E-LEARNINGOVÉ SYSTÉMY V této kapitole se zaměříme na osvětlení základních pojmů z oblasti e-learningu a distančního vzdělávání obecně. Představíme si technické vybavení a metody vhodné pro výuku pomocí těchto přístupů. E-learning E-learning není y pohledu vydělávání lidí nijak starý pojem. Poprvé bzl definován a použit podle smzslu jak jej chápeme dnes v roce 1999. Za posledních několik let absolvoval tedy velmi podstatný vývoj, ale nejsme y daleka u jeho konce. V současnosti jej chápeme jako specifickou část vzdělávacího procesu bez rozdílu stupně a typu školy, jako část, která je komplementárním doplňkem nebo dokonce úplnou náhradou klasické výuky. S příchodem e-learningu se musely změnit, případně modifikovat, některé výukové metody. Také jedna z nejobtížnějších fází vyučovacího procesu, fáze diagnostická, musí při využívání e-learningu doznat určitých změn. Protože je definování e-learningu obtížné a literatura je v tomto ohledu velmi nesjednocená, můžeme si zvolit definici, která nejvíce vystihuje právě náš přístup. Podle jednoho z nich se jedná o vzdělávací proces, v němž jsou používány informační a komunikační technologie, které pracují s daty v elektronické podobě (např. počítače, počítačové programy, multimédia, interaktivní tabule, internet, digitální televize nebo rádio, videokonference). Další uvádí, že se jedná o vzdělávací proces, využívající informační a komunikační technologie k tvorbě kurzů, k distribuci studijního obsahu, komunikaci mezi studenty a pedagogy a k řízení studia. Evropská unie definuje e-learning jako: „využívání nových multimediálních technologií a internetu ke zlepšení kvality vzdělání ulehčením přístupu ke zdrojům a službám, stejně jako podporování vzájemné spolupráce a výměny znalostí, dovedností, informací.“ Pohled na e-elarning se liší také podle kontinentů. V americe je vnímají jako elektronickou podporu výuky, která se objevovala a používala ve velkém již dávno před masivním rozvojem informačních a komunikačních technologií a následně internetu. Pod pojmem elektronická podpora výuky zde bylo myšleno vyučování jakým koli způsobem podporované elektrotechnickými technologiemi (diaprojektory, rozhlas, radiomagnetofony, televizory, satelitní přijímače, počítače a další technická zařízení). Taková výuka byla nazývána Technology-based Learning. Nyní je nazávána E-learning. Ovšem studium podporované informačními a komunikačními technologiemi s využitím počítačových sítí, je pouze jeho komplementární součástí, nikoli hlavní prvek jako je tomu u nás. Výuka podporovaná počítačovými sítěmi a informačními a komunikačními technologiemi se nazývá Web-based learning. Jedny z prvních generací již on-line lekcí využívaly studijní materiály v elektronické podobě umístěné na webu. Komunikace studentů s tutorem probíhala v podstatě jen pomocí e-mailů. Před yavedením pojmu e-learning je jeho obdova nayývala WBT (Web-based Training vzdělávání podporované webovými technologiemi, kdy přístup ke studijnímu obsahu je uskutečňován prostřednictvím webového prohlížeče). E-learning můžeme podle způsobu přístupu rozdělit do dvou kategorií:  Online – využívá primárně počítačové sítě internet.  Offline – využívá primárně datových nosičů. Dalším dělením je:  Synchronní – studenti i lektor se připojují ve stejnou dobu (typicky diskuze, videokonference, …), výuka probíhá v reálném čase. Lektor může podle aktuálních podmínek upravovat studijní plán.  