Současný český jazyk 5 Stylistika Marek Lollok http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1096002521-krasny-ztraty/208562250500033 Automatizace a aktualizace Automatisací tedy rozumíme takové užívání jazykových prostředků, a to buď isolovaných nebo vzájemně spojovaných, jaké je obvyklé pro určitý úkol vyjádření, totiž takové, že výraz sám nebudí pozornost, vyjádření po stránce formy jazykové se děje a je přijímán jako konvenční. … Aktualisací naopak rozumíme užití jazykových prostředků takovým způsobem, že samo budí pozornost a je přijímáno jako neobvyklé, jako zbavené automatisace, disautomatizované, např. živá básnická metafora, na rozdíl od lexikalizované, která je automatisována. (Havránek, B. 1932) Stylistická diferenciace (klasifikace) slovní zásoby vychází z těchto kritérií: -příslušnost k funkčním stylovým vrstvám -příslušnost k útvarům národního jazyka (spisovnost, nespisovnost, prostředky polotvarů) národního jazyka (např. pronikání obecné češtiny do spisovné komunikace) -expresivita, popř. míra expresivity (slovo je samo o sobě expresivní; slovo se expresívní stane v přeneseném významu: letět na hodinu) -sociální omezení při užití slova v komunikaci (slang, profesionalismy, argot) -vztah k normě současného spisovného jazyka (umístění na jazykové ose) -jiné aspekty: frekvence, slovo domácí či přejaté - Konkurenty - jazykové prostředky stylisticky rovnocenné x nerovnocenné Základní funkční styly -hovorový (běžně dorozumívací) -odborný -administrativní -publicistický -umělecký -řečnický - Styl odborný - základní funkce odborně sdělná a vzdělávací - pojmovost - převažuje oficiální ráz, knižnost, výhradně spisovný jazyk - slohové útvary: výklad, pojednání, odborná úvaha, odborný popis, odborný referát, kritika, recenze, resumé, anotace - Stylová vrstva odborná -intelektualizace, upřednostňování neutrálnosti, objektivity - a)termíny, pojmy, profesionalismy b)jazyková vyjádření multiverbizovaná c)nevlastní, nepůvodní předložky d)trpný rod e)sevřenost a těsnost syntaktické vazby – kondenzovanost - Styl administrativní -základní funkce direktivní (regulativní, operativní), zpravovací -maximální přesnost; malá variabilita prostředků; menší možnost využití synonymie -slohové útvary: zpráva, oznámení, výzva, hlášení, žádost, úřední dopis, životopis, protokol, zápis jednání, zápis schůze; písemnosti formulářového typu, písemnosti se souvislým textem - Stylová vrstva administrativní a)terminologie jako odraz profesionálního zaměření adresátů b)uplatnění multiverbizovaného vyjádření c)prostředky k vyjadřování vztahů a souvislostí d)specifické užití instrumentálu e)ustálení vazby nebo stereotypně se opakující fráze f)ustálenost a specifičnost v užití zájmen Styl hovorový -základní funkce prostě sdělná neboli komunikativní -mluvenost; bezprostřednost; spontánnost; volnost -neveřejný ráz -specifika konverzačního stylu -základní slohové útvary: vypravování, zpráva… -styl hovorový x hovorový projev a) a) Stylová vrstva hovorová - a)typické lexikální prostředky hovorové b)hovorové varianty hláskové, tvarové, slovotvorné, popř. skladební c)výrazy vzniklé univerbizací d)slovesná denominativa hovorová – na -ovat, -it e)intenzifikující přídavné jména a příslovce f)kontaktové jazykové prostředky Styl řečnický - zákl. funkce persvazivní - základní slohové útvary: proslov, projev, řeč - rétorika (jako 1. řečnické umění; 2. nauka o řečnictví) - stylové normy řečnických projevů: do značné míry jsou normy volné a odpovídají specifické funkci a cíli každého konkrétního projevu - - kompozice a členění řečnického projevu: rámcové složky projevu: oslovení, přivítání, představení, stať, obsah, zakončení, poděkování za pozornost, rozloučení Různé možnosti realizace řečnického stylu: -politické, publicistické, event. propagandistické -odborné (naučné) -příležitostné (ceremoniální) -styl řeči soudní -styl řeči církevní (kázání) Stylová vrstva řečnických prostředků a)vyjádření obrazné – tropy b)stylistické figury c)figury typicky řečnické d)prostředky mluvenosti a ostatní řečnické prostředky e) Styl publicistický -výrazně dynamický -základní funkce sdělná ovlivňovací, získávací -publicistika mluvená; publicistika psaná -styl novinářský, styl žurnalistický, styl denního a periodického tisku (specifické podmínky na přípravu textů) -základní slohové útvary (žánry): zpráva, interview, glosa, komuniké, komentář, fejeton, sloupek, reportáž, úvodník… Stylová vrstva publicistická -daleko více než u jiných stylů dochází u publicistického k těsnému sepětí s dobou, se společenským děním, s politikou -vrstva