Petr Vybíral 4.11. 2017 Ò1.Didaktická technika Ò2.Média používaná ve výukovém procesu Ò3.E-learning Ò4.IS MU(osobní administrativa - Zápis předmětů, známky, rozvrh, studijní materiály, odevzdávány, úschovna, můj web, vejce vejci, sylaby předmětů apod.) Ò5. Ped.muni.(studijní katalog, katedry a instituty, vyhledávání osob apod.) Ò6. Zajímavé odkazy (http://www.cdmvt.cz/node/303) Ò Òvšechny technologie používané ve VVP Òzvyšují jeho efektivitu Ò http://www.cdmvt.cz/sites/default/files/ucebnice_didakticke_technologie/uvod/obr_1.jpg Òsoubor vizuálních, auditivních, audiovizuálních a jiných přístrojů a technických systémů využívaných k vyučovacím účelům Òzařízení, které je potřebné pro prezentaci pomůcky Òdidaktická technika je podskupinou materiálních prostředků výuky. Ò Ò http://www.cdmvt.cz/sites/default/files/ucebnice_didakticke_technologie/uvod/obr_2.jpg ÒA) Didaktická technika ÒB) Učební pomůcky - učební pomůcka je nosičem informace ( např. přírodnina, obraz, model, počítačový program atd.) ÒC) Technické výukové prostory Ò Ò ÒA) Vyžadující k prezentaci didaktickou techniku - nosiče programů – vizuální, auditivní, audiovizuální ÒB) Nevyžadující k prezentaci didaktickou techniku - originál předměty, modely, laboratorní technika, textové pomůcky Ò ÒŠkolní tabule ÒAudiotechnika: gramofon, magnetofon, školní rozhlas ÒProjekce: diaprojekce, epiprojekce, filmová projekce ÒDiafon ÒPočítače ÒZpětná projekce Òtabule Òprojekční plochy (interaktivní tabule) Òprojekční technika (zpětné projektory, diaprojektory, epiprojektory, dataprojektory, LCD panely, LCD display, vizualizéry ) Òdigitální fotoaparáty, klasické fotoaparáty Òvideosystémy ( videokamery, videorekordéry, videoprojektory, střižny) Òpočítačové systémy ( osobní počítač, skener, tiskárna……) Ò ÒZpětný projektor slouží k projekci obrazu z průhledné předlohy ( nejčastěji průhledná fólie vyrobená k tomuto účelu). Ò ÒEpiprojektor slouží k projekci obrazu z neprůhledné předlohy ( obraz z učebnice či z jiné tištěné předlohy ). Ò ÒSlouží k přenosu obrazu na promítací plochu. Zdrojem obrazu může být jakýkoliv digitální signál (např. z počítače) nebo i analogový obrazový signál (např. z VHS videa). Projektor je tedy možné použít například k projekci obrazu z počítače, z vizualizéru, z videorekordéru, z videokamery, z televizoru. ÒDiaprojektor slouží k projekci diapozitivů a diafilmů. ÒVizualizér slouží k prezentaci nějakého menšího plošného i trojrozměrného předmětu pomocí projekce. Hlavní část vizualizéru je kamera umístěná na stojanu, která je schopna zaostřit předmět umístěný v zorném poli vizualizéru, a pomocí dataprojektoru jej promítnout na projekční plochu. Ò ÒInteraktivní ( dotyková ) tabule je kombinací vlastní tabule, elektronického pera, dataprojektoru a počítače. Na tabuli promítáme program, do kterého můžeme vpisovat poznámky pomocí elektronického pera. Tabule nám také slouží jako dotyková obrazovka, pomocí níž můžeme ovládat spuštěný program. Òkombinuje výhody běžné tabule a velké dotykové obrazovky. ÒPro psaní a ovládání není třeba speciální pero, stačí pouhý prst, ukazovátko, tužka. ÒZápisy, nakreslené obrázky a grafy jdou přenést a uložit do počítače. ÒPráce s tímto typem tabule je jednoduchá, povrch je ale citlivý k mechanickému poškození. ÒPřesto lze na některé typy psát stíratelnými fixy, jako na běžnou bílou tabuli, s tím rozdílem, že napsaný text se uloží přímo do počítače. Òbyl vyvinut přímo pro potřeby školství. Počítá tedy se školním prostředím. ÒMá tvrdý povrch, který není tak náchylný k poškození. ÒK psaní na dotykovou tabuli a práci s ní je ale nutné speciální bezbateriové pero, které se nedá nahradit žádnou jinou pomůckou. ÒPsaní s magnetickým perem je obtížnější, učitelům a žákům někdy činí potíže a jeho použití je zapotřebí nejprve nacvičit. ÒActiv Board může být současně používán jako klasická bílá školní tabule, protože povrch je upraven k psaní běžnými stíratelnými popisovači. ÒZápis napsaný fixem se bohužel neukládá do počítače