Asynchronní – individuální možnost přístupu pro jednotlivé studenty. Student s dostatečnou motivací ke studiu se vydělává většinou sám, nezávisle na vyučujícím. Asynchronní szstém se opírá o exaktně formulovaný studijní plán, který studenta provází studiem bez nutnosti komunikovat s vyučujícím v reálném čase. Představitelem tohoto vdělávání jsou multimediální materiály na CD-ROM nebo přístupné na webu, diskusní fóra, e-mailová korespondence, interaktivní výukové. E-learningové prostředí v drtivé většině disponuje službami pro tvorbu/správu kurzů pro výuku. Vzdělávací proces tak probíhá v prostředí počítačové sítě, nejčastěji internetu, samostatnou prací studentů s možností vedení učitelem. Hlavními výhodami e-learningu jsou především:  vyšší efektivnost výuky a flexibilita,  dostupnost kdykoliv je potřeba (just in time),  individuální přístup k uživateli,  menší náklady na vzdělávání,  modularizace – modulární členění látky,  větší aktuálnost informací,  rychlejší vstřebávání informací studenty,  lépe zapamatovatelná forma informace,  větší možnosti testování znalostí,  shodný obsah pro všechny,  vyšší míra interaktivity,  snadná administrace,  zvyšování znalostí práce s informačními technologiemi. Výuka pomocí e-learningu je nejčastěji uskutečňována systémem, který je k tomu navržený a dokáže obsloužit většinu výše uvedených požadavků. Tato prostředí se nazívají learning management systém (LMS). Nejčastějším zástupcem LMS je Moodle (Modular Object Oriented Dynamic Learning Environment). Moodle je webové prostředí nabízející výše uvedenou studijní agendu jak pro studenty, tak i pro vyučující. Moodle a jeho základní vlastnosti Výraz Moodle je složenino z násldeujích výrazů: Modular Object Oriented Dynamic Learning Environment, což lze přeložit jako „Modulární objektově orientované dynamické prostředí pro výuku“. Moodle může uživatel (student, učitel) použít na kterýkoli počítači, tabletu i smartphonu s připojením k internetu nebo minimálně do lokální sáítě, na níž je Moodle provozován. Systém Moodle ke své správné hunkci potřebuje webový server, na kterém běží PHP a je yda podporována databáze. Protože je systém distribuován pod licencí open source, systém s otevřeným kódem, může je používat každý, musí ale dbát výše uvedené licenční normy. Stejně tak si do něj může kdokoliv vytvořit svoje vlastní prvkya komponenty, které mu zjednoduší práci se sytémem. Díky lokalizaci do mnoha jazyků, včetně českého, je Moodle jedním z nejpoužívanějších e-learningových systémů. Instalace systému Jak již bylo uvewdeno, systém je distribuoiván pod licencí open source, lze jej volně stáhnout z webu https://moodle.org. Uživatel stahuje systém v komprimovaném tvaru. Po rozbalení se celý nahraje na server a během instalace se nastavují parametry používání celého systému. Jak bychom měli při instalaci postupovat:  zajištění vlastní domény a prostoru, kam se bude systém instalovat  stažení systému z webu https://moodle.org  instalace systému, základní nastavení a určení filozofie kurzů V současnosti je možné jít cestou free hostingu. Bohužel tyto služby mají pro školskou praxi jednu velkou nevýhodu a to je jejich stabilita při zvýšené zátěži. Zvýšená zátěž systému samozřejmě nastává během školní výuky, kdy je do systému přihlášeno více studentů současně. Další nevýhodou je velikost poskytovaného prostoru. V mnoha případech nepostačuje ani k instalaci systému Moodle, nehledě na fakt, že mnoho vyučujících studentu do systému vkládá studijní materiály a soubory, které zabírají další prostor na serveru. Zároveň je při instalaci vhodné nahrát soubory na server přes FTP. Práce se tak velmi zjednoduší, než jak by tomu bylo v případě nahrávání řádově tisíců souborů přes prosté webové prostředí. Kompletní návod ja k instalovat systém Moodle je v českém jazyce umístě na webu http://docs.moodle.org/archive/cs/Instalace. Návod je doplněn mnoha obráykz, které velmi usnandní celý proces instalace. V dalším uvedem pouze základní nastavení a instalaci