spíše nehomogenní; mísení -1. zpravodajský styl; 2. analytický styl; 3. publicistický styl beletristický -používání prostředků automatizovaných (ustálené vazby, obraty, lexikální prostředky) i aktualizovaných Jazykové prostředky automatizované -slovní zásoba – publicismy -frazémy – lidová frazeologie, literární frazémy -opakující se obrazná vyjádření (lexikalizují se, mohou se stávat klišé) -zobecnění sdělení -prostředky syntaktické kondenzace -některé typy nepravých vedlejších vět Jazykové prostředky aktualizované -frazémy, přísloví, rčení modifikovaná dle kontextu -nově utvořená obrazná pojmenování -pronikání výrazů typických pro jinou stylovou oblast -vyjádření emocionální, expresivní -vsuvky (parenteze) -nepravé věty vedlejší -pronikání jazykových prostředků z jiných útvarů a poloútvarů národního jazyka -metajazykový charakter vyjadřování Titulky, podtitulky, mezititulky -osobité, tvůrčí -slouží k orientaci -titulky statické x dynamické; konkrétní x neurčité - - -Titulky obsahující resumé následujícího textu (Letošní obilí vykazuje špatné parametry.; Krajem se hnalo tornádo s podtitulkem V Opatovicích odnášel vzdušný vír střechy a vzduchem létalo bláto, v Brně byly zatopené sklepy.) -tzv. teorie rozšířené pyramidy – v úvodu nejdůležitější informace, které se potom rozšiřují a doplňují X -titulky, které chtějí podat informace jen částečné, které by měly svou nedopovězeností přimět čtenáře k přečtení celého příspěvku (Pomocník na cesty.; Odpověď na kritiku.) Titulky Dynamit balkánské oblasti (titulek). Balkán je podoben sudu s výbušninou. Ten ale nemá jen jednu roznětku (podtitulek) Ligová ruleta se začíná znovu roztáčet Britský tisk spekuluje: Rowlingová píše detektivku Vláda: kontroly jsou legální Kapři: dobře placená brigáda Lékaři se zpovídají z obchodu s lidskou kůží x Lékaři kšeftovali s lidskými tkáněmi Postižený chlapec dostal část odškodného x Filip má pět miliónů! Zvýraznění prvního odstavce - -u některých zpravodajských či publicistických textů je charakteristické zvýraznění prvního odstavce (zvýraznění zamýšlené už při koncipování textu, ať už autorské, nebo redakční) -může se jednat o úvod či stručné shrnutí - - Mluvená publicistika -jak vysoce oficiální, tak bezprostřední a méně, „vázané“ -rozhlasová, televizní zpravodajství, komentáře, diskuze, besedy -přesahy do stylu řečnického i prostěsdělovacího -častá aktualizace prostředky nespisovnými (cédéčko, poslechovka), prostředky slangovými a profesními (eseróčko, rozhlasák, mančaft) -automatizace mluveného jazyka, např. užívání frazémů (A to byla hezká tečka za naším tématem.) a klišé (školství je školství; Poslanci hlasovali tak, jak hlasovali.; fráze „je to o tom“: Dnešní hokej byl o hokeji.) -parazitní slova, parazitní částice (no tak, takže, nicméně, prostě) - Pronikání hovorových, neformálních jazykových prostředků Majitelé lámou rukama nad ušlým ziskem. Úřady si chtějí posvítit na tzv. domácí hospody. Vrchní soud dnes v odvolacím řízení pořádně přitvrdil. Polské politiky nadzvedl ze židle návrh zákona… Styl umělecký -zákl. funkce esteticky sdělná + funkce sdělná (komunikativní) -umělecký jazyk -vnitřní diferenciace stylové sféry umělecké -subjektivita a emocionalita Stylová vrstva prostředků uměleckých -metaforika, tropy, figury -lexikální poetismy -aktualizace vyjádření, intenzifikace výrazů, bohatá výrazová synonymie -specifika stylu lyriky, epiky, dramatu Styl reklamy a inzerce -často podpořeno grafickou a neverbální složkou -základní funkce: přesvědčit adresáty, ovlivnit jejich rozhodování, případně manipulovat adresátem -snaha oslovit široký okruh adresátů, snaha o zapamatovatelnost, výstižnost -cílům reklamy je podřízen styl Do neznáma cesta je jako bez mámy dětství. Bílý Gamrinus – vitalita z Plzně. Obrazná pojmenování, stylistické figury. V únoru vyšší výplata a moře výhod. Nenechte si opět uplavat … vyšší výplatu. Ponořte se do toho a úlovek je váš. Nevíte si rady s vánočním dárkem? Věnujte předplatné deníku. Vyhrajte Vánoce s čokoládovou hvězdou. Nečekejte, až se Vás jaro zeptá! Kdo šetří, má … vše na co si vzpomene. Reklama spořitelny. Nejen čistota, ale lépe vypadající čistota! S Teslou mě baví svět. Nevaž se, odvaž se! Přijďte sami nebo s paní, vyberte si zdravé spaní! Nejnižší ceny, největší výběr, nejlepší servis. http://marekhrkal.cz/reklamni-slogany.htm Inzerát - krátký útvar zpravodajského typu, funkce sdělná, ale i získávací a ovlivňovací - jazykově strohý, heslovitý; zkratky Gars. DB Líšeň, Jírová, příz., bez balk., kuch. linka, sed. vana, v atrak. prostř., výhl. na Brno, volný ihned. Cena …