Užitečné nástroje pro tvorbu distančních výukových opor  Jiří Hrbáček  PedF MU Brno  S narůstající  potřebou  tvorby  distančních  výukových  opor  i  pro  oblast  prezenční  výuky  se  stále  více  objevují  specielní  softwary,  které  umožňují  tvorbu  multimediálních  interaktivních  programů,  her  či  webovských  aplikací.  Mnoho uživatelů vytváří videopořady,  audio pořady ale také multimediální aplikace vlastními silami. Obvykle jsou to však lidé, kteří  to  „s  počítači  umí“  a  navíc  je  tato  oblast  zajímá  a  jsou  schopni  kvalitní  oporu  vytvořit.  Všeobecně však panuje představa, že kvalitní multimediální studijní oporu lze vytvořit pouze  prostřednictvím  těchto  specielních  programů.  Přitom  je  velké  množství  skvělých  pedagogů,  odborníků,  kteří  nosí  v hlavě  doslova  poklady,  ale  nejsou  až  tak  „velkými  kamarády“  s počítači  a  proto  jejich  skvělé  schopnosti  a  nápady  čekají  na  příležitost.  Pojďme  se  nyní  spolu malinko porozhlédnout kolem sebe a ukažme si, co má k dispozici běžný uživatel a na  čem by mohl například stavět.  Textové dokumenty  Podíváme­li  se  na  studijní  oporu  z hlediska  její  technologie.  Hlavní  část  studijní  opory tvoří obvykle psaný text. Pravda, je tvořený specifickým způsobem, ale zjednodušeně  řečeno je to jen text s obrázky. Požadavkem obvykle je, aby text bylo možné prohlížet  přes  Internet,  aby  jej  bylo  možné  také  vytisknout  a  vzít  si  třeba  i  na  dovolenou,  nebo  do  dopravního prostředku, kde člověk často nedobrovolně tráví poměrně dost času.  Zde, si myslím, stojí za to malinko zvednout prst a pokárat ty, kteří tvrdí, že studijní  materiály  stačí  vystavit  v elektronické  podobě  a  každý  může  studovat  tyto  elektronické  materiály.    Podle  mých  zkušeností  velká  většina  lidí  raději  studuje  z papírového  materiálu,  než  že  si  čte  v počítači.  Nehodlám zde polemizovat nad tím  kdo má větší  či menší pravdu.  Jsem  přesvědčen,  že  smyslem  studijní  opory  je  mimo  jiné  také  nabídnout  studujícímu  možnost volby, jak si přeje studovat. Jak je mu to nejpřirozenější a jak se mu nejlépe  pracuje. Studijní opora pro něj musí být uživatelsky přívětivá a to nejen obsahem, ale i  formou.  Jen  tak  se  může  zcela  věnovat  obsahu  toho  co  studuje  a  ne  bojovat  s formou,  studijním prostředím  a ještě se snažit při tom něco naučit.  To  znamená  že je třeba také autorům nabídnout prostředí  pro tvorbu na které  jsou  zvyklí  a  které  jim  umožní  popustit  uzdu  fantazii  a  tak  vytvořit  skvělé  studijní  opory. S odbornějšími problémy jim mohou velmi úspěšně také pomáhat například zdatnější  studenti, kteří si při tom také mohou i mírně vylepšit „saldo“. Je možnost jim za kvalitní práci  poskytnout nějakou korunu například přijmou­li se na katedru třeba jako „pomvědi“, či jinou  formou  odměny.  Spojí  tak  příjemný  výdělek  s užitečnou  prací  na  odborných  materiálech,  nezanedbatelným  pro  ně  není  ani  jejich  bezprostřední  kontakt  s vědeckými  a  odbornými  kapacitami  a  práce  s nimi.  Pomohou  vytvořit  skvělé  studijní  opory  a  sami  se  velmi  mnoho  naučí.  Ale  nyní  zpět  k našemu  tématu.  Pro  tvorbu  psaných  studijních  opor  doplněných  i  multimediálními aplikacemi jako jsou například aktivní odkazy na Internetové stránky, či jiné  multimediální  aplikace  může  sloužit  například  MS  Word.  