MASARYKOVA UNIVERZITA V BRNĚ PEDAGOGICKÁ FAKULTA Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví Rodina - příbuzenské vztahy Příprava vyučovací hodiny Sabina Flídrová, 406828 Téma: Rodina – příbuzenské vztahy Ročník: 7. ročník Časová dotace: 45 minut Vzdělávací oblast RVP ZV: Člověk a zdraví Tematický celek: Vztahy a pravidla soužití v prostředí komunity – rodina Výchovně vzdělávací cíle: * žáci pojmenují členy své rodiny * žáci vysvětlí, v jakém příbuzenském vztahu k nim jednotliví členové rodiny jsou * žáci dokáží rozlišit pokrevní příbuzné a ty, kteří se stali členy rodiny po uzavření manželství Mezipředmětové vztahy: Výchova k občanství – rodina a život v rodině Opěrné pojmy: * rodina - základní skupina lidí, která je nám nejbližší * typy rodin – úplná, neúplná, rozšířená * mezilidský vztah - obecná vlastnost člověka, která se váže k jinému člověku nebo skupině lidí Nové pojmy: * příbuzenský vztah – trvalý vztah vznikají přímo v rodině * pokrevní příbuzenské vztahy - matka, otec, babička, dědeček, dcera, sestra, syn, bratr, sestřenice, bratranec, synovec, neteř, vnuk, vnučka, teta, strýc * příbuzenské vztahy vznikající sňatkem - manžel, manželka, zeť, snacha, tchán, tchýně, švagr, švagrová * člen rodiny – příbuzný, např. sestra, babička, teta Klíčové kompetence: 1) Kompetence k učení - Žák třídí informace. - Žák operuje s obecně užívanými termíny. - Žák samostatně pozoruje a ze získaných poznatků vyvozuje závěry pro využití v budoucnosti. - Žák poznává smysl a cíl učení. 2) Kompetence komunikativní - Žák formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v ústním projevu. - Žák naslouchá promluvám druhých lidí, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor. - Žák využívá získané komunikativní dovednosti k vytváření vztahů potřebných k plnohodnotnému soužití a kvalitní spolupráci s ostatními lidmi. 3) Kompetence k řešení problémů - Žák samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení. - Žák výsledky svých činů zhodnotí. 4) Kompetence sociální a personální - Žák účinně spolupracuje ve skupině. - Žák se podílí na utváření příjemné atmosféry v týmu, na základě ohleduplnosti a úcty při jednání s druhými lidmi přispívá k upevňování dobrých mezilidských vztahů, v případě potřeby poskytne pomoc nebo o ni požádá. - Žák přispívá k diskusi celé třídy, chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu, oceňuje zkušenosti druhých lidí, respektuje různá hlediska a čerpá poučení z toho, co si druzí lidé myslí, říkají a dělají. 5) Kompetence občanské - Žák respektuje přesvědčení druhých lidí. - Žák chápe základní principy, na nichž spočívají zákony a společenské normy. 6) Kompetence pracovní - Žák používá bezpečně materiály, nástroje a vybavení. - Žák dodržuje vymezená pravidla. Teoretická příprava Rodina Rodina je sociální skupina lidí, kterou spojují příbuzenské vztahy. Tvoří ji tedy různí členové (příbuzní) – např. máma, táta, sestra, babička, dědeček, teta, strýc. Členy určité rodiny můžeme zobrazit pomocí rodokmenu. Věda, která se zabývá sledováním příbuzenských vazeb a tvorbou rodokmenů, se nazývá genealogie. Rodinu také můžeme definovat, jako základní skupinu lidí, ve které žijeme a která je nám nejbližší. V rodině získáváme prví zkušenosti se vztahy k ostatním lidem. Učíme se zde rozlišovat, co je hodnotné a důležité, co je dobré nebo naopak zlé. Rodina nám dává pocit bezpečí. Celou rodinu spojují svazky přátelství a vzájemné podpory. Záleží na zvyklostech a velikosti rodiny, jak často se všichni její členové scházejí. Typy rodin Rodina může mít velmi rozmanitou podobu. Rodina se liší podle své velikosti a úplnosti. Dobrá rodina ale je taková rodina, ve které spolu dospělí a děti žijí spokojeně, respektují se a mají se rádi bez ohledu na její velikost nebo úplnost. Rodinu dělíme do tří typů: základní (úplná), neúplná a rozšířená. Rodina základní neboli úplná je tvořena rodiči a dětmi. U neúplné rodiny chybí jeden z rodičů. Rozšířenou rodinu tvoří rodiče, děti a další příbuzní (teta, babička, bratranec,..) Příbuzenské vztahy Příbuzenské vztahy jsou trvalé