Jaký má být učitel? Pedagogická psychologie – seminář č.2 VÝVOJ UČITELSKÉ PROFESE Starověk Středověk J. A. Komenský Reformy 18.st. 19. st. První republika Do r. 1989 současnost UČITEL Usměrňování osvojovacího procesu Zprostředkování poznatků, zkušeností, dovedností, schopností Kontrolní a hodnotící funkce Inspirace Kooperativní funkce Poradenská funkce Regulativní funkce TYPOLOGIE UČITELE  Sangvinik – cholerik – flegmatik – melancholik  Introvert – extrovert  Egoista – altruista  Optimista – pesimista  Tradicionalista – chameleon – enthuziasta  Manažer – facilitátor - pragmatik TYPOLOGIE UČITELE 1) Podle vztahu k žákům a jejich vedení – 3 typy: A. Autoritativní typ řízení B. Liberální typ řízení C. Demokratický styl řízení TYPOLOGIE UČITELE 2) Caselmanova typologie Filozoficky orientovaný logotrop Odborně- vědecky orientovaný logotrop Individuálně psychologicky orientovaný paidotrop Obecně psychologicky orientovaný paidotrop TYPOLOGIE UČITELE 3) E. Spranger popsal šest základních typů osobností:  Náboženský typ  Estetický typ  Aktivně tvořivý typ  Pasivně receptivní typ  Sociální typ  Teoretický typ  Ekonomický typ  Mocenský typ TYPOLOGIE UČITELE 4) E. Vorwickel Striktně věcný typ Oduševněně věcný typ Naivně osobní typ Uvědoměle osobní typ TYPOLOGIE UČITELE 5) Learyho typologie ÚKOL NA DALŠÍ SEMINÁŘ  3 kazuistiky – vyberete jednu  Zamyslete se, proč reakce učitele nebyla vhodná a jak byste situaci řešili vy.  1 A4 Děkuji za pozornost…