systému n aerver. Zkomprimovaný instalační balíček systému Moodle rozbalíme na svůj lokální disk a nahrajeme na server poskytovatele webového prostoru. Do procesu instalace uživatel/administrátor zasahujte, pouze je-li požádán. Většinou ale provádí potvrzování jednotlivých kroků a doplňování informací, které systém požaduje ke správné funkci a nemůže je získat z jiných zdojů. Po zkopírování složek na server je nutné pro spuštění instalace zadat do webového prohlížeče adresu například uzivatelova-domena.cz/index.php, tím se spustí instalační skrypt, který provede většinu práce automaticky. Následující obrázky jsou chronologicky po sobě, jako při instalaci. Obr. 0-1 Instalace/volba češtiny pro průběh instalace Tuto volbu jazyka administrátor provádí pouze pro vlastní instalaci systému Moodle. Obr. 0-2 Testování nastavení PHP Obr. 0-3 Zadání URL adresy a datové složky Systém pokračuje nastavením kompletní URL adresy systému Moodle na serveru a složky, do které se budou ukládat soubory. Implicitně je složka moodledata. V některých verzích LMS Moodle je potřeba během instalace nastavit atributy pro čtení a zápis pro všechny uživatele systému. Toto nastave se ale neprovádí v instalaci systému Moodle, ale například pomocí Průzkumníka nebo Total Commandera, či v ekvivalentních programech s FTP přístupem. Obr. 0-4 Nastavení databáze pro ukládání dat Nastavení databáze, například MySQL a Hostitelského serveru, zde se v drtivé většině případů zadává localhost. Obr. 0-5 Kontrola programového prostředí a dosavadní instalace Stáhnete si jazykový balíček češtiny. (Obr. 2.2-7) Obr. 0-6 Jazykový balíček pro uživatelsky přístupnou část prostředí Obr. 0-7 Vytvoření souboru config.php a ukončení instalace Obr. 0-8 Verze instalace Moodle 1.9.16 Potvrzování zbývajících informačních výpisů tlačítkem CONTINUE bude instalace LMS Moodle dokončena. Uživatel/administrátor je tak podrovné informován o nastavení tabulek v databázi a o jejich vzájemné propojování. Po vlastní instalaci systému Moodle je nutné pro jeho práci vytvořit administrátorský účet. Ten slouží k nastavování a celkové správě systému – vytváření jednotlivých kurzů, nastavování práv uživatelů, změně hesel, vzhledu a dalšímu. Při nastavování administrátorského účtu účtu se z úvodu práce opět pracujeme v anglickém jazyce, ale doplňování nezbytných údajů, než nastavíme opět češtinu, je srovnatelné s rezervačními systémy na anglicky mluvících webech. Obr. 0-9 Vyplnění uživatelských dat do administrátorského účtu Obr. 0-10 Zadání názvu LMS Moodle Dále proběhne nastavení plného a zkráceného názvu webu v systému Moodle. Názvy se budou zobrazovat při práci uživatelů v systému. Obr. 0-11 Vytvoření hlavního účtu Obr. 0-12 Výběr jazykového balíčku češtiny Zde opět vidíme nastavování jazyka. Administrátor zde musí zvolit jazykové mutace pro celý systém, pro ostatní uživatele. Každý z nich pak může volit z předvybraných. Z pravidla se volí čeština a angličtina nebo němčina. V některých kurzech lze nastavit jiný jazyk než ve zbytku systému. To se hodí například při výuce cizích jazyků. Systém pak s žáky komunikuje rovnou ve studovaném jazyce. Student tak získává další kompetence jazykové. Obr. 0-13 Stav instalace po nastavení jazykového balíčku Instalace a nastavení administrátorského účtu v systému Moodle je kompletně dokončeno a připraveno pro vlastní práci uživatelů (učitelů a studentů). Vždy bychom měli pamatovat na to, že vstup a práce v systému musí být pro uživatel přívětivá – jednoduchá, jednoznačná. Nastavení systému Moodle Před vlastním zakládáním jednotlivých kurzů by učitelé, budoucí uživatelé e-learningového prostředí, měli diskutovali o tom, jakým stylem se bude v LMS Moodle pracovat, co od systému