Mezinárodní šetření ICILS 2013 Hlavní zjištění Počítačová a informační gramotnost českých žáků 2 Co znamená zkratka ICILS? Mezinárodní šetření počítačové a  informační gramotnosti (International Computer and Information Literacy Study) Na co je šetření ICILS zaměřeno? Jedná se o  první mezinárodní srovnávací projekt, který je zaměřen na mapování reálných dovedností a schopností žáků v oblasti počítačové a informační gramotnosti. Na koho je šetření ICILS zaměřeno? Šetření je zaměřeno na žáky 8. ročníků (v České republice se jedná o  8. ročník základních škol a odpovídající ročníky víceletých gymnázií). Kolik zemí bylo do ICILS zapojeno? Celkem se do šetření ICILS zapojilo 19 zejména evropských zemí. Kolik škol, žáků a učitelů bylo do ICILS zapojeno? V  České republice proběhlo šetření ICILS na reprezentativním vzorku 170 škol, v rámci nichž se zapojilo celkem 3100 žáků a 2150 učitelů. Jakým způsobem šetření ve školách probíhalo? Žáci vypracovávali test počítačové a informační gramotnosti a odpovídali na otázky v žákovském dotazníku. Žákovský test a  dotazník byly zadávány lokálně na počítači s  využitím USB flash disků. Dalšími nástroji šetření ICILS 2013 byly učitelský a školní dotazník. Oba byly administrovány elektronicky prostřednictvím webové aplikace. Kým je šetření ICILS organizováno na mezinárodní úrovni? Na mezinárodní úrovni se jedná o Mezinárodní asociaci pro hodnocení výsledků vzdělávání (IEA, www.iea.nl), která organizuje také další mezinárodní šetření, např. TIMSS (matematika a přírodověda) a PIRLS (čtení). Kým je šetření ICILS organizováno na národní úrovni? Národním centrem je Česká školní inspekce. Realizace šetření ICILS 2013 v ČR probíhá jako součást ESF projektu Kompetence III, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Kde lze najít více informací? Podrobnější informace o  šetření ICILS a  jeho výsledcích jsou dostupné na webových stránkách České školní inspekce, kde lze také nalézt národní zprávu z  šetření (http://www.csicr.cz/ Prave-menu/Mezinarodni-setreni/ICILS). O ŠETŘENÍ ICILS Počítačová a informační gramotnost byla pro účely šetření ICILS definována jako SCHOPNOST JEDINCE POUŽÍVAT POČÍTAČE K VYHLEDÁVÁNÍ, VYTVÁŘENÍ A SDĚLOVÁNÍ INFORMACÍ S CÍLEM ZAPOJIT SE DO DĚNÍ DOMA, VE ŠKOLE, NA PRACOVIŠTI A VE SPOLEČNOSTI. V rámci počítačové a informační gramotnosti bylo definováno a zkoumáno celkem sedm aspektů, zařazených do dvou oblastí: SHROMAŽĎOVÁNÍ INFORMACÍ A ZACHÁZENÍ S INFORMACEMI VYTVÁŘENÍ A SDÍLENÍ INFORMACÍ Používání počítačů jako takové Přetváření informací Získávání informací a jejich posuzování Vytváření informací Zacházení s informacemi Sdílení informací Bezpečné používání informací 3 VÝSLEDKY ŽÁKŮ V TESTU POČÍTAČOVÉ A INFORMAČNÍ GRAMOTNOSTI Žáci České republiky dosáhli v testu počítačové a informační gramotnosti nejlepšího výsledku ze všech zúčastněných zemí s hodnotou 553 bodů. Srovnatelný výsledek byl zjištěn pouze u žáků z kanadské provincie Ontario (547 bodů). Čeští žáci svou úspěšností předčili nejen žáky Austrálie, Polska, Norska a Korejské republiky, jejichž výsledek přesahoval 