Patří  mezi  nejrozšířenější  textové  editory. Může to být i editor OpenOffice Writer ze sady OpenOffice (OpenOffice.org ) který  je zdarma a který znají především ti, co se pohybují na platformě OS Linux. Nyní zpět k Wordu. Vytvoříme­li v něm aktivní hypertextový odkaz. a když na něj  klikneme levým tlačítkem myši se současným stiskem klávesy  otevře se webovský  prohlížeč a v něm příslušná stránka, dialog pro stažení souboru, nebo se dokonce otevře mail  s vyplněnou  adresou  připravený  pro  odeslání.  Pomocí  aktivního  odkazu  lze  také  přejít  na  záložku (jiné místo v dokumentu), nebo otevřít jiný dokument.  Zde se můžete podívat, jak snadno se aktivní odkaz do Wordu vkládá a zde si stáhnout  dokument s tímto odkazem.  Pokud  umístíme  dokument  Wordu  na  web,  lze  jej  na  straně  klienta  (uživatele­  studenta) prohlížet jen v případě, že má nainstalovaný MS Word nebo WordViewer (máme­li  pouze WordViewer, nefungují v prohlíženém dokumentu makra a VisualBasic).  Otevření dokumentu Wordu z internetu probíhá takto.  Při otevření dokumentu Wordu z Internetu se tento soubor otevírá na počítači klienta.  Ten si jej může také uložit na svůj disk a přímo s ním pracovat i v off­line režimu. Pokud jsou  v dokumentu obrázky připojeny ze souboru, uloží se na disk bez obrázků. Při otevření v off­  line  jsou  v něm  místo  obrázků  pouze  přeškrtnuté  rámečky.  Vytisknout  si  dokument  i  s obrázky uživatel v tomto případě může jedině když jej otevřeme z webu.  Formát dokumentů takto otevíraných z webu se nemusí vždy přesně podobat tomu, jak  je vytvořil autor.  Aby  se  dalo  omezit  volné  nakládání  s takto  snadno  přístupnými  dokumenty  a  navíc  aby  jejich  podoba  při  zobrazení  byla  vždy  tatáž,  dokumenty  konvertujeme  nejčastěji  do  formátu PDF a dnes také do velmi výhodného formátu SWF. Soubory  PDF  se  ve  webovém  prohlížeči  přímo  otevřou  v případě,  že  má  uživatel  nainstalovaný AcrobatReader. Stažení, instalace a používání je zcela zdarma a lze jej stáhnout  ze serveru www.adobe.com nebo z www.slunecnice.cz.  Pokud  chceme  z dokumentu  Wordu  sami  soubor  PDF  vytvořit,  můžeme  to  udělat  pomocí některého z volně šiřitelných programů například PDF995 nebo PDF Creatoru. Když  nainstalujeme některý z těchto programů, vytvoří něco jako tiskárnu. Na kterou když spustíte  tisk, dokument se převede do PDF. Instalaci těchto programů zvládne i začínající uživatel. Jak  se instaluje například PDF Creator je ukázáno zde. U takto převedených souborů pomocí PDF  Creatoru zatím bohužel nefungují aktivní odkazy.  Do PDF lze také dokumenty převádět přes Internet. Takový server je například zde. U  převedených  souborů  pomocí  Internetu  na  tomto  serveru  v převedeném  dokumentu  aktivní  odkazy fungují bez problémů. Převod se provádí takto.  OpenOffice Writer přímo umožňuje pohodlnou a dobrou konverzi do PDF formátu.  Umí pracovat i s dokumenty Wordu.  Soubory SWF a PDF lze také snadno vytvářet pomocí programu Flash Paper. Tento  je  spolu  s Dreamweawer  (slouží  pro  profesionální  návrh  a  tvorbu  webových  aplikací),  HomeSite  (editorem  HTML  kódu),  Fireworks  (grafickým  editorm  pro  web  a  multimédia),  Contribute  (pro  aktualizaci  obsahu  webových  stránek  pro  laiky)  a  Flash  (světovým  standardem pro interaktivní aplikace na webu, umí však mnohem víc) součástí Studia 8 které  akreditovaným  softwarem  pro  školy.    