Proti interpretaci Umberto Eco - Interpretace a nadinterpretace •interpretace • • čtenář si klade otázky, které mu umožní nalézt významy přítomné v textu • • respektujeme záměr textu Umberto Eco - Interpretace a nadinterpretace •Nadinterpretace • • nadbytečná interpretace, • • použití textu k nějakému účelu (k naplnění našich cílů) • • kladení otázek, které text nevyžaduje Umberto Eco - Interpretace a nadinterpretace •Kritika nadinterpretace - přílišné zdůrazňování práv interpreta textu • •Potenciál nadinterpretace - v textu můžeme nalézt nové aspekty • •„Může se stát, že pouhá hra, která začala jako používání textu, může skončit jako nová plodná interpretace.” - Umberto Eco • •http://rojanasakul.com/interpretation.php Meze interpretace •interpretovaný text vždy stanovuje určité hranice své interpretace • •tato hranice je stanovena záměrem díla • •Eco rozlišuje dva druhy interpretace: • • 1. rozumná • 2. paranoidní • Kritéria pro rozumnou interpretaci •Čtenář musí respektovat záměr díla • • •Vnitřní soudržnost textu • • •Úspornost interpretace • • Současná seriálová tvorba - záměrné podněcování nadinterpretace •seriál Lost (2004-2010) - https://www.youtube.com/watch?v=rjgU_3APMaw Lost - mapa ostrova • Roland Barthes - Punktum •Dvě roviny fotografie • •Studium – fotografie předává kulturní informaci, cíleně hledáme • • •Punktum – prvek, který nás zasahuje, trhlina v obrazu, prvek obrazu, který nás přitahuje, nelze jej interpretovat • • • • • • • • • • • James van der Zee (1926) • • • • • • • • • • William Klein – Gun 2 (1955) Roland Barthes – Třetí smysl •Tři úrovně smyslu, které nalezneme v obrazu (fotografie, fotogram z filmu) • •1. Informativní • •2. Symbolický • •3. Třetí smysl • • • • • • • • • • Sergej Ejzenštejn – Ivan Hrozný (1945) Susan Sontag - Proti interpretaci Susan Sontag - Proti interpretaci •Mimetická teorie umění – umění vždy něco reprezentuje, vždy má nějaké poselství • •redukce díla na obsah • •snaha každé dílo interpretovat • •moderní interpretace text trhá na kusy – hledá skrytý význam Susan Sontag - Proti interpretaci •neustálé interpretování ničí naši vnímavost vůči umění, měli bychom se soustředit na smyslový prožitek díla • • Úkol •Napsat text o libovolném díle (filmu, obrazu apod.) • •Rozsah 1 – 2 normostrany • •text, který bude popisovat dílo z hlediska diváckého zážitku, jaké pocity a stavy v nás probouzí prostřednictvím svého vizuálního povrchu, svými smyslovými kvalitami, svým rytmem apod. •nehledat podpovrchová, "hluboká" témata a významy, soustředit se na popis našeho bezprostředního zážitku s dílem •V případě, že si zvolíte film, vyberte si jednu konkrétní scénu •