kam by se chtěl vrátit. Kazuistika č. 2 Jana (6 let). Jana nastoupila do první třídy, na paní učitelku se těšila, ve školce měla často potíže s tím, že se na ní tety zlobily a moc tomu nerozuměla. Maminka ví, že je její dcera neposedná, však i ona taková byla, ale věří, že si s tím paní učitelka ve škole poradí. Jana je na svůj věk velká, takže sedí v zadních lavicích. Ve škole se jí na začátku líbilo, ale po pár týdnech se vše vrátilo do starých kolejí, občas neudrží ruce, tak si něco začne stříhat, tabulku počmárá, i když má opisovat jedničky, ale co je nejhorší občas neví, proč děti pracují a tak začne vykřikovat. Cítí se hrozně, a pokud ji někdo neporadí, tak její zoufalost začne hraničit se vztekem a někdy i něco hodí, či kolem sebe začne máchat rukama a občas to i někdo odnese. Paní učitelka ji za trest dá bubáka do sešitu a pošle ji na chodbu, když je tak zlobivá, že neumí poslechnout zadání. To se pak Jana většinou rozpláče a vše pak dodělává doma. Mamince se ze školy kromě domácích úkolů kupí úkoly, které má Jana dodělávat. Maminka chce, aby Jana měla vše splněné a neřeklo se, že nespolupracují se školou. Takže Jana přijde ze školy a až do večera dělá to, co ve škole nestihla. Problém se však nelepší, Jana ve škole má stále větší záchvaty vzteku a paní učitelka už s Janou nemůže vydržet. Stačí, když se Jana začne vrtět na židli a už jí to vytáčí, protože zase nebude dávat pozor a bude rušit ostatní tím jak je nevychovaná. Paní učitelka je tedy na Janu ostřejší, často jí vykáže ze třídy, vyčítá jí, že je zlobivá, nevychovaná a že se vůbec nesnaží. Mamince skoro každý den volá, aby jí řekla, co zase Jana vyvedla a ať s tím koukají něco konečně udělat. Jana po čtvrtletí nechce chodit do školy, vzteká se i doma a maminka si už neví rady. Kazuistika č 3 Roman (14 let) Roman chodí do deváté třídy a nemá to moc jednoduché. Žije jen s matkou, která často střídá zaměstnání i partnery a na něj nemá čas. Roman se tedy o sebe musí starat v podstatě sám, má starší kamarády, kteří svůj čas rovněž tráví spíše poflakováním po ulici než v kruhu rodinném. Roman je oblíbený mezi spolužáky, protože je silný, sportovně nadaný a nebojí se prosadit svůj názor. Navíc má zkušenosti, které ostatní nemají. Na druhou stranu Roman často něco nemá, úkoly nenosí do školy a není připravený na výuku. Roman však není hloupý, při snaze by mohl dosáhnout i na pěkné dvojky, nicméně snaha tu viditelně chybí. Roman s učiteli diskutuje, odmlouvá, z hrozeb a trestů si nic nedělá, o to více jsou na něj paní učitelky vysazené. Naposledy se stalo, že paní učitelka přišla do třídy a viděla, že se Roman hádá o něčem se spolužačkou, nakonec Roman vztekle kopne do židle. Paní učitelka okamžitě vystartuje s tím, ať se okamžitě omluví. Roman odmítne, že se omlouvat nebude. Celá třída ztichne a sleduje, co se bude dít. Paní učitelka začne křičet, co si dovoluje být drzý a ať se spolužačce okamžitě omluví, jinak ho nechá po škole. Roman se otočí a jde si ke svému místu. Paní učitelka ho chytí za ruku, silou ho otočí čelem k sobě a křičí na něj, že jestli mu to takhle doma prochází, tak tady se chovat jako neandrtálec nebude. Ať se okamžitě omluví, jinak na něj pošle sociálku a ta s nimi doma pěkně zatočí. Roman se jí vytrhne a zasyčí: jdi do prdele, píčo jedna. Vezme svůj batoh, bouchne s dveřmi a odejde ze školy.