Příprava vyučovací hodiny Zdravý životní styl – zákeřné kostky a reklama Bc. Michaela Mertlová 28. 11. 2017 Příprava vyučovací hodiny Škola: ZŠ Úvoz Třída: 6. A, B (pondělí; 2. VH) Datum: 20. 11. 2017 Téma: ZDRAVÝ ŽIVOTNÍ STYL – ZÁKEŘNÉ KOSTKY A REKLAMA Podle Rámcového vzdělávacího programu (RVP ZV): · Vzdělávací oblast: Člověk a zdraví · Vzdělávací obor: Výchova ke zdraví · Tematický okruh: Zdravý způsob života a péče o zdraví · Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova · Mezipředmětové vztahy: - přírodopis (biologie člověka – trávicí soustava, botanika – ovoce, zelenina) - občanská výchova (reklama) - chemie (tuky, cukry, bílkoviny) Kompetence žáka rozvíjené ve vyučovací hodině: · k učení - žák vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě · komunikativní - žák naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuze ohledně správného stravování · k řešení problémů - žák je schopen si obhájit svá rozhodnutí týkající se potravin a nápojů ze zákeřných kostek · sociální a personální - účinně spolupracuje v hodině a podílí se na utváření příjemné atmosféry ve třídě · pracovní - využívá znalosti a zkušenosti získané v jednotlivých vzdělávacích oblastech v zájmu vlastního rozvoje i své přípravy na budoucnost Výchovně vzdělávací cíle: - žák definuje na základě předchozí hodiny (Potravinová pyramida), co je to zákeřná kostka a uvede příklady potravin, které do ní patří - žák dokáže vlastními slovy vysvětlit a odůvodnit tvrzení z reklamy (viz příloha) Další specifikace: Místo realizace: učebna Časová dotace: 45 minut Pojmy opěrné: potravinová pyramida, zdravý životní styl, pohyb, reklama Pojmy nové: zákeřná kostka Didaktické prostředky: tabule, fix, pracovní list, sešit Teoretická příprava (podklad pro učitele) Opakování z předchozí hodiny – Potravinová pyramida - potravinová pyramida = poměr a množství potravin v celodenní stravě z jednotlivých potravinových skupin - pyramida znázorňuje přiměřený příjem všech živin - 1. patro pyramidy – nápoje + mléko (podporovat pití čisté vody, omezit slazené nápoje) - 2. patro pyramidy – obiloviny, pekařské výrobky, těstoviny, rýže atd. (obsahují hlavní podíl sacharidů, které jsou zdrojem energie v potravě) - 3. patro pyramidy – ovoce a zelenina - 4. patro pyramidy – bílkoviny (mléčné výrobky, vejce, libové maso, ryby, luštěniny, ořechy, olejnatá semena) K čemu potřebujeme v těle dostatek bílkovin? odpověď: k růstu a vývoji tělesných tkání, správnou funkci imunity - 5. patro pyramidy – dochucovadla Kolik gramů soli by měl dospělý člověk denně přijmout? odpověď: 5 g (čajová lžička) - do potravinové pyramidy patří i tzv. zákeřná kostka, o které si budeme povídat v dnešní hodině Zákeřná kostka - obsahuje potraviny, které jsou sice bohatým zdrojem energie, ale mají nízkou výživovou hodnotu - tyto potraviny bychom měli do svého jídelníčku zařazovat velmi zřídka - děti mají rády sladkosti, zmrzliny, chipsy, ale vždy by tyto potraviny měly dostávat v přiměřeném množství!! - do zákeřné kostky zařazujeme i takové potraviny, které obsahují mnoho soli a přídatných látek (sladidla, konzervanty, barviva…) - Jaké potraviny byste sem zařadili? možné odpovědi žáků: sladkosti, Mc Donald´s, coca cola, brambůrky… - Kolik g cukru si myslíte, že byste denně měli přibližně přijmout pomocí potravy? odpověď: zhruba 35 g (7 lžíček) Fáze hodiny Činnost vedoucí k naplnění výukových cílů Forma Metoda Čas Didaktické prostředky Úvod · zápis do třídní knihy - - 3 třídní kniha · seznámení s žáky, představení · seznámení žáků s cílem hodiny hromadná výklad 4 - Expozice · učitel s žáky zopakuje minulou látku (potravinová pyramida – jednotlivá patra) hromadná diskuze 6 tabule, fix · učitel vysvětlí pojem zákeřná kostka a žák uvede příklady, které ho napadnou · žáci se zamyslí, jak může reklama působit na člověka hromadná práce ve dvojici 5 - · učitel se zeptá žáků, zda znají nějakou reklamu, ve které se vyskytuje něco ze zákeřné kostky hromadná diskuze 8 - · žák vybere potraviny, které nepatří k zákeřné kostce samostatná - 5 pracovní list (cv. 1) · reklamy – žáci diskutují nad tím, co je na reklamě špatně a uvedou, jak by měla vypadat správně (zdravě) skupinová diskuze 9 pracovní list (cv. 2) Fixace, aplikace · zopakování nejdůležitějších informací, zhodnocení hodiny, zadání domácího úkolu · DÚ: vybrat nepravdivá tvrzení, vymyslet reklamu hromadná diskuze 5 - pracovní list (cv. 3, 4) Scénář hodiny: Úvod · Seznámení s cílem hodiny § Na konci této hodiny bude žák schopen vysvětlit a odůvodnit význam reklamy, která se týká potravin, které se řadí do zákeřné kostky. § Žák bude schopen odůvodnit, čím potraviny v zákeřné kostce neprospívají našemu tělu. · Motivace § Každý z nás určitě denně řeší, co bude jíst a z čeho se jeho denní jídelníček bude skládat. Málokdo se ale pozastaví nad tím, že existuje nějaká zákeřná kostka, která našemu tělu škodí. § Otázky pro zopakování: Nakreslete na tabuli potravinovou pyramidu a popište jednotlivá patra, co do nich patří. Do každého patra uveďte alespoň 3 příklady. Kolik porcí ovoce a zeleniny by celkem měl člověk za den sníst? 5 porcí Jak velká by měla být jedna porce? velikost naší pěsti Hlavní část · Expozice § Zákeřná kostka o obsahuje potraviny, které jsou sice bohatým zdrojem energie, ale mají nízkou výživovou hodnotu o patří sem: brambůrky, čokoládové tyčinky, slazené limonády… o potraviny, které patří do zákeřné kostky jíst pouze občas! § Reklama o je placená nebo neplacená propagace výrobku, obchodní značky, společnosti, jejímž cílem je zvýšit prodej výrobku o Jakým způsobem (médiem) je společnost informována o nových potravinách? reklama na internetu, leták, reklama v televizi… o reklama může na člověka působit negativně o často ukazuje nevhodný a nevyvážený příjem důležitých látek, které jsou nutné pro zdravý vývoj organismu o reklamy navádí člověka ke konzumaci jídel a nápojů, které nejsou tělu prospěšné (např. reklamy na brambůrky, čokolády aj.). o Znáte nějakou reklamu, která propaguje výrobek, který není prospěšný pro naše tělo? § Práce s pracovním listem o žáci vyberou ze cv. 1 potraviny, které nepatří do zákeřné kostky, tj. ty, které jsou našemu tělu prospěšné; následně své tvrzení zdůvodní o ve cv. 2 žáci diskutují nad předepsanými reklamami a uvedou, jak by měla podle nich vypadat reklama správně např. Jezte čokoládu, je v ní spousta mléka! možná reakce žáka: zdravější je vypít sklenici čerstvého mléka, než sníst čokoládu, která obsahuje hodně cukru · Fixace § shrnutí nejdůležitějších informací, které by si žáci měli z této hodiny odnést Jaké potraviny řadíme do zákeřné kostky? Jak tyto potraviny škodí našemu zdraví? § zadání domácího úkolu na příští týden; pracovní list cv. 3, 4 Závěr · Zhodnocení hodiny, rozloučení Použité zdroje https://pav.rvp.cz/filemanager/userfiles/Edukacni_materialy/2D_sesit_4-5_web.pdf http://www.zdrava5.cz/clanek/Pyramida+z+potravin http://www.ceskaskola.cz/2015/12/nuv-pohyb-vyziva-vysledky.html