PRAXE SPOLEČNÉHO ZÁKLADU Náš nový tým na podporu praxí společného základu: •Doc. Jana Kratochvílová – garantka předmětů společného základu •Mgr. Petr Svojanovský – garant předmětů Učitelská praxe 1 a Seminář k učitelské praxi 1 •Denisa Foltová, DiS. - administrace praxí a poradenství studentům •Mgr. Blanka Klimovič - spolupráce s fakultními školami •Mgr. Lucie Hacarová – e-technička PdF MU • •Důležité odkazy: •http://www.ped.muni.cz/studium/casto-kladene-dotazy/faq-studentu/praxe •FB: @pedagogikaMU •http://katedry.ped.muni.cz/pedagogika/praxe1_studentmgr •https://is.muni.cz/auth/el/1441/jaro2016/CJM_VPx2/Tento_navod_popisuje_jak_si_pomoci.html • Filosofie společného základu: Vybrané principy s ohledem na praxe • •Důraz na mezioborové poznání – příprava i realizace výuky v mezioborovém tandemu – Seminář k učitelské praxi •Možnost volby (důraz na pro-aktivitu) – výběr školy na praxi, témata v denících a na semináři, ale také např. rozšíření výběru povinně volitelných předmětů •Postupnost a gradace – od vedení přes provázení k samostatnému jednání na praxi •Reflexe a sebereflexe praxe – zdroj kvalitní zpětné vazby, příprava na roli reflektivního praktika; reflexe a sebereflexe průběžná, individuální; skupinová •Nejsme na to sami – učení chápeme jako výsledek interakce všech zainteresovaných aktérů – v kontextu praxe především provázející učitel, žáci, student, oborový didaktik, psycholog a pedagog • • •Inovace jako proces – inovovaný společný základ nepovažujeme za hotový – např. důraz na zpětnou vazbu studentů, ale také kolegiální hospitace či přípravné týmy a průběžnou evaluaci • Filosofie společného základu: Vybrané principy s ohledem na praxe •Orientace na učení se ze zkušenosti – vyvážení poměru teoretické a (sebe)zkušenostní výuky = navýšení časové dotace pro semináře a naopak snížení časové dotace pro přednášky • Východiska pro pojetí praxí na PdF MU •Inspirace úspěšnými zahraničními programy – navýšení časové dotace na praxe a jejich reflexe, ale také např. práce s portfoliem… •Rámcová koncepce přípravného vzdělávání učitelů základních a středních škol •Profil absolventa •Učitel (pedagogický pracovník) v roli reflektivního praktika •Personalistická koncepce přípravy studentů a jeho individuální cesta v procesu „stávání se“ učitelem; •Facilitátorská podporující role vzdělavatele učitelů; Evaluační dotazník Cíl: získat od vás kvalitní zpětnou vazbu •Výsledky z jara 2017 Evaluační dotazník •Student vyplňuje v Isu •Provázející učitel vyplňuje tištěný à posílá po studentovi à ten odevzdává na PdF MU do schránky Poříčí 7 à je zpracován e-techničkou • C:\Users\Španová\Desktop\obr.jpg Jak zapisovat předměty k praxím •Studenti zapisují předmět Učitelská praxe 1 v 1. semestru s kódem společného základu SZ6040 •Studenti zapisují předměty Učitelská praxe 2, 3 ve 2. a 3. semestru na každém oboru, který studují s kódem oborové katedry (s výjimkou studentů Galerijní pedagogiky, kteří mají svoje oborové praxe, tito studenti je ale plní v rámci svého druhého oboru) např.: Student učitelství pro ZŠ kombinace AJ/CJ si ve druhém semestru zapíše: AJ6002 Učitelská praxe 2 a CJ6002 Učitelská praxe 2 a ve 3. semestru: AJ6003 Učitelská praxe 3 a CJ6003 Učitelská praxe 3 Jak zapisovat semináře k praxím •studenti dvouoborového prezenčního studia zapisují: Seminář k učitelské praxi 1 v 1. semestru Seminář k učitelské praxi 2 na jednom z oborů ve 2. semestru Seminář k učitelské praxi 2 na druhém z oborů ve 3. semestru •studenti dvouoborového kombinovaného studia zapisují: Reflexe praxe 1 v 1. semestru Reflexe praxe 2 na jednom z oborů ve 2. semestru Reflexe praxe 2 na druhém z oborů ve 3. semestru •studenti mezifakultního studia (a také studenti Galerijní pedagogiky) zapisují: Seminář k učitelské praxi 1 v 1. semestru Seminář k učitelské praxi 2 na svém oboru ve 2. nebo ve 3. semestru •studenti jednooborového prezenčního studia zapisují: Seminář k učitelské praxi 1 v 1. semestru Seminář k učitelské praxi 2 na svém oboru ve 2. semestru Seminář k učitelské praxi 2 na svém oboru ve 3. semestru (plní stejný předmět 2x) •studenti jednooborového kombinovaného studia zapisují: Reflexe praxe 1 v 1. semestru Reflexe praxe 2 na svém oboru ve 2. semestru Reflexe praxe 2 na svém oboru ve 3. semestru (plní stejný předmět 2x) •