Téma: Vztahy mezi lidmi – Rodinné vztahy Ročník: 6. / 7. ročník Časová dotace: 45 minut Podle RVP: - Vzdělávací oblasti: Člověk a zdraví - Vzdělávací obor: Výchova ke zdraví - Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova (Mezilidské vztahy) Multikulturní výchova (Lidské vztahy) - Mezipředmětové vztahy: občanská výchova rodinná výchova Kompetence: * k učení - žák používá odborné termíny - žák třídí získané informace - žák zná cíl učení a směřuje k jeho naplnění - žák vyvozuje závěry ze získaných poznatků * k řešení problémů - žák se zamyslí nad problémem a zvolí vhodný způsob řešení - žák zhodnotí výsledek svého jednání * komunikativní - žák formuluje své myšlenky a vyslovuje je jasně a srozumitelně - žák se zapojuje do diskuze a odpovídá na zadané otázky - žák naslouchá druhým a dovede obhájit svůj názor * sociální a personální - žák spolupracuje ve skupině - žák přispívá k diskuzi ve třídě, respektuje názory druhých - žák se podílí na utváření příjemného klima ve třídním kolektivu * občanské - žák respektuje právo ostatních na vlastní názor - žák zná svá práva a povinnosti - žák se rozhoduje zodpovědně * pracovní - žák dodržuje pravidla bezpečnosti při práci - žák používá bezpečně nástroje, vybavení a materiály - žák volí vhodné pracovní podmínky - žák využívá znalosti a dovednosti při práci VVC: o Žák vysvětlí, co je to socializace a kde začíná. o Žák vyjmenuje členy základní rodiny. o Žák vyjmenuje 5 funkcí rodiny. o Žák pochopí příbuzenské vazby a bude schopen sestavit vlastní rodokmen. Pojmy opěrné: rodina, rodiče, prarodiče, sourozenci, příbuzenstvo Pojmy nové: nukleární rodina, rozšířená rodina, manželství, registrované partnerství, monogamie, polygamie (polygynie/polyandrie), rozvod, osvojení, pěstounská péče, ústavní výchovná zařízení, socializace, primární sociální skupina Průběh vyučovací hodiny: Fáze hodiny Popis činnosti Metoda Čas Úvod Pozdravení, zápis do třídní knihy - zjištění kdo chybí, zapsání tématu hodiny Diskuze 2 min Motivace Aktivita – „Brainstorming“ - co víme o vztazích mezi lidmi a jaké známe role v životě člověka (příloha 1) Diskuze, vyvolávání 6 min Expozice Základní informace o rodině - vznik rodiny, manželství, členové rodiny - funkce rodiny - typy rodiny Výklad, diskuze k otázkám 20 min Fixace Zápis do sešitu - shrnutí nejdůležitějších informací (příloha 2) Vyvolávání 10 min Aplikace Samostatná práce - pracovní list: „Rodokmen – příbuzenské vazby“ (příloha 3) Samostatná práce, kontrola 5 min Závěr Ukončení hodiny, domácí úkol, rozloučení Diskuze 2 min Úvod Příchod do třídy, pozdravení se s žáky. Žáci stojí v lavicích, po pozdravení si sedají. Učitel zjistí dotazem k žákům, kdo chybí a chybějící žáky zapíše do třídní knihy. Zapíše také téma hodiny. Motivace Aktivita – „Brainstorming“ Učitel stojí u tabule a opakuje s žáky téma z minulé hodiny – role v lidském životě. Nakreslí na tabuli panáčka a kolem něj připisuje různé role, které mu sdělí žáci. Žáci se hlásí a každý říká nějakou roli, kterou v životě člověk může plnit (dítě, rodič, prarodič, zaměstnanec, šéf, školák, učitel, …). Poté následuje diskuze o tom, co dané role pro člověka znamenají a jak na něj působí (každá role vyžaduje určitá pravidla jednání a chování). Dále žáci s učitelem diskutují