a po jeho smazání s ním již není možné dále pracovat. Ò ÒLCD panel je průhledný displej, který se pokládá na zpětný projektor. Ve spojení se speciálním zpětným projektorem slouží k projekci počítačové obrazovky nebo jiného digitalizovaného obrazu a obrazu videorekordéru. Má tedy stejné použití jako dataprojektor. ÒTechnologie LCD obrazovek umožňuje běžně vyrábět display s úhlopříčkou ,,50“ (128) a větší. Při této velikosti lze bez problémů sledovat obraz ze vzdálenosti 4m. LCD display lze použít pro zobrazení digitálního obrazu v menších místnostech nebo jako informační tabuli. ÒS pomocí tabletu lze na dálku ovládat připojený počítač a komunikovat s interaktivní tabulí podobně jako s myší. ÒSkládá se z pracovní plochy, která má přibližně velikost formátu A4 a snímacího pera. Tohoto zařízení využijete vždy, když nechcete stát přímo u tabule otočeni zády k žákům. ÒPro práci s informacemi na interaktivní tabuli může učitel sedět či stát v prostoru třídy a s tabulí pracovat vzdáleně pomocí tabletu. ÒNevýhodou je, že na jeho pracovní ploše nejsou zobrazeny žádné informace, proto musí učitel pro práci s programy vidět monitor počítače nebo plochu interaktivní tabule. T Òo je jeden z důvodů, proč se na trhu objevily LCD tablety, u kterých je pracovní plocha nahrazena dotykovým LCD displayem. Ò ÒK dataprojektoru nebo interaktivní tabuli může být připojeno elektronické hlasovací zařízení, které rozšiřuje jejich užití. ÒHlasovací zařízení se vizuálně podobá dálkovému ovladači televizoru a funguje buď na principu radiového, nebo infračerveného spojení. ÒS jeho pomocí mohou žáci hlasovat nebo volit správné výsledky a odpovědi zobrazené dataprojektorem (interaktivní tabulí) při procvičování, upevňování nebo zkoušení učiva. ÒHlasovací zařízení je bezdrátově provázáno s počítačem učitele, volba žáků je v reálném čase zaznamenávána, vyhodnocována a může být vzápětí zobrazena nebo uložena do počítače. ÒZahraničním trendem, který prozatím do českých škol ve větší míře nedorazil, je školní rozhlasové nebo televizní vysílání. Ze žáků se stávají scénáristé, režiséři, moderátoři, herci, kostyméři, osvětlovači, zvukaři, střihači, počítačoví experti, grafici a další profesionálové, bez jejichž vzájemné spolupráce by pořady nemohly vzniknout ÒKlasický fotoaparát nám slouží k pořízení obrázkové dokumentace. Jeho nevýhodou v porovnání s digitálním fotoaparátem je poměrně složitá výroba fotografií, jejich cena, malé množství na jednom filmu, nemožnost kontroly jednotlivých snímků po vyfocení….atd. ÒDigitální fotoaparát nám slouží k získání digitální obrazové předlohy k prezentaci, či k další úpravě na počítači. Výhodou digitálních fotoaparátů je celkem nízká cena, okamžité vyhodnocení kvality snímku, digitálně zhotovené snímky je snadné zhotovit znovu, náklady na snímky jsou nízké, je snadné je počítačově upravovat. Nejrychlejším způsobem zveřejnění digitálních fotografií je jejich umístění na internetové stránky. ÒAnalogová videokamera pracuje na principu fotoelektrického elementu. Optimální barevné a jasové podání vyžaduje přiměřenou hladinu osvětlení. Běžně používaný systém je VHS nebo S-VHS. Mezi důležité ovládací prvky kamery patří objektiv s translokačním zařízením a elektronický hledáček. Translokace a zaostřování se provádí ručně či automaticky. Pro sledování obrazu se při natáčení používá elektronický hledáček, který je možno použít jako kontrolní obrazovku při zpětném přehrávání záznamu. ÒDigitální kamera je z hlediska kvality lepší než klasické analogové kamery. Digitální videozáznam umožňuje lepší rozlišení, větší šířku signálového přenosového pásma, věrnější barvy, bezdrátový přenos videozáznamu z kamery do počítače, neomezené kopírování videozáznamu při zachování kvality a opakované přehrávání a nahrávání. ÒDigitální kamery mají LCD panel pro okamžité přehrávání, mohou pořizovat statické snímky vedle nahrávání videa, běžně mají minimální desetinásobnou optickou změnu ohniskové vzdálenosti (zoom), digitální stabilizaci