vztahy blízkých osob. Jsou to vztahy, které vznikají přímo v rodině a mohou vznikat narozením (neboli pokrevní) nebo vstupem do manželství (sňatkem). Vztahy vzniklé narozením: matka, otec, syn, dcera, babička, dědeček, bratr, sestra, sestřenice, bratranec, synovec, neteř, vnuk, vnučka, teta, strýc. Vztahy vzniklé sňatkem: manžel, manželka, zeť, snacha, tchán, tchýně, švagr, švagrová. Členové rodiny: - rodiče (otec, matka) - děti (syn, dcera) - prarodiče (rodiče mých rodičů, moje babička, dědeček) - babička (matka mé matky nebo mého otce) - dědeček (otec mé matky nebo mého otce) - strýc (bratr mé matky nebo otce) - teta (sestra mé matky nebo otce) - sestřenice (dcera tety či strýce; dcera matčiny nebo otcovy sestry či bratra) - bratranec (syn tety či strýce; syn matčiny nebo otcovy sestry či bratra) - švagr (bratr manžela nebo manželky) - švagrová (sestra manžela nebo manželky) - tchán (otec manžela nebo manželky) - tchýně (matka manžela nebo manželky) - neteř (dcera mé sestry nebo bratra) - synovec (syn mé sestry nebo bratra) - vnuk (synův nebo dceřin syn) - vnučka (synova nebo dceřina dcera) - zeť (manžel mé dcery) - snacha (manželka mého syna) Průběh vyučovací hodiny Fáze hodiny Popis činnosti Metoda Čas Úvod Zápis do třídní knihy, zápis tématu hodiny na tabuli a do sešitu sdělovací 3 min Motivace Zopakování předešlé látky a navázání na nové téma diskuze 3 min Expozice 1. Výklad nového učiva výklad, vysvětlování 4 min 2. Práce ve dvojicích – diskuze k položeným otázkám diskuze 6 – 10 min 3. Aktivita – správné dvojice práce ve dvojicích 8 – 10 min 4. Práce se sešitem – zápis do sešitu samostatná práce 3 - 5 min Fixace Osmisměrka samostatná práce 5 min Aplikace Zadání domácího úkolu samostatná práce 1 – 2 min Úvod: Učitel provede zápis do třídní knihy, na tabuli napíše téma vyučovací hodiny, které si žáci zapíší do sešitu. Motivace: Opakování z předešlé hodiny pomocí otázek pro žáky: Jaká je definice rodiny? Jaké rozlišujeme typy rodin? Expozice: 1) Výklad nového učiva: Příbuzenské vztahy jsou trvalé vztahy blízkých osob. Jsou to vztahy, které vznikají přímo v rodině a mohou vznikat narozením (neboli pokrevní) nebo vstupem do manželství (sňatkem). Příkladem vztahu v rodině vzniklého narozením je např. matka, syn a babička. Mezi vztahy vzniklé sňatkem patří například manžel, tchýně a švagr. 2) Práce ve dvojicích: Žáci ve dvojici diskutují nad otázkou: Jaké další příbuzenské vztahy vznikají narozením a jaké sňatkem? Uveďte příklady. Po 4 minutách učitel vyvolá každou dvojici, a ta řekne jeden příklad vztahu vzniklého narozením a vztahu vzniklého sňatkem. 3) Aktivita – správné dvojice: Učitel rozdá do dvojice obálku s rozstříhanými pojmy (viz příloha 1). Úkolem dvojice je sestavit správné dvojice. Řešení je uvedeno v příloze č. 1. Pomocí této aktivity si žáci osvojí a procvičí vyjádření různých vztahů mezi členy rodiny. 4) Práce se sešitem: Učitel provede zápis na tabuli a žáci si ho opíší do sešitu. Zápis je následující: Příbuzenské vztahy: - jsou to trvalé vztahy blízkých osob - jsou to vztahy vznikající přímo v rodině - vznikají buďto narozením nebo sňatkem Vhodné je do sešitu si také napsat kdo je to neteř, synovec, švagr, švagrová, tchán a tchýně, jelikož tyto rodinné vztahy dělají často žákům problém. Fixace: Učitel žákům rozdá osmisměrku, ve které žáci mají vyhledat zadaná slova a vyznačit je barevně (viz příloha 2). Aplikace: Učitel žákům rozdá zadání domácí úlohy (viz příloha 3). Žáci mají za domácí úkol si správně doplnit dané věty do další vyučovací hodiny. Ti žáci, kteří v další hodině učitelovi předloží splněný domácí úkol, dostanou malou jedničku. Zdroje: 1. JANOŠKOVÁ, Dagmar, Monika ONDRÁČKOVÁ a Anna ČEČILOVÁ. Občanská výchova s blokem Rodinná výchova pro 6. ročník základní školy a víceletá gymnázia: příručka učitele. Plzeň: Fraus, 2004. ISBN 80-7238-257-8. 2. JANOŠKOVÁ, Dagmar, Monika ONDRÁČKOVÁ a Anna ČEČILOVÁ. Občanská výchova 6: s blokem Rodinná výchova: pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2003. ISBN 80-7238-207-1. 3. Metodický portál RVP. CZ [online]. 