o tom, jaká role patří k jaké sociální skupině a jaké skupiny můžeme rozlišovat (malé/velké/formální/neformální). Výsledkem je vybavení a upevnění si pojmu „SOCIALIZACE“. Socializace člověka začíná již od narození, v primární sociální skupině – RODINĚ. „Brainstorming“ (příloha 1) Expozice Základní informace o rodině Žák nejprve shrne aktivitu ze začátku hodiny a odpoví na otázku: Co je to socializace a kdy a kde začíná? Poté se dozví základní informace o rodině a jejích členech – otec, matka, prarodiče, sourozenci. Dále jsou položeny otázky: Víš, jak rodina vzniká? Jak je rodina velká a kdo všechno do ní patří? Rozlišuje se nějak rodina dle jejích členů? Těmito otázkami se postupně směřuje aktivizaci žáků, aby přemýšleli, a také k cílům hodiny. Fixace Zápis do sešitu Učitel se ptá a žáci na základě otázek opakují základní poznatky z dané hodiny: - Co je to socializace? - Kde začíná proces socializace? - Co je to rodina? - Jaké může mít členy a jak se podle toho rozlišuje? - Jak rodina vzniká? - Jakou má rodina funkci? - Jaké jsou typy rodin? Žáci odpovídají na dotazy a současně si zapisují nejdůležitější poznatky do sešitu, čímž si upevňují znalost daných pojmů a souvislostí. Zápis (příloha 2) Aplikace Samostatná práce Žáci dostanou každý svůj pracovní list, na kterém je vyobrazen rodokmen příbuzenských vztahů a tabulka s charakteristikou jednotlivých vztahů (př. Manželův či manželčin otec, Dceřin manžel, …). Žáci mají za úkol, na základě vyobrazeného rodokmenu, najít příbuzenský vztah a podle zadaných charakteristik doplnit tabulku (př. Manželův či manželčin otec = TCHÁN, Dceřin manžel = ZEŤ, …). Učitel upozorní žáky, že šrafovaná čára znamená sňatek, plná čára značí pokrevnost (potomci manželů, sourozenci). Pracovní list (příloha 3) Závěr Ukončení hodiny a zapsání domácího úkolu: - Nakresli vlastní rodokmen. - Vyhledej, co znamenají pojmy: PASTORKYNĚ, KMOTR, UJČEN, TETEC, SVAK Poděkováni za pozornost, rozloučení se s žáky, úklid třídy. Teoretická příprava na hodinu SOCIÁLNÍ ROLE - Očekávaný způsob chování. - Plnění funkcí určité role by se nemělo odvíjet od člověka, ale od samotné role -> očekávaný způsob jednání bez ohledu na člověka, který danou roli vykonává (př. policista, zdravotník, hasič, právník,…) - Každý člověk během života prochází určitými rolemi. - Některé role jsou společné pro všechny lidi (dítě, adolescent, dospělý, žák, přítel, …) - Role mohou být nezávislé (učitel ve škole, zaměstnanec v práci, prodavač v obchodě,…), nebo souběžné (matka + manželka v rodině). SOCIÁLNÍ SKUPINA - Plnění rolí souvisí s určitou sociální skupinou. - Stejně jako jednotlivé role, i sociální skupiny vyžadují určité chování. - Je to sdružení dvou a více lidí, mezi nimiž fungují určité vzájemné vztahy. - Členové jsou spojeni zájmy, vykonávanou činností, společnou komunikací, uznáváním společných hodnot, atd. - Sociální skupiny lze rozdělit do několika kategorií: o Podle velikosti § malé – interpersonální vazby, jedinec má osobní vztah ke všem členům skupiny (rodina, zájmový kroužek, sportovní tým, kamarádská parta) § velké – zprostředkované vazby, jedinec se se všemi členy nezná (zná jen některé členy), důraz na sociální role (nadřízený/podřízený), jedinci mívají společné symboly (vlajka, znak, stejnokroj, rituály), společný cíl (národ, politické skupiny, …) o Podle vazby mezi členy: § primární – vztahy jsou pro členy důležité, je zde osobní kontakt se všemi členy, výrazná motivace a vzor chování pro ostatní členy skupiny § sekundární – vztahy neosobní, důležitou funkcí je dosažení určitých společných cílů, nikoli vytváření osobních vztahů mezi členy (organizace, sdružení, …) o Podle způsobu vzniku: § formální – vytvářené záměrně, chování ve skupině je účelové, směřuje k dosažení nějakých cílů, vazby mezi členy jsou neosobní a vyplývají z nich určité povinnosti (zaměstnání – firma) § neformální – vytvářené spontánně, osobnost členů určuje jejich postavení ve skupině – ovlivněno uznáním a oblibou ostatních členů skupiny (rodina) o Podle stability: § přechodné – utvořené dočasně, pod záminkou dosažení nějakého cíle; pokud je cíl dosažen, skupina se rozpadá (návštěvníci kina, divadla, koncertu, …) § stálé – fungují stále, trvale (rodina, národ) SOCIALIZACE - Jinými slovy zespolečenštění, formování jedince a jeho začleňování do společnosti. - Je to celoživotní proces učení a osvojování si jazyka, určitých sociálních hodnot, norem chování, mezilidských vztahů a fungování ve společnosti. - V průběhu socializace na člověka působí určité sociální skupiny a jejich role. - Na proces socializace působí mnoho vlivů. - Základním a primárním činitelem, který na jedince působí od narození a téměř po celý život, je rodina. - Dalšími faktory může být vrstevnická skupina, třídní kolektiv, škola, aj., ale také prostředky hromadné komunikace (TV, rádio, tisk, kulturní a společenské akce) RODINA - Nejmenší přirozená lidská společnost. - Skládá se z muže, ženy a dětí = primární (nukleární) rodina - Pokud bydlí společně s primární rodinou ještě další členové rodiny (babičky, dědečci, strýcové, tety, …) = rozšířená rodina. - Rodina je nejstarší sociální útvar (malá společnost), jejíž členové jsou pokrevně spojeni. - Rodina vzniká již uzavřením manželství mezi párem, či narozením dítěte (dnes sňatek není podmínkou a mnoho rodin tvoří nesezdané páry a jejich děti) - Rodina, i její jednotliví členové, plní určité funkce: o Funkce rodiny § emocionální – porozumění, láska, podpora § výchovná – vštípení základních lidských mravů, hodnot, pravidla slušného chování § ochranná – pocit bezpečí, jistoty, podpora § materiální – bydlení, potrava, ošacení, kroužky, … § biologická – vychovávání nové generace (potomci) - Z hlediska jednotlivých členů rodiny rozlišujeme také následující: o Typy rodin § základní (nukleární) – tvořena matkou, otcem a dětmi § rozšířená – tvořena základní rodinou a dalším příbuzenstvem (prarodiče, tety a strýcové, bratranci a sestřenice, …) § orientační – rodina, ve které se jedinec narodí a která jej odlišuje od ostatních rodin (př. rodina Novákova, Dvořákova, …) § reprodukční (rozmnožovací) – „nová“, rodina založená novým manželstvím - Každý jedinec se narodí do určité rodiny, která je zároveň první sociální skupinou, formující jedincovu osobnost. (Dobrý člověk se formuje rodinným prostředím..) - V rodině se učíme nejen řeči, prvním poznatkům, ale také způsobům chování a jednání v různých situacích (zdravení, pomáhání slabším, poděkování, atd.) - Rodina předává potomkům sama sebe – rodiče vychovávají