Estetika 20. století – fenomenologie, psychoanalýza a marxistická estetika Fenomenologie • •Cíl - zkoumat svět tak, jak se jeví našemu vědomí • •poznávání proměnlivých fenoménů • •mapování naší bezprostřední zkušenosti se světem Edmund Husserl •vznáší požadavek návratu k věcem samotným •návrat na základní úroveň naší zkušenosti se světem •nejpůvodnější zkušenost – vněm •každý vjem vždy vnímáme z různé perspektivy - vidíme pouze část, zároveň jej vždy vnímáme na nějakém pozadí (v kontextu ostatních jevů) •horizont zkušenosti - úkolem je poznávat neustále nové podoby předmětů a jevů •tento postup základem intencionální analýzy - poznávání toho, jak jsou předměty a jev konstituovány v našem vědomí Husserlova fenomenologie umění •podobnou zkušenost vnímání světa zobrazují i modernistické směry •zejména kubismus, futurismus • Psychoanalýza •zakladatel psychoanalýzy - Sigmund Freud •rozdělení lidského já do tří úrovní: • •Id – ono – pudy - oblast primitivních pudů usilujících o vybití • •Ego – já – vědomí - logika, zdravý rozum, schopnost potlačit pudy. • •Superego – nadjá - vědomá oblast osobnosti, rodičovské příkazy a zákazy, společenské normy • •Freud se soustředá na sféru nevědomí, které je sídlem vytěsněných traumatických zážitků, tyto zážitky se ale vrací ve formě neurózy, léčba neuróz prostřednictvím výkladu snů • •kniha Výklad snů – 1899 •k nevědomí se lze dostat prostřednictvím snů •Ego provádí cenzuru pudových přání a obsahů, které pocházejí z nevědomí •Transformace nevědomých materiálů do umírněnější formy • •Sen má •a) manifestní obsah •b)latentní obsah • •Úkol dešifrovat skrytý smysl snu, určit původ neurózy • Rozdvojená duše (1945) - snová sekvence •https://www.youtube.com/watch?v=JyPe1Jahyfo • • • Freud a umění •Zdrojem umělecké tvorby je princip sublimace • •pokusy o analýzu umění • •stanovil rovnítko mezi osobností umělce a jeho dílem • •studie: Něco tísnivého • Něco tísnivého – analýza prožitku tísnivého, s kterým se setkáváme v umění Psychoanalýza a umění •metoda analýzy snu připomíná interpretace uměleckého díla - malířství, film • •Freud měl významný vliv na moderní umění • •Expresionismus – umělec zobrazuje svá nevědomá přání i obavy • •Počátek 20. století - módní zobrazování duševních poruch a nevyrovnaných psychologických stavů • •Surrealismus - požadavek oproštění od morálky, návrat k pudům, instinktům, odvrat od rozumu • Výzkum psychických poruch jako inspirace pro uměleckou tvorbu Salvador Dalí – Paranoicko-kritická metoda Carl Gustav Jung •pochopení lidské psychiky na pozadí světa snů, umění, mytologie, náboženství a filosofie •pojem archetyp - symbolické obrazy vyjadřující zkušenosti lidstva se situacemi a jevy, které se opakují v každé generaci, uloženy v kolektivním nevědomí lidstvana •příklad situace jako návrat, hledání, osvobození, boj, smrt, zrození či konkrétnější symboly jako had, moře, les, matka, moudrý stařec atd. • nalezneme v pohádkách, mýtech a pověstech všech dob a ze všech koutů světa stejně jako ve snech všech lidí, •tuto metodu využít k rozboru uměleckých děl, k určení jejich významu Příklady archetypů •Anima • •Animus • •Velká matka • •Moudrý stařec • •Persona Marxistická estetika •vychází z koncepce historického a dialektického materialismu Karla Marxe a Bedřicha Engelse • •Vývoj společnosti je určován povahou výrobních prostředků a ekonomických vztahů • •Probíhá neustálý třídní boj • • • Marxistická estetika •vychází z koncepce historického a dialektického materialismu Karla Marxe a Bedřicha Engelse •dle Marxe je umění vždy ideologicky podmíněno danou ekonomickou situací a příslušnými třídními vztahy ve společnosti • •Pojmy základna a nadstavba • •Umění je výrazem třídních zájmů, odráží politické a ideologické vztahy ve společnosti • •Marx a Engels preferují realistická umělecká díla, autentické zobrazení skutečnosti v jejím historickém vývoji • •umění má revoluční potenciál Socialistický realismus •estetická doktrína, která se prosazuje za vlády Stalina • •zformulována v roce 1932 - marxistický ideolog - Andrej Ždanov • •témata - díla popisující boj dělnické třídy a úspěchy dosažené pod vedením komunistické strany • •požadavky na umělecké dílo - lidovost, všeobecná srozumitelnost, čerpání z tradic, realismus •https://www.youtube.com/watch?v=PFZ77kYxYoU • • Vkus •Komar a Melamid •Most Wanted and Least Wanted Paintings (od roku 1995) •http://awp.diaart.org/km/painting.html •