očekávají. Jedním z možných řešení je zvolit řazení kurzů po jednotlivých vyučujících a po ročnících. Vznikla nám následující struktura kurzů. Kurzy, i se strukturou a zařazením, mohou navrhovat i učitelé, administrátor je pak pouze schvaluje. Od schválení kurzů administrátorem si již každý vyučující svůj kurz nastavuje podle požadavků a potřeb. Každý vyučující tak zodpovídá za svůj kurz. Zde si následně přiděluje role (práva) jednotlivým žákům. Pokud administrátor neudělí svá práva další osobě, pak jako jediný může zasahovat do všech kurzů v celém systému. Obr. 0-14 Správa pro kurz Obr. 0-15 Nastavení kurzu Nastavení kurzu lze zvolit Tematické uspořádání. Další variantou je Týdenní uspořádání, které ale neumožňuje operativně reagovat na vědomosti, dovednosti, praktické návyky a možné reakce studentů. U tematického uspořádání je tedy jak pro studenty, tak i pro učitele dostatečná časovou volnost. Studenty lze uspořádat do odělených skupin. To má výhodu například na školy, kde je více paralelních tříd v jednom ročníku. Pokud je potřeba zobrazit např. výsledek ankety, nebo známky se parátně tato funkce to učiteli umožňuje. Pokud je ale potřeba zobrazit výsledky celého ročníku všem je nutné změnit v nastavení Režim skupin Oddělené skupiny na Žádné a již nic nebrání v zobrazování výsledků. Při zakládání nového účtu může nastat problém s tím, že studenti nemusí mít svoji emailovou adresu. V tomto případě stačí vyplnit jakoukoli (i nefunkční) adresu a účet těchto žáků poté potvrdí (místo kliknutí na odkaz v konkrétním emailovém účtu) přímo administrátor. Je to varianta, kterou v současnosti budou volit převážně na 1. stupni základních škol, pokud budou s žáky v systému Moodle pracovat. Obr. 0-16 Zadávání údajů při vytváření účtu Dlaší věc, kterou je pořteba si uvědomit, je bezpečnost systému a jednotlivých kurzů. Protože lze celý systém uzavřít před nepovolanými uživateli, mohou učitelé vytvářet materiály bez strachu, že jim bude jejich nápaduy někdo krást. Do kurzu lze pro přihlášení zadat heslo, bez kterého systém uživatele nepustí do daného kurzu. V okamžiku, kdy jsou studenti přihlášeni, lze heslo změnit, aby jej studenti nemohli sdělovat někomu jinému, nepovolanému. Další variantou přidávání studentů do svého kurzu, je ruční přidání studentů, bez toho aniž by jim bylo sdělováno heslo. Stejně jako v jiných elaerningových systémech, i zde platí, že lze provádět změny v systému okamžitě. Zároveň se změny také okamžitě projeví u všech registrovaných uživatelů v daném kurzu, případně pokud nějakou změnu provede administrátor, tak se projeví v celém systému. Další cennou pomůckou pro učitele a administrátory je sledování činností uživatelů. Logicky, učitel může sledovat aktivitu žáků v daném kurzu, administrátor pak v celém systému. Získaná data mohou sloužit k analýze potřeb uživatelů a operativním změnám a přizpůsobení systému podle preferencí uživatelů. O uživatelích lze sledovat například: kdy se přihlásí do systému, v které části kurzu se pohybují a co v systému celkově dělají, jaké soubory nahráli do systému, kdy a jak odpověděli na anketu apod. Každý vyučující používající systém Moodle si od počátku práce v systému nastaví svůjosobitý způsob práce. Dále uvedeme nejpoužívanější činnosti v kurzu. Téměř všechny jsou uživatelsky jednoduše nastavitelné a implementovatelné mezi studenty a žáky na základních školách. Do všech kurzů které jsou v systému lze přidávat obsahové prvky dvou typů: Přidat studijní materiál a Přidat činnost. Obr. 0-17 Nabídka Přidat studijní materiál Obr. 0-18 Nabídka Přidat činnost Pokud chceme Přidat studijní materiál, doporučujeme začínat vložením popisku tématu. To provedeme pomocí položky Vytvořit popisek. Popisek