530 bodů, ale vedli si např. lépe než jejich vrstevníci z Německa (523 bodů), Slovenska (517 bodů), Chorvatska (512 bodů) či Slovinska (511 bodů). Žáci dvou zemí, Thajska a Turecka, dosáhli ve srovnání s ostatními zeměmi výrazně podprůměrného bodového skóre (373, resp. 361 bodů). Ve všech zemích dosáhly dívky v testu informační a počítačové gramotnosti ve srovnání s chlapci lepšího výsledku, přičemž s výjimkou Thajska a Turecka byl ve všech zemích tento rozdíl statisticky významný. Průměrný rozdíl činil v zúčastněných zemích 18 bodů (dívky dosáhly v testu průměrně 509 bodů, zatímco chlapci 491 bodů). PRŮMĚRNÝ VÝSLEDEK ŽÁKŮ Z JEDNOTLIVÝCH ZEMÍ NA ŠKÁLE ICILS* Průměr země Česká republika 553  Ontario (Kanada) 547  Austrálie 542  Polsko 537  Norsko 537  Korejská republika 536  NF & LB (Kanada) 528  Německo 523  Slovensko 517  Ruská federace 516  Chorvatsko 512  Slovinsko 511  Litva 494 Chile 487  Thajsko 373  Turecko 361  Země nesplňující kritéria návratnosti Dánsko 542 Hongkong (Čína) 509 Nizozemsko 535 Švýcarsko 526 350 400 450 500 550 600 Výsledek v testu  Výsledek země je statisticky významně lepší než průměr ICILS  Výsledek země je statisticky významně horší než průměr ICILSPrůměrný výsledek a interval spolehlivosti * Průměr škály činí 500 bodů. Protože v zúčastněných zemích nebyla testována celá populace žáků, ale pouze jejich reprezentativní vzorek (žáci navíc řešili různé sady úloh), nelze stanovit průměrný výsledek s absolutní přesností. Interval prezentovaný v grafu ukazuje, jakých hodnot by s 95% jistotou mohl nabývat výsledek žáků dané země, pokud by se šetření zúčastnili všichni. 4 Dívky v  České republice předčily svým průměrným výsledkem 559,2 bodů chlapce, kteří dosáhli průměrného výsledku 547,6 bodů, nicméně tento 12bodový rozdíl byl ve srovnání s ostatními zeměmi jeden z nejnižších. Rozdíl mezi dívkami a  chlapci byl o  něco vyšší v  rámci víceletých gymnázií (dívky dosáhly v  průměru o  19 bodů více) než v rámci základních škol (zde rozdíl činil 9 bodů). Průměrný výsledek žáků víceletých gymnázií byl ve srovnání se žáky základních škol vyšší o 58 bodů. ZASTOUPENÍ ŽÁKŮ NA DOVEDNOSTNÍCH ÚROVNÍCH Na základě výsledku v  testu byli žáci zařazeni do čtyř dovednostních úrovní. Zatímco žáci na první úrovni prokázali pouze základní ovládnutí práce s  technologiemi, žáci zařazení do čtvrté úrovně disponují velmi pokročilými znalostmi a dovednostmi. Rozdíly v zastoupení žáků na čtvrté (nejvyšší) úrovni jsou nepatrné a řadí žáky České republiky na šestou pozici (čtvrté úrovně dosáhla 3 % českých žáků). Nejvyšší podíl žáků na této úrovni byl zjištěn v Korejské republice a  kanadské provincii Ontario (5 %). V České republice je klíčový podíl žáků na třetí dovednostní úrovni, který je ve srovnání s  ostatními zúčastněnými zeměmi nejvyšší (34 %). Zároveň si lze všimnout, že podíl českých žáků, kteří nedosáhli první úrovně, je nejnižší (2 %). Druh školy Průměrný výsledek v testu Základní škola Víceleté gymnázium Celkem 546 604 Dívky 550 613 Chlapci 541 594 9 4 5 6 7 2 5 12 9 17 11 7 15 18 8 64 67 19 18 18 20 24 13 19 21 27 23 