Po  instalaci  FlashPaperu  je  opět  přidána  do  nabídky  tiskáren přidána položka FlashPaperu. Navíc do menu a do nástrojové lišty Wordu nástroj pro  snadný  převod.  Jak  se  převod tímto nástrojem provádí, můžeme vidět  zde. Zde se můžeme  podívat na jím konvertovaný soubor do PDF a SWF.  Je ještě jeden často užívaný formát do kterého lze konvertovat wordovský dokument.  Používá  se  pro  vytvoření  jednoduché  WWW  stránky  z dokumentu.  Konverze  se  provádí  pomocí  menu  Soubor­Uložit  jako­Stránka  WWW  (soubor  HTML).  Takovýto  soubor  lze  přímo  umístit  na  server.  Fungují  v něm  aktivní  odkazy,  nefungují  však  makra.  Formát  souboru se při převodu trochu změní a přesně nepodobá původnímu dokumentu. Je třeba jej  zkontrolovat a případně podle potřeby poupravit. Opět jej můžeme vidět zde.  Myslím,  že  nejdůležitější  otázky  týkající  se  textové  části  opor  jsme  probrali.  Nyní  přistupme k nástrojům pro tvorbu multimediálních částí studijních opor.  Multimediální aplikace  Nejrozšířenějším  nástrojem  pro  vytváření  animovaných  prezentací  popřípadě  jednoduchých  multimediálních  výukových  programů  je  PowerPoint.  Myslím,  že  jej  není  třeba  podrobně  popisovat.  Je možné do něj vkládat různé animované texty, obrázky, videa,  zvukové nahrávky, aktivní odkazy a podobně. Lze definovat pro libovolný objekt ve snímku  chování  na  kliknutí  myší  a  dokonce  i  přejetí  myší  nad  ním.  To  umožňuje  vytvářet  opravdu  pěkné a zajímavé aplikace. Kombinací animací lze vytvářet velmi zajímavé efekty.  Když  vystavíme  PowerPoint  (dále  už  jen  PP)  na  web,  je  opět  potřeba  pro  jeho  přehrávání  mít  v počítači  nainstalovaný  PowerPoint,  nebo  alespoň  PowerPoint  Viewer.  Abychom  si  ukázal  příklad  použití  videa a zvuků  v prezentaci, podívejme se třeba na velmi  pěknou prezentaci Mgr. Danuše Tunkrové, která tuto prezentaci dělala jako distanční oporu pro žáčky první třídy. Proto je zde každý přechod ovládán kliknutím myší, aby měli žáci čas  přečíst  text.  Jsou  zde  pro  ně  i  úkoly  a  také  motivační  části  (odměnu  za  splnění  úkolu).  Bohužel se v PP jednoduše nedají vytvářet testy.  Takto  vystavená  prezentace  se  opět  spouští  na  počítači  klienta.  I  PP  prezentace  lze  konvertovat do PDF nebo SWF podobně jak jsme to dělali s dokumentem Wordu. Uloží se  však  jako  jednotlivé  snímky  bez  animací.  Pokud  prezentace  nevyužívá  animací  ani  jiné  multimediální  části,  je  to  docela  slušným  řešením.  Podívejme  se  nyní  zde  na  přezebntaci  převedenou do PDF a zde je její podoba v SWF souboru.  Do  PowerPointu  lze  také  vkládat  lze  vkládat  SWF  animace  například  pomocí  VisualBasicu  implementovaného  v MS  Office..  Existují  však  také  programy,  které  nám  to  velmi jednoduše umožní. Pro PowerPoint 2000/XP  je to například program program  Swiff  Point  Player.  Je  to  free  program,  který  po  instalaci  vytvoří  v menu  Vložit  položku  Flash  movie.  Pomocí  ní velmi snadno do PP  vkládat i flash animace (soubory  SWF).  Elegantní a  snadné.  Jiným nástrojem pro tvorbu prezentací podobným jako je PP je program OpenOffice  Impress.  