Strukturace přípravy na hodinu výchovy ke zdraví Téma hodiny: Asertivita Vypracovala: Michaela Mičánková Pro třídu: 8 Místo realizace: běžná třída Časová dotace: 45 minut Forma výuky: normativní hledisko: hodina základního typu sociální hledisko: hromadná frontální, skupinová práce Prostředky výuky: prezentace ppt, pracovní list Zařazení do výuky dle RVP Vzdělávací oblast – Člověk a zdraví Vzdělávací obor – Výchova ke zdraví Tematický celek – Osobnostní a sociální rozvoj Průřezové téma – Osobnostní a sociální výchova A) VVC: Žák definuje pojem asertivní chování Žák vlastními slovy vysvětlí rozdíly mezi třemi typy chování (agresivní, pasivní a asertivní). Žák popíše dvě asertivní techniky. Žák navrhne asertivní řešení dané situace (např. předbíhaní ve frontě). B) ANALÝZA UČIVA 1. Pojmy: opěrné pojmy (chování, agresivní chování, pasivní chování, právo) nové pojmy (asertivita, asertivní techniky, sebeprosazení) 2. Návyky: používání asertivních technik v běžném životě 3. Mezipředmětové vztahy: vertikální vztahy: VkZ (Vztahy mezi lidmi a formy soužití) horizontální vztahy: VkZ – výchova k občanství (Člověk ve společnosti) VkZ – český jazyk (správnost psaní slova asertivita) 4. Praktický dopad: Žák si osvojí asertivní techniky. 5. Klíčové kompetence: Kompetence k učení - operuje s obecně užívanými termíny - žák poznává smysl a cíl učení - vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě Kompetence k řešení problémů - vnímá nejrůznější problémové situace ve škole i mimo ni, rozpozná a pochopí problém, přemýšlí o nesrovnalostech a jejich příčinách, promyslí a naplánuje způsob řešení problémů a využívá k tomu vlastního úsudku a zkušeností - žák samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení - kriticky myslí, činí uvážlivá rozhodnutí, je schopen je obhájit, uvědomuje si zodpovědnost za svá rozhodnutí a výsledky svých činů zhodnotí Kompetence komunikativní - žák formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v ústním projevu - žák naslouchá promluvám druhých lidí, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor - rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest, zvuků a jiných informačních a komunikačních prostředků, přemýšlí o nich, reaguje na ně a tvořivě je využívá ke svému rozvoji a k aktivnímu zapojení se do společenského dění - žák využívá získané komunikativní dovednosti k vytváření vztahů potřebných k plnohodnotnému soužití a kvalitní spolupráci s ostatními lidmi Kompetence sociální a personální - Žák účinně spolupracuje ve skupině - žák se podílí na utváření příjemné atmosféry v týmu, na základě ohleduplnosti a úcty při jednání s druhými lidmi přispívá k upevňování dobrých mezilidských vztahů, v případě potřeby poskytne pomoc nebo o ni požádá - žák přispívá k diskusi celé třídy, chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu, oceňuje zkušenosti druhých lidí, respektuje různá hlediska a čerpá poučení z toho, co si druzí lidé myslí, říkají a dělají - vytváří si pozitivní představu o sobě samém, která podporuje jeho sebedůvěru a samostatný rozvoj Kompetence občanské - respektuje přesvědčení druhých lidí, váží si jejich vnitřních hodnot, je schopen vcítit se do situací ostatních lidí, odmítá útlak a hrubé zacházení, uvědomuje si povinnost postavit se proti fyzickému i psychickému násilí Kompetence pracovní - žák dodržuje vymezená pravidla plní, povinnosti a závazky Fáze Podrobný popis aktivity učitele Podrobný popis aktivity žáků Metoda Forma Organizace výuky Čas Poznámky pomůcky Úvod: Motivace Pozdrav se žáky, zápis do třídní knihy Otázka: Slyšeli jste někdy o asertivitě? Myslíte si, že je asertivita důležitá pro náš život? Sedí, nahlašují, kdo chybí Odpovídají na otázky Rozhovor Rozhovor motivační Hromadná frontální 4 min Hlavní část: Expozice Fixace: Výklad pomocí ppt prezentace (příloha č. 1), představení 3 způsobů chování (agresivní, pasivní a asertivní) Učitel čte charakteristiky 3 typů chování z prezentace, vyvolává žáky, kteří tyto charakteristiky přiřazují ke způsobům chování Seznamuje žáky s pravidly komunikace a s dvěma asertivními technikami Spuštění videa (využití asertivní techniky na pracovišti) – odkaz příloha č. 2 Otázka pro žáky: V čem jste vypozorovali asertivní jednání? Rozdání pracovních listů: (testů) – asertivní jednání, vysvětluje práci s testem (příloha č. 3) Vyvolá 2 dobrovolníky, kteří zahrají scénku na téma: (přeběhnutí ve frontě v obchodě, vlas v jídle v restauraci apod.) Sedí, poslouchají učitele Hlásí se, přiřazují charakteristiky Sedí, poslouchají učitele Sedí, sledují video Hlásí se, odpovídají na otázku. Vyplňují test asertivního jednání – orientačně zjišťují úroveň svého asertivního jednání 2 žáci hrají scénky na dané téma, snaží se o asertivní reakci Zbytek třídy sleduje scénku projekce statická výklad vysvětlování rozhovor vyvozovací vysvětlování Projekce dynamická Rozhovor upevňovací Práce s pracovním listem předvádění Hromadná frontální Samostatná práce Skupinová 10 min 2 min 5 min 5 min 1 min 5 min 12 min ppt prezentace PL Závěr Zhodnocení práce žáků, poděkování za pozornost, smazání tabule, vyzvání třídy k úklidu Poslouchají, uklízí třídu výklad Hromadná frontální 1 min Motivace: - Sdělení tématu hodiny žákům. - Otázky: Slyšeli jste někdy o asertivitě? Myslíte si, že je asertivita důležitá pro náš život? Expozice: - Výklad pomocí prezentace, vysvětlení 3 způsobů chování. - Přiřazování různých charakteristik k těmto typům – vyvolávání žáků - Seznámení žáků s pravidly komunikace a s dvěma asertivními technikami - Spuštění videa (využití asertivní techniky na pracovišti), otázka: V čem jste vypozorovali asertivní jednání? Fixace: - Práce s pracovním listem: test asertivního jednání - Hraní scének ve dvojici – využití asertivních technik Závěr: - Zhodnocení hodiny a práce žáků Vlastní příprava na hodinu: Asertivita je jednou z nejdůležitějších dovedností z oblasti komunikace. Je považována za zlatou střední cestu mezi agresivním a pasivním chováním. Pasivní člověk ustupuje ostatním. Zdá se být nejistý a stále se za něco omlouvá. Typické je pro něj to, že se vyhýbá výměně názorů. Zaujímají roli tzv. oběti a přizpůsobují se silnějším. Jedinec není schopen se prosadit a jasně sdělit svá přání. Agresivní člověk je naopak stále připraven k útoku a tím zraňuje druhé. Často je také ponižuje. Prosazuje se bez ohledu na ostatní a neumí si přiznat vlastní chybu. Není mu cizí ani ponižování, zastrašování, skákání do řeči a urážení druhých. Role, kterou tito lidé zaujímají, jsou role tzv. diktátora. K agresivnímu chování patří nejen hrubá slova a hlasitost, ale také ironie a znehodnocování. Asertivita znamená zdravé, přiměřené sebeprosazující chování. Toto chování vede ke zvýšení sebevědomí. Je to chování, při kterém je člověk schopen říci ne a nemá u toho pocit viny. Jedná se o umění rozhodovat se sám za sebe a nést za svá rozhodnutí odpovědnost. Asertivní člověk má dovednost prosadit svá práva a zároveň respektuje práva druhého člověka. Úkolem asertivity je mimo jiné rozpoznat a zastavit manipulativní chování. Existuje 10 základních asertivních práv: - Mám právo posuzovat své vlastní chování, myšlenky a emoce a být si za ně a jejich důsledky sám zodpovědný. - Mám právo nenabízet žádné výmluvy, vysvětlení ani omluvy svého chování. - Mám právo posoudit, zda a nakolik jsem odpovědný za řešení problémů druhých lidí. - Mám právo změnit svůj názor. - Mám právo dělat chyby a být za ně odpovědný. - Mám právo říct: „Já nevím“. - Mám právo být nezávislý na dobré vůli ostatních. - Mám právo na nelogická rozhodnutí. - Mám právo říct: „Já ti nerozumím“. - Mám právo říct: „Je mi to jedno“. Asertivní techniky Zaseknutá gramofonová deska: Principem této základní asertivní techniky je klidné a vytrvalé opakování vlastního nároku, myšlenky či názoru, dokud se nevyčerpá odpor druhé strany. Otevřené dveře: Tato metoda je založena na tom, že nejprve druhou stranu pochválíme a souhlasíme s ním. Teprve pak vyjádříme svůj názor. Umožňuje nám přijímat kritiku klidně, bez úzkosti či obrany a zároveň neposkytuje kritikovi žádné posílení. Např. „Ano mohlo by to být takto, ale já si myslím….“ Přílohy Příloha 1: Prezentace ppt Příloha 2: odkaz na video Příloha 3: asertivní jednání – test Literatura PRAŠKO, J., PRAŠKOVÁ H. Asertivitou proti stresu. Praha: Grada, 2007. Psychologie pro každého. ISBN 9788024716978. Příloha č. 1 – ppt prezentace Příloha č. 2 – odkaz na video https://www.youtube.com/watch?v=QCAJyRGgWyo Příloha č. 3 – asertivní jednání – test http://www.zsk.cz/etika/9.pdf