Proces diagnostikování je realizován v několika následujících etapách:  1. přípravná etapa – zabývá se otázkou proč provádět diagnostiku? Jaký je její cíl? Kdo je diagnostikován? Kdy je prováděna diagnostika? V této fázi diagnostické činnosti jsou vyslovena určitá očekávání (např. dítě je připraveno na vstup do ZŠ).  2. realizační etapa – pedagog přímo získává informace na základě použitých a vybraných diagnostických metod.  3. zpracování získaných údajů – třídění zjištěných informací, kvantitativní nebo kvalitativní zpracování získaných informací.  4. vyhodnocení a interpretace získaných dat – vyjádření výsledku sledovaného jevu (např. dítě určuje hlásku na začátku slova, rozloţí slova na slabiky, zná číselnou řadu do desíti).  5. finální etapa – předpoklady dítěte k dalším činnostem, vyslovení prognózy (např. školní úspěšnosti) pro další postup vzdělávání. Do této etapy patří i návrhy opatření.