Vytváření  animací  v tomto  programu  velmi  připomíná  práci  s PP.  Není  těžké  se  s ním  naučit  pracovat.  Dokáže  přímo  konvertovat  vytvořenou  animaci  do  formátu  PDF  i  SWF. Umí otevřít a pracovat i s PP. Lze jej tedy s výhodou využít pro konverzi PP prezentací  do  PDF.  V konvertovaném  PP  do  SWF  souboru  jsou  jednotlivé  snímky  bez  funkčních  animací  i  aktivních  odkazů.  Konverzí  do  SWF  se  vytvoří  slide  show  ze  snímků,  jak  si  můžeme ukázat zde.  Nejlepší  způsob,  jak  vytvářet  nejen  multimediální  prezentace,  ale  i  výkonné  multimediální interaktivní animace, testy, hry, dynamické webovské aplikace apod. je pomocí  Macromedia Flash.  Takto  vytvořené  animace  skýtají  bezpočet  výhod.  Například  flashové  filmy,  shockwave  flash  movie  (dál  už  jen  SWF),  lze  přehrávat  na  všech  známých  platformách,  včetně mobilních aplikací. Bez ohledu na platformu je její vzhled i funkcionalita stále stejná,  taková,  jakou  ji  autor  vytvořil.  SWF  jsou  velmi  malé  (co  do  velikosti  souboru).  Lze  takto  vytvářet  webovské  i  off­line  aplikace.  Díky  svým  velkým  možnostem,  minimalizují  nutnost  komunikace  se  serverem.  Snadno  se  zde  pracuje  s videem,  flash  disponuje  skvělým  a  výkonným  kodekem  a  umožňuje  snadno  vytvářet  dokonce  i  interaktivní  video  aplikace,  včetně možnosti pracovat s alfa kanálem (průhledností) dokonce i ve videu. Do svých aplikací  můžeme snadno implementovat on­line kamery, zvuková zařízení. SWF soubory lze používat  pro  vytvoření uživatelských rozhraní například pro Visual Basic. Pomocí flash lze vytvářet i  různé  simulátory  a  vysoce  inteligentní  aplikace.V současné  době  se    stal  formát  SWF  světovým standardem a nejrozšířenějším typem animací. Pro správné zobrazování animací na  počítačích  klienta  je  nutné  mít  v prohlížeči  nainstalovaný  FlashPlayer.  Webovské  stránky  obsahují  scripty,  které  je  automaticky  instalují.  Pokud  jsme však „nerozumnými“ uživateli  a  tyto  instalace  zablokujeme,  nepojede  nám  asi  90%  stránek správně. Je vhodné mít ve svém  prohlížeči  nainstalovanou  nejnovější  verzi  prohlížeče.  Pokud  tomu  tak  není,  můžeme  jej  nainstalovat sami ze serveru firmy Adobe (která se spojila s firmou Macromedia). Odtud lze  také  nainstalovat  aktuální  verzi  AdobeReaderu  pro  prohlížení  PDF  souborů.  Nutno  podotknout, že tyto nejnovější playery dokonale chrání počítač klienta proti pronikání virů ze  souborů, které zobrazují. Bez jeho vědomí nedovolí žádnou činnost, která by mohla být pro  uživatelův počítač nebezpečná.  Vytvářet aplikace,  jaké jsme doposud vytvářeli pomocí PP je ve flashi snadné. Flash  lze používat také v režimu vytváření takovýchto prezentací. Je tedy možné výuku rozšířit také  o práci s flashí tímto způsobem. Flash umožňuje týmovou práci na projektech. Ta je velmi důležitá. Grafici vytvářejí  grafickou  podobu,  programátoři  jí  vdechnou  inteligenci.  Není  až  tak  běžné,  aby  skvělý  programátor byl i skvělým grafikem.  