XVVp02 Výtvarné činnosti Garant: Mgr. et MgA. Jana Francová Ph.D. Semináře: Po 12:05–13:45 Út 10:15–11:55 Během seminářů se seznámíte s mnoha výtvarnými technikami a projevy. Cílem předmětu je rozvíjení a kultivace výtvarných znalostí a dovedností studenta jako prostředků jedinečného výtvarného vyjadřování a myšlení. Student získá povědomí o možnostech výtvarného vyjadřování, které bude uplatňovat ve vlastní tvorbě. Plošné prostředky tvorby (seznámení s výtvarnými postupy kresby, grafiky, malby) tvůrčí uplatnění v realizaci vybraných námětů. Prostorové prostředky tvorby (tradiční a netradiční materiály a jejich komponování do výtvarných objektů, instalací s důrazem na originalitu a subjektivitu výtvarného vyjádření). Tvůrčí uplatnění výtvarných prostředků v realizaci vybraných námětů. Bude využíváno osvojených technik, postupů tvarování a komponování materiálů ve vlastní tvorbě. Příklady děl výtvarného umění v kontextu s osvojovanými výtvarnými technikami a materiály. Výtvarné umění je pojímáno jako inspirace individuální tvorby studenta. Výstupy - požadavky k zápočtu: 10 kvalitních výtvarných prací formátu A2. (přednostně páce ze seminářů doplněná o domácí práce v té technice, kterou si posluchač oblíbil) Povinná literatura * KANDINSKY, Wassily. Bod - linie - plocha: příspěvek k analýze malířských prostředků. Vyd. 1. Praha: Triáda, 2000. 191 s. ISBN 808613816X. * GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Translated by Miroslava Gregorová. Vyd. v češtině 2. (rev.), Praha: Argo, 1997. 683 s. ISBN 8072031430. * ZHOŘ, Igor. Proměny soudobého výtvarného umění. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992. 165 s. ISBN 8004255558. * STADLEROVÁ, Hana, Pavla NOVOTNÁ, Kateřina PLESNÍKOVÁ, Jana FRANCOVÁ, Marta SVOBODOVÁ a Katarína TUĽAKOVÁ. Východiska a inspirace pro výtvarnou tvorbu dětí v předškolním vzdělávání. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011. 136 s. ISBN 978-80-210-5732-6. * MORGANOVÁ, Pavlína. Akční umění. Photo by H. Pospíšilová. V Olomouci: Votobia, 1999. 269 s. ISBN 80-7198-351-9.