pak slouží k základnímu okomentování souhrnu tematického bloku. Většinou to bývá pouze jedna doplňující věta. Při zapnutí režimu úprav lze s konkrétními úkoly a dalšími položkami jednotlivě manipulovat za pomoci ovládacích prvků. Ovládacími prvky jednotlivých nabídek – přesun doleva, doprava, dolů, nahoru, aktualizovat, odstranit a skrýt – editujeme jednotlivé položky. Obr. 0-19 Ovládací prvky při zapnutí režimu úprav - přesun doleva, doprava, dolů, nahoru, aktualizovat, odstranit a skrýt – editujeme jednotlivé položky Pokud budeme odkazovat na soubor, musíte mít požadovaný soubor nejdříve umístěný v LMS Moodle ve složce Soubory, až poté na něj můžeme vytvářet odkaz. Obr. 0-20 Složka Soubory v nabídce Správa Do složky Soubory si umístíme potřebné soubory podle struktury, kterou standardně používáte v lokálním počítači. Obr. 0-21 Umístění složek v nabídce Soubory v kurzu Stejně jako v lokálním počítači i zde lze vkládat, přejmenovávat, ale také mazat jednotlivé soubory. Obr. 0-22 Práce se soubory Pro přidání činnosti můžeme volit z několika nabízených, které vystihují naše požadavky na zadání úkolu pro studenty Možnosti jsou uvedeny. Ze dvou nabídek Úkolů – Pokročilé nahrávání souborů a Odevzdej soubor – lze podle situace volit, tu která bude více vyhovovat, ale většinou se ve studentských činnostech volí Pokročilé nahrávání souborů. To umožňuje žákům odevzdat více souborů „řešení“ úkolu. Soubor si podle potřeby zároveň mohou doma také smazat (pokud jim to v nastavení umožní vyučující). Je to pro studenty více kreativní, mohou se více zapojit do problému. Nenutí je to zůstávat u jednoho řešení. Jak jsme již výše uvedli, budeme se nyní zabývat problematikou tvorby testu. Obr. 0-23 Přidat činnost - test Systém Moodle v nástroji Test umožňuje testování znalostí studentů, které na rozdíl od papírové formy nabízí daleko pestřejší varianty prověřování. Při založení testu definujete základní parametry testu. Určíme tím, jak se bude test chovat vůči studentům. Můžete ovlivnit:  načasování – zde můžete zvolit přesný den a čas od kdy do kdy bude test přístupný. Lze nastavit i časový limit na vypracování testu resp. prodlevu mezi opakovanými pokusy.  zobrazení – výborná funkce náhodného generování otázek  pokusy – až neomezená možnost opakování. Pokud označíte Adaptivní režim, tak v případě špatné odpovědi nabídne otázku znovu.  známky – lze nastavit i penalizaci za špatné odpovědi  možnosti prohlídky – reakce, která se objevuje podle zadaných parametrů v dané části Obr. 0-24 Nastavení Možnosti prohlídky testu Po základním nastavení testu si vybereme (nebo vytvoříme) jednotlivé typy otázek. Tvoříme je (nebo vybíráme) v Bance úloh, Je vhodné si promyslet, co má být smyslem zkoušení a podle toho si zvolit potřebný typ otázek. Záleží na každém vyučujícím, jaký si zvolí způsob a systém vytváření otázek a jaký zvolí popis pro systematické vyhledávání otázek do případných budoucích testů. Obr. 0-25 Výběr typu úloh Po výběru typu úlohy se zobrazí další nabídka, ve které definujeme vlastní znění otázky, určíme správnou odpověď a další parametry, které nabízejí jednotlivé typy úloh. Je to intuitivní činnost, případně lze použít nápovědu. Doplňovací úloha (cloze) se skládá z úryvků textu, které můžeme doplnit o různé dotazy. Tento typ otázky nejčastěji používají vyučující cizích jazyků. Pokud máme vytvořené úlohy, resp. sady úloh, můžeme vybrat, které úlohy budeme vkládat do konkrétnoh testu. Tímto způsobem lze volit mnoho variant testu, včetně výběru náhodných otázek i jejich náhodného řazení odpovědí. Aby vše správně fungovalo podle vašich představ, je potřeba, aby si každý učitel do systému tvorby testových otázek a celého testu řádně pronikl. Měl