Na  fakultě  vyučujeme  základy  práce  s flashí  v předmětu  Využití  Flash  8  pro  tvorbu  multimediálních  distančních  opor  1  již  dva  semestry,  základy  programování  v předmětu  Využití  Flash  8  pro  tvorbu  multimediálních  distančních  opor  2  jeden  semestr  a  v tomto  semestru  zahajujeme  výuku  programování  2  v předmětu  Využití  Flash  8  pro  tvorbu  multimediálních distančních opor 3. O tuto výuku je mezi studenty velký zájem. Dokonce i od  studentů  jiných  fakult.  Výuka  je  vedena  tak,  aby  studenti  týmové  práce  byli  schopni  a  programování je plně objektově orientované. Výtvarníci se tedy učí dělat animace tak, aby je  programátoři mohli bez dalších úprav oživit. Programátoři se grafiku učí také, jinak by ji pak  nemohli  svými  programy  oživit.  Šikovní  studenti  mohou  pak  být  k dispozici  katedrám  pro  vytváření multimediálních opor.  Ukažme si zde některé jednoduché flash filmy.  Mgr. Jakub Velecký – student PdrF MU Brno  Výukový program „Hlasy ptáků“  Ing. Jiří Hrbáček, Ph.D. – simulátor  pro  „Moderní čebnnici programování  jednočipových mikrokontrolérů PIC“ ­  Čítače/časovače PIC16F84  Javůrek Tomáš – student PedF MU Brno –  fantazie využívající znalostí z výuky základů  práce s flash –nazval ji „ Svět chimér“  Ing. Jiří Hrbáček, Ph.D. – příklad který řeší  studenti PdF MU Brno ve výuce základů  programování ve flash  Posledním nástrojem, o kterém se zde zmíním je Visual Basic. Tento nástroj mohou  opravdu  využívat  již  jen  programátoři.  I  v rámci  studia  na  naší  fakultě  se  programování  ve  Visual Basicu vyučuje. Slouží pro vytváření programů které běží v off­line režimu na počítači  (běžné spustitelné programy). Programy pracujícími s databázemi, lze s jeho pomocí vytvářet  také multimediální aplikace i výukové programy. VisuallBasic má v sobě implementován také  Microsoft  Office.  Není  tedy  problém  vytvářet  funkční  testy,  či  jiné  aplikace  přímo  v nich  (třeba  ve  Wordu  či  PowerPointu).  Pomocí  VisualBasicu  lze  vytvářet  i  skvělé  webovské  aplikace  které  komunikují  prostřednictvím  ASPX  (aktivních  servrových  stránek).  Pomocí  nich se lze napojit na databáze umístěné na serwerech. Ukážeme si zde několik příkladů aplikací vytvořených ve VisualBasicu.  Ing. Jiří Hrbáček, Ph.D. – slovenská verze  výukového programu a simulátoru pro výuku  činnosti čítače/časovače mikrokontrolérů Intel  řady 51  (Dekomprimujte soubor MMUcI51Sl.rar  se  zachováním adresářové struktury na plochu a  spusťte program MMUC1B.exe)  Ing. Jiří Hrbáček, Ph.D. – simulátor činnosti  čítače/časovače mikrokontrolérů Intel řady 51  Ing. Jiří Hrbáček, Ph.D. – ukázka vzájemné  komunikace flash a Visual Basicu.  (Dekomprimujte soubor VbFlash.rar  a  spusťte program Project1.exe)  Jak si s tím pohrát je ukázáno zde.  Nebýt  skvělého  programu  Macromedia  Captivate  by  nebylo  možné  tak  snadno  vytvořit  řadu  animací,  které  nám  zde  v tomto  příspěvku  ukazují  jak  se  pracuje  s různými  programy  na  počítačích.  Captivate  „umí“  ale  také  mnohem  víc.  Umí  vytvářet  nejen  prezentační animace, ale také testovací i cvičné. Grabuje dění na obrazovce. Z  grabovaných  činností  vytvoří  řadu  klíčových  snímků  které  vypadají  podobně  jako  v PowerPointu.  Lze  v nich  dělat  mnoho  různých  úprav  a  dokonce  je  lze  načíst  do  Flash  MX  2004  a  tam  je  libovolně upravit a dokonce doprogramovat. Zde je malá ukázka práce s Captivatem. Velmi  významným  kladem  takovýchto  animací  je,  jejich  velikost  (velikost  výsledných  souborů).  