2012 [cit. 2017-11-27]. Dostupné z: https://dum.rvp.cz/materialy/pribuzenske-vztahy-6.html 4. Metodický portál RVP. CZ [online]. 2012 [cit. 2017-11-27]. Dostupné z: https://dum.rvp.cz/materialy/rodina-2.html Přílohy Příloha 1: Správné dvojice (obálka s pojmy) – zadání + řešení Příloha 2: Osmisměrka Příloha 3: Doplňování vět Příloha 1: Vyučující připraví pro každou skupinu obálku s rozstříhanými pojmy. Úkolem skupiny je sestavit správné dvojice. Dědeček otec jednoho z rodičů Teta sestra jednoho z rodičů Otčím nevlastní otec Babička matka jednoho z rodičů Švagr manžel mé sestry Strýc bratr jednoho z rodičů Sestřenice dcera tety a strýce Švagrová manželka mého bratra Bratranec syn tety a strýce Macecha nevlastní matka Synovec syn mého sourozence Neteř dcera mého sourozence Tchán otec manžela, manželky Tchýně matka manžela, manželky Řešení – správné dvojice: 1. Dědeček – otec jednoho z rodičů 2. Teta – sestra jednoho z rodičů 3. Otčím – nevlastní otec 4. Babička – matka jednoho z rodičů 5. Švagr – manžel mé sestry 6. Strýc – bratr jednoho z rodičů 7. Sestřenice – dcera tety a strýce 8. Švagrová – manželka mého bratra 9. Bratranec – syn tety a strýce 10. Macecha – nevlastní matka 11. Synovec – syn mého sourozence 12. Neteř – dcera mého sourozence 13. Tchán – otec manžela, manželky 14. Tchýně – matka manžela, manželky Příloha 2: Osmisměrka Vyhledej následující slova a vyznač je barevně: sestřenice, neteř, maminka, bratr, otec, babička, děda, strýc, teta, bratranec, synovec, vnučka, tchán, vnuk, snacha, zeť s y n o v e c z m c a e v n u č k a a e f y s o z e ť k m n b r a t r n p t i a a t o e ř e t e n r b ch s c d e e t k t i á r d k h n a a a č n ě u l k s i v r k d n a s t r ý c b a v s n a ch a d b e Osmisměrka Vyhledej následující slova a vyznač je barevně: sestřenice, neteř, maminka, bratr, otec, babička, děda, strýc, teta, bratranec, synovec, vnučka, tchán, vnuk, snacha, zeť s y n o v e c z m c a e v n u č k a a e f y s o z e ť k m n b r a t r n p t i a a t o e ř e t e n r b ch s c d e e t k t i á r d k h n a a a č n ě u l k s i v r k d n a s t r ý c b a v s n a ch a d b e Příloha 3: Doplň následující věty: Doplň následující věty: a) a) Otec mého otce je můj _______________________ Otec mého otce je můj _______________________ Dcera mého bratra je moje ____________________ Dcera mého bratra je moje ____________________ Sestra mé matky je moje ______________________ Sestra mé matky je moje ______________________ Manžel mé sestry je můj ______________________ Manžel mé sestry je můj ______________________ Bratr a sestra jsou moji _______________________ Bratr a sestra jsou moji _______________________ b) b) Prarodiče jsou ____________________________ Prarodiče jsou ____________________________ Vnučka je ________________________________ Vnučka je ________________________________ Švagrová je _______________________________ Švagrová je _______________________________ Strýc je __________________________________ Strýc je __________________________________ Bratranec je _______________________________ Bratranec je _______________________________ Doplň následující věty: Doplň následující věty: a) a) Otec mého otce je můj _______________________ Otec mého otce je můj _______________________ Dcera mého bratra je moje ____________________ Dcera mého bratra je moje ____________________ Sestra mé matky je moje ______________________ Sestra mé matky je moje ______________________ Manžel mé sestry je můj ______________________ Manžel mé sestry je můj ______________________ Bratr a sestra jsou moji _______________________ Bratr a sestra jsou moji _______________________ b) b) Prarodiče jsou ____________________________ Prarodiče jsou ____________________________ Vnučka je ________________________________ Vnučka je ________________________________ Švagrová je _______________________________ Švagrová je _______________________________ Strýc je __________________________________ Strýc je __________________________________ Bratranec je _______________________________ Bratranec je _______________________________