obrazu, plně automatický provoz s prioritami ručních nastavení, jako například zaostření a mohou ukládat záznam na různá paměťová média (pevný disk, DVD, páska). ÒVideorekordér nám umožní zaznamenat na VHS kazety videozáznam z televize, přehrát videozáznam z jiné VHS kazety, či přehrát videozáznam natočený analogovou kamerou a přehranou na VHS kazety. Videopřehrávač je určen pouze k reprodukci. Ò ÒDVD rekordér slouží k zaznamenání zvukové stopy či videozáznamu z televize a reprodukuje digitální záznamy uložené na DVD. A to videozáznamy, zvukové stopy a statické snímky. DVD přehrávač je určen pouze k reprodukci. ÒOsobní počítač má pro učitele mnohostranné využití. Slouží nám pro spuštění softwaru a umožňuje nám komunikaci s přídavným zařízením. Pro zobrazení je již výhodnější používat LCD display. Osobní počítač by měl mít připojení k internetu. ÒSkener je zařízení, které ve spojení s počítačem převede předlohy (texty, fotografie…) do digitální podoby a uloží je na disk počítače, umožní nám digitalizaci různých materiálů. Modernější skenery dokážou skenovat i trojrozměrné předměty. Chceme-li pracovat s neskenovaným textem v textovém editoru, musíme ho upravit speciální programem z neskenovaného dokumentu. ÒTiskárna nám slouží k vytištění textu či obrázků z počítače. Na počítači si můžeme označit text, který chceme vytisknout, a můžeme si navolit i počet výtisků. Ò ÒWebová kamera nám slouží ke snímání scény, kterou převádí na digitální obraz a zobrazuje jej. Přenos videosignálu prostřednictvím internetu je proces velmi náročný z hlediska množství dat, proto je kvalita videosignálu nižší. Webová kamera má jednoduchou konstrukci. Poskytuje nám videosignál v menším rozlišení. Vysílá videosignál do internetové sítě ve formě nepřetržitého proudu,který se zpravidla nezaznamenává. Ovládání a nastavení videokamery je možné zpravidla pomocí softwaru, který musí být spuštěn. ÒElektronické vzdělávání zahrnuje různé formy a podoby v souvislosti s použitou technologií a metodikou vzdělávání. Pojmy nejsou ustálené a vyvíjejí se v souvislosti s novými technologiemi. ÒElektronické vzdělávání zahrnuje různé formy. Například je to: Òe-learning (elektronické učení se), Òe-teachning (elektronické vyučování), Òm-learning (vzdělávání s využitím technologií operátorů mobilních telefonních sítí) a Òt-learning (vzdělávání s využitím technologie digitální televize). ÒJe to jeden z nejpoužívanějších způsobů pro vzdělávání dospělých. Učitel a student se většinou fyzicky nikdy nesetkají. Tento způsob vzdělávání je vhodný zejména pro krátkodobé kurzy. Předpoklad je vysoká motivace studenta. ÒJe to způsob vzdělávání, při kterém se střídá delší období samostudia s krátkými občasnými konzultacemi s učitelem. I v tomto způsobu vzdělávání se čeká vysoká motivace studenta. Ò ÒPři video konferenci jsou pracoviště propojena videosignálem v reálném čase, nejčastěji pomocí internetu. ÒUčitel a studenti mohou být v jedné budově či v jiných městech. Při video konferenci mohou klást otázky obě strany. ÒJednoduchou verzí je program Skype, který se používá hlavně pro internetovou telefonii, a pro připojení jednoduché webové kamery je schopen přenášet videosignál mezi účastníky videokonference. Ò ÒVirtuální třída umožňuje navázat spojení dvěma nebo více účastníkům připojených na internet. Pomocí nástroje whiteboard mohou účastníci na dálku sdílet společně prostor jakékoliv běžící aplikace na počítač(prezentace, textový editor atd.) Ò C:\Users\student\Desktop\Virtual_trida (1).gif ÒInternet nás může zahrnout velikým množstvím informací, pokud s ním ovšem dokážeme účelně pracovat. Musíme se tedy učit využívat různé informační zdroje. Velký pozor si ovšem musíme dát i na to, zda jsou vyvěšené informace správné. Tato záruka tu chybí. ÒVytvořte esej v rozsahu max. 2 stránek A4 na téma „Využití didaktických technologií v mé praxi“ (Kdy? Kde? Jak? S kým? S čím? Proč?...) ÒSeminární práci vložte do odevzdávárny předmětu DIT1 v ISu nejpozději do 31.1. 2018