25 22 30 30 28 23 24 36 42 42 42 40 48 46 40 41 38 42 45 39 40 47 11 8 30 32 30 29 25 34 27 25 21 21 21 24 15 13 16 2 5 5 4 4 4 3 3 2 2 2 0 % 10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 90 % 100 % Korejská republika Ontario (Kanada) Austrálie Polsko NF & LB (Kanada) Česká republika Norsko Slovensko Ruská federace Průměr ICILS Chorvatsko Německo Litva Chile Slovinsko Thajsko Turecko 4 15 8 6 17 23 19 24 46 37 41 45 30 23 29 23 2 3 4 2 0 % 10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 90 % 100 % Dánsko Hongkong (Čína) Nizozemsko Švýcarsko Země nesplňující kritéria návratnosti Pod úrovní 1 Úroveň 1 Úroveň 2 Úroveň 3 Úroveň 4 ZASTOUPENÍ ŽÁKŮ NA DOVEDNOSTNÍCH ÚROVNÍCH PRŮMĚRNÝ VÝSLEDEK ČESKÝCH ŽÁKŮ PODLE POHLAVÍ A DRUHU ŠKOLY 5 Podíl žáků pod první dovednostní úrovní je naopak nejvyšší v Thajsku a Turecku (spadají sem dvě třetiny žáků). Ve všech ostatních zúčastněných zemích je nejčastěji zastoupena druhá dovednostní úroveň. Při bližším pohledu na výsledky českých žáků se ukazuje, že žáci základní školy jsou na nejvyšší dovednostní úrovni zastoupeni jen málo, zatímco žáků víceletého gymnázia je takových desetina. Naopak, žáci víceletého gymnázia prakticky nejsou zastoupeni na nejnižší dovednostní úrovni a pod ní. ICT VE ŠKOLE V rámci šetření ICILS měli učitelé zhodnotit podmínky využívání ICT při výuce v jejich škole. Čeští učitelé vnímají ICT zázemí vůbec nejpozitivněji ze všech zúčastněných zemí (na škále s  mezinárodním průměrem 50 dosáhli výrazně podprůměrného skóre 42). Pouze 13 % českých učitelů (nejméně ze všech zúčastněných zemí) souhlasilo s  tím, že nemají dostatečnou technickou podporu kolegů starajících se o  ICT vybavení (v zúčastněných zemích se jednalo průměrně o 45 % učitelů). Pouze 17 % českých učitelů nemá dle svého vyjádření dostatečné podmínky pro rozvíjení vlastních odborných znalostí práce s  ICT (tento podíl je rovněž ze všech zapojených zemích nejnižší; mezinárodní průměr činí 40 %). V  České republice je též nejnižší podíl učitelů (22 %), kteří se domnívají, že jejich škola nemá dostatečné ICT vybavení (v mezinárodním průměru se jedná o 42 % učitelů). 40 45 50 55 60 Austrálie Česká republika Chile Chorvatsko Korejská republika Litva NF & LB (Kanada) Polsko Ruská federace Slovensko Slovinsko Thajsko Turecko Mezinárodní průměr ICILS 2 15 2 51 24 30 64 2 11 0 % 10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 90 % 100 % Základní škola Víceleté gymnázium Pod úrovní 1 Úroveň 1 Úroveň 2 Úroveň 3 Úroveň 4 ZASTOUPENÍ ČESKÝCH ŽÁKŮ NA DOVEDNOSTNÍCH ÚROVNÍCH DLE DRUHU ŠKOLY JAK UČITELÉ VNÍMAJÍ ICT ZÁZEMÍ VE ŠKOLE 6 66 % českých učitelů používá počítač při výuce minimálně jednou týdně (27 % učitelů tak činí každý den). V  porovnání s ostatními zeměmi zapojenými do šetření ICILS se jedná o  mírně nadprůměrný údaj (mezinárodní průměr činí 62 %). V  České republice používají počítač ve výuce ve vyšší míře muži (alespoň jednou týdně jej využívá 75% učitelů) než ženy (62 %). Svoji roli v používání počítače hraje také věk. Zatímco minimálně jednou týdně používá počítač ve výuce 71 % učitelů do 49 let, u učitelů od 50 let výše se to týká jen 56 % z nich. Podíl učitelů, kteří se domnívají, že využívání ICT ve výuce pomáhá u žáků vzbuzovat větší zájem o studium, je v České republice ve srovnání s ostatními zeměmi jeden z nejnižších, přesto tento názor zastávají dvě třetiny českých učitelů. Obdobně nízký je v České republice podíl učitelů, kteří souhlasí s tvrzením, že využívání ICT ve výuce zlepšuje studijní výkony žáků (53 %). Tento názor v České republice častěji zastávají učitelé starší 60 let (62 %) a učitelé informatiky (64 %). Tři čtvrtiny českých učitelů zastávají názor, že využívání ICT při výuce a studiu ve škole vede ke zhoršení písemného projevu žáků (průměrný podíl takových učitelů v rámci zemí ICILS činí 67 %). Nadprůměrný je též podíl učitelů, kteří se domnívají, že využívání ICT ve výuce jen vede ke kopírování materiálů z veřejných zdrojů. S výrokem, že využívání ICT ve výuce znamená pro školu jen organizační problémy, souhlasilo pouze 7 % českých učitelů, což je spolu s Polskem nejméně ze všech zapojených zemí. PODÍL UČITELŮ (V %), KTEŘÍ SOUHLASILI S NÁZOREM, ŽE VYUŽÍVÁNÍ ICT PŘI VÝUCE … JAK ČASTO ČEŠTÍ UČITELÉ POUŽÍVAJÍ POČÍTAČ PŘI VÝUCE 27 % 39 % 19 % 15 % Každý den Alespoň jednou za týden, ale ne každý den Alespoň jednou za měsíc, ale ne každý týden Nikdy nebo méně než jednou za měsíc 0 % 20 % 40 % 60 % 80 % 100 % 66 59 7 79 49 17 Pomáhá u žáků vzbuzovat větší zájem o studium Jen vede ke kopírování materiálů z veřejných internetových zdrojů Znamená pro školu jen organizační problémy 53 75 68 67 Zlepšuje studijní výkony žáků Vede ke zhoršení písemného projevu žáků Česká republika Průměr zemí ICILS 7 JAK VYPADAL ŽÁKOVSKÝ TEST? ›› Každý žák pracoval se dvěma půlhodinovými moduly. Testový modul byl blok vzájemně souvisejících úkolů, které spojovalo společné téma. ›› Každý modul obsahoval přibližně osm kratších testových úkolů, jejichž zodpovězení obvykle netrvalo déle než jednu až dvě minuty. Po nich následoval rozsáhlejší úkol (tzv. velký úkol), na jehož vypracování bylo potřeba zhruba 15 až 20 minut. ›› Testové úkoly žáci vypracovávali v prostředí, které se snažilo co nejvěrohodněji simulovat reálné prostředí práce s internetovým prohlížečem, emailovým klientem, textovým editorem, editorem pro přípravu prezentací apod. ›› V některých případech museli žáci podobně jako v běžném životě pracovat s několika aplikacemi současně. Počítačové aplikace, se kterými žáci v testu pracovali, byly vyvinuty speciálně pro šetření ICILS, ale zachovávaly obvyklé konvence (např. standardní ikony nebo typické druhy reakcí na zadané příkazy). ›› Práce žáků byla automaticky ukládána na USB flash disk. Vyhodnocování žákovských odpovědí následně probíhalo v některých případech automaticky, především u velkých úkolů bylo prováděno vyškolenými hodnotiteli podle předem vypracovaného manuálu. ›› Jednotlivé testové úkoly měly různou úroveň obtížnosti, což odpovídalo výše zmíněným čtyřem dovednostním úrovním. Na obrázku je uvedena ukázka testového úkolu, který odpovídal první (nejnižší) dovednostní úrovni. UKÁZKA TESTOVÉHO ÚKOLU