Analýza recepce •Estetická studie Umělecké dílo literární • •Zkoumá způsob existence literárního díla, literární dílo závislé na bytí • •1. Tvůrčí výkon uměleckého vědomí • •2. Konkretizace k nimž dochází v průběhu četby • Kostnická škola •konec 60. let kriticky rozvíjí podněty Ingardenova díla • •Otázka – Jak čtenář vytváří význam během čtení díla? • •Hans Robert Jaus – dialog mezi dílem a čtenářem •pojem - horizont očekávání • •Wolfgang Iser - literární díla prostřednictvím textového repertoáru utvářejí náhledy na svět, jež se vyznačují nedourčeností • Interpretační komunity a nová média •Stanley Fish - jaký význam vzejde z četby určuje zvolená interpretační strategie - strategie ovlivněny institucemi •Příchod internetu - vkus už neurčují elity, místo toho každý může participovat nejen v tvorbě, ale i hodnocení umění •rozvoj intuitivní estetiky •Každý uživatel nyní může publikovat svůj kritický text •Sociální sítě, webové portály zaměřené na uměleckou kritiku •Tvorba interpretačních komunit • Příklad interpretační komunity – portál ČSFD • • • • „Nezapomeňte tento film ohodnotit na ČSFD.“ • •Založen v roce 2001 • •Rozsáhlá komunita filmových fanoušků – tvorba sdílených hodnot • •Příklady nejoblíbenějších filmů: Kmotr, Dvanáct rozhněvaných mužů, Tenkrát na Západě, Podraz, Pulp Fiction, Terminátor 2, Matrix, Vykoupení z věznice Shawshank, Forrest Gump • •Vymezení vůči mainstreamu • Struktura uživatelů •Nejoblíbenější a nejvlivnější: •redaktoři populárních webových magazínů •studenti a absolventi filmové vědy, •odborníci na určitou oblast •uživatelé, kteří mají zálibu v rozvíjení akademických teorií • •Oblíbení jsou bizarní outsideři a radikální kverulanti (někdy hraničí s trollingem) • Vliv ČSFD •procentuální hodnocení – vlivný nástroj • •jeho dosah je ale omezený • •jedná se o komunitní portál • Úkol analýza recepce •Výběr jednoho díla (film, výtvarné umění apod.) • •Získat názor od skupiny lidí – jak na ně dílo působí, jak jej hodnotí, jaké má kvality a jaké má zápory • •buď se přímo ptát lidí v našem okolí nebo čerpat z komentářů na webu (čsfd, kulturní rubriky na webu apod.) •Shrnout, zobecnit tyto poznatky – jak je dílo přijímáno, rozlišit různé druhy reakcí a hodnocení díla (důvody proč dílo takto hodnotí) + příklady konkrétních komentářů •Úkol bude prezentován na příští hodině • •