Grabování činností na obrazovce je tak efektivní, že se ukládá jen malá část obrazovky, která  se mění. Existuje mnohem víc podobných programů, ale tento se mi líbí nejvíc.  Captivate program obsahuje také Quiz manager, který umožňuje snadnou tvorbu šesti  nejběžnějších druhů testů i jejich variant.  Výsledky testů lze odeslat na určitou e­mailovou adresu a nebo pomocí standardních  formátů  do  LMS  (Learning  Management  System)  systému  pro  e­learning.  Následující  obrázky  ukazují okna voleb v Captivate. Naučit  se  pracovat  s tímto  programem  není  nikterak  složité  a  může  přinést  velmi  mnoho užitečných možností při tvorbě  multimediálních studijních opor.  Není problém testy vytvářet i přímo ve Flashi. Jsou tam pro to připraveny šablony. zde  je možné vytvářet i testy Uchop­Táhni­Pusť (Drag and Drop). Ukázka takového testu je zde.  Ukázali jsme si zde některé užitečné programy, které lze využit pro tvorbu distančních  studijních opor. Co tedy říct na závěr?  Běžný uživatel bude využívat hlavně Microsoft Word nebo OpenOffice Writer. Pokud  se hodlá více věnovat animacím a multimediálním prezentacím,  stojí za to se naučit pracovat  s Macromedia  Flash.  Pokud  mu  počítače  činí  problémy  a  má  k dispozici  pouze  PowerPoint  nebo OpenOfficeorg Impress, může klidně pracovat v nich. Konverzní programy již existují.  Flash  je  opravdu  velice  výkonný  a  skvělý  nástroj  jak  pro  běžné  uživatele,  tak  i  pro  tvůrce  webových  aplikací,  didaktických  her,  simulátorů,  grafických  interface  programů.  Je  velmi rozumné se věnovat výuce práce s ním i na školách. SWF aplikace jsou skvělé i pro  interaktivní  tabule a další  moderní  didaktické pomůcky. Zajímavý web, který se věnuje  této  problematice  a  kde  nalezneme  mnoho  skvělých  výukových  animací,  které  si  učitelé  vzájemně  poskytují  se  jmenuje  Ve  škole.  Flash  (Studio  8)  patří  také  do  skupiny  programů  akreditovaných pro použití ve škole. Proto se na jeho nákup dá využít dotací. Které programy  jsou akreditovány pro školy nalezneme na evaluačním webu.  Velmi  užitečnými  jsou  i  programy  Macromedia  Captivate  a  Macromedia  FlahPaper.  Lze je zakoupit ve firmě Digital Media. Zde je snadné zjistit i různé promoakce a další slevy  pro školy. VisualBasic je dalším skvělým pomocníkem pro platformu Windows. Poslední  oblast,  která  může  skvěle  pomoci  také  specializovaným  katedrám  jako  je  třeba  fyzika,  technická  výchova,  je  programování  jednočipových  mikrokontrolérů.  Jejich  programování  se  mohou  studenti  učit  i  na  PedF  MU.  Pomocí  nich  lze  snadno  realizovat  elektronické  systémy  od  jednoduchých  až  po  rozsáhlé.  Dále  pk  například  měřící  přístroje,  roboty,  řídící systémy, ty pak připojit k PC. Pomocí VisualBasicu s nimi komunikovat z PC.  Do  VisualBasicu  lze  vytvořit  ve  Flashi  skvělé  grafické  uživatelské  rozhraní.    Takto  může  vzniknout  skvělý  měřící  nebo  řídící  systém,  jehož  vzhled  a  ovládání  odpovídá  moderním  distančním výukovým oporám. Nehledě na to, že jej lze díky  flash řídit i na dálku přes web.  Zdálo  by  se,  že  takové  systémy  musí  nutně  vyvíjet  pouze  specializované  katedry  vysokých škol technického zaměření. Není tomu tak. A to je věc, která stojí za zamyšlení.