své potomky ne prostřednictvím nařízení a příkazů, ale pomocí vytváření příjemného prostředí, toho jaké vztahy v něm pěstují a jaké city pěstují ve svých dětech. - Největší podíl na výchově mají RODIČE (nezastupitelnou roli však hrají také prarodiče – babičky a dědečkové) MANŽELSTVÍ - Právní a společenská instituce, tvořící legislativní základ pro vytvoření rodiny. - Tradice manželství se mohou lišit v závislosti na dané kultuře (výběr partnera/ky, práva a povinnosti manžela/ky, počet a pohlaví partnerů, počet dětí, …). - V ČR je manželství dobrovolné a znamená trvalé soužití dvou osob opačného pohlaví (heterogenní monogamní manželství), uzavřené právním aktem – sňatkem. - Harmonické manželství poskytuje citové bezpečí a uspokojení oběma manželům; vytváří také základ a vhodné podmínky pro vývoj a výchovu dětí. - Partneři vstupující do manželství musí být psychicky, sociálně i ekonomicky zralí a samozřejmě plnoletí. - To, jaké bude naše manželství, pravděpodobně ovlivňují již manželské vztahy našich rodičů. - Otec a matka jsou prvními modely, podle kterých si děti dotvářejí obraz svého budoucího partnera/ky. Přejímají životní hodnoty a styl svých rodičů, i konkrétní obraz manželského soužití, který se poté snaží aplikovat na svého budoucího partnera. Příloha 1 „BRAINSTORMING“ Příloha 2 Vztahy mezi lidmi – RODINNÉ VZTAHY - člověk během života několik různých rolí (některé společné – dítě, žák, …) - je součástí několika různých sociálních skupin - role a skupina mají svá pravidla, vyžadují určité chování - role a skupiny na nás působí = SOCIALIZACE è Primární sociální skupina – RODINA - první sociální skupina, narodíme se do ní - učíme se v ní základním poznatkům, chování, jednání - učení řídí RODIČE - rodiče žijí v MANŽELSTVÍ - v ČR monogamní, heterogenní - registrované partnerství (v ČR od roku 2006) - rodina má určité funkce: 1. EMOCIONÁLNÍ – jistota, láska, porozumění 2. VÝCHOVNÁ – základní principy slušného chování a jednání 3. OCHRANNÁ – bezpečí, ochrana, podpora 4. MATERIÁLNÍ (EKONOMICKÁ) – bydlení, potrava, šacení, … 5. BIOLOGICKÁ – zajištění nové generace (potomci) - dle členů rozlišujeme typy rodin: 1. ZÁKLADNÍ (NUKLEÁRNÍ) – matka, otec, děti 2. ROZŠÍŘENÁ – základní rodina + další příbuzní (prarodiče, tety, bratranci, …) 3. ORIENTAČNÍ – do které se narodíme, odlišuje nás (př. Novákova, Dvořákova, …) 4. ROZMNOŽOVACÍ – založená novým manželstvím Příloha 3 Literatura a zdroje: · BÍLÝ, Jiří. Výchova k občanství: učební texty pro 6. - 9. ročník základní školy a odpovídající ročníky osmiletého gymnázia. Praha: Fortuna, 1995. ISBN 80-7168-187-3. · GČR: Výpisy. GENEALOGIE ČR [online]. Copyright © www.Xtree.cz [cit. 04.10.2017]. Dostupné z: http://xtree.cz/vy_rodina.php · JANOŠKOVÁ, Dagmar, Monika ONDRÁČKOVÁ a Anna ČEČILOVÁ. Občanská výchova 6: s blokem Rodinná výchova: pro základní školy a víceletá gymnázia. 2., upr. vyd. Plzeň: Fraus, 2009. ISBN 978-80-7238-886-8. · JANOŠKOVÁ, Dagmar. Občanská výchova 7: Rodinná výchova 7: učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2004. ISBN 80-7238-325-6. · KREJČÍ, Milada a Dagmar ŠAFRÁNKOVÁ. Výchova ke zdravému životnímu stylu: pro 2. stupeň ZŠ a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. Plzeň: Fraus, 2012. ISBN 978-80-7238-930-8.