by se tak věnovat volbě správného způsobu tvorby a ukládání jednotlivých úloh. Obr. 0-26 Úlohy připravené k dalšímu využití Po vygenerování a uložení testu si v záložce Náhled můžeme zobrazit vytvořený/zvolený test a můžete si také vyzkoušet jeho plnění. Obr. 0-27 Vygenerování testu z vybraných otázek Zjistíme tak, jestli test splňuje naše očekávání a požadavky, vidíme, jak se test bude zobrazovat studentům a máme tak možnost ověřit funkčnost testu, případně provést úpravy testu před oficiálním zpřístupněním studentům. Obr. 0-28 Náhled jedné z otázek testu s možností jeho vyplňování Po vypracování testu studenty, si můžeme zobrazit Výsledky testu. Máme tak okamžitý přehled o výsledku testu jednotlivých studentů, včetně délky pokusu. Po kliknutí na počet bodů ve sloupci Známka se vám otevře konkrétní test včetně odpovědí studenta. Obr. 0-29 Náhled souhrnného přehledu výsledků testu Přímo do systému Moodle je také integrována možnost tvorby testu Hot Potatoes (balík šesti programů, které umožňují vytvářet online interaktivní testy a cvičení různých typů). Tato možnost nemá zpětnou vazbu ve formě přehledu řešení studenta. Slouží pro možnost procvičování úkolů ne pro jejich zkoušení. Pro studenty je to ale atraktivní záležitost, jak si jinou formou mohou procvičit učivo. Program Hot Potatoes je freeware software. Nevýhodou tohoto typu úkolu je, že se vytváří mimo systém Moodle a do něj se následně instaluje, to může někdy činit problémy. Podobně jako testy v LMS Moodle se dají testy řešit např. tvorbou Formulářů v aplikaci Google Docs. Zde lze získat zpětný přehled výsledků a tvorba testů (dotazníků) je možná jednodušší než v systému Moodle, ale variabilita práce s úlohami není na takové úrovni, jakou poskytuje systému Moodle. Další možnost pro testování znalostí žáků je odkazovat ze systému Moodle na konkrétní online testy na předem vyhledaných www stránkách. Využijeme tak testů, které již někdo vytvořil. Plno takových testů má i možnost vyhodnocování (alespoň pro studenty) výsledků. Pokud použijeme své vlastní testy (dříve vytvořené), většinou si najdeme způsob, jak je budeme moci implementovat do systému Moodle. Systém Moodle umožňuje rozhodně kvalitní tvorbu testů, včetně jejich vyhodnocování. Alternativní e-learningové systémy Následuje taxativně výčtový seznam alternativních e-learningových systém, které lze do výuky zasadit. Jednotlivá prostředí jsou bez našeho dalšího komentáře. Česká prostředí: eDoceo, Tutor, Unifor, Palladium, …. ANGEL www.cyberlearninglabs.com ASPEN www.asymetrix.com/en/aspen BlackBoard www.blackboard.com BSCW bscw.gmd.de Centra Symposium www.centra.com/products/symposium Challenge challenge.massey.ac.nz ClassWeb classweb.ucla.edu SumTotal – ToolBook www.sumtotalsystems.com Colloquia www.colloquia.net Convene.com www.convene.com eCollege www.ecollege.com eDoceo www.edoceo.cz First Class www.softars.com FLE3 fle3.uiah.fi GuideTools guidetools.com Integrity eLearning www.ielearning.com InterWise Millenium www.interwise.com IVLE ivle.nus.edu.sg Jones e-education www.jonesknowledge.com Knowledge www.onlinelearning.co.nz Learn Online www.learnonline.org.uk LearnLinc www.learnlinc.com MaxIT www.maxit.com Mentorware www.mentorware.com Moodle moodle.org PlaceWare www.placeware.com Quest www.allencomm.com QuestionMark www.questionmark.com/us/home.htm Saba Learning Enterprise www.saba.com/englist/products/learning_enterprise Serf serfsoft.com SiteScape Forum www.sitescape.com Southrock www.southrock.com The Learning Manager thelearningmanager.com Top Class www.wbtsystems.com Trainersoft www.trainersoft.com VCampus www.vcampus.com/corpweb/index WBT www.wbtsystems.com WebBoard www